Po dlouhé době a poprvé v HD kvalitě a originálním znění jsem si dal celou Raimiho trilogii.
Spider-Man
Je obdivuhodné jak si tvůrci dokázali tehdy lépe poradit s nově nastupujícím filmovým žánrem než nyní. Sam Raimi si poradil s látkou, jak nejlépe mohl. Jeho Spider-Man není jen originem pavoučího superhrdiny, ale originem pro nový filmový trend. Vše podstatné se o Peterovi dozvíme během několika legendárních scén, na pozadí se nám rýsuje záporák a do toho všeho se reší milostný trojúhelník s Marry Jane, který je stěžejním kamenem pro celou trilogii.
To vše by se rozsypalo nebýt zručné Raimiho režie a kvalitního Koeppova scénáře. Obojí k tomu korunuje skvělá kamera (ach starý dobrý film), ikonická Elfmanova hudba a bezesporu správně obsazení herci. CGI je i dnes na vysoké úrovni díky nepoužívání celých CGI scén, ale jen na nejnutnější efekty. Toby možná není jako člověk herec nejideálnější kandidát na roli, nicméně stejně jako Harry Potter nebo Temný rytíř je to dáno právě filmem, který ho zatvrdil jako TEN Spiderman. JK Simons zase zůstane zacementován jako J.J.J. a to má jen 2 scény! Dafoeův záporák je největší mínus filmu - je příliš komiksově přepálený, ujetý a jeho motiv není nijak originální.
Ovšem jako Norman Osborne by mohl patřit mezi 10 nejlepších komiksových záporáků všech dob. Ví, že si má Petera rozebrat vnitřně skrz M.J. Kvůli tomu se pere se svou vlastní osobností, alteregem a rozdílným prioritám. Má být superhrdina nebo jen Peter? Scéna, ve které nutí Goblin Spidermana učinit rozhodnutí mezi M.J. a dětmi v lanovce je téměř identický konflikt jako Rachel a Harwey Dent ve skladišti. Proto je v obou trilogiích hrdinovou největší slabinou lidská vlastnosti. A právě proto nikdy nebude Peter Parker = Spiderman a Bruce Wayne = Batman. Vždy půjde o dvě rozdílné osobnosti žijící odlišný život a mající jiné priority. Kde se schovává tenhle prvek v Amazing Spider-Man a Homecoming? Nikde.
9/10
Spider-Man 2
Jednoznačně nejlepší Spider-Man vůbec a nejlepší klasický komiksový blockbuster vůbec! Důkaz, že zábava pro široké publikum může být inteligentní, promyšlená se skoro oscarovou kamerou. Teď už vím, že oba díly (třetí tak na hraně) nejsou o záporácích, ale o vnitřním boji priorit a tužeb Petera Parkera a Spidermana. Kdykoliv Peter dostane, po čem touží, Spiderman ztrácí schopnosti. Jakmile je to naopak, Peter ztrácí svou lásku a žije jako chudák. Je to nádherný kontrast v porovnání s Brucem Waynem, který je aspoň boháč. Naopak Peter jako Spiderman, 10x silnější než Batman, nemá skoro nic.
Peterovy starosti částěčně končí s odhalením identity před M.J., Harrym a lidmi ve vlaku. Nicméně stále zůstává jeho největší superschopností a zároveň slabinou láska k M.J. Alfred Molina stejně jako Dafoe je dost netradiční volbou, ale nelze mu upřít pořádnou dávku charakteru. Oba jsou především dobří herci, kteří vynikají ve svých lidských podobách, než jen hromada svalů či železa. Opět vychvaluju exelentní Raimiho režii, kterou ale nyní překonává kameraman Bill Pope (Matrix). Tenhle člově by měl točit všechny komiksovky a akční bijáky, protože, co scéna, to umění. Záběr, co záběr naprostá kultovka. Scéna na operačním sále je solidní (zvukový) nervák.
Efektů samozřejmě přibylo, ale opět je většina scén jen částečné CGI v kombinaci se skutečnými kulisami (nadzemka, banka, kavárna). Vesměs jsou tu jen CGI panďuláci, zbytek (výbuchy, oheň, lítající auta) jsou skutečné. To vše natočené s maximálním použitím reálného osvětlení a absolutnímu vyhýbání se přepálených filtrů, green screen a umělých reflektorů. Díky tomu má každá scéna good feeling a pomalu, spíš vůbec nestárne. Sam Raimi stejně jako Nolan předčasně natočil vrchol trilogie a vlastně i žánru jako takového, který se těžko překonává. Někteří brečí u Zelené míle, já u Spider-Mana 2. A to jako jediný díl nekončí pohřbem.
10/10
Spider-Man 3
Doufal jsem, že budu po letech shovívavější, ale nejde to. Spider-Man 3 dělá chyby ve všem, co bylo na předchozích dílech výtečné. Nejprve je to uspěchaný scénář, který nás po 10 minutách vrhá do akce s Harrym jen, aby ho následně odstrčil na vedlejší kolej, představil dalšího záporáka Sandmana a pak ještě znovu s Venomem. Přitom Harryho proměna v Green Goblina měla být devizou celé trilogie a velmi osobním konfliktem s Peterem. Místo toho je nám řečeno, že strýčka Bena zavraždil Sandman, aby mu v závěru stejně Spiderman odpustil. Jediná linka, která je propojuje je scénáristicky hloupá a klišovitá.
Nesmím zapomenout ani na Venoma, jenž je se Spidermanem sice lépe propojený (Peter ho připravil o práci, holku...), ale je jako páté kolo u vozu - tzn. kdyby Sandman a Harry jako záporáci selhali, má studio v rukávu ještě jednoho. Mimo to je Topher Grace zlá castingová volba (a to ho mám jinak rád). Za tyto přešlapy může bezesporu studio a producenti kašlající na příběh a jen vytahující "po čem fanoušci touží". Původně jsme se totiž měli dočkat pouze Green Goblina, který by se stejně polepšil, a Sandmana jako hl. záporáka. Nějvětší obětí tohoto mišmaše je linka s M.J. Na jejím komplikovaném vztahu s Peterem/Spidermanem byly stavěné oba předchozí díly. Zde prožívá dilema znovu, ale prostřednictvím černého Spidermana, který z něj dělá nesnesitelnou osobu.
Aby bylo jasno, tancující emo Parker je moje guilty pleasure, problém mám s jeho zacházení k M.J. Peter se tu v oné scéně chová jako sobecké hovado, které nedostalo, co chce. Nemůže být tak sobecký, není to Bruce Wayne nebo Tony Stark. Měl by být jako Captain America - vždy na straně dobra. Tento motiv navíc ani nefunguje, protože Harry samotnou M.J. nechce. Pouze se pomstit. V SM1 a SM2 to fungovalo, protože šlo o jiné osoby (Norman, Octopus). No a do toho tu máme vedlejší story se Sandmanem a Venomem, kteří se náhle spojí, aby Spidermanovi ukázali...co to? Načež se objeví v poslední chvíli Harry, aby zemřel. Všechny proměny jsou hrozně uspěchané..
Smrdět tu začíná i CGI, které se jakoby právě od tohoto roku začalo víc drát do trikových filmů, které spoléhají už jen na komplet počítačové postavy a scény. SM3 má jedinou výhodu ve svých předchůdcích: herci, hudba (byť už ne Elfman), kamera a režije. Přesto si všechny tyto profese vybraly nejslabší chvilku. Ani skvělý Raimi a Bill Pope nedokázali ukočírovat tento zběsilý kolotoč postav a podzápletek. I tak SM3 hravě strčí Amazing Spider-Mana do kapsy a v mnoha ohledech i Hollandova, nemluvě o konkurenci. Jako součást trilogie velký špatný. Jako samostatný díl to taková katastrofa není.
6/10
Je docela smutné i vtipné zároveň, že spolu s maratonem TDK to pro mě bude jeden z největší filmových zážitků tohoto roka.
Maraton Pavoučího muže Sama Raimiho
769109
[i]Po dlouhé době a poprvé v HD kvalitě a originálním znění jsem si dal celou Raimiho trilogii. [/i]
[b]Spider-Man[/b]
Je obdivuhodné jak si tvůrci dokázali tehdy lépe poradit s nově nastupujícím filmovým žánrem než nyní. Sam Raimi si poradil s látkou, jak nejlépe mohl. Jeho [i]Spider-Man[/i] není jen originem pavoučího superhrdiny, ale originem pro nový filmový trend. Vše podstatné se o Peterovi dozvíme během několika legendárních scén, na pozadí se nám rýsuje záporák a do toho všeho se reší milostný trojúhelník s Marry Jane, který je stěžejním kamenem pro celou trilogii.
To vše by se rozsypalo nebýt zručné Raimiho režie a kvalitního Koeppova scénáře. Obojí k tomu korunuje skvělá kamera (ach starý dobrý film), ikonická Elfmanova hudba a bezesporu správně obsazení herci. CGI je i dnes na vysoké úrovni díky nepoužívání celých CGI scén, ale jen na nejnutnější efekty. Toby možná není jako člověk herec nejideálnější kandidát na roli, nicméně stejně jako [i]Harry Potter[/i] nebo [i]Temný rytíř[/i] je to dáno právě filmem, který ho zatvrdil jako TEN Spiderman. JK Simons zase zůstane zacementován jako J.J.J. a to má jen 2 scény! Dafoeův záporák je největší mínus filmu - je příliš komiksově přepálený, ujetý a jeho motiv není nijak originální.
Ovšem jako Norman Osborne by mohl patřit mezi 10 nejlepších komiksových záporáků všech dob. Ví, že si má Petera rozebrat vnitřně skrz M.J. Kvůli tomu se pere se svou vlastní osobností, alteregem a rozdílným prioritám. Má být superhrdina nebo jen Peter? Scéna, ve které nutí Goblin Spidermana učinit rozhodnutí mezi M.J. a dětmi v lanovce je téměř identický konflikt jako Rachel a Harwey Dent ve skladišti. Proto je v obou trilogiích hrdinovou největší slabinou lidská vlastnosti. A právě proto nikdy nebude Peter Parker = Spiderman a Bruce Wayne = Batman. Vždy půjde o dvě rozdílné osobnosti žijící odlišný život a mající jiné priority. Kde se schovává tenhle prvek v [i]Amazing Spider-Man[/i] a [i]Homecoming[/i]? Nikde.
[b]9/10
Spider-Man 2
[/b]Jednoznačně nejlepší [i]Spider-Man[/i] vůbec a nejlepší klasický komiksový blockbuster vůbec! Důkaz, že zábava pro široké publikum může být inteligentní, promyšlená se skoro oscarovou kamerou. Teď už vím, že oba díly (třetí tak na hraně) nejsou o záporácích, ale o vnitřním boji priorit a tužeb Petera Parkera a Spidermana. Kdykoliv Peter dostane, po čem touží, Spiderman ztrácí schopnosti. Jakmile je to naopak, Peter ztrácí svou lásku a žije jako chudák. Je to nádherný kontrast v porovnání s Brucem Waynem, který je aspoň boháč. Naopak Peter jako Spiderman, 10x silnější než Batman, nemá skoro nic.
Peterovy starosti částěčně končí s odhalením identity před M.J., Harrym a lidmi ve vlaku. Nicméně stále zůstává jeho největší superschopností a zároveň slabinou láska k M.J. Alfred Molina stejně jako Dafoe je dost netradiční volbou, ale nelze mu upřít pořádnou dávku charakteru. Oba jsou především dobří herci, kteří vynikají ve svých lidských podobách, než jen hromada svalů či železa. Opět vychvaluju exelentní Raimiho režii, kterou ale nyní překonává kameraman Bill Pope ([i]Matrix[/i]). Tenhle člově by měl točit všechny komiksovky a akční bijáky, protože, co scéna, to umění. Záběr, co záběr naprostá kultovka. Scéna na operačním sále je solidní (zvukový) nervák.
Efektů samozřejmě přibylo, ale opět je většina scén jen částečné CGI v kombinaci se skutečnými kulisami (nadzemka, banka, kavárna). Vesměs jsou tu jen CGI panďuláci, zbytek (výbuchy, oheň, lítající auta) jsou skutečné. To vše natočené s maximálním použitím reálného osvětlení a absolutnímu vyhýbání se přepálených filtrů, green screen a umělých reflektorů. Díky tomu má každá scéna good feeling a pomalu, spíš vůbec nestárne. Sam Raimi stejně jako Nolan předčasně natočil vrchol trilogie a vlastně i žánru jako takového, který se těžko překonává. Někteří brečí u [i]Zelené míle[/i], já u [i]Spider-Mana 2[/i]. A to jako jediný díl nekončí pohřbem.
[b]10/10
Spider-Man 3
[/b] Doufal jsem, že budu po letech shovívavější, ale nejde to. [i]Spider-Man 3[/i] dělá chyby ve všem, co bylo na předchozích dílech výtečné. Nejprve je to uspěchaný scénář, který nás po 10 minutách vrhá do akce s Harrym jen, aby ho následně odstrčil na vedlejší kolej, představil dalšího záporáka Sandmana a pak ještě znovu s Venomem. Přitom Harryho proměna v Green Goblina měla být devizou celé trilogie a velmi osobním konfliktem s Peterem. Místo toho je nám řečeno, že strýčka Bena zavraždil Sandman, aby mu v závěru stejně Spiderman odpustil. Jediná linka, která je propojuje je scénáristicky hloupá a klišovitá.
Nesmím zapomenout ani na Venoma, jenž je se Spidermanem sice lépe propojený (Peter ho připravil o práci, holku...), ale je jako páté kolo u vozu - tzn. kdyby Sandman a Harry jako záporáci selhali, má studio v rukávu ještě jednoho. Mimo to je Topher Grace zlá castingová volba (a to ho mám jinak rád). Za tyto přešlapy může bezesporu studio a producenti kašlající na příběh a jen vytahující [i]"po čem fanoušci touží"[/i]. Původně jsme se totiž měli dočkat pouze Green Goblina, který by se stejně polepšil, a Sandmana jako hl. záporáka. Nějvětší obětí tohoto mišmaše je linka s M.J. Na jejím komplikovaném vztahu s Peterem/Spidermanem byly stavěné oba předchozí díly. Zde prožívá dilema znovu, ale prostřednictvím černého Spidermana, který z něj dělá nesnesitelnou osobu.
Aby bylo jasno, tancující emo Parker je moje guilty pleasure, problém mám s jeho zacházení k M.J. Peter se tu v oné scéně chová jako sobecké hovado, které nedostalo, co chce. Nemůže být tak sobecký, není to Bruce Wayne nebo Tony Stark. Měl by být jako Captain America - vždy na straně dobra. Tento motiv navíc ani nefunguje, protože Harry samotnou M.J. nechce. Pouze se pomstit. V [i]SM1[/i] a [i]SM2[/i] to fungovalo, protože šlo o jiné osoby (Norman, Octopus). No a do toho tu máme vedlejší story se Sandmanem a Venomem, kteří se náhle spojí, aby Spidermanovi ukázali...co to? Načež se objeví v poslední chvíli Harry, [spoiler]aby zemřel[/spoiler]. Všechny proměny jsou hrozně uspěchané..
Smrdět tu začíná i CGI, které se jakoby právě od tohoto roku začalo víc drát do trikových filmů, které spoléhají už jen na komplet počítačové postavy a scény. [i]SM3[/i] má jedinou výhodu ve svých předchůdcích: herci, hudba (byť už ne Elfman), kamera a režije. Přesto si všechny tyto profese vybraly nejslabší chvilku. Ani skvělý Raimi a Bill Pope nedokázali ukočírovat tento zběsilý kolotoč postav a podzápletek. I tak [i]SM3[/i] hravě strčí [i]Amazing Spider-Mana [/i]do kapsy a v mnoha ohledech i [i]Hollandova[/i], nemluvě o konkurenci. Jako součást trilogie velký špatný. Jako samostatný díl to taková katastrofa není.
[b]6/10
[/b][i]Je docela smutné i vtipné zároveň, že spolu s maratonem TDK to pro mě bude jeden z největší filmových zážitků tohoto roka. [/i]
Maraton Pavoučího muže Sama Raimiho
reagovat
|