Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Godzilla s Kongem plení zámořská kina. Budou Warneři pokračovat s MonsterVersem?


ikona
TedGeorge
bob odenkirkchaos walkingčínadisneydoug limangodzillagodzilla vs. konghbo maxkonglegendarymonsterversemortal kombatnikdoraya a drakrychle a zběsile 9sam raimisonytom a jerrytržbywarner bros.
Nejenom Američané chtějí vidět fackovanou obří opice a radioaktivní ještěrky na velkém plátně  

Neradujte se předčasně, pravidelné nedělní tržby psané dobře 15 let skoro výhradně Civalem se ještě nevrací. Na to jsou kina v Americe a většině světa ještě v příliš velkém srabu a miliony vydělané hrstkou „odvážných“ bijáků většinou nestojí za řeč. To jenom Godzilla vs. Kong v Americe otevřel za moc hezkých pětidenních velikonočních 48,5 mega (klasický třídenní víkend dal 32 kulatých). Lepší časy? Snad ano.

Film zároveň nadále drancuje čínská kina, kde jsme po dvou týdnech na skvělých 136 milionech. Celosvětově jsme po 14 dnech ve světě a prvním víkendu v Americe na 285 kulatých, což je nečekaná covidová nálož, která dává vzpomenout na staré dobré časy, kdy podobné a vyšší tržby zapisovaly velké hollywoodské bijáky pomalu každý druhý týden.

Něco mi říká, že právě reportovanými čísly z kin jsou trochu šokovaní i Warneři a moc neví, co si s nimi teď počít. Jedná se o suveréně největší americký otvírák za poslední pandemický rok (Wonder Woman 1984 i Tenet mohou akorát tiše závidět), který ještě zvýrazňují velmi tučná numera z hrstky fungujících světových trhů. Ať už si ta čísla vykládáte jakou optikou chcete, Godzilla s Kongem v kinech rozhodně příjemně překvapili.

Sukces velkolepé držkované jenom podtrhuje fakt, že jak už je u skloňovaného studia letos zvykem, film se dočkal souběžné premiéry na HBO Max a (prozatím pouze zámořští) diváci si mohli vybrat, jestli biják uvidí legálně doma, nebo v kině. Ať už ho viděli kdekoliv, jsou velmi spokojení, protože divácké Cinemascore hodnocení je krásné áčko a Rotteny informující o 76 % kritiků zvedajících palec nahoru při průměrném hodnocení 6,4 také stojí za zmínku. 

Na tomto místě se vyplatí připomenout nemilý fakt, že většina kin v Evropě je i nadále zavřená, a je otázka, jestli se Godzilla vs. Kong v příštích týdnech vůbec dočká nějakého juchání nad nejistými miliony z Velké Británie, Francie a dalších zemí na starém kontinentu. Prozatím se jejich bijáku daří "jenom" v Mexiku, Rusku, Austrálii, Indii a především v Číně. Poslední roky jsou bijáky z Hollywoodu v zemi s Velkou a dlouhou zdí šikanované a nemalou zásluhu na úvodních 69 mega z minulého týdne a současných 136 melounech jistě mají i vládní konexe produkujícího studia Legendary, jež před pár lety právě Číňani (Wanda) z vetšiny zakoupili.

Již zmiňovaných 69 mega z minulého týdne dokonce byl největší čínský otvírák pro hollywoodský blockbuster od dob 120milionové premiéry dvojky Ledového království z roku 2019 a krásně nám to ukazuje, že stále probíhající obchodní válka mezi Amerikou a Čínou odstartovaná Trumpem se dotkla i kino-průmyslu. Do budoucna hodně napoví, jaká čísla bude generovat devátý díl Rychle a zběsile. Tahle značka (stejně jako Transformeři) bývá v Číně vždy velká událost, první tracking přímo z per místních analytiků láká na 300 míčů a očekávaný úspěch Diesela a spol. by musel nějak zabrzdit asi jen všemocný stát. Uvidíme.

Zpátky k Americe: Ještě jednou se hodí zopakovat, že pětidenní domácí otvírák 48,5 mega a průběžných 285 milionů celosvětově je mnohem víc, než kolik se ještě před čtrnácti dny předpokládalo, a vzhledem k nulové konkurenci následující týdny (studio půjde samo proti sobě až Mortal Kombatem odsunutým o týden nazpět na 23. dubna) je cestička umetená až někam k americkému kilu a 400 - 450 melounům celosvětově. Opravdu slušný výsledek, ale trochu se obávám, že na pokrytí odhadovaného 180 - 200 milionů vysokého rozpočtu to stejně stačit nebude.

Zprávy z USA uvádějí, že pro hladkou premiéru v (post)covidově bezprecedentně vysokém počtu 3 064 kin studio přece jenom muselo investovat pár desítek milionů dolarů navíc do reklamy a za zmínku také stojí fakt, že měsíce nekrmení kinaři dostávají od Warnerů větší vratku (bolestné), než kolik je běžně zvykem. Podle některých zdrojů o dost více než 50 % z každého prodaného lístku. Disney se kvůli svému skrblení u Rayi dočkal částečného bojkotu ze strany Regalu a dalších kin, ale myšák si to (bohužel pro kinaře) mohl dovolit. Warneři si jejich bojkot vážně dovolit nemohli.

Co se samotných extra nákladů týče, bohužel to není všechno. Jak už jsem psal v článku o podzimní premiéře Duny, Warneři o svém plánu současných premiér v kinech a HBO Max nikomu neřekli a největší problémy byly právě se studiem Legendary. Vyrovnání s touhle asijskou společností, financující 75 % rozpočtu, nebylo jednoduché a jistě to znamenalo další desítky milionů navíc z kapsy akčního studia.

Jenom jako perličku tu připomenu fakt, že už na podzim se prý Legendary zkoušelo dohodnout na prodeji Godzilly vs. Konga za 225 mega Netflixu a prodej musel být v pokročilé fázi jednání vetován přímo ze strany WarnerMedia, které v té době už potají plánovalo premiérovou HBO Max revoluci. Bude tedy ještě nějaké pokračování MonsterVersa? Bude dvojka Godzilla vs. Kong?

Srovnání tržeb filmů z warnerovského MonsterVersa

U Warnerů člověk vážně nikdy neví, ale já si to nemyslím. Hodně napoví příští týden, protože sequely se vždy oznamují právě v návaznosti na aktuální vysoké tržby a těží z haló okolo nich. Berme však v potaz, že dvakrát odložený blockbuster se dočkal velmi slušných čísel v Americe především díky tomu, že poslední dny a týdny se znovu otevřelo velké množství multiplexů, a to především v zásadních lokacích jako jsou L.A. nebo New York. Diváci byli vyhladovělí po „kultuře“ v kině a kde jinde vidět monstrózní bitku dvou legendárních monster, než na velkém plátně? Ve vzduchu visí trochu zlá poznámka, že za současné situace by diváci rádi přišli do kina na cokoliv velkého, drahého a hlasitého.

Nezapomínejte také na fakt, že bitka titánů byla dotočena už v roce 2019 a to dokonce před premiérou Godzilly II Krále monster. Ta byla v kinech velký průšvih a studio asi udělalo dobře, že diváky nechalo na průměrné pokračování Edwardsovy Godzilly zapomenout a čerstvý blockbuster odložilo z původně plánovaného března 2020 o rok. Do mozaiky je také třeba přidat fakt, že značka Godzilla patří odjakživa japonské společnosti TOHO, licence pro Legendary (Warnery) vypršela minulý rok a všechny indicie nasvědčují tomu, že studio prostě svůj MonsterVerse odepsalo už někdy předminulý rok a teď zmateně počítá, kolik že to o víkendu sakra vydělalo dolarů.

Když si člověk vezme, jaký bolehlav musel být dostat Godzillu vs. Konga najednou do kin a na HBO Max, kolik peněz navíc to Warnery muselo stát a kolik chechtáků by případný další díl pravděpodobně stál, tak se na těch 48,5 covidových amerických milionů dívá člověk zase trochu jinak. Nemluvě o tom, že největší čísla nese samozřejmě již zmiňovaná Čína a ta stále vrací do hollywoodské pokladničky pouhých 25 centů z každého utrženého dolaru. Jedině snad, že by to (ne)možné pokračování zahráli v ústředí AT&T na divokou a nevypočitatelnou HBO Max kartu.

 

Monstra bojující ve vzduchu, na moři, na zemi a v zemi kupodivu nejsou jediným bijákem válčícím v zámořských kinech. Už minulý týden se dočkal premiéry nejenom redakcí vyhlížený akčňák Nikdo a bohužel pro režírujícího šikulu Ilyu Naishullera a rozdrsněného Boba Odenkirka ta čísla (tentokrát 3 mega a velmi těsný třetí plac) snad ani nestojí za zmínku. 

Kritiky i diváky chválený akčňák se nemůže vymlouvat na souběžnou premiéru na streamech a tak je necelých 12 mega za dva týdny v kinech smutné vysvědčení sdělující studiím, že John Wick je prostě jenom jeden. Zbytku se daří lépe na streamech a domácích nosičích. Bohužel.

O stříbro chudáka Naishullera nakonec na poslední chvíli obral prakticky se stejnými víkendovými čísly (3,2 zatím vážně stačí na stříbro) horor Unholy, který se teprve před třemi týdny prezentoval prvním trailerem. Kritici i diváci ve vzácné shodě nadávají (Rotteny hlásí 35 % pozitivních recenzí při ratingu 5,2) a Sony se s premiérou v kinech tím pádem vlastně ani nemuselo obtěžovat. Kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby Sam Raimi náboženskými symboly provoněný horor sám natočil, nikoliv pouze produkoval.

Bramborovou pozici obsadila disneyovka Raya a drak, kterou myšák v zemích disponujících jeho streamovacím pluskem prodává (respektive pronajímá) rodinkám za extra poplatek 30 babek a není žádným tajemstvím, že kina pro něj v tomto případě hrají pouze druhé housle. V Americe to každopádně byl víkend za 2 mega a celkově v zámoří přepočítávají 32 kulatých. Ve světě se Raya a Sisu pořád nedobelhali ani na to kilo.

Pětku bere napůl hraný Tom a Jerry v režii Tima Storyho, který je v zámořských kinech už od konce února a aktuálních 1,5 milionů ho pošouplo na celkových 39,5 amerických melounů. To je na dobu covidovou ještě docela slušné číslo. Zvlášť když si uvědomíte, že cílovka (tedy rodinky s malými dětmi, aspoň doufám) měla film dostupný celý měsíc na HBO Max bez nutnosti platit Warnerům extra 30 babek.

No a to je pro dnešek skoro vše, protože pozice 6–10 vydělaly o víkendu méně než milion dolarů a v současné chvíli ještě nejsou přesná čísla k dispozici. A i kdyby byla – koho by zajímalo, že Stín špiónů s Benededictem Cumberbatchem pravděpodobně vydělal o pár desítek tisíc dolarů víc než extrémně nepovedená a mnohokrát odkládaná sci-fi haluz Douga Limana Chaos Walking. To byla řečnická otázka, já vím, že se pár „tržbožroutů“ v diskuzi pod článkem ozve.

Co bude dál? Těžko říct. Rád bych vám tu přislíbil, že už v létě se klasické víkendové nedělní reporty znovu rozjedou, ale nemůžu. Vše bude záviset na situaci v kinech a ochotě hollywoodských studií skousnout radikálně nižší tržby pro své černé, drahé a mnohokrát odkládané blockbusterové koně. Buďte si každopádně jistí tím, že až se někdy letos Cival zase přihlásí se svými tržebními články, bude to pro všechny dobrá zpráva. Tak ať už je to tady.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (39)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace