Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Scorseseho Irishman bude pro Netflix dalším zásadním krokem kupředu


ikona
TedGeorge
al pacinoalfonso cuaronharvey keiteljoe pescimartin scorsesempaanetflixoscarrobert de niroromasamuel l. jacksontriple frontiertržby
Ukousnul si Netflix příliš velké sousto? A dočkáme se filmu ještě letos? 

Věřte tomu nebo ne, ale o filmovém Irishmanovi v režii legendárního Martina Scorseseho se mluví už víc než 10 let. Pokud budete pečlivě pátrat v hlubinách internetu, naleznete článek vydaný britským Guardianem v roce 2008, který informuje o přípravách mafiánského dramatu „I Heard You Paint Houses“. V artiklu se zároveň dočtete, že si hlavní roli Franka Sheerana (to je ten Irishman) zahraje Robert De Niro. No a třešničkou na dortu je zakončení článku informující o čerstvě připravovaném thrilleru Prokletý ostrov.

Když si v roce 2017 Netflix plácnul se Scorsesem, měla většina filmových fanoušků nejpopulárnější VOD fabriku zafixovanou jako agregát originální seriálové zábavy, starších licencovaných filmů a odkladiště nových nechtěných hollywoodských bijáků, které si nevysloužily premiéru v multiplexech. Jenomže…. V prosinci 2017 se dočkal streamovací premiéry (podle všeho velmi úspěšný) Bright s Willem Smithem, který stál nadstandardně vysokých 90 milionů. To byla jedna z těch prvních vlaštovek, která divákům ukázala, že to Netflix do budoucna myslí s filmy stejně vážně jako se svými prémiovými seriály.

Pomiňme teď komediální Sandlerovky, které prý pokaždé stojí 60-80 milionů dolarů. Netflix (počínaje rokem 2018) nabídnul konzumentům desítky vlastních filmů, které pro něj často produkovala hollywoodská studia. On jim následně ponechal práva na uvedení v amerických kinech (Anihilace, Isn´t It Romantic, Shaft), jenom aby zbytku světa nabídnul premiéru áčkového hollywoodského fláku na "svém" internetu. Kromě toho však (počínaje minulým rokem) začal továrně na sny zatápět i se svými vlastními blockbustery a oscarovými favority.

Outlaw King se dočkal premiéry na Torontském filmovém festivalu minulý podzim a hrstka šťastlivců sledující (následně pro nás normální smrtelníky o 23 minut zkrácenou) kinoverzi nemohla uvěřit, že tenhle velký historický biják za dechberoucích 150 milionů babek budou už za pár týdnů diváci sledovat doma - a ne jako oni na velkém plátně. Z rozhovorů s režisérem Davidem Mackenziem je jasně poznat, že by tatínek historického bijáku byl nejraději, kdyby si všichni mohli užít biják na velkém plátně. Mackenzie každopádně (smutně a smířeně) uznává, že se doba mění a je vděčný za to, že drahý biják díky Netflixu vůbec vzniknul.

Pár týdnů poté se premiéry v kinech dočkala oscarová Roma a lidé, kteří tenkrát četli mezi řádky, mohli najít podobnou „lítost“ i z vyjádření mexického režiséra Alfonsa Cuaróna. Netflix to nakonec před akademií uhrál tak, že omezená premiéra kvalifikovala jejich chválený černobílý biják k souboji o zlaté plešouny, ale neobešlo se to bez výtek, nenávisti a celkově negativního PR. Což o to – že budou protestovat čím dál mocnější kinaři, to bylo jasné už samého počátku. Ale že se k nim přidá i ten Steven Spielberg, to už byl problém.

Mocný Spielberg při té příležitosti totiž řekl: „Nemyslím si, že by se filmy, které se dočkají krátké premiéry v několika kinech, měly ucházet o nominace na Oscary“. Netflix brzy mírně zhrzeně odpověděl, Spielberg tak trochu vycouval, ale pohroma byla na světě. No a my se v tuto chvíli dostáváme zpátky k Irishmanovi. Jistě pro vás nebude žádné překvapení, když vám tu napíšu, že je jedním z největších režisérských kamarádů Stevena právě Martin Scorsese. Pokud alespoň trochu umíte anglicky, rozhodně si přečtěte jeho článek z poloviny roku 2017, v němž velmi přesvědčivě obhajuje důležitost kin a mimo jiné při tom zmiňuje i Františka Vláčila a jeho Markétu Lazarovou (V.I.M. bude na MovieZone za půl roku). Myslíte si, že "Marty" v uplynulých dvou letech svůj názor nějak radikálně změnil?

Zamíříme do současnosti. Na internetu se živě spekuluje o tom, že už Irishman atakuje rozpočet 200 milionů dolarů, a byť jeden z producentů Irwin Winkler před pár týdny řekl, že se film dočká premiéry na podzim letošního roku, zatím to rozhodně není jisté. Filmoví fanoušci sice před pár měsíci dychtivě klikali na teaser, ale ten je pouze nicneříkající (a proč to neříct – mizerné) lákadlo bez jediného záběru ze samotného bijáku.

Nervozita očividně panuje i v kancelářích Netflixu. Podle webu Indiewire se před pár týdny konala docela zásadní schůzka, na níž Ted Sarandos „svým“ producentům vyjevil fakt, že stál pár měsíců starý netflixovský Triple Frontier až příliš vysokých 115 míčů, a že to takhle dál prostě nejde. Byť si ho mělo pustit více než 50 milionů předplatitelů služby, podle Sarandose to nebyl úspěch a do budoucna bude potřeba přemýšlet o financování filmů v širších souvislostech. Znamenají tato slova, že blockbustery mají na Netflixu (alespoň dočasný) utrum a my se můžeme spíše (ne)těšit na neustávající přísun levnějších žánrovek z ranku romantických komedií, thrillerů a hororů za pár desítek milionů babek? Dost možná o tom rozhodne až Irishman.

Vás budou na závěr článku jistě zajímat odpovědi na dvě zásadní otázky. Ta první je jasná: „Dočkáme se Irishmana ještě letos?“ Podle mého názoru ano. Film je už víc než rok v péči profíků z ILM, a byť ještě rozhodně není hotový, on ty „nevěrohodné oči“ bude Scorsese asi muset překousnout. Netflix totiž dobře ví, že je Irishman jejich letošní blockbusterová Roma a oni už si prostě nemohou dovolit biják odložit o dalších 12 měsíců, aby se ucházel o Oscary až na jaře léta páně 2021.

Otázka číslo dvě: „Půjde nejnovější biják Martina Scorseseho i do kin?“. Pokud se stihne VFX, tak rozhodně ano. Otázkou spíše je, zda to bude široké nasázení do tisícovek multiplexů po celém světě, nebo budete muset jet to do multikiny osázené Prahy (případně do brněnské Scaly, kde se podle mých informací Roma s úspěchem promítala celé 4 měsíce), a tam stepovat x minut před pokladnou, abyste si mohli vychutnat nejnovější pecku Scorseseho na jedné z mála naplánovaných projekcí.

Zase se budu odvolávat na (v tuto chvíli těžko ověřitelné) spekulace, ale Netflix prý chce velkou podzimní kino-premiéru, která minimálně v Americe bude okupovat právě ty výše zmíněné tisícovky kinosálů a rozhodně tedy nepůjde o podobně omezenou premiéru, jakou předvedla minulý rok již několikrát zmiňovaná černobílá Roma. Ti stejní spekulanti však zároveň zmiňují, že budou mít velké festivaly jako Toronto, Benátky, Tribeca a další smůlu a premiéra v kinech proběhne (pokud vůbec) až v listopadu, ne-li dokonce později.

Za všechny doufám, že se Irishmana dočkáme ještě letos a že to bude pro všechny dostupná laskominka v (pokud možno co největším) počtu sálů. Bez Netflixu by sice tenhle ambiciózní biják nikdy nevzniknul, ale to přece neznamená, že budeme Martyho vymodlený film hodnotit na základě streamu vysílaného na naší pětapadesáti palcovou televizi. A kéž by to byl obří úspěch viděný desítkami milionů diváků, kteří jinak poslední dvě dekády chodí na Scorseseho jen když spolupracuje s největší hereckou hvězdou současnosti - Leonardem DiCapriem.

---

Vytáhni v hospodě: Netflix se na začátku roku dohodnul s Americkou filmovou asociací (MPAA) a stal se členem exkluzivní skupiny čítající filmová studia Disney, Warner Bros., Universal, Sony a Paramount. Živě se spekuluje o tom, že je to právě kvůli problémům s kinaři, kteří se ostýchají promítat netflixovky s podobnou intenzitou, s jakou obšťastňují klasická hollywoodská studia.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace