Téma: Jak studio A24 okouzlilo diváky a dobylo Hollywood
17:00 | 11.09.2019 |
Když jsem před pár týdny odcházel z projekce Slunovratu, říkal jsem si sám pro sebe: „No ty p... bláho“. Odvážný horor z dílny režiséra Ariho Astera, který se z velké většiny odehrává za bílého dne, mi udělal velkou radost a já si uvědomil, že na stránkách MovieZone (a vlastně i českých internetech) ještě nebylo nic moc napsáno o distribuujícím tatínkovi tohoto filmu, studiu A24. To mi při pohledu na bezpočet výborných filmů z jejich hollywoodské stáje přišlo docela škoda a v následujících kapitolách to napravíme. Čeká vás suché bio relativně nového hráče na distribuční šachovnici továrny na sny?
To víte, že ne. Kapitoly budou prošpikovány zajímavostmi, citacemi spokojených režisérů, hollywoodských nádeníků, nějakými těmi čísly a v neposlední řadě i závěrečnou úvahou redaktora o nezávislém hollywoodském distribučním všehomíru. Doufám, že si necháte říct a nad sklenkou dobrého dobrého vína se se mnou ponoříte do další velké hollywoodské pohádky.
Ari Aster. To je to jméno, kvůli kterému si článek vlastně čtete. Fandou jsem se stal už shlédnutí Děsivého dědictví a Slunovrat mojí náklonost k osobě režiséra jenom potvrdil. Hned na začátek kapitoly vám doporučím speciální A24 podcast „Deep Cuts“, kde se potkávají hollywoodské persony, které měly v minulosti co dočinění s námi řešeným studiem. Pokud byste měli začít nějakou epizodou, pouštějte tu, ve které se režisér Čarodějnice Robert Eggers potkal právě s Asterem.
Také pro vás byl v roce 2018 Ari Aster spolu s Jordanem Peelem novým „hororovým hrdinou“? Naneštěstí pro čtenáře, Jordan Peel se ještě neupsal A24 a tím pádem si trochu podrobněji rozebereme pouze to Dědictví. Aster (jistě s nadsázkou) tvrdí, že ho začal psát chvíli po tom, co se V zajetí démonů dočkalo po celém světě více než 300 milionů dolarů. To mu prý to otevřelo oči a ukázalo, že horory jsou „in“ a lidé na ně budou chodit čím dál víc.
Cesta do kin však byla pořádně dlouhá. Aster sice hned od začátku spolupracoval na vývoji scénáře s produkční firmou založenou Dannym DeVitem Jersey 2nd Avenue, ale dlouho se nic nedělo. Byť prý všichni hotový scénář posílali dlouhé měsíce na všechny strany a dokonce organizovali i veřejná čtení. Režisér na tu dobu nevzpomíná rád a my teď trochu budeme přeskakovat. Až díky úspěchu Čarodějnice se filmu upsala A24 a s rozpočtem 10 milionů dolarů ho odklepla. V kinech po celém světě z toho bylo parádních 79 míčů a kritici byly nadšení, což jenom dokumentuje (na horor parádních) 89 % na RottenTomatoes. Ne tak diváci, kteří šli do kina na jiný film a v hodnocení plebsu známém jako Cinemascore mu udělili D+. Kdo může za to, že šlo tolik diváků do kina na „trochu jiný“ horor? Samozřejmě, že persóny, které spolupracovaly s paní zodpovědnou za marketing - Nicolettou.
Aster vzpomíná, jak ho marketingoví profíci kontaktovali ještě předtím, než spatřil světlo světa první trailer. Vyptávali se ho, jak by si on sám představoval marketingovou kampaň. Co konkrétně řekll?: „Sdělil jsem jim, že hlavně musíme udržet v tajnosti ten twist, který nastane po půl hodině filmu. Ani jsem jim to ale nemusel říkat, protože s tím už od začátku počítali. Když mi později začali ukazovat první návrhy traileru a plakátů, věděl sem, že se nemusím strachovat a můžu to nechat na nich. A24 je prostě skvělá společnost. Nevyberou si vás, pokud do toho nehodlají dát úplně vše.“
Pojďme rychle k letošnímu roku. Robert Pattinson ucítil A24 anýz a vrátil se ve sci-fi režisérky Claire Denis High Life. Tržby a reakce publika byly bohužel rozpačité, ale já si počkám na premiéru na Netflixu (respektive na blu-ray vydaném v budoucnu Criterionem). Gloria Bell je podle všeho zapomenutelný remake, který podle mého názoru jindy velmi vybíravé A24 distribuovalo omylem. Jen tak mimochodem, že neuhodnete, kdo produkuje chystaný a velmi zajímavě vypadající Lighthouse, ve kterém Robert koexistuje s Willemem Defoe? Ano.
Bude Jonah Hill dalším jménem, které se bude další roky vracet do stáje A24? Po chvále, která provází jeho skejťácký režijní debut Devadesátky, bych si na to vsadil. Nemluvě o Awkwafině, která se překonala a ve spolupráci s námi řešenou distribučkou nabídla divákům chválené černohumorné drama The Farewell, které před pár dny překonalo v amerických kinech 16 milionů dolarů. Díky pozvolné (a tedy levnější) distribuci už bez problémů splatila 3 miliony babek, které do ní v A24 zainvestovali.
Konečně se dostáváme ke Slunovratu, tedy tomu hororu, kvůli kterému jsme se před pár týdny s Mr. Hladem hecli a sepsali pro vás topku nejzajímavějšího hororů, odehrávajících se během dne. Slunovrat už od samého počátku provázela chvála kritiků, kterou jenom potvrdil nadšenou devítkovou recenzí navrátivší se MovieZone doyen kOCOUR. Já jsem si svoje srdíčkou vylil už v úvodu a tím pádem se můžeme rovnou věnovat financím.
Na Slunovrat se v ústředí A24 sázelo opravdu hodně a těch 27 amerických milionů není vzhledem k nasazení do více než 2500 kin žádná hitparáda. Naštěstí pro mírně zaslepené fanoušky jako jsem já – web Deadline tvrdí, že vzhledem k rozpočtu 8-10 milionů, prodeji práv do světa a klasicky nízkým nákladům na reklamu, se film rozhodně zaplatí a neohrozí slibně rozjetou kariéru režírujícího Astera.
Závěrečné americké číslo ještě trochu nabobtná, protože do 600 amerických kin předminulý víkend zamířila rozšířená verze filmu. Naštěstí tu nemluvíme o mírně trapném přidávaní jedné akční čtyřminutové scény (však vy dobře víte, o jakém Spider-Manovi tu mluvím). A24 se rozhodlo nevydávat director´s cut na domácích nosičích a rozšířenou, 171 minut (!) dlouhou verzi poslalo rovnou do kin.
V předchozích odstavcích jsem A24 tak trochu falešně srovnával s Miramaxem, respektive Weinsteiny. Proč falešně? Protože ve vší úctě ke slušným finančním výsledkům – Harvey a Bob byli někde jinde. V dobách své největší slávy pořádali monstrózní večeře předcházející Oscarům a spekuluje se, že jako jediní znali ty tisíce akademiků jménem. No jednou za čas byli schopní na nějaké Králově řeči s rozpočtem 15 mega trhnout více než 400 milionů celosvětově. Tam A24 zdaleka není.
Během těch šesti let však vybudovali neskutečně zajímavou značku a v současném Hollywoodu prostě nenajdete víc cool studio. Hollywoodští insideři je spíše než ke klasickým studiím profilovaným na indie filmy jako Focus Features, Fox Searchlight nebo Annapurna Pictures srovnávají se start-upem ze Silicon Valley. Každý z těch současných 55 zaměstnanců prý může vystoupit na poradě a přednést svůj „pitch“ na režiséra nebo přímo film, který by měl jeho chlebodárce zajímat.
Pevně doufám, že čtenáře mohu na samotný závěr zařadit do jedné ze dvou skupin. Ta první je s existencí „ádvacetčtyřky“ dobře obeznámená, s radostí se v předchozích kapitolách utvrdila v tom, co už nějaký ten rok dobře ví a do diskuze (nebo ještě lépe rovnou do mojí pošty) mi napíše, jakých drobných nepřesností jsem se ve článku dopustil. Ta druhá skupina se právě dozvěděla, jaké zajímavé filmy studio A24 za poslední roky vyprodukovalo a v budoucnu jistě pokaždé zpozorní, když se v traileru zjeví jejich logo. Bůh ví, že tahle banda hollywoodských srdcařů začínajících v jednom malém newyorském kanclu si to zaslouží.
---
Vytáhni v hospodě: Zajímá vás, proč zrovna název A24? Vězte, že je to podle italské dálnice. Právě po ní kdysi jel jeden ze zakladatelů Daniel Katz a právě na ní ho napadlo, že si s kamarády založí svůj vlastní Miramax.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry