Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Netflix přeplácí hollywoodská studia. Kolik platí svým hvězdám?


ikona
TedGeorge
6 undergroundbrightdeepwater horizondenzel washingtonjack nicholsonjulia robertsmark wahlbergmarvelrobert downey jr.spider-mantom cruiseTom Hollandtoma hankstrollovetržbyuniversalvalka svetuwill smithyesterday
Chris Hemsworth se už může pomalu těšit na jackpot za pokračování Vyproštění  

Máte pravdu. V době, kdy naprostá většina herců a hereček nemá koruny nebo dolaru nazbyt a bojuje o přežití, bude šermování s desítkami milionů dolarů působit skoro až nepatřičně. Ale nedá se nic dělat, kapitalismus má svoje vítěze v každém odvětví a my si dnes posvítíme na ty největší z Hollywoodu. Žebříčky nejlépe placených herců a hereček za minulý rok jste si na Moviezone již přečíst mohli, dnes to tedy bude orámované především srovnáním platové politiky čím dál mocnějšího Netflixu a hollywoodských studií. Dostaneme se i ke kreativnímu účetnictví, už třetí týden v kuse se v článku otřeme o animované Trolly a během toho proudu textu samozřejmě znovu vypíchneme i nějaké ty astronomické platy hvězd. Jdeme na to.

My se těch Trollů asi nezbavíme. Za normálních okolností by zapomenutíhodný sequel průměrného animáku profičel kiny, vydělal si svých 300 mega celosvětově a za dva týdny by si na něj nikdo nevzpomněl. Jenomže je doba covidová, Universal se rozhodnul vyšplouchnout americká, britská, italská a další kina, nabídnul dětský film souběžně s (auto)kinovou premiérou za 20 babek k půjčení na VOD a vydělal na tom víc peněz, než čekal. Načež se kinaři namíchli a zbytek si přečtěte zde

Proč tedy řeším Trolly i ve článku zaobírajícím se mzdami herců a hereček? Protože nádherně ukazují výjimečnost, ošidnost a svým způsobem i směšnost politiky platů hollywoodských hvězd. Trollové měli jít do kin a až koronavirus Universaly donutil s filmem šmelit přes internet. A obejít jak kinaře, tak dvě hlavní hvězdy. Anna Kendrick a Justin Timberlake podepisovali smlouvy na pokračování animáku s tím, že předem dostanou menší část milionů a zbytek by jim měl přistát na účtech, až se film z kin dostane do černých čísel. Jak jinak v dnešním Hollywoodu.

Jenomže film v kinech po celém světě vydělal méně peněz, než kolik stojí žrádlo pro tygry ve stájích Netflixu a z tučných VOD zápůjček dvě hvězdičky neviděly nic. Jejich agenti přitom argumentují tím, že oba se poctivě zúčastnili propagace předcházející uvedení animáku a tím pádem za svoji dodatečnou snahu měli dostat všimné. Ideálně sedmimístnou sumu, navrhují jejich bohatýrští zástupci. 

Že tu řeším výjimečný případ podvádění-nepodvádění, které zapříčinilo až flexibilní řešení situace s premiérou v dobách koronaviru? A jak tedy vysvětlíte případ Yesterday, který má (určitě jenom shodou náhod) na svědomí zase studio Universal? Romantika, která minulý rok zahřála u srdíčka nejenom KarlaR a Rimsyho, měla oficiálně uváděný rozumný rozpočet 26 mega. Následně vydělala v Americe velmi pěkných 73, dalších 80 ze zbytku světa a všeobecně byla pokládaná za decentní úspěch, který pošle studio desítky milionů dolarů do plusu. 

Střih o 10 měsíců do současnosti. Stejně jako v případě legendárního „ztrátového“ Harryho Pottera 5 se web Deadline nějakým způsobem dostal k jedné z účetních uzávěrek řešené romantiky a vy se na ni klidně můžete podívat zde. Zkráceně se dá říct, že aby se studio vyhnulo vyplácení bonusů, z prstu si vycucalo papír, podle něhož je film ve skutečnosti 88 (!) mega v mínusu a tím pádem nemají členové odborů a další nárok ani na jednu penny. Týká se taková praxe i největších hvězd? To víte, že ne. Svět je zase jednou nespravedlivý.

Není profit jako profit. Existují „cash even“ a „gross even“ přijemci bonusů. První je vypočítaný z čistého profitu studia po odečtení všech nákladů, druhý se vypočítává z hrubých tržeb kin a dosáhne na něj jenom hrstka těch nejšťastnějších, mezi které patří známí herci, režiséři, producenti atd. No a pak je tu ten zbytek, který nemá dedikované své vlastní zástupce a houfně se sdružuje pod různé odborové organizace. Samozřejmě hodně zjednodušuji, ale ve většině případů se právě tito lidé nikdy nedočkají bonusů, které by jim podle kolektivní smlouvy v ideálním a spravedlivém světě měly náležet. Takže právě proto existují takové smutné, směšné a ostudné dokumenty. Je to asi na úrovni vedení Disneyho, jež v posledních týdnech propouští stovky a tisíce zaměstnanců nejenom ze svých zavřených parků a následně si vyplácí milionové bonusy. Asi nejsem správný kapitalista, když mi to přijde amorální a považuji dotyčné pány za ku_vy.

Na tomto místě se jenom náhodou dostáváme k Marku Wahlbergovi. Ten má podle všeho naprosto geniálního agenta a o jeho nezasloužených desítkách milionů vypočítávaných z hrubých tržeb jsem psal na stránkách MovieZone už v minulosti. Věděli jste třeba, že v roce 2017 se Wahlberg stal (alespoň podle Forbesu) nejlépe placeným hollywoodským hercem a vydělal neskutečných 68 melounů? Ano, v roce 2017, kdy si Marky Mark připsal obří propadáky Deepwater Horizon a Den patriotů. V roce, kdy v kinech prakticky skončila značka Transformers, protože Poslední rytíř vydělal pouhých 600 mega, což je o půl miliardy méně než předchozí díl bayových robotů, a Paramountům tak přestala vydělávat i jejich předposlední dojná franšíza (ta poslední je pořád ještě Mission: Impossible).

V plné nahotě se absurdita vyměřování hollywoodských mezd ukázala o něco později a znovu u toho byl Wahlberg. Jistě si vzpomínáte na nutné přetáčky u posledního filmu Ridleyho ScottaVšechny prachy světa. V něm musel být přeobsazen kontroverzí pronásledovaný Kevin Spacey a během přetáček se ukázalo, kdo má uzavřenou výhodnou smlouvu. Zatímco Wahlberg si za těch pár dní podle smlouvy mohl říct o 1,5 milionů babek, taková Michelle Williams neměla při uzavírání kontraktu po ruce Markovy agenty a dostala jenom směšných 1000 dolarů. Čtete správně.

Kdo ví, kolikrát se něco podobného stalo v minulosti. Tentokrát to však vyšlo na povrch světa a Wahlberg byl donucen jménem Michelle věnovat dotyčný jeden a půl mega fondu, který pro bono zastupuje sexuálně obtěžované herečky. Na tomto místě se nebudu nadále zaobírat gážemi Rocka, Downeyho a dalších. Pokud vás ta obří numera zajímají, můžete si projet relativně aktuální informace v topkách odkazovaných na začátku článku. Místo toho článek pomalu ukončím a na závěr se znovu vrátím k Netflixu.

Ten podle nedávných spekulací webu Variety zaplatí předem 35 mega Willu Smithovi za pokračování Bright (za jedničku prý dostal dvacku) a pomalu se chystá tučně vyplatit Chrise Hemswrotha, který za pořád čerstvé Vyproštění s cenovkou 65 milionů dolarů dostal odhadem 5–10 milionů. Za již odmávnutý druhý díl si jistě vyjedná násobek. Solventnost Netflixu koneckonců nedávno objevil i ten Wahlberg, který si zahrál v divácky velmi úspěšné a kritiky nenáviděné Spravedlnosti podle Spensera, kterou prý mělo během prvního měsíce a půl zapnout více než 85 milionů domácností po celém světě. Není bohužel známo, jaký byl rozpočet Spensera a kolik dostal sám Wahlberg, ale tipnul bych si 80–100 a Mark z toho musel urvat minimálně 20 melounů.

Co tedy dodat na úplný závěr? Pokud jste velká hollywoodská hvězda a chcete vydělat co největší peníze, musíte si zahrát v nějaké velké franšíze. Často se sice dočkáte jackpotu až po pár letech v dalších instancích svého sólového filmu nebo týmovky, ale s tím už se počítá při uzavírání smlouvy na 4–6 filmů dopředu. Třeba takový Tom Holland dostal před třemi lety za Spider-Man: Homecoming jenom nuzných 500 000 dolarů předem + nějaké to nízké procento za bonusy z tržeb (tedy stejně jako Downey za prvního Iron Mana).

Jenomže poté si vyloženě za odměnu zahrál v Avengers: Infinity War a především Endgame, kde studio rozdělovalo mezi herce a režiséry celých 175 milionů dolarů z 900 milionového čistého profitu. Dobrá, rozdělovali vlastně jenom 100 mega, protože 75 míčů dostal Robert Downey Jr., ale stejně tu mluvíme o obrovských penězích, které nikde jinde nevyděláte. Ani u Netflixu. Pokud vás zajímá, jak je to se mzdami u Marvelu – pěkně shrnuté je to zde

Franšíz schopných nalákat do multiplexů desítky milionů diváků však není tolik, a právě tady nastupuje na scénu Netflix. U něj vám pokvete pšenka, pokud si chcete zahrát v originálním (často žánrovém) filmu, a ještě za to dostat nádherné peníze předem. Sice se nedočkáte desítek milionů navíc za možný úspěch vašeho bijáku v domácnostech po celém světě, ale Netflix vás jistě osloví s nabídkou na pokračování, a právě tam se zahojíte. Tak to té hrstce šťastlivců přejme.

---

Vytáhni v hospodě: Míří na Netflix úplně všichni? Ne. Spekuluje se, že gigant před nějakou dobou oslovil Denzela Washingtona a já se tomu vzhledem k úspěchu jeho dvou Equalizerů vůbec nedivím, protože právě takové filmy jsou pro největší streamovací síť naprosto ideální. Byť mu (podle informací Variety) nabízeli 30 mega předem, Denzel nakonec odmítnul a v současnosti pro Netflix pouze produkuje film Ma Rainey´s Black Bottom s Chadwickem Bosemanem.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace