Téma: Dočkáme se Tenetu v kinech dřív než v zámoří?
17:00 | 22.07.2020 |
Warnerovský evergreen pokračuje a jak víte od pondělního večera – Tenet se už potřetí odkládá. Zatímco ještě před měsícem a půl existovali lidé, kteří byli ochotní se vsadit, že nolanovka půjde do kin v původně plánovaném termínu (17. července), poslední odložení premiéry už nepřekvapilo skoro nikoho. Situace v Americe je čím dál tragičtější a za této konstelace by pustil v USA do kin blockbuster za 200–225 mega jenom blázen. Co však (příjemně?) překvapilo, bylo vyjádření Tobyho Emmericha.
Warnerovský šéf řekl mimo jiné následující: „Nebereme Tenet jako klasickou globální premiéru startující v kinech po celém světě ten stejný den. Naše distribuční a marketingové plány to budou reflektovat.“ Prakticky okamžitě se začalo spekulovat o tom, že vyjádření Emmericha neznamená nic jiného než kapitulaci Hollywoodu doposud tvrdohlavě trvajícího na klasické simultánní premiéře svých blockbusterů po celém světě. Dočkáme se tedy nějaké distribuční revoluce a velký hollywoodský film bude mít premiéru ve vybraných zemích dlouho před mateřskou Amerikou? Pojďme si spolu trochu zaspekulovat a - jak už je mým zvykem - vezmu to lehce ze široka.
Možná jste se před pár dny také zhrozili při čtení článku Hollywood Reporteru, ve kterém analytik Doug Kreutz predikoval, že kina zůstanou z velké většiny zavřená až do poloviny roku 2021. Reakcí byla panika a kdo ví, jestli právě Kreutzovy podvyživené odhady cen akcií Disneyho a spol. nezapříčinily, že Warneři zaobalili další z řady odložení Tenetu do omáčky o jejich nové (a pro zbytek světa asi optimistické) distribuční taktice. Nejvíce zoufalí jsou při tom trudném čtení samozřejmě těžce zkoušení kinaři. Oprava – američtí kinaři.
Zámořský řetězec AMC se už před pár měsíci nechal slyšet, že jejich zadlužení jim umožní zůstat nad vodou (tedy nekrachovat) až do podzimu 2020 a to už budou v kinech Tenet, Mulan, Bond a další. Jenomže AMC míní a americké elity, naprosto nezvládající boj se zákeřným virem, mění. V tuto chvíli je nad slunce jasné, že ve velkém se v zámoří nebude do kin chodit ani v srpnu a klidně si na tomto místě troufnu tvrdit, že minimálně září také není vůbec reálné. AMC tedy nově prozradilo, že jejich (už tak obří) dluhy ještě povyrostou a díky nim to prý tak tak přežijí až do začátku roku 2021.
Okamžitě se vynořily pochybnosti a obavy dalších analytiků. Bankám podle nich už teď dochází trpělivost a pokud by snad opravdu měl americký kino-průmysl stát i přes Vánoce, další podpory věřitelů se mu už nedostane. Nemluvíme samozřejmě jenom o mediálně propíraném AMC – o svoji budoucnost bojuje i Regal, Cinemark a další obří zámořské řetězce, které by za jiných okolností řešily, proč dvojka Mimoňů nevydělala miliardu, ale pouze 800 kulatých. Českým provozovatelům multikin v tuto chvíli krach podle všeho nehrozí, ale kdyby se současná situace, kdy musejí spoléhat pouze na hrstku domácích premiér, měla přenést i do roku 2021…
Warneři (a Hollywood) tohle všechno samozřejmě vidí a šéfové studií musejí být na telefonu s vedoucími řetězců kin pomalu každý den. Trochu se obávám, že naznačené plány Warnerů na pozvolnou premiéru Tenetu mají uklidnit spíše než nadržené fanoušky Nolana právě banky a investory. V souvislosti s posledním odložením sci-fi se sice hovoří o tom, že omezená premiéra proběhne i v USA, ale to je podle mého názoru nereálné. Jenom Los Angeles a New York se svými aglomeracemi jsou v průměru zodpovědní za celých 20 % tržeb z domácích kin a právě tato města jsou nejvíce v pytli. New York sice oznámil plán, podle kterého by se měla první kina již brzy otevřít, ale to nedopadne dobře.
V současnosti v zámoří sice funguje cirka 1 500 z celkových 5 000 kin, ale to jsou především menší multiplexy a jednosálová kina generující zanedbatelné jednotky milionů. Warneři sice prý mají jasný marketingový plán, který by měl sázet na levnější digitální reklamu a skoro nulové zapojení drahých celonárodních televizních spotů, ale to jsou podle všeho jenom prázdné fráze, které mají – napíšu to znovu – uklidnit investory a vynervované kinaře. Je sice nad slunce jasné, že studio si nemůže dovolit vysolit klasických 150–200 mega za reklamní kampaň, ale korona jako mávnutím kouzelného proutku nezmění zažitý status quo hovořící o tom, že každý blockbuster musí mít před premiérou v kinech drahou a masivní kampaň.
Na tomto místě se nabízí zajímavá myšlenka, kterou jsem již dříve na MovieZone zmínil. Zatímco v Americe se pořád docela přísně dbá na to, aby studia byla přísně oddělená od filmy promítajících kinařů – u nás na se na to kašle. Cinestar a Falcon patří pod jednu střechu. Představte si, jak by to v Americe vypadalo, kdyby třeba Warneři vlastnili AMC. Ne, nerouhám se a netoužím po velkých amerických monopolech. A samozřejmě to neznamená, že by byl Tenet, Mulan a další už teď v kinech.
Všechny by ale asi trochu uklidnilo, kdyby studia měla větší (a vlastní) zájem na tom, aby největší americké sítě kinařů prostě a jednoduše za pár měsíců nezkrachovaly. V tuto chvíli to trochu působí tak, že úplně všichni hamižně a bez rozmyslu uhýbají s premiérami v zájmu vlastního zisku o rok a více a nějak si nedokážou představit, že jejich Expedice: Džungle, Black Widow, Mimoni a další se nebudou mít za rok kde promítat. To samozřejmě trochu přeháním, ale situace v Americe je opravdu kritická a bez fungujících tamních kin bude zle i u nás.
Mám pocit, že Warnerům a jejich zoufalým veletočům s premiérou se už trochu odevzdaně smějeme. Jejich snaze bychom však raději měli fandit a znovu tu zmíním osobu Nolana. Představa, že si Chris u Warnerů může dupnout a poslat film do kin už ve svém oblíbeném červenci se sice nadvakrát ukázala být lichá, ale stejně se bavíme o režisérovi, který kina (a hlavně IMAXy) ke své existenci potřebuje jako prase drbání. Cynik ve mně přitom říká, že Nolan by měl mít sám ten největší zájem na tom, aby se premiéra Tenetu po vzoru ostatních okamžitě odsunula o rok a on pak mohl sbírat co nejtučnější tantiémy.
Je veřejné tajemství, že Christopher už od dob Interstellaru bere od Warnerů (na režiséra unikátních a výjimečných) 20 mega předem a především 20 % hrubých (!) tržeb z kin (samozřejmě očištěných o klasické poplatky pro kinaře). Jenom v případě výše zmiňované vesmírné sci-fi to mělo celkem dělat 90 mega do jeho britské kapsy a pro srovnání zmíním, že spolu-produkující Warneři a Paramount na filmu vydělali (podle zdrojů Deadline) jenom polovinu. Tenet je prý to stejné v bleděmodrém.
Pojďme článek nějak zakončit. Je dost dobře možné, že v době psaní tématu už je všechno jinak a Warner Bros. právě připravují tiskovou zprávu, která ledacos změní. Washington Post cituje anonymní (ale prý důvěryhodný) zdroj hovořící o tom, že současné plány na celosvětovou premiéru Tenetu budou následující: Premiéry ve vhodných zemích už 26. srpna, v Americe potom velmi omezeně prodloužený Labour víkend (začíná 7. září).
Vůbec tomu nevěřím, tuším další odklad(y), ale moc bych si naplnění této vize přál. A ještě větší radost bych měl z toho, kdyby se v následujících týdnech dočkal Nolan a spol. slušného úspěchu nejenom v Koreji a ostatní studia by začala řešit, jestli se náhodou se svou o rok odloženou premiérou nevejdou už na ten podzim. Já vím, jsem naivní, ale nechte mě snít. Netflix všechno nezachrání a já už chci do kina na pecku.
---
Poznámka pod čarou: Tak trochu s hrůzou zjišťuji, že se mi na předchozích řádcích povedlo zmínit všechno možné – jenom ne odpovědět na titulní otázku. Dočkáme se tedy premiéry Tenetu dříve než v USA? Podle mého názoru ano, ale bude to „až“ na konci října. Cival by řekl, že věštím z lógru a měl by pravdu. Až se však za pár dnů (hodin) dozvíte o nových warnerovských plánech na pozvolnou celosvětovou premiéru, vězte, že za tři týdny bude všechno dost možná jinak. Zase.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry