TOP 11 nejmocnějších lidí v Hollywoodu
17:30 | 05.04.2018 |
Po nějaké době si dáme zase jeden z TOP 11 článků, co říkáte? V minulosti jste se na stránkách vašeho oblíbeného webu mohli dočíst o necelém tuctu největších hollywoodských hitmakerů, ale to byl článek zaměřený na režiséry. Těm se nevyhneme ani v tomto výčtu, ale mířit budeme spíše za producenty, hlavami studií a dalšími velkými hollywoodskými hráči, kteří tahají za pomyslné nitky. Na tomto místě si budu krýt záda a sdělím vám, že se nedočkáte všech studiových hlav (byť by se to přímo nabízelo a bylo by to spravedlivé).
Spíše než fiskální machrování a forbesovské odhadování, kolik který mogul vlastní domů a sporťáků, budu na následujících řádcích vsázet na zajímavost dané osoby. Zároveň mají smůlu pánové jako Jeff Bewkes (šéf konglomerátu Time Warner) nebo Robert Murdoch (Fox není jenom filmové studio). Prostě jsme na MovieZone a pánové a dámy musí mít alespoň trochu vztah k výrobě filmů. Tolik k úvodu, jdeme na to.
4. Kevin Feige
Další Kevin? To si pište. Tzv. Pan Marvel měl někdy v roce 2006 vizi. Ta oslovila i samotného Aviho Arada (do článku se jenom těsně nevešel) a díky tomu se v roce 2007 stal šéfem Marvelu. Feige měl velké štěstí. Kdyby totiž následující rok propadnul první Iron Man s (do té doby na hollywoodském black listu figurujícím) Robertem Downeym Jr., tak byl všem plánům konec. Jenomže on z toho byl hit roku a začaly se dít věci. Přišli Thor, Kapitán Amerika, Iron Man 2 a hlavně Avengers. Ty už spolufinancoval Disney, který v roce 2009 potichu Marvely koupil za 4,2 miliardy babek. Z dnešního pohledu to jsou drobné.
Už dobře 9 let si totiž můžete být jistí tím, že v TOP 5 filmů za rok bude nějaká Marvelovka. Feige je šikula, který dobře ví, co dělá, a byť náklady na každou další komiksárnu z jeho stáje raketově rostou (nekoukejte jenom na rozpočet – čím dál více procent z profitu berou herecké hvězdy, které je tedy třeba co nejdříve ve filmech zabít), pořád se vesele vydělává. Feigeho sice při pohledu na úspěch Wonder Woman může mrzet, že žádnou komiksárnu z jeho stáje ještě nerežírovala žena, ale Black Panther jasně ukázal, že se svojí pověstnou jistotou odhadnul jiný trend. Mluvím samozřejmě o hrdých černoších toužících po svém vlastním superhrdinovi. Následující tři roky má Kevin vystaráno. Avengers 3 a 4 budou bourat všechny rekordy a můžete se vsadit, že i ta Captain Marvel s tváří Brie Larson bude úspěch jako Brno. Otázkou je, co bude dál. Bez Downeyho a dalších. Já jim věřím, protože již zmiňovaný Black Panther je tržební zázrak desetiletí a Marvel na něm bude do budoucna stavět víc, než si teď chceme představit.
3. Donna Langley
Pokud bych si měl tipnout, které jméno z mého výčtu bude znát nejméně lidí, vsadil bych na Donnu. Kdo to je? Je to Universal v posledních pěti letech. Kde se vzala, tu se vzala na konci devadesátých let. To ještě pracovala pro New Line a stála za zrodem úspěšné série o Austinu Powersovi. V roce 2001 zakotvila u Universalů a pomalu si budovala svoji kariéru. Jak se jí to podařilo? Universalům je věrná i po 17 letech a mezi její největší úspěchy se řadí série Rychle a zběsile, Bourneovky, Méďa v režii Setha McFarlanea, nelehko se rodící partnerství s továrnou na miliardové animáky Illumination, koupě práv na knižní sérii Padesát odstínů šedi a mnoho dalšího.
Samozřejmě není všechno zlato, co se třpytí. Po svém jmenování prezidentkou Universal Pictures v roce 2013 si Donna ponese do hrobu i obří propadáky. Především její exekutivní rozhodnutí naplno rozjet produkci filmů z tzv. Dark Universe se ukázalo být obřím krokem mimo. Jenže co naplat, ony se ty desítky a stovky milionů dolarů odepisují docela jednoduše, když se jenom v roce 2017 můžete chlubit takovými tržebními peckami jako Já, padouch 3, Rychle a zběsile 8, Uteč, Rozpolcený nebo Girls Trip. Řeknu to jednoduše. Nebýt neuvěřitelné nadvlády Disneyho, tak právě tahle paní je nejvíc zodpovědná za to, že se z hollywoodského otloukánka v průběhu posledních pěti let stalo nejúspěšnější studio. Ono nepopulární a tak trochu zakázané slovíčko „kudos“ jsem si schovával právě pro tuto příležitost.
2. Ted Sarandos
Neberte to prosím jako příliš velké podkuřování staršímu a zkušenějšímu redakčnímu kolegovi, ale kdybych měl sestavovat žebříček TOP 11 nejlepších MovieZone článků za poslední dekádu, tak tam rozhodně bude Imfovo pojednání o Netflixu. Vašek před pár týdny napsal fakticky všechno důležité o největší on-line půjčovně filmů a seriálů a na mě tedy zbývá jenom pár řádků k Sarandosovi. Ted pracoval v osmdesátých letech jako šéf řetězce půjčujícího videokazety. Přeskočím pár nepodstatných detailů a dostanu se do roku 2000. Právě před osmnácti lety se upsal Netflixu a tehdejšímu šéfovi Reedu Hastingsovi. A začaly se dít věci.
Ze společnosti, která trochu směšně nutila desítky tisíc pošťáků bojovat s hlídacími psy a nosit DVDčka do milionů schránek, se časem stala obří obdoba hollywoodských studií zaměřená na domácí zábavu. Sarandosovi začalo být jasné, že technická revoluce a filmy v každé domácnosti disponující připojením na internet budou výhodou jenom na omezenou dobu. Počínaje první sérií Domu z karet tedy začal investovat do vlastního obsahu. Odhaduje se, že v roce 2018 investuje do "svých" filmů a seriálů více než 8 miliard dolarů. Je to risk. Netflix se ke své pozici vrchního poskytovatele domácí zábavy totiž nedostal zadarmo. Odhaduje se, že současných 117 milionů předplatitelů letos dostane společnost do černých čísel, ale dluh je pořád strašidelných 20 miliard dolarů. Ustojí to Netflix, nebo ho někdo koupí? Prvním v řadě zájemců je prý Apple...
1. Bob Iger
Robert je šéfem Disneyho a diktuje všem okolo. Myšák je kapitolou sama pro sebe a já nějak nevím, kde začít. Tady totiž nejde jenom o filmy (tedy originální pohádky, animáky, pixarovky, Marvel, Lucasfilm a další). Musíme brát v potaz i obří zábavní parky, televizní stanice ABC a ESPN, a další. Navzdory mému určujícímu úvodu prostě musíme opustit filmy jako takové a společně si tu odsouhlasit fakt, že je Disney pojem na poli zábavy jako takové a ta filmová škatulka je mu prostě příliš malá. Nabízí se otázka, jestli to není až moc. Při pohledu na filmovou akvizici století v podobě převzetí 21st Century Fox a připravovanou konkurenci Netflixu si začínám myslet, že bude Disney za 30 let ekvivalentem Inovative Online Industries z Ready Player One a právě Iger bude po vzoru fiktivního Nolana Sorrenta nahánět nebohé hledače online pokladů ve světu vládnoucí on-line realitě.
Ale stejně jako Darth Vader, i Bob byl v dětství jistě sympatickým klučinou závodícím s bohatšími veksláky v hromadě šrotu a nikdo nemohl tušit, že z něho vyroste všepožírající mogul, který nedá spát cinefilům hledajícím spiknutí za každou miliardou dolarů. To první místo prostě nemohlo připadnou nikomu jinému. Disney to má rozjeté tak neskutečně, že i kdyby zničehonic zkolaboval Lucasfilm nebo Marvel, jejich pozici to nemůže ohrozit. Jistě, před pár týdny nevyšla sázka na černošskou režisérku Avu Duvernay a její drahou sci-fi pohádku V pasti času. To je ale ono pověstné plivnutí do moře naplněného konzumenty, kteří ochotně otevírají peněženky při každé příležitosti, kdy se na plátně objeví ohňostroj nad zámečkem s dvaceti věžičkami.
---
Díky za pozornost, diskuze je otevřená. Neupejpejte se a svěřte se s vaším oblíbeným hollywoodským hráčem, kterého jsem v článku vynechal.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry