Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #116: Kinaři ztrácí nervy, zemětřesení u Amazonu, redesign na Max


ikona
imf
amazonbob igercinemacondisneyhbohollywoodL.A.netflixnewsletterwarner bros.zaslav
Dnes hlavně v duchu CinemaConu, kde se všichni snaží zachránit budoucnost mainstreamového Hollywoodu, zatímco jejich koncoví zákazníci koukají… jinam? 

 Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru  hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu. 

--  

Je čím dál tím těžší psát o hollywoodském zákulisí s nějakou tou nadějí, že světlo na konci tunelu není rozjetý nákladní vlak. Nebo ignorovat fakt, že americká ekonomika hoří jasným plamenem a jeden z popkulturních motorů za chvilku pojede na zbytky fritovacího oleje a nikoliv na prémiový benzín. Jinými slovy, že domácí publikum za chvilku nepřestane chodit do kina, protože kouká do mobilů a nabídky streamovacích služeb, ale protože bude mít úplně, ale úplně jiné starosti. Zatím ale název ani téma newsletteru neměníme a dokonce nezačneme prokládat zpravodajství prepperskými tipy na trvanlivé potraviny, značkové solární panely a offlinové survival encyklopedie. Zatím!

Vršení sequelů a zavírání oken

Koná se další CinemaCon, a co čert nechtěl, oznamování nejrůznějších projektů vyšlo i na prvního apríla. Kdo nechtěl věřit pátého Johna Wicka? Nebo Tarantinovo pokračování Once Upon a Time in Hollywood pod taktovkou Davida Finchera? Všechno je to zjevně reálné, protože ve studiích bijí na poplach a hledají “hity”. CinemaCon se tam zvrhnul v přehlídku sequelů, spinoffů, návratů známých značek a samozřejmě povinnou drezuru hvězdiček a hvězd.

V prudkém kontrastu k panelům studií a streamerů, kde nikdo nešetří širokými úsměvy a optimismem, jsou pak přednášky zástupců kinařů. Šéf NATO (pardon, už Cinema United) např. vyrukoval s množstvím varovných statistik. Meziročně prudce kleslo povědomí veřejnosti o tom, co jde vlastně do kin. Lidé vůbec netuší, na co se mají těšit. Kino se definitivně loučí s pozicí středobodu popkultury.

Dnešní divák je zvyklý, že mu streamovací platforma s pomocí notifikace něco vnutí. Nekouká na televizi, aby chytil spoty, do kina jde jednou za měsíc, takže mu utečou některé z trailerových kampaní a billboardy nebo plakáty? Tam jde spíš o pasivní marketing, který může fungovat jen s velkou hvězdou. A hvězdy už jsou dneska “mrtvé”, jak jsme si několikrát zopakovali.

Abyste tohle všechno přetlačili, musíte investovat vyšší desítky milionů do marketingu. A to se studiím v poslední době moc nechce. Není divu, že prudce roste počet wide releasů, které neotevřou nad 10 milionů dolarů a definitivně se nad nimi o druhém víkendu zavře voda. S tím souvisí tlak studií na TVOD.

Před Covidem bylo kinopremiérové okno někde na úrovni tří měsíců (90 dní), během pandemie jsme se dostali na 45 dní a studia zjistila, že jim to vlastně vyhovuje, resp. sama si mohou podle úspěchu filmu v kinech vybrat, kdy nasadí film na TVOD a SVOD. To kinařům logicky nesedí, protože si tím studia vychovávají diváky k tomu, aby počkali u menších filmů na domácí sledování. Statistiky jsou neúprosné. Na TVOD (Amazon, iTunes, Google Movies, IMDb…) některá studia posílají filmy už po dvou, třech týdnech. Přeborníkem v téhle digitální strategii je Universal, který přísahá, že mu to funguje a u některých filmů to skutečně generuje desítky milionů dolarů, aniž by to zpomalilo film v kinech. Zástupce Universalu dokonce tvrdil, že při uvedení na TVOD se spouští druhé kolečko marketingu, které má občas i pozitivní efekt o třetím, čtvrtém víkendu v kinech.

Co zmínit opomněl zcela záměrně a já to budu řešit v nadcházející podcastové jednohubce zkraje příštího týdne? Rozmach ultrarychlých TVOD, kdy si film jedním kliknutím pořídíte za bratru 20 dolarů na zhlédnutí doma na TV, fouká vítr do plachet nejrůznějším pirátským platformám. V USA to není takové téma, ale v našich končinách je to zcela jiná písnička. Stačí, aby se česká premiéra oproti té americké opozdila o tři, čtyři týdny a už tu máme “konkurenci” v podobě nikoliv kinoripu jako dřív, ale Full HD kopie. Evropští kinaři marně naříkají, protože existující zisk se studiím počítá snáz než ten ušlý.

Cinema United by rádi vrátili minimální délku kinopremiérového okna na 90 dní. Tím by zároveň bylo zaručeno, že se po dobu tří měsíců nikde neobjeví nelegální kopie filmu ve špičkové kvalitě (=zkopírovaná z TVOD). Bude to ovšem tuhý boj, protože studia se snaží úbytek kinotržeb kompenzovat peněžními toky odjinud. Zkrácením okna si rychleji odbudou TVOD i první okno SVOD, takže pak mohou o několik měsíců později snímek znovu monetizovat v druhém SVOD okně. Tak se třeba warnerácké tituly dostávají na Netflix, kde jim ovšem konkurují Originals a katalogovky jiných studií.

Žádný kinořetězec momentálně nemá dostatečné páky, aby tento neblahý trend zvrátil. Nedostatek diváků v sálech je tak způsoben nejen chudou nabídkou, ale také plíživou proměnou návyků a lhostejností Hollywoodu jako takového.

Ghiblifikujte se a buďte šťastní!

Nezačali jsme zrovna optimisticky, ale nebojte se, lepší už to nebude! Nový generátor obrázků od OpenAI též není aprílovým žertíkem, jde spíš o krutý vtip pro všechny tvůrce. O Miyazakim jsem psal minule, ale mezitím stihnul někdo s pomocí dalších nástrojů zremakovat trailer na Společenstvo Prstenu v Ghibli stylu a vypadá to… věrohodně! Určitě líp než ten několik měsíců starý LOTR animák od Warnerů.

OpenAI s novým modelem skutečně udělala mohutný skok dopředu a podobné experimenty naznačují, že z vygenerovaných obrázků lze poměrně snadno skládat dohromady krátké animáky, čehož okamžitě využili indie tvůrci, ale brousí si na to zuby i marketingové agentury. Nikomu nic není svaté, ať si to právníci časem rozsoudí, ale dokud je to tu a je to k mání, budou se servery OpenAI pořádně potit.

Kdo zatím mlčí? Studia a streameři. Kvůli stávkám s WGA a SAG-AFTRA museli jejich zástupci do rámcových smluv dát několik zásadních klauzulí. Teď doufají, že online content nadopovaný A.I. se utrhne natolik, že hrany smluv nakonec otupí a ve snaze zachránit si práci nakonec všichni na implementaci A.I. v mnoha ohledech přistoupí. Za zavřenými dveřmi se už prezentují studie, z nichž vyplývá, že A.I. nástroje vyvinuté na míru (studia do nich potichu investovala desítky milionů dolarů) dovedou zkrátit preprodukci i produkci animovaných seriálů až o 80 %. Umí např. dokreslit/dogenerovat pozadí za okraj záběru, nastřílet do pozadí “kompars”, přímo ze scénáře vygenerovat kompletní dialogy, čímž by se ušetřilo za dabing, což je u animáků tradičně jedna z nejdražších položek. Jak ale ukázal poměrně zásadní recasting voice-overů i Inside Out 2, diváci už si na hvězdy v animácích zas tak moc nepotrpí. Další malá domů velkým studiím.

Tohle není žádné bububu, všechno zmíněné už se děje, protože co jde do kin za dva roky, to už je ve workflow animované tvorby značně rozpracované. A kde jinde se nasazují nové technologie a hračičkovské postupy než právě u animáků. Potíž je v tom, že pokud se tu osvědčí (nebo si jich nikdo nevšimne), prosadí se rychle i do hrané tvorby.

Ani na sekundu nepochybujte, že se toho branže chytí. Nebo k tomu bude donucená vnějšími vlivy, akcionáři a možná dokonce i technooptimisty, co věří, že divák se rád podívá na tucet marvelovských animáků ročně - tři ve stylu Ghibli, tři ve stylu Pixaru, tři á la LEGO a tři jako claymation od Aardmanu. Všechny budou stejně pitomé, ale co na tom, když “je to barevné a hýbe se to”. Je jen na nás, abychom si vybrali, jestli v téhle virtuální realitě chceme žít.

Prime Video otáčí kormidlem

Jen Salke oznámila odchod z vedení Amazon MGM Studios asi tak padesát minut před vydáním minulého newsletteru. Skvělý timing, Jen! Vaz ji pravděpodobně zlomilo fiasko kolem bondovek a také předraženého špionážního projektu Citadel. Obecně lze ale říct, že dramaturgie Prime Video byla s výjimkou seriálů (bílí muži s velkými krochnami prosazují spravedlnost) poměrně nečitelná. To by se teď mělo změnit.

 

Amazon MGM Studios na CinemaConu potvrzují záměr uvést do kin napřesrok 14 velkých premiér a v roce 2027 dokonce ještě víc. V posledních dvou měsících zuřivě obsazují, natáčejí, ale i kupují už hotové projekty, takže ta čísla vypadají realisticky dokonce i bez toho, aby do kin posílali direct-to-stream rychlokvašky. Pokud by Amazon dodržel rozumné kinopremiérové okno (viz výše), proměnil by se v regulérní velké studio, které v hollywoodské hierarchii plně nahradí 20th Century Fox, tj. měli bychom tu zase velkou šestku (Universal, Disney, Warner Bros., Columbia Pictures, Paramount Pictures a Amazon MGM Studios).

Zní to až příliš optimisticky? Možná je dobré v nejlepším dnešní newsletter ukončit, protože čím víc se nad tím začnu zamýšlet, tím to půjde víc z kopce. Ale možná bych mohl ještě popřát Amazonu hodně štěstí v jejich “televizní” sekci, kde po odchodu Salke probíhají narychlo další škrty a změny. Už by se nemělo opakovat, že si Amazon za obří peníze najme showrunnery, aby jim platil pohádkové sumy a zázemí, přičemž žádný z jejich projektů se nakonec neuskuteční (Phoebe Waller-Bridge pořád dluží Tomb Raidera, Donald Glover alespoň vypotil Mr. and Mrs. Smith, jakkoliv to nebylo bez průšvihů).

Budu držet palce z povzdálí, protože jsem po zdražení předplatné Prime na chvilku zrušil. Částečně i proto, že jejich akviziční okna filmových klasik se snad počítají na týdny. Když si něco hodíte do seznamu, o měsíc později zjistíte, že už to z katalogu zmizelo. To se s mým aktuálním životním stylem neslučuje!

Jednou větou…

Sydney Sweeney si možná zahraje v novém filmu z produkce Legendary, který adaptuje slavný Gundam, což je frančíza o velkých… robotech. Nebo jste čekali něco jiného?

 

Sam Mendes si definitivně po Bondovi našel další britskou IP, kterou vymačká jako citrón do poslední kapky. Pardon, že jsem kyselý, jeho craigovky mi zrovna nesedly. Všechny čtyři filmy o Beatles budou mít premiéru během jediného měsíce, konkrétně dubna 2028, ale Apríl to prý zase není.

Streamovací platforma Max prošla ohlášeným rebrandingem, takže zas vypadá černobíle jako svého času HBO. Bohužel se nepřejmenovala zpátky na HBO, takže je to změna čistě povrchní a zcela zbytečná. Ale oni na tom časem určitě přijdou.

Tomáš Vyskočil, můj dobrý kamarád a guru streamovacích platforem a jejich zákulisních statistik spustil newsletter. Jeho projekt FlixPatrol, který nedávno oslavil páté narozeniny (Apríl to opět nebyl, ačkoliv připadají na 1. dubna), zatím vlastní rekomando nemá, ale já rozhodně doporučuji Filmtoro newsletter, což je vyčerpávající souhrn toho, co se děje nejen na streamech.

Disney oficiálně přerušil další práce na hrané verzi animáku Tangled. Já vám říkal, že osud těch hraných pohádek visí doslova na vlásku… 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (7)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

TOPlist