Téma: Jak J. J. Abrams a jeho Bad Robot dobyli Hollywood
12:00 | 07.12.2019 |
V minulosti jsem se na stránkách MovieZone rozepsal o režisérovi Jamesi Wanovi, producentovi Kevinu Feigem a mogulovi Bobu Igerovi. Dnes ty hollywoodské funkce zkombinujeme a výsledkem budou čtyři kratší kapitoly o J.J. Abramsovi. Všem musí být jasné, že mi výše zmíněný rozsah neumožňuje podrobně rozebírat všechny filmy a seriály, o které se J.J. ve své kariéře jen otřel. Hned na začátek tedy pro jistotu dávám na vědomí, že se Epizodám VII a IX v článku skoro vůbec nebudu věnovat. Třeba se k tomu dostaneme v budoucnu.
O čem to tedy bude? Tak trochu o všem, ale prim bude hrát hollywoodský byznys, lesk a bída studia Paramount a především Abramsova životní láska (jeho manželka Katie promine) – produkční firma Bad Robot. Tu založil už v roce 2001 a já trochu zbytečně předbíhám. Pohodlně se tedy usaďte, odšpuntujte kvalitní nápoj a ponořte se do čtení.
Kapitola II aneb partnerství se studiem Paramount
Paramount byl v roce 2006 na rozcestí. Studia kolem něj už nějaký ten rok přepočítávala miliardy vydělané značkami jako Harry Potter, Pán prstenů, Star Wars, Piráti z Karibiku a další. Ať se vám to líbí nebo ne, právě na začátku nového tisíciletí se naplno odpálila dodnes trvající hollywoodská posedlost franšízami a právě na Paramount zbýval černý Petr. „Jak z toho ven?“, zeptal se tenkrát velký šéf Paramountu Brad Grey a už na Vánoce 2005 koupil za 1,6 miliardy dolarů dítko Stevena Spileberga DreamWorks.
Přijde vám 1,6 miliardy málo? Máte pravdu a dostáváte bludišťáka za pozornost. Součástí obchodu nebyla ta část společnosti zaměřená na animaci. Paramount sice Shreky 3 a 4 poslal do kin, většina peněz ale skončila jinde. Už v roce 2008 se tak DreamWorks pakovalo z Paramountu pryč a vyloženě se nabízí dodat, že ne každé studio má svého Boba Igera. Moji předchozí větu jen podtrhuje fakt, že si právě v té době nechalo studio utéct Kevina Feigeho a Marvel k Disneymu. Dnes se v něm jistě hlasitě běduje.
Tím správným krokem dopředu rozhodně bylo partnerství s hračkářským gigantem Hasbro, které je pro nás důležité hlavně kvůli značce Transformers. V roce 2007 nám udělal radost Michael Bay, protože jednička je i dnes parádní blockbuster, který se dá vidět opakovaně. Paramount byl díky miliardovým robotům alespoň trochu nad vodou až do roku 2017, kdy Míša Bay nadobro ztratil soudnost, diváci (i ti čínští) řekli: „A dost“, a Transformers: Poslední rytíř v kinech zklamal takovým stylem, že u Paramountů museli upravit budoucí robotí plány. Bumblebee je tak dost možná labutí písní jedné z nejsilnějších hollywoodských značek.
Ale pojďme zpátky do roku 2006. Jak se upeklo partnerství Bad Robota a Paramountu? Abrams při podpisu smlouvy řekl: „Při práci na Mission: Impossible jsem byl nadšený z naprosté důvěry a tvůrčí svobody, kterou mi Brad (Grey) a celý Paramount poskytli. Brad Grey má vzrušující vizi nového Paramountu a já se nemůžu dočkat, až budu její součástí.“ Zdá se to neuvěřitelné, ale režisér jediného filmu si už před 13 lety mohl nadiktovat podmínky, které kromě práce na nejmenovaném blockbusteru přenechaly celou televizní divizi Warnerům. Džej Džej tak měl dva pány a jak už jsem naznačoval na konci první kapitoly, my se budeme věnovat jen tomu filmovému - tedy Paramountu.
Ze začátku všechno klapalo na jedničku. Studio opravdu dalo producentovi a režisérovi velkou svobodu, a když se v roce 2007 v kinech (před prvními Transformery) zničehonic zjevil teaser na bezejmenný film, ve kterém létá hlava Sochy Svobody, bylo hned jasné, že udělalo dobře. Možná si sami pamatujete, jaké spekulace provázely uvedení filmu s pracovním názvem Slusho. Mě nejvíc bavily ty, které hledaly možné spojení s Lostem.
Byl to každopádně velký úspěch (nízký rozpočet 25 milionů dolarů se přetavil v respektuhodné tržby 170 mega). Co na tom, že diváci natěšení na maximum jednou z prvních (a nejlegendárnějších) virálních kampaní naplno využívajících internet, museli být v kinech zákonitě trochu zklamaní. Kamarád a spolupracovník Abramse Matt Reeves totiž natočil „pouze“ nadprůměrnou sci-fi se svou vlastní Godzillou, která velmi chytře využívala staronový found footage přístup k věci. To hlavní však teprve mělo přijít.
Dovolíte rychlé intermezzo? Otázka, která se v souvislosti s všudybylem Abramsem neustále opakuje, je následující: „Jak to sakra Džej Džej všechno stíhá?“. Odpověď má dvě části a odpoví vám sám maestro. První se týká způsobu, jakým najímá nové pracovní síly pro Bad Robot: „Utkvěla mi v paměti odpověď Chrise Rocka. Někdo se ho zeptal, podle jakého klíče najímá lidi, a Chris mu odpověděl, že vždy k sobě chce člověka, který by mohl být jeho šéf. Chce někoho, kdo mu řekne a ukáže, co má dělat.“
Co druhá polovina receptu na stíhání neskutečného kvanta projektů? Abrams říká: „Rád pracuji s lidmi, kteří vědí, kdy mohu něčím přispět a kdy ne. Nesnáším ty klasické schůzky o ničem, kterých je každý den plno. Je to ztráta času a já jsem často jen na telefonu nebo píšu e-maily. Nemusím být za každou cenu na místě. Nemluvě o tom, že je moje žena Katie (šéfová Bad Robot) schopná všechno ukočírovat sama.“
Zpátky k tomu, co mělo přijít. Mluvím samozřejmě o návratu Star Treku, který se po neuspokojivých tržbách filmu Nemesis z roku 2002 (pouhých 67 milionů celosvětově při rozpočtu 60 mega) na několik let odmlčel. Paramount začal plánovat další Star Trek už v roce 2005, a když o rok později podepsal Abramse a jeho Bad Robot, bylo pomalu jasné, že jejich prvním společným projektem bude právě startrekovský origin s mladým kapitánem Kirkem. A vy už pokračujte na další kapitolu, kde si na jeden z nejlepších blockbusterů vzniklých po roce 2000 zavzpomínáme.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry