Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Budoucnost je rudá


ikona
imf
RED
 

Ale naštěstí ne tak, jak si to pamatují někteří z nás. Mluvíme tu o nových digitálních kamerách od firmy RED Digital Camera Company. Založil ji majitel firmy Oakley (ano, té co vyrábí ty příliš sexy a příliš drahé brýle) a na poli digitální filmařiny tím způsobil malou revoluci. RED totiž slíbila, že vyrobí HD kameru schopnou rozlišení 4K (4520x2540) díky CMOS sensoru, který tak zvládne kvalitu srovnatelnou s 35mm kamerami. Podobnou technologií zatím disponovala pouze firma Sony a ta své kamery prodávala sakra draho (85 tisíc dolarů a výš). Firma RED dokázala cenu stlačil na 15 tisíc dolarů a díky tomu je pokročilá technologie přístupná i méně movitým filmařům (navíc ta kamera vypadá jako raketomet z Cameronových Vetřelců :). Zatím s ním ale natáčí především ti vyvolení - Peter Jackson s ní vyrobil válečný kraťas Crossing a Timur Bekmambetov si nechal přivést do Prahy hned tři exempláře, aby je otestoval při natáčení comicsové adaptace Wanted, s Angelinou Jolie a Morganem Freemanem. Peter Jackson dostal k testování alfa verze a vyvojářský tým dokonale zaskočil tím, že místo standardních kamerových testů vyrobil krátký film z prostředí první světové války. Ten klučina se zkrátka ve volném čase nenudí.

Mírným problémem může být zatím fakt, že není jak využít absolutní kvality, kterou RED kamery nabízejí. Testovací záběry se sice na různých výstavách promítají na 4K projektoru od Sony, ale tohle vybavení ještě dlouho nebude standardní výbavou multikin. Vše se tedy zpětně musí přepisovat na 35mm film, čímž se úspořené peníze za drahý filmový materiál trochu smazávají. Na druhou stranu možnost točit na digitál a nemuset se stresovat s tím, že pár záběrů nevyjde, to bude jistě velkým lákadlem pro ty nezávislejší filmaře. RED navíc slíbili, že chystají i mainstreamovou 4K kameru, která se vejde "do kapsy". To už by byla skutečná revoluce. Za všechno může rozmach CMOS čipů v kamerách, na kterých je možné za relativně malé peníze dosáhnout vysoké rozlišovací schopnosti.

O poctivý celuloid ale nepřijdeme. Kodak prodal za první čtvrtletí letošního roku nejvíc 35mm materiálu za posledních deset let, protože jeho cena šla radikálně dolů. Celý průmysl cítí, že digitální alternativa mu šlape na paty a se 4K rozlišení už je výsledná kvalita naprosto srovnatelná. Pád cen však způsobil, že se spousta experimentátorů opět vrací k původní technologii a tak bude souboj o filmaře i do budoucna velmi zajímavý. Digitál stejně nakonec zvítězí, ale celuloid bude bojovat do posledního dechu. Nechme se překvapit, co všechno s sebou tenhle zákulisní duel přinese.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (35)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace