Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Avatar padl! Avengers: Endgame má nejvyšší tržby historie!


ikona
Cival
avataravengersavengers: endgamecaptain americacomicsdisneyFoxiron manmarveltržby
Marvel zdolal poslední metu. 

A je to tady! Nevyhnutelné se stalo skutkem a během dneška Avengers: Endgame trumfne na tržbách z kin Cameronův Avatar. Je to neskutečný úspěch, protože se zdálo, že tuhle ekonomickou metu snad už nikdy nikdo nepřekoná. Avatar byl totiž absolutním zjevením, které se těžko napodobuje. Přišel s revolučním technickým řešením, jež nikde nevyzní tak skvěle jako v kině, a i díky tomu se stal naprostým fenoménem s tržbami za 2,75 miliardy dolarů.

Tuhle laťku Avengers už dávno pokořili, do výsledků Avatara se ale započítávají i dalších miliony z re-releasu o rok později, díky němuž modrý opus evidoval v historických tabulkách 2,788 miliardy dolarů. Ty Iron Man a spol. nastřádali až nyní. A byť byl happy-end nakonec neodvratný, přeci jen se na něj superhrdinové museli trochu nadřít a využít rozličných možností dalšího boostnutí výkonu filmu - od uvedení „rozšířené verze“ do kin se speciálním bonusem, až po pevné přimknutí ke Spideymu 2.

Zabralo to a stačilo to, což je svým způsobem neuvěřitelné, protože na Avengers se na rozdíl od Avatara nechodilo dlouhé měsíce. Ano, všichni víme, že Cameronův velkofilm nestartoval před deseti lety kdovíjak pompézně, ale plně využil vánočních svátků a následně i vzedmuté šeptandy, kdy se o filmu špitalo jako o přelomové podívané s dojemným příběhem, jakou by měli všichni v kině vidět. Lístky na 3D projekce byly navíc dražší a zájem o IMAXovská představení neukojitelný, takže Avatar mohl sbírat dolary až do jara.

FILMY S NEJVYŠŠÍMI SVĚTOVÝMI TRŽBAMI Z KIN HISTORIE 

Dnes se nic z toho v podstatě opakovat nemůže. Určitě ne v takové míře, jakou koneckonců zvládl jen Titanic, taky triumf Jamese Camerona. Velkými trvalkami můžou být v podstatě jen muzikály („chci slyšet své oblíbené songy zas a znova“), romantiky („chci u toho dojáku slzet zas a znova“), animáky („děti chtěj jít zas a znova“) nebo 3D události („chci se kochat zas a znova“), ale těžko v tak obrovské míře. Dovolím si navíc tvrdit, že film, který by vydělal skoro tři miliardy, a přitom o prvním víkendu zapsal pouhou dvacetinu (ale klidně i desetinu) téhle sumy, v kinech nejspíš už nikdy nezažijeme.

Blockbustery jsou totiž pořád větší a nákladnější, proto je pro studia výhodnější jich dělat míň, ale vsadit na opravdu velké značky a co nejvíc je natlačit do diváků v první možný termín, kdy se kupříkladu úplně neví o jejich případných nekvalitách. Králem téhle strategie je studio Disney, které s výjimkou pár projektů sází na předělávky svých slavných animáků a pokračování úspěšných titulů a díky precizní akviziční politice je může obkládat novými pixarovkami, marvelovkami a Star Wars (plus se blíží Indiana Jones). A nejen úroda miliardových hitů, ale i právě triumf Avengers naznačují, že to funguje na výbornou.

Můžeme lamentovat, že kvůli přístupu Disneyho není prostor pro menší a originálnější projekty, ale není to tak. Jasně, Disney dělá v podstatě jen velkofilmy za stovky milionů dolarů a klidně jich pustí jen šest za rok, ty ale udeří jen v daný moment a pak klidně přenechají prostor jiným. Avengers takhle urvali 40% svého rekordního balíku během prvních pěti dnů (!) ve světových kinech a je jen známkou nemohoucnosti ostatních studií, že prostor mezi nimi a Spider-Manem lépe nevyužili (čest výjimkám jako John Wick 3) a že mezitím bodovali více jen Aladin a Toy Story 4, ano, další želízka Disneyho.

Hegemonie tohohle studia bude samozřejmě ještě citelnější s nákupem Foxů, jejichž eRková nebo divočejší produkce tím jistě utrpí (těžko předpokládat, že by se nenajelo na podobnou strategii jako u Disneyho) a bude se vsázet na zajeté značky, ať už pod dohledem Marvelu, nebo Disneyho hlavounů. Ale nelamentoval bych.

Milým paradoxem nastalé situace je mimochodem fakt, že Disney jako „nový majitel Avatara“ sebral rekord v podstatě sám sobě… a že se ho s Avatary 2 až 5 může pokusit klidně znovu překonat.

I při pověstném perfekcionismu a vizionářství Jamese Camerona se mu to ale povede jen těžko, protože fascinace 3D zázrakem pominula a další Avataři už přiběhnou jako normální sequely. To koneckonců byli i Avengeři, ti ovšem korunovali deset let zázračného příběhu budování comicsového univerza, kdy se od outsiderského uvedení jakéhosi Iron Mana, u něhož se nepředpokládalo, že by mohl konkurovat Spider-Manovi, Supermanovi a Batmanovi, došlo až k osudovému a jaksepatří epickému finále jedné ságy, jedné éry, v němž mohly i padat hlavy těch nejoblíbenějších hrdinů filmového plátna (pro Marvel jde o úžasnou shodu okolností, že zrovna dnes oznámil line-up své Fáze 4 mj. s Black Widow, Thorem 4 nebo Doctorem Strangem 2 a i kontury nabušené Fáze 5 s dvojkami Black Panthera a Captain Marvel, novým Bladem a trojkou Strážců Galaxie).

Taková monstrudálost se opakuje jednou za deset let. Těšme se, až se jí dočkáme znovu. Každý takový boost totiž filmovému průmyslu velmi prospívá, pomáhá kinům, aby dále žila a promítala naše milované bijáky i skromnější snímky. A kdo by z triumfu okostýmovaných hrdinů chtěl být v depresi, může se uklidnit pohledem na tabulku zohledňující inflaci v Americe, kde jsou Avengers na hezkém šestnáctém místě (furt za Avatarem!), a připomenout si Pyšnou princeznu, jejíž tři miliony diváků už nikdy nikdo nepřekoná. Leda Pyšná princezna 2 ve 3D s cameem Rychlých šípů, samozřejmě.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (49)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace