Téma: 10 postřehů k filmovým tržbám za rok 2019
09:00 | 28.01.2020 |
Pokud bych měl jako tržební kecal minulý rok shrnout, tak bych napsal: Disneyho nadvláda v kinech, pokračující VOD fenomén jménem Netflix a úspěšný americký nástup služby Disney+. A vy se teď přiznejte - chodíte do kina se stejnou intenzitou i po nástupu počeštěného Netflixu, který nově nabízí více než 100 českých filmů? Chodíte méně? Nebo jste notoričtí piráti odmítající platit za filmovou a seriálovou zábavu a tím pádem si (nejenom) na stránkách MovieZone zasloužíte opovržení?
Zámořští analytici sice uznávají, že kina to mají a budou mít velmi těžké, ale zároveň dodávají, že filmoví a seriáloví tvůrci zažívají zlaté časy, protože ústup Blu-ray a DVD ze slávy více než vyvážuje právě solventní Netflix, který za své originální projekty solí neskutečné částky a pokud bych teď měl citovat web Deadline, tak Hollywood ještě nikdy nezažíval takový přísun miliard dolarů jako právě minulý rok. Na následujících řádcích vás každopádně čeká desítka (zajímavými čísly provoněných) postřehů z právě skončivšího roku filmové a seriálové zábavy. Jdeme na to.
10. Do kin se pořád chodí
Poslední roky je to už obehraná písnička. Vzhledem k raketově rostoucímu zájmu o VOD (v tuto chvíli jde pořád hlavně o Netflix) se neustále prorokuje radikální pokles zájmu o chození do kin. Ten měl poprvé nastat už před více než dvaceti lety s nástupem rychlého internetu, pirátěním a domácími nosiči nahrazujícími obstarožní VHSky. Následně se tušil s nástupem Netflixu a kde nic, tu nic. Multiplexy z celého světa za minulý rok reportovaly rekordních 42,5 miliardy dolarů a my si to číslo podrobněji rozebereme v následujících bodech. Už teď se však vyloženě nabízí napsat následující: Ne, kina se v následujících letech nebudou plošně zavírat a nic na tom nezmění ani české výjimky z multiplexy již plně saturované Prahy
Pouze se neustále mění zvyky diváků. Jenom slepý cifršpión by neviděl přímou souvislost mezi desítkami originálních filmů startujících na Netflixu a čím dál vzácnějším úspěchem originálních filmů v kinech. Na blockbustery a zavedené franšízy chodí do kin pořád obří množství lidí (vážně není třeba opakovat, že Avengers: Endgame minulý rok sesadili z trůnu Avatara), ale skoro vymizely originální hollywoodské fláky s „trochu vyšším“ rozpočtem. Ne nadarmo jsme skoro všichni skákali nadšením z dvojice Tenkrát v Hollywoodu a Le Mans ´66, které stály 100 milionů dolarů a černých čísel se podle všeho dočkala jenom bromance DiCapria a Pitta.
9. Zapomněli Američané chodit do multiplexů?
Ať se vám to líbí nebo ne, tak co se konzumní zábavy týče, Amerika byla vždy o krok napřed a udávala směr. No a právě v zámoří minulý rok poklesly tržby z kin o 4 % a kinaři ze svých pokladen posbírali 11,4 miliard dolarů. Za rok 2018 to přitom bylo celých 11,8 miliardy dolarů a to ještě musíme zmínit inflaci. Ta je samozřejmě ošemetná, ale pokud budeme brát v potaz růst průměrné ceny vstupenky z 9,17 dolarů na 9,37 babek (pozor, takto ceny vzrostly až v posledním kvartálu roku), tak vám vyjde reálný pokles prodeje vstupenek dokonce o 5 %. Konkrétně se jich prodalo 1 244 000 000 a spolu s rokem 2017 je to nejhorší výsledek od léta páně 1995.
Při pohledu na největší blockbuster všech dob a další miliardové filmy produkované Disneym, Sony a Warnery se nabízí otázka: "Proč"? Častečné odpovědi jste se dočkali už v předchozím bodu a ta kompletní musí zmínit dva další body. Tak za prvé – konec roku byl slabší a především zklamavší tržby Star Wars nějaké to procento celému roku ubraly. No a pak je tu služba Disney+, která s velkou pompou nastoupila v zámoří právě na podzim a nejednoho potenciálního návštěvníka kin jistě donutila zůstat v pohodlí domova a nakoukávat tam Mandaloriana. K myšákovské odpovědi na Netflix se ještě vrátím v samostatném bodu níže, a když už mluvíme o Americe a utrácení za zábavu, je třeba zmínit miliardy, které američtí konzumenti měsíc co měsíc alokují na předplatné sportovních kanálů jako ESPN a dalších kabelových stanic. Oproti zbytku světu to jsou pořád obrovská numera.
8. Svět na kinosály pořád nezanevřel
Již jsem zmiňoval, že celkově kinaři reportovali 42,5 miliardy dolarů utržených ze vstupenek, a vám už musí být jasné, že rekordní numero jde na vrub především multiplexům mimo USA. Právě tam se totiž poprvé povedlo překonat hranici 30 miliard a to je pecka. Že je to číslo takhle vysoké především díky neustále rostoucím asijským zemím? Ano a ne. Jistá země s velkou a dlouhou zdí samozřejmě pořád hraje tu nejhlavnější roli, ale nesmíme zapomínat ani na Evropu. V naší malé středoevropské zemi se prodalo 18,3 milionů vstupenek a byl z toho nádherný meziroční růst o 15,3 %.
Tržby z kin ve Velké Británii sice klesly o necelá dvě procenta, ale taková Francie hlásila díky velmi úspěšným lokálním filmům růst o 6 %. Nemluvě o Německu, kde se šlo do plusu o krásných 13,7 %. V tuto chvíli sice nemám k dispozici čísla pro Evropu jako celek, ale něco mi říká, že kromě neustále klesající Itálie (tentokrát padala o čtrnáct procent a podle všeho tamním kinařům zoufale chyběl nějaký velký domácí hit) a hrstky výjimek to bude podobně optimistické v mnoha dalších zemích. Evropští filmaři si mohou gratulovat – kina na starém kontinentu pořád hlásí obří tržby především díky jejich lokálním filmům a když se teď podíváte na více než 100 českých filmů dostupných na Netflixu a čerstvě oznámené plány Disney+ na rychlou expanzi do západní Evropy, tak je navíc v budoucnu čeká zbrusu nový zdroj milionů eur, liber a korun. (Jenom abychom si rozuměli - úplně celkově Evropa a její kina jako taková dost možná minulý rok klesala, ale jak by řekl klasik: Kolem a kolem je tahle mizivě nízká stagnace vlastně výhra.)
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Ve stručnosti - vliv pirátství na tržby miliardových prudukcí filmového průmyslu je opravdu zanedbatelné. Navíc ze samotného článku, kde diskutujem, vyplývá, že trh roste a žádné černé předpovědi s VHS, Internetem nebo Netflixem se nenaplnili a nenaplňují.
Jen jsem chtěl vznést do diskuze můj pohled na placení za obsah a zvolil jsem přirovnání, které je podle mě výstižné. Nemám žádný problém platit za všechno, jelikož příjmy mám naštěstí dostatečné, ale dokážu si představit situace, že někdo peníze nemá nebo by za to stejně nezaplatil z různých důvodů.