Všechno nejhorší vládne a hororový podzim pokračuje
19:00 | 15.10.2017 |
Když jsem si před pár lety na MovieZone poprvé postěžoval, že je můj oblíbený hororový žánr v Hollywoodu přehlížen, netušil jsem, že náš/váš filmový web očividně čtou filmový producenti ze zámoří. Jak jinak si totiž vysvětlit ten hororový náhul, který nás tento podzim potkává v kinech? Když už to vypadalo, že se diváci dostatečně vyděsili u Kingovy adaptace To, připomenul se tento víkend v kinech Blumhouse. A to se vší parádou.
Happy Death Day neboli Všechno nejhorší neboli hororové Na Hromnice o den více zvládly za první tři dny v amerických kinech vytěžit z pokladen nádherných 26,5 milionů babek. To vše prosím pěkně s rozpočtem 4,8 mega! Aby toho nebylo málo, tak jsou diváci velmi spokojení (pro horor je béčkové Cinemascore hodnocení pecka) a já bych se vůbec nedivil, kdyby tahle hororová haluz na konci své pouti za milióny v amerických kinech vydělala víc dolarů než 30x dražší Blade Runner.
Všechno nejhorší pochází z distribuční dílny Blumhouse, za kterou je zodpovědný dost možná nejúspěšnější hollywoodský producent současnosti, Jason Blum. Vy jste jistě všichni četli můj tematický článek, který se tímhle playboyem za vodou zabývá, ale přeci jenom si v rychlosti dovolím připomenout následující: Blum má smlouvu s Universaly. Produkuje pro ně levné horory a nikdo ze studia mu do toho nekecá. V okamžiku, kdy začne jím vyhlídnutý režisér točit, nemá ještě jistotu, že film půjde do kin (viz výborný Hush, který podle něj málem skončil v multiplexech, ale nakonec po něm skočil Netflix).
Režisér a herci nedostanou zaplaceno předem. Pouze podepíší smlouvy, ve kterých jsou jasně určená procenta, která dostanou v okamžiku, kdy se film překulí do plusových hodnot. Takový Ethan Hawke prý tímto stylem vydělal na Sinisteru a Očistě víc než za všechny ostatní filmy dosavadní kariéry. Co distribuující studio, tedy Universal? To dostane na stůl hotový film s rozpočtem 0,1 – 9 milionů dolarů a rozhodne se, jestli se investuje dalších 30 mega do široké distribuce v amerických kinech, nebo zvolí jinou distribuční strategii. Při pohledu na tržby Rozpolceného a Uteč je asi všem jasné, jaká je logická volba.
Happy Death Day je prostě a jednoduše dalším z řady filmů, kterým trefil Blum jackpot. Universalové se musí tetelit blahem, že uzavřeli smlouvu s takovým filištínem. Byť se k nim ani zdaleka nedostane podobné procento zisků jako z jiných filiálek, pořád to jsou obří peníze. Blumhouseovský recept na úspěch budou zkoušet (a po letošním jaru už jistě zkoušejí) i další hráči na hollywoodském písečku. Ne každému to vyjde. A ne každý bude mít za sebou tak silného partnera, aby mohl trailer na svůj film vysílat v kinech 5 týdnů v kuse před To a svůj horor následně poslat do kin pátek třináctého.
Rychle k druhému místu a smutně koukajícímu Blade Runnerovi. Báli jsme se toho a je to tady. Po mizerném americkém otvíráku jenom kousek za hranicí 30 milionů dolarů přicházejí strmé poklesy o 54%, dalších 15 mega do producentské šrajtofle (celkově průběžných 60 ze zámoří) a z majstrštyku režiséra Denise Villeneuva rozhodně nebude trvalka směřující za hranici 100 milionů babek jenom z USA. Ve světě se pořád ještě čeká na čísla z Číny a několika dalších zemí. V současnosti je každopádně účet vystaven na 158 mega celosvětově a já se trochu obávám, že to nebude stačit ani na celkových 300 kulatých.
Nabízí se samozřejmě otázka, kdo na tom celém bude tratit nejvíc. Relativně v pohodě je Sony. Ta je v tomto sci-fi dobrodružství sice namočená za 90 mega, ale vlastní práva na uvedení po celém světě mimo Ameriku. S trochou štěstí a již brzy úřadující Asií, by se mohli dostat na nulu. Warneři distribuují v Americe, ale pozor! Hlavním průšvihářem je v tomto případě společnost Alcon, která sice předprodala práva na uvedení ve světě a uzavřela distribuční smlouvu s Warnery, ale stejně narvala do filmu skoro 100 milionů dolarů. Nesmíme totiž zapomínat na náklady na reklamu, které s mým oblíbeným studiem sdílí. V následujících týdnech se tak můžeme těšit na klasické uklidňování akcionářů ve stylu „Točili jsme v Maďarsku, dostali jsme plno peněz nazpět v daňových úlevách, zbytek odepíšeme…“, ale...
Bronz má Jackie Chan, který s pomocí Pierce Brosnana otevřel v Americe se skoro třináctimilionovou jistotou thriller The Foreigner. Já říkám, že je to docela úspěch. Studio STX spoluprodukovalo film s čínskou Wandou. Díky tomu se 35milionový rozpočet daří splácet jako na drátkách. Z čínských tržeb totiž plyne zpátky do producentské kasičky 45%, a nikoliv klasicky hollywoodských 25%. Navíc se zase přeprodávala práva na uvedení ve světě (právě kromě USA a Číny) a díky tomu mělo připlout dalších 17 mega nazpět.
Americká reklama a náklady související s širokou distribucí do tamních multikin sice sežraly dnes již skoro automatických 20 mega, ale to už se při otvíráku 13 mega nějak zaplatí. Jackie Chan tak může být v klidu a nadále si užívat status jednoho z posledních akčních důchodců, kteří na plátně ještě nepůsobí směšně. A imf vám třeba brzy napíše článek, ve kterém se dozvíte, že si Chan pořád dopřává vlastní kaskadérské kousky. Vidíte, málem bych zapomněl. Celosvětově jsme za kilem a tedy i ve velké pohodě.
Zbytek už projedeme vážně jenom v rychlosti: Na čtvrtém místě je zase a znovu To. Další nádherný pokles o 39% značí přísun 6 mega do pokladničky, celkově už 315 milionů z Ameriky a podobnou částku ze světa. Směřujeme k sedmi kilům celkem a Warneři na tenhle sukces v kinech očividně jen tak nezapomenou. Myslíte si, že se úspěch podaří napodobit v sequelu mířícím do multiplexů v roce 2019? Diskuse je otevřená, docela mě váš názor zajímá.
Páté místo má Hora mezi námi. Kate Winslet, Idris Elba a nedostatečně tučný pes si také připsali menší propadák. Po poklesu 46 % a pěti a půl milionech za právě skončený víkend přepočítávají 20,5 milionů babek z amerických kin celkově. To samozřejmě ani zdaleka nestačí a vůbec bych se nedivil, kdyby celkově utržených 30 - 33 kulatých z Ameriky nepokrylo ani náklady na uvedení v tisícovkách sálů. Natož 35 milionový rozpočet. Uvidíme, jak s čísly zamává (pořád teprve rozjíždějící se) svět. Něco mi ale říká, že tenhle boj o přežití si za rámeček studio ani producenti nedají. A navíc je ten film nuda.
Číslo šest okupuje Tom Cruise a jeho Nebeský gauner Barry Seal. Svižná a politicky nekorektní bajka o věčně podnapilém pilotovi, pracujícím najednou pro Escobara a CIA, si v Americe pro moc peněz nedojde. Po otvíráku menším než 17 mega se naštěstí dostavují střídmé propady a při současných 40 milionech z USA v cruiseovském sejfu můžeme počítat s celkovými 60 ze země neomezených možností a dalším kilem ze světa. S přihlédnutím k hvězdnému statusu Toma to je sakra málo, ale rozpočet byl naštěstí jenom 50 melounů a nikdo se tak kvůli tržbám věšet nebude.
Co na to říkají druzí Kingsmani na sedmičce? Kluci se po pěkném poklesu o 39% pomalinku sunou k hranici 100 mega z Ameriky a pravděpodobně na ni také dosáhnou. Jiná paráda je svět, kde se plno zemí teprve rozjíždí a já bych se vůbec nedivil, kdybychom končili až někde za hranicí 430 milionů babek celkově. Pro pochybovače (nebudu jmenovat, ale Cival) – nezapomínejte na Čínu, kde se chystá velká premiéra příští týden a jednička tu vydělala 75 mega. Nemluvě o Japonsku.
Je na čase dopřát si závěrečný turboodstavec. Osmé místo si pro sebe drží LEGO Ninjago Film. Snímek, který nikdy v životě neuvidím, je finanční průšvih par excellence a Warnerům je prd platná slušná výdrž v amerických kinech. V tuhle chvíli jsme na 90 milionech celosvětově. Bude to konec LEGO universa? Devítku má s dalšími čtyřmi milióny animovaný My Little Pony, který si v kině až podezřele moc užil Rimsy. Čtenáři tedy logicky volají po protirecenzi od KarlaR. No a konečně desítka. Podle BoxOfficeMojo by tam měla být životopisná Viktorie a Abdul, ale fakticky stejné 3 miliony vydělal i Marshall a podle mě tam po zveřejnění reálných čísel i skončí. Soudní drama o černošském právníkovi s koulemi nijak nepřekvapilo, protože víc než 3 mega se z pouhých 821 kin asi nedalo čekat. Uvidíme, jak si povede následující týdny.
Kompletní žebříček víkendových tržeb zde.
Příští víkend v zámořských kinech roztaje Sněhulák s Michaelem Fassbenderem, uspěje Tyler Perry se svou Madeou, zkolabuje Gerard Butler s průšvihovým Geostormem a nepropadne slušně vypadající hasičská Only the Brave režiséra Josepha Kosinskiho. Víc vám za týden řekne Cival. Čau
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Jinak s tím Blade Runnerem to je fakt škoda, ale jak již někdo psal není to film pro masu lidí nejspíš.