Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
--
Netflix už jsme tu za zázračný poslední kvartál roku 2024 chválili, ale červené eNko většinou vykopává období nejrůznějších ohlášek. Ty ještě před pár lety zajímaly jen aktivní investory, ale v rámci streamovacích válek z nich i mainstreamová média udělala čtení tak poutavé, že by se nestyděl ani Alexandre Dumas. Čísla víří v odstavcích, odhady i zpětná hodnocení neberou konce a celé to připomíná nástup reportování kinotržeb před mnoha dekádami. Studia, majitelé streamovacích platforem i technologických gigantů podobné nahlížení pod pokličku moc rádi nevidí. Ochotně by si to vyřídili s Wall Streetem za zavřenými dveřmi, ale kočku zpátky do pytle už nikdo nedostane, takže se musí v excelovských tabulkách kouzlit ještě výrazněji než kdy dřív.
Dnes to tedy bude primárně o číslech, centrálním plánování a nejrůznějších habaďůrách v pozadí. Pokusím se to udržet v rozumném tempu svými oslími můstky a rádoby vtipnými odbočkami. Povzdechněte si předem, zapněte si pásy a jedem.
Opatrná novoroční kocovina Boba Igera
Disney zveřejnil kvartální výsledky a je to… dobré. Kinodistribuce šla nahoru, streaming vykročil směrem k plusovým hodnotám nejen v názvu služby, zábavní parky si držely svou solidní kondici a sporty rekordně rostou. Wall Street se ale strýčku Bobovi přesvědčit nepodařilo a akcie reagovaly mírným poklesem (-2 %).
Na druhou stranu meziročně akcie hodně rostly, protože loni Iger do kin poslal všechno, co mu přišlo pod ruku, zdražil předplatné všech platforem, slíbil nový sportovní streamovací brand a masivní investice do všech parků. Jenže právě tahle křeč před bitvou s nespokojenými investory nastaví zrcadlo o poznání chudší letošní sezóně, kde na zaručené miliardové hity dojde až někdy v prosinci a navíc se projeví efekt zdražení všech disneyovských služeb. Takže trh raději opatrně vyčkává, jak se Igerovi povede obstát v průměrně vypadajícím ročníku.

Kvůli novým projektům (a samostatné nové streamovací ESPN) si Iger přivedl technická esa z Google (YouTube) a Mety, takže chce zapracovat na rozhraní všech služeb, aby mohl nahnat diváky tam, kam potřebuje. Příští rok by mimochodem jen na Disney+ chtěl Iger vydělat jednu miliardu. Zdražení by ale mohlo zpomalit přírůstky předplatitelů. Ve čtvrtém kvartálu služba v USA nabrala 800 tisíc nováčků, ale globálně jich 700 tisíc ztratila, takže to vypadá, že v Evropě a v Asii někteří Disney+ ze svých měsíčních vyúčtování odepsali a vrátí se až ve chvíli, kdy služba nabídne konstantní přísun hitů.
Zábavní parky a lineární TV plus mínus na svém, celkově Disney za loňský fiskální rok hlásí zisk pět miliard dolarů. Je to hezké číslo, dokud se nepodíváme na skutečné titány zábavního průmyslu. YouTube jen na reklamách za poslední kvartál získal přes 10 miliard, za celý fiskální rok to bylo cca 35 miliard, přičemž čistý zisk celého Google/Alphabet sahá až ke 100 miliardám dolarů.
Jdeme NATO do roku 2025
Americké NATO (tenhle fór nikdy neomrzí), nebo-li Národní asociace provozovatelů kin, vydává každoročně optimistické reporty. Ani prosinec 2024 nebyl výjimkou. V duchu hesla Survive Until 25, hledí američtí kinaři optimisticky do budoucnosti. 200 milionů Američanů ve věku 12 až 74 let si loni zašlo do kina alespoň jednou! Podle ankety navíc minimálně 85 % zpovídaných hodlá jít letos do kina minimálně stejně často jako loni. Tj. alespoň jednou!
Ok, nebudeme si dělat z NATO legraci, nebo nám někdo vyhlásí válku. Pár zajímavých statistik totiž ze zprávy vyplývá. Např. 90 % Gen Z dívek a žen má filmy za primární zábavu. U stejně mladých kluků a mužů vedou videohry, filmy jsou až na druhém místě. Zajímavé je i potvrzení trendu, podle něhož jsou Hispánci o premiérových víkendech nejloajálnějším publikem. Až 45 % z nich chce vidět film hned o prvním víkendu, v celkové populaci je takhle ochotných jen 34 % diváků.
Už 950 kin v USA má tzv. PLF (Premium Large Format) a nabízí divákům lepší zážitek. Za posledních pět let jde o nárůst o 37 % a jasný směr, kterým se moderní multiplexy vydávají (celosvětově se za posledních devět let počet PLF sálů zdvojnásobil). Vstupné v těchto sálech je logicky vyšší než ve standardně vybavených lokacích.
NATO sleduje i složení žánrů, takže hlásí bezprecedentní nárůst hororů (meziročně o 38 %). Je pravda, že bubákovský žánr je mimořádně košatý a věci typu Barbarian, M3gan či aktuální Companion jsou high concept zápletky, které lze jako laciný, ale efektní horor prodat nejsnáze.
Odcházíte z této kapitoly nenaplnění, protože jsem nevysvětlil, co vlastně to PLF obnáší. Ono to není zas tak jednoduché. Např. chválené Dolby Cinema je PLF, ale ne každé PLF je nutně Dolby Cinema. Jde o seznam doporučení ve stylu “větší plátno, lepší projektor, hlasitější zvuk, pohodlnější sedačky” a spíše marketingovou vějičku, s níž mohou kinaři zacházet velmi volně. Někdo skutečně nabídne laserový 4K projektor, Dolby Atmos a polohovatelné sedačky, jinde je naplněný jen slib největšího sálu či plátna v multiplexu. Zejména v Evropě je nutné se předem informovat o detailech, protože žádná přesná specifikace (jako v případě plnohodnotného IMAX sálu) vlastně neexistuje.
Jurský svět láká na stále stejnou písničku
Ukázka na Jurassic World: Rebirth byla trochu nemastná neslaná, ale můžete vzít jed na to, že Universal utratí svých osm milionů dolarů, aby divákům na Super Bowlu ukázal, že dinosauři ještě neřekli poslední slovo. A v dalších komunikačních kanálech nám bude tvrdit, že snímek stál pouhých 150 milionů dolarů. Ano, to je oficiální pozice studia, které ve čtvrtém filmu vyměnilo Chrise Pratta za Scarlett Johansson a snaží se naoko tvářit, že předchozí díl, v němž se dinosauři (opět) rozutekli všude po světě, vlastně neexistuje. Možná ani ta dvojka. A možná vůbec nic, protože ve vysvětlovačkách se všichni odkazují ke Spielbergovu originálu.

Scarlett Johansson, Mahershala Ali a “ten-týpek-z-Bridgertonových-asi” určitě nebyli za pětník, ale hlavně je zábavné, že se tu oháníme skromným rozpočtem v sezóně několika třísetmilionových projektů, v nichž tedy rozhodně nepobíhají fotorealističtí dinosauři. Za triky ve třetím filmu se někteří recenzenti studiu vysmáli, ale ještě brali v úvahu, že Universal se snažil vypadat úsporně a hlásil rozpočet “pouhých” 185 milionů dolarů.
Jenže pak snímek otevřel za 145 milionů dolarů (celosvětově utržil těsně přes miliardu) a v záchvatu euforie se ukázalo, že pravděpodobně stál dvojnásobek udávané částky. Podle investigativního pátrání Forbesu možná ještě víc, ale tam už se to odhadovalo z daňových vratek, což může být sporné. Další vyšetřování ukázalo, že i předchozí Fallen Kingdom šel výrazně přes 300 milionů (udávaných bylo 165), takže… věří ještě někdo udávaným 150 za Rebirth? Mnohé zdroje mluví spíš o 265 milionech a pokud vezmeme v úvahu realitu dnešních dnů a snahu Universalu všechno podstřelovat, klidně bych si vsadil na 300+. Přičtěte k tomu masivní marketingovou kampaň a vyjde vám, že tu miliardu z kin bude studio letos potřebovat víc než kdy jindy.
Snahou Universalu je samozřejmě, aby se mohl chlubit miliardovou sérií a co nejvíc zatloukal skutečné náklady na pohádky o přerostlých ještěrkách. Všichni herci budou poslušně kývat, že se na ničem nešetřilo, ale přesto film nějakým zázrakem stál půlku toho, co ostatní žánrovky. A pak půjdou domů, aby mohli přepočítávat své pohádkové honoráře.
Fantastická A.I.
Jen ve zkratce o aféře, která se k vám už pravděpodobně donesla odjinud. Marvel zveřejnil první ukázku k nové Fantastické čtyřce. V mírné nadsázce jsem napsal, že ta retro stylizace vypadá trochu jako A.I. generovaná videa, která se snaží slavné filmové série zasadit do jiných dekád (á la Harry Potter, ale v Technicoloru jak z padesátých let!). Trapný humor, já vím, jenže pak Marvel zveřejnil i několik plakátů. Výlohu plnou televizí, kde má každá úplně jiný design a ne úplně logické rozložení ovladačů (jde o neexistující modely). Dav, v němž mají dvě ženy stejnou tvář a několik lidí o prst méně. Barvičky a rozložení, které skutečně evokují nejrůznější obrázkové generátory využívající diffusion modely.

Marvel nicméně tvrdí, že jde o podobnost čistě náhodnou. Všechny plakáty jsou prý rukodělné. Tak určitě. I kdybychom to korporátním nezmarům odkývali, je nutné podotknout, že si Marvel za podobné podezření může sám. Schválně se podívejte na plakáty posledních pěti marvelovek. Nebo vlastně na plakát jakékoliv marvelovky za posledních deset let. Tam je ta lenost v aranžování postav a motivů tak zjevná, že v kombinaci s extrémním photoshopováním vlastně nasazení umělé inteligence neznamená výrazný rozdíl. Plus mínus ten prst tedy.
Jednou větou…
Podle odhadů agentury Ampere letos streameři definitivně předběhnou v objemu prodané reklamy běžné televize. Za inzerci se prý utratí zhruba 250 miliard dolarů, přičemž 39 % z téhle sumy půjde streamerům a 37 % televizím. I proto všechny streamovací platformy tlačí předplatitelům levný základní balíček s reklamou - potřebují bulvy, skrz které tu prodanou reklamu protočí.
WWE míří do Paříže. Jde o další krůček organizace ke globální dominanci a snahu zvýšit sledovanost mimo USA, když je teď wrestling dostupný skrz Netflix úplně všude. A já se ptám, kdy si to The Rock a John Cena rozdají v ostravské multifunkční aule Gong?

Pozůstalost Josepha Schustera, spoluautora komiksového Supermana, žaluje Warnery za nevyřešené záležitosti v klíčových regionech Kanady, Velké Británie, Irska a Austrálie. Tamní zákony totiž naznačují, že v případě nevýhodně prodaného duševního vlastnictví (Schuster a Siegel prodali práva na Supermana v roce 1938 za pouhých 130 dolarů), mají jejich potomci právo vyjednat novou licenční smlouvu 25 let po jejich smrti. Pozůstalost tedy disponuje právy od roku 2017 (v Austrálii od roku 2021, tam je lhůta třicetiletá). Pravděpodobně je to ale jen snaha zastrašit Warnery o pár milionů, protože americké právo se řídí mezinárodní úmluvou o duševním vlastnictví, která funguje podle jiných zákonů. Šance, že by pozůstalost mohla blokovat premiéru v daných regionech je tedy mizivá.
Warneři začali od ledna dávat na svůj YouTube kanál celovečeráky zdarma, ale výběr je tedy velmi… eklektický. Pluto Nash s Eddiem Murphym, Avengers (ti druzí Avengers, a nemyslím tím Age of Ultron), Dungeons and Dragons (ti první, a nemyslím tím prequel k filmu s Pinem). Klikejte jen na vlastní nebezpečí a pusťte si toho jednoho Jackieho Chana, co tam za to stojí. Podle všeho to celé funguje jen z mobilu. To abyste té zábavy zadarmo neměli moc.
A nemilá zpráva na závěr. Amazon Prime Video i na českém trhu zdražuje, skokově ze 79 Kč na 149 Kč. Holt ty svačinky pro Reachera něco stojí. Amazon bohužel nezveřejňuje žádné statistiky, takže nezjistíme, zda tohle zdvojnásobení předplatného otřese rozpočty mnoha dobrých lidí.
"Well, those numbers were before the UK tax reimbursements but even after those were deducted (-15% for Quantumania and -17.8% for The Marvels), Quantumania cost 330.1M and The Marvels 307.4M. Some more fun numbers:
Multiverse of Madness was 414.9M before the UK tax reimbursement and 350.6M after.
Eternals was 272.6M before the UK tax reimbursement and 236.2M after.
Black Widow was 288.5M before the UK tax reimbursement and 247.5M after.
The budgets for all three were originally reported as being 200M by the trades. So I don't believe the 180M number for Cap 4 for a second. But we'll never know what the actual cost was because Cap wasn't shot in the UK so they never have to release the real budget."