Téma: Jak J. J. Abrams a jeho Bad Robot dobyli Hollywood
12:00 | 07.12.2019 |
V minulosti jsem se na stránkách MovieZone rozepsal o režisérovi Jamesi Wanovi, producentovi Kevinu Feigem a mogulovi Bobu Igerovi. Dnes ty hollywoodské funkce zkombinujeme a výsledkem budou čtyři kratší kapitoly o J.J. Abramsovi. Všem musí být jasné, že mi výše zmíněný rozsah neumožňuje podrobně rozebírat všechny filmy a seriály, o které se J.J. ve své kariéře jen otřel. Hned na začátek tedy pro jistotu dávám na vědomí, že se Epizodám VII a IX v článku skoro vůbec nebudu věnovat. Třeba se k tomu dostaneme v budoucnu.
O čem to tedy bude? Tak trochu o všem, ale prim bude hrát hollywoodský byznys, lesk a bída studia Paramount a především Abramsova životní láska (jeho manželka Katie promine) – produkční firma Bad Robot. Tu založil už v roce 2001 a já trochu zbytečně předbíhám. Pohodlně se tedy usaďte, odšpuntujte kvalitní nápoj a ponořte se do čtení.
Kapitola I aneb mládí, Ztraceni a Tom Cruise
J.J. se narodil 27. června léta páně 1966 do rodiny, která měla blízko k filmům a seriálům. Jeho tatínek se totiž živil jako producent televizních filmů. Není tedy divu, že si J.J. už v útlém věku vydupal na rodičích kameru Super 8. Ne, vážně si nečtete zevrubnou biografii slavného hollywoodského režiséra. To bych totiž musel na následujících řádcích podrobně rozebírat jím složenou hudbu (zvládnul to už v šestnácti letech!) k levnému hororu Nightbeast, scénář komedie Takový je byznys (zvládnul ho napsat ve 24 letech a já se teď cítím trochu špatně) nebo skript k dramatu Myslete na Henryho, ve kterém si zahrál samotný Harrison Ford, a Džej Džejovi bylo tenkrát opravdu pouhých 25 let.
Jen pro pořádek dodám, že o rok později napsal Abrams scénář pro mnou tak trochu nenáviděnou a ubulenou romantiku Navždy mladý s Melem Gibsonem. Stejně tak se v článku nebudu věnovat jeho skupině geeků známé jako Proppelerheads. Ty potkal na vysoké škole a společně experimentovali s tenkrát novou (a světu díky Jurskému parku představenou) CGI počítačovou technologií. Možná vás překvapí informace, že se Abrams s kamarády a kamarádkami o pár let později ochomýtal kolem produkce Shreka ze stáje DreamWorks. Tedy toho studia, které z ničeho vydupal jeho idol – Steven Spielberg.
Za rozebrání by jistě stála Abramsova práce na scénáři Armageddonu, ale znovu budeme přeskakovat. Že by alespoň ta televizní Felicity? Seriál, který se počínaje rokem 1998 úspěšně vysílal celé 4 sezóny, Džej Džej vyprodukoval společně se svým kamarádem Mattem Reevesem. Zmínkou o režisérovi chystaného Batmana s Robertem Pattinsonem v hlavní roli ukončíme maximálně zkrácených prvních 35 let života J. J. Abramse.
Pro nás totiž všechno začíná až rokem 2001, kdy Abrams společně s jistým Bryanem Burkem založil produkční společnost Bad Robot. Vás už jistě zajímá to nejdůležitější na celém článku: Proč se ta hollywoodská filiálka jmenuje Bad Robot a jak vzniklo ono známé logo s robotem běžícím polem? Jméno Bad Robot prý kdysi z ničeho nic napadlo Džej Džeje a v prvních znělkách slyšíte jeho děti Henryho s Gracií. Abrams to celé dal do kupy během jednoho odpoledne, kdy Quicktime film vypálil na CD, chvíli si s ním hrál a pár dní poté ho sledovaly miliony Američanů před začátkem Aliasu. À propos, Alias…
Série, která proslavila Jennifer Garner a odstartovala kariéru Bradleyho Coopera, nebyla od samého počátku žádný velký hit. Přežila především díky televizní stanici ABC, která na ni hodně sázela a nasadila ji v exkluzivním slotu, který dříve patřil hitové soutěži Chcete být milionářem? Alias mimochodem byl režijním debutem Abramse, protože si náš hudební skladatel, scenárista a producent v roce 2001 zrežíroval třináctou a čtrnáctou epizodu první série. Proč se seriál v televizi (navzdory nic moc ratingům) udržel? Brzy se z něj stala oblíbená kratochvíle nejdůležitější cílové skupiny Hollywoodu – solventních teenagerů. Nemluvě o tom, že si Abrams v roce 2002 došel pro televizní cenu Emmy za scénář.
Ale pojďme pryč od oblíbeného seriálu Toma Cruise (právě díky Aliasu dostal Džej Džej příležitost zrežírovat si třetí Mission: Impossible) a dejme slovo Tomáši Vyskočilovi, zakladateli známého webu Lost.cz. Požádal jsem ho, aby v několika větách popsal televizní fenomén, který se poprvé objevil na televizních obrazovkách už (já vím, je to k neuvěření) před 15 lety.
Tom (Vyskočil) píše: „Lost byl přelomový seriál hned v mnoha ohledech. Ohromující produkce (první díl stál na svoji dobu rekordních 10 miliónů dolarů), dechberoucí akce, skvělé poskládané obsazení (ta diverzita by strčila do kapsy většinu současných seriálů) a hlavně neuvěřitelně návykové budování napětí a záhad. S tím se zrodil nový fenomén, kdy lidé ihned po skončení epizody běželi poprvé výrazně na internetové diskuze rozebírat všechny teorie a skryté odkazy. I když se sice v průběhu šesti řad nepodařilo všechny záhady dopodrobna vysvětlit a konec fanoušky rozdělil, minimálně tři první řady patří k tomu nejlepšímu, co kdy vzniklo. Na konci třetí navíc tvůrci předvedli tak drzý obrat, že to kdysi málem rozbilo internet."
Právě u Lostu se krásně ukazuje přístup Abramse k televizi. Džej Džej rád vykopává a následně často jen sleduje, kam se jeho mičuda zakutálí. Dá se říct, že devátá epizoda Hvězdných válek bude vůbec první gólovou šancí, kterou sám i zakončí. Byť režíroval a (spolu)napsal první dvě epizody Lostu, už ke konci první série v něm figuroval především jako výkonný producent a za směřování „jeho“ show byli zodpovědní Damon Lindelof a Carlton Cuse. Jeho minimální účast je logická, protože v té době ještě pracoval na souběžně vysílaném Aliasu a především se chystal na (podle mého skromného názoru) režii nejlepší epizody Mission: Impossible.
V redakci je pouze jeden odpadlík, který na třetí díl dobrodružství Ethana Hunta nepěje chválu a mluvím samozřejmě o Imfovi. Zeptal jsem se ho, jestli už dotyčný díl po letech docenil, a odpověď zněla: „Je to vždycky o fous lepší, ale k osmi z deseti bych potřeboval tak sto projekcí a nějakej tvrdej alkohol“. Jak se Džej Džej k režii vůbec přichomýtl? Jak už bylo řečeno v předchozích odstavcích, Cruise měl hodně rád seriál Alias a právě na základě akční televizní série nabídnul Abramsovi režii jeho prvního celovečerního bijáku.
Džej Džej však řekl ne a režie Války světů se ujal jeho dětský idol Steven Spielberg. Dobrá, to jsem trochu zjednodušil, ale občas čtenáře musím probudit z letargie. Faktem je, že Válku světů chystal Cruise od samého počátku se Spielbergem a Abrams dostal nabídku na režii od obou hollywoodských legend najednou. New York Times později citovalo Cruise, který řekl: „V hloubi duše jsem od začátku věděl, že je Džej Džej tím správným člověkem k režii mého příštího filmu. Nakonec jsme se domluvili až na režii třetí Mission: Impossible.“
Jak tedy dopadla celovečerní prvotina námi řešeného hollywoodského štamgasta? Imf promine, ale dopadla výborně. Nic na tom nemění ani podvyživené tržby z kin, které značku na dlouhých 5 let poslaly k ledu. Za ty byl zodpovědný pouze jenom scientologií poblázněný Cruise, který byl v roce 2006 naprosto mimo, skákal u Oprah na pohovce, hádal se v televizi o zbytečnosti antidepresiv (za to bych mu nejradši vlepil facku) a lidé mu to dali v kinech pořádně sežrat.
Poškodilo to nějak kariéru Abramse? To víte, že ne. Na tomto místě je třeba zmínit, že u značky Mission: Impossible v roce 2006 zakotvil především jako nádeník-režisér a Bad Robot trojku neprodukoval. Jeho společnost totiž do roku 2008 (až na filmovou výjimku s Paulem Walkerem z roku 2001 známou jako Jízda do pekel) produkovala pouze seriály a já ukončím první kapitolu připomenutím toho, že si článek čtete na MovieZone, nikoliv na TVZone. V dalších kapitolách tedy seriály jako Fringe, Westworld, Lovci zločinců a další řešit nebudu a mrknu se pouze na filmy. Nenechte se přemlouvat a čtěte dál.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry