Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Hororová renesance aneb Hollywood našel zlatý důl


ikona
TedGeorge
blu-raydvddvd tržbyhalloweenhollywoodhororjames wanjason blumparanormal activitypátek třináctéhoromantikarozpolcenýsawsestratržbyv zajeti demonuwarner bros.
Zajímá vás, jak moc továrna na sny vydělává na hororech? 

Neříkám vám žádnou novinku. Horory vydělávají každým rokem víc a víc peněz. Jsou lidé, kteří si pomalu nastupujícího trendu všimli už před dvaceti lety, když kina vzala smrští Záhada Blair Witch. Jiní vzpomínají na neuvěřitelně úspěšný debut James Wana známý jako Saw. Abych neoslovoval pouze pamětníky, tak zmíním rok staré „To“, které minulý podzim překonalo snad úplně všechny hororové rekordy a zapláclo Warnerům ztráty z Ligy spravedlnosti.

Tento článek vám suše potvrdí, že jsou horory na vrcholu popularity a navrch přihodí mnoho exkluzivních čísel, která dokumentují neskutečný růst kdysi brakového žánru. Ptáte se na zdroj? Vycházet budu ze série článků renomovaného (a mnou milovaného) filmového insidera a statistika Stephena Followse. Ten se pro čtenáře může přetrhnout a jeho čísla, která vám v následujících řádcích vyjevím, pocházejí z více než 150 zemí. V těch se za posledních 20 let (nepočítaje rok 2018) natočilo 117 134 filmů a já tímto zdravím těch pár čtenářů MovieZone, kteří je všechny viděli. Dvakrát.

Může těch hororů být ještě víc?

Tak schválně, kolik myslíte že se v roce 2000 natočilo hororů? Nebudu vás napínat, bylo jich zhruba 200 a to znamenalo 4 % ze všech filmů zařazených do statistiky. V roce 2016 už mluvíme o více než 1 000 děsivých filmech, které reprezentují 12 % všech filmů ten rok startujících. Zajímají vás celkové počty? Když si vezmeme ku pomoci IMDb, tak zjistíme, že se v databázi v roce 2000 objevily 4 000 nových filmů. V roce 2016 to potom bylo více než 12 000 bijáků. Ale zpátky k hororům. Z těch stovek a tisíců filmů je samozřejmě pouze mizivé procento, které se dočká premiéry v kinech a nezapadne jako pokus party nadšenců prodávaný za 4 dolary a 99 centů ve specializovaném hororovém e-shopu. Přesto je to obrovský (a disproporční) nárůst, který má hned několik důvodů.

Tím prvním je samozřejmě ziskovost. V Hollywoodu nefunguje charita a bez milionů do plusu ani myš nehrabe. No a právě horory jsou ze všech žánrů suverénně nejziskovější. Nemusím znovu zmiňovat, kdo si dal tu práci a spočítal následující, že ne? Více než 50 % hororů je ziskových a berte to prosím jako fakt. To je vyšší číslo, než se na první pohled zdá. Mluvíme tu totiž i o silných hororových ročnících, kdy profitovalo více než 80 % děsivých bijáků.

Medián pak tvoří ty vzácné roky, kdy jich šlo do plusu pouhých 20 %. Oproti tomu třeba westerny jsou ve stavu klinické smrti a radost alespoň malým profitem udělá studiu každý osmý. Pokud vás zajímá průměr rentabilnosti ze všech hollywoodských filmů za posledních 20 let, tak je to podle Stephena 37 %. V tomto případě mluvíme o filmech dražších než půl milionu dolarů, které se objevily alespoň v jednom kině. Na Netflix tedy zapomeňte.

Dobrá, to bychom měli ziskovost. Co další důvod, proč se každým rokem točí tolik nových hororů? Velkým faktorem je samozřejmě rozpočet. Ten bývá nízký a občas dokonce ještě nižší. Samozřejmě tu máme výjimky jako Světovou válku Z, která stála 190 mega, ale často je tu přesah do jiného žánru a horory jako takové opravdu málokdy stojí víc než 40 milionů dolarů. Do tohoto numera se vejdou všechny filmy z Conjuring universa, čím dál výdělečnější filmy Jasona Bluma a konec konců i to „To“, které Warneři pořídili za směšných 35 mega.

Na tomto místě je potřeba zmínit zlatou found footage horečku, která Hollywood zachvátila po premiéře dnes už legendární Záhady Blair Witch v roce 1999 a po několika letech útlumu ji znovu odstartoval Oren Peli, který v roce 2007 (ve spolupráci s již zmiňovaným Blumem) poslal do kin Paranormal Activity. Po naprosto geniální marketingové kampani, která místo trailerů spoléhala na záběry vyděšených a zhulených vysokoškoláků v setmělých kinosálech, si měli Američané sami říct, že chtějí vidět film v multiplexu v jejich blízkosti. Z filmu za 11 000 babek se stal fenomén, který jenom v kinech utržil skoro 200 milionů babek a odstartoval extrémně výdělečnou sérii. Jen tak mimochodem – Follows naprosto suše odhaduje čistý zisk z "děsivého" bijáku na 120 mega.

Když už jsme u toho čísla 120… Zatímco před 120 lety museli chudáci zlatokopové riskovat život, aby se vůbec dostali na Klondike a následně tam v bordelu chytli syfilis, tenkrát ještě pořád zaručující krutou smrt v bolestech, dnešním zlatokopům stačí koupit kameru (nebo iPhone) a natočit vyděšené obličeje kamarádů utíkajících z opuštěné a zlověstně vypadající fabriky. To samozřejmě trochu přeháním, ale fenomén Found footage jako takový má na hororovém boomu posledních let lví podíl.

Teď budu možná bruslit na tenkém ledě, ale tu tezi, že dnes může zkusit natočit horor (na rozdíl od dramatu nebo komedie) skoro každý, potvrzuje i další fakt: Na úspěšnost hororů nemá skoro žádný vliv obec kritická. Zatímco prakticky u všech žánrů můžeme vidět přímou korelaci mezi hodnocením recenzentů a ziskem, u hororů tomu tak není. Budu konkrétnější. Pokud budeme brát číslo 1 jako „ideální“ případ, kdy kvalita filmu vyjádřená kritickým hodnocením novinářů koresponduje s tržbami, tak skoro všechny žánry se pyšní číslem 0,80 – 0,99. Horory? Prý je to necelých 0,2 a vážně jsem si to číslo nevycucal z prstu.

Vy už jistě chcete zmínit další bod - proč jsou horory na svém vrcholu popularity. Jste si vědomí nárůstu tzv. Video on Demand a myslíte si, že to je pro horory další důležitý zdroj příjmu? No vidíte, není tomu tak. Právě naopak. Horory nejsou určené pro VOD a ze všech žánrů právě tady vydělávají nejméně peněz. Nebudu tu teď vypisovat jednotlivá nicotná procenta u každé služby, ale mluvíme tu opravdu pouze o drobných.

To je trochu problém, protože u ostatních typů filmů právě různé VOD služby alespoň trochu pomohly překlenout čím dál silnější výpadek příjmů z pomalu končícího DVD a neúspěšného pokusu o náhradu jménem Blu-ray. Právě horory dlouho spoléhaly na poličky v půjčovnách narvané VHS a DVD desátého pokračování Nočních můr, Pátků třináctého, Halloweenů a dalších. Tomu je samozřejmě konec a pouze díky boomu chození na děsivé fláky do kina se na tento fakt trochu zapomíná. Do budoucna to však podle mého názoru bude velký problém.

Zajímá vás bližší pohled na profitabilitu průměrně drahého hollywoodského hororu? A chcete si přečíst nějaký závěr? Tak klikejte na další kapitolu.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace