Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #102: Nečekaný vánoční box s Blake Lively, předražený Chalamet a vánoční Chevy Chase


ikona
imf
blake livelychalametdisneyimfnetflixnewsletterred onesonywarner bros
Dneska plno dárečků, co ještě voní po vanilkových rohlíčcích a bramborovém salátu. Šťastné a veselé! 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru  hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

 

Je půl šesté ráno. Počet filmových dárků? Asi pět, včetně obřího transformeřího Lega, ponožek Sám doma a lístků na koncert Hanse Zimmera (já vím, taky jste je dostali, uvidíme se v hledišti!). Právě jsem našel v půlce vánočky bonusového datla (je to jednotné číslo od datlí, ne?) a talířek s cukrovím jsem si postavil na sloupeček nových knih. Opět jsme přežili největší kolektivní lež pozdního kapitalismu, která nás nutí nakupovat, rozdávat a cítit se dobře. A ano, Whamageddon jsem asi o šest hodin nepřežil, protože přesně v jedenáct hodin a čtrnáct minut si můj pětiletý syn hrál s manželčiným telefonem a “vytočil” George Michaela. To se tak prostě stane. I člověku, co chodí po městě se sluchátky a v autě poslouchá výhradně podcasty.

Dnešní vydání je pořád ještě trochu vánoční, takže i vy svůj kus vánočky na konci dostanete. Příští týden pak stihneme snad poslední, silvestrovský release, a pak už se pojede podle novoročního jízdního řádu, kde nebude nouze o překvapení. Těším se na to!

Red One: Na svátky domů!

Vánoční trachtace Red One zlámala během čtyřdenního slotu všechny rekordy na Amazon Prime, překonala Road House a stala se nejsledovanější premiérou platformy. Aby ne, když se na ni vydala pouhé čtyři týdny od premiéry v kinech. Amazon si zkrátka zařídil Díkuvzdání ve velkých sálech a vánoční premiéru v obýváku. Kinaři z toho logicky neměli vůbec radost, ale nikdo se kvůli krátkého distribučnímu oknu nebouřil, protože film měl premiéru ve 4032 kinech, tj. plus mínus maximum. Šéf NATO (už víme, že je to National Association of Theatre Owners, že jo?) se sice v nedávném rozhovoru vyjádřil, jak považuje rozhodnutí za nešťastné, ale Jeffa Bezose si nikdo rozhněvat nechce.

 

Jenom vložený podotek: The War of the Rohirrim, animák ze světa Pána prstenů, jde na Max (tj. SVOD, viz níže) po pouhých čtrnácti dnech. David Zaslav už ale nikoho rozhněvat nemůže. Podle nejnovějších průzkumů dál statečně vede anketu o nejhoršího CEO v Hollywoodu.

Podle interních čísel vidělo za čtyři dny snímek padesát milionů domácností/účtů. Ve stejné době se stále ještě hrál ve 2000 kinech a utržil půl druhého milionu dolarů, přičemž jeho globální tržby jsou 181 milionů dolarů. Pořád mizérie na dvousetmilionový blockbuster a jeden z propadáků roku, ale považte, že Amazon původně chtěl mít film jako streamovací exkluzivitu á la Netflix. Ve světle toho nakonec každá zlatka dobrá, ačkoliv se tentokrát utratila devíticiferná suma jen za marketing, což hypotetickou sekeru zaráží ještě hlouběji do účetních knih.

A pozor na srovnávání. Universal sice posílá filmy z kin domů ještě dřív, ale je rozdíl mezi TVOD a SVOD. Abychom si to zopakovali. TVOD jsou všechny ty videotéky, kde si můžete film za dvacet dolarů jednorázově přehrát nebo koupit jeho digitální verzi. SVOD jsou streamovací platformy s předplatným, kde máte za stejných dvacet dolarů k dispozici stovky až tisíce filmů, včetně oné premiéry. SVOD využívá mnohem víc lidí, takže je logické, že kinařům sebere jednorázově víc zákazníků. Red One je specifický případ, Amazon se rozhodnul ho poslat do kin proti původnímu plánu. Pokud by podobně šachoval i s dalšími premiérami, už by pravděpodobně NATO naštval (podobně jako Apple s na poslední chvíli staženými Wolfs). Nesnadný vztah kinařů a tzv. techbros streamerů, tj. Applu, Amazonu a Netflixu, bude jistě jedním z témat nadcházející sezóny.

It Ends With Us: Baldoni vs. Lively jako nečekaný vánoční box

Nebyly by to hollywoodské svátky, kdyby se na poslední chvíli neobjevila nějaká kauza, co rozhýbe stojaté mediální vody v době, kdy všichni řeší jen dárky. Pravda, duel herečky Blake Lively a jejího hereckého partnera a režiséra Justina Baldoniho doutnal už dlouho, celé se to na chvilku dostalo do vzájemného obviňování (Baldoni tvrdil, že mu Lively s Reynoldsem film přepsali, přestříhali a všelijak zničili, Lively naznačila, že on a jeho produkční partneři se chovali mimořádně nestandardně), načež si Baldoni najal PR firmu, která se specializuje na mediální potápění konkurentů a nepřátel.

Tady se celá roztržka dostala do otáček, když se najednou objevila videa, články a nejrůznější zkazky o tom, jaká je Blake Lively zpovykaná, drzá a nepříjemná paní. Aniž bych stál na jakékoliv straně konfliktu, určitě bych na sebe z libovolných pěti epizod MovieZone Live dokázal sestříhat slušné kompro. Nicméně pak vše utichlo, protože zákulisní situace je mimořádně komplikovaná. Sony vyrostl z It Ends With Us nečekaný globální hit a jde o adaptaci první knížky ze série. Práva na adaptaci však drží Baldoni a jeho tým. Jakkoliv je předpoklad, že Lively už s ním nikdy spolupracovat nebude, stále tu někdo sedí na zlatých vejcích.

Jenže těsně před Vánoci Blake Lively trochu nečekaně zařadila vyšší rychlost a zažalovala Baldoniho ze sexuálního obtěžování. Navíc doložila peprné detaily ze schůzky, která se odehrála letos v lednu, pár týdnů po konci stávky herců a scenáristů. Kvůli ní bylo natáčení filmu přerušeno, ale jakmile se měly znovu rozjet kamery, přišla Blake a její tým se seznamem čtyřiceti požadavků. Ten výčet by byl k smíchu, kdyby nebyl k pláči. Baldoni a hlavní producent Jamey Heath z něj vychází jako sexuální loudilové, manipulátoři a podivíni. Ale budiž, tady platí, že každá mince má dvě strany a nechme na soudech, ať rozliší hranici mezi divným chováním a trestným činem.

Blake Lively však předala soudu i textové zprávy a e-maily mezi Baldonim a produkčním týmem, z nichž vyplývá, že plánovali herečku mediálně zničit a odkazovali se přitom i na kampaň Depp vs. Heard, s podotekem, že už několikrát jejich PR firma dokázala nejrůznější jedince v očích veřejnosti pohřbít. Není tajemstvím, že Lively si po natáčení také najala PR agenturu, aby se podobným útokům bránila, ale aktivity Baldoniho týmu byly mnohem agresivnější a v kontextu s e-maily a zprávami je vše černé na bílém. A to se v Hollywoodu nenosí. Během několika hodin tak Baldoni přišel o agenta, moderátorský post v televizním pořadu, přízeň PRkových noshledů, přičemž za Lively se postavila řada vlivných hollywoodských jmen nebo autorka knižní předlohy filmu Colleen Hoover.

Krizové PR není ničím nové, ale Baldoniho úderka (Jennifer Abel, Melissa Nathan) si počínala tak okatě, že to k podobnému vyřizování účtů přitáhlo až příliš mnoho čumilů. Navíc v tom obě dámy i teď neobratně šlapou, čímž si velmi pravděpodobně zpečetily svůj osud nejen v Kalifornii. Podobných situací jsou ročně tucty, ale nikdo se s tím nechlubí v esemeskách a netlačí tolik na pilu.

Kompletně neznámý rozpočet

A když už jsme u těch tajností, pojďme si chvilku povídat o tom, co Hollywood nechce abyste věděli. Totiž kolik ty filmy doopravdy stojí. Snímek o Bobu Dylanovi, A Complete Unknown, jde v povánočním slotu do kin a provází ho velkolepé recenze, které chválí koncept, Mangoldovo řemeslo i Chalametovo herectví. Co by se tak mohlo na podobném komorním kuse s oscarovými parametry pokazit? Dřív jsme byli zvyklí na takové projekty lepit cenovku kolem třiceti milionů dolarů - točí se pro blyštivé sošky, nikoliv pro peníze. Inflace nám ty náklady zdvojnásobila budiž, ale chcete mi říct, že ani těch šedesát milionů dolarů tentokrát nestačilo?

Věru, James Mangold přichází ze třísetmilionové produkce posledního Indiana Jonese (pojďme na ni všichni zapomenout a raději si zahrajme videoherní Indiana Jones and The Great Circle), ale tady nebylo potřeba nikoho omlazovat nebo rozhazovat akční honičky na všechny strany. Jenže to vypadá, že podle evidence daňových vratek v New Jersey stál A Complete Unknown hodně přes sto milionů. To je celkem gól na projekt, který měl být původně televizním celovečerákem z produkce HBO. Poděkujte Davidu Zaslavovi, že podobné ambice zrušil a scénář spolu s předdomluveným katalogem Dylanových písniček se zatoulal k Mangoldovi.

Částka kolem 125 milionů dolarů se zdá absurdní, jakkoliv ji daňové vratky tlačí spíš k té stovce. Berte však na vědomí Chalametovu hvězdnou auru a skrytý potenciál hudebních biografií. Vždyť i Bob Marley: One Love utržil letos nečekaných 180 milionů dolarů celosvětově. Bob Dylan možná není popová hvězda, ale snímek má kromě vynikajících recenzí i ohromně nadupaný playlist a první čísla z previews naznačují, že pokud zaúřaduje šuškanda, nemusí to být nakonec bláhově utracené peníze.

Přesto momentálně tu olbřímí sumu nikdo nepotvrdí. Možná za pár měsíců, až bude film bezpečně v plusu. To u Disney+ zas jednou otrnulo. U marvelovské Agathy se chlubili, jak levně ji pořídili. Že už budou šetřit, říkali. To bude legrace, tvrdili. Ale jinde se zas prsí, že jim peněženka trhá kapsu. První sezóna Andoru patří když už ne k těm sledovaným, tak alespoň ke chváleným. Taky se vědělo, že Tony Gilroy ukázal prostředníček nanicovatému Volume a všechno si točil postaru. Tj. za peníze. Veliké peníze.

I tady daňové vratky, tentokrát z Velké Británie, odhalují příběh peněz tak velikých, že začnete přesně za deset sekund lomit rukama. Obě sezóny seriálu Andor totiž zjevně Myšáka stály… tramtadadá… 645 milionů dolarů. Ne, nepřeklepnul jsem se, ani mě nic nekleplo. Teď všichni budou odečítat vratky, parkovací lístky, zaklínat se dlouhodobým potenciálem a assety, které lze využívat donekonečna, ale ŠEST SET ČTYŘICET PĚT MILIONŮ DOLARŮ. Plus mínus prý. Tak teď na to musíte donutit koukat i babičku, jinak se už do budoucna všechno vždycky bude točit v ateliéru z jedniček a nul.

Příběh dvou vánočních klasik

A na závěr ta slíbená vánočka. Měl jsem teda ještě připravený textík o tom, jak u Amazonu bojují s novou bondovkou, ale schoval jsem si ho jen jako podotek do Jednou větou, protože mám pocit, že o tomhle ještě v roce 2025 uslyšíme hodně šťavnatých zpráv. James Bond a Harry Potter, dva největší britské exporty, budou Hollywoodu motat hlavu pěkných pár měsíců, to si pište. Na předsevzetí ale bude čas příště. Tentokrát vše zakončíme pohádkou o tom, že Chevy Chase vždycky byl tak trochu exot, s nímž nebylo snadné vyjít.

Historku do krbu (odbočka: Věděli jste, že na Netflixu si můžete pustit tradiční vánoční krb nově s hrdiny Paw Patrol? Tak teď už to víte!) letos přikládá Chris Columbus. Aby bylo jasno, tady nejde o žádný roast Chevyho Chase, kterého mám např. v Christmas Vacation velmi rád. Všeobecně se už několik dekád ví, že je to s ním prostě nesnadné. Columbus to zjistil právě ve chvíli, kdy měl Christmas Vacation točit. Projekt mu dohodil John Hughes a Columbus po propadáku Heartbreak Hotel nutně potřeboval hit. Jenže narazil na Chevyho Chase, který mu na první schůzce třicet minut nic neřekl, a pak zřejmě zaútočil vtipem “Vy jste režisér? Já myslel, že jste bubeník. Vypadáte jako bubeník.”, z něhož Columbus moc moudrý nebyl. Mimochodem, Chris Columbo je slavný jazzový hudebník, takže odtud to nedorozumění a humor zjevně.

Na druhé schůzce Chevy Chase Columbuse ignoroval a vše řešil s Hughesem, což ho definitivně namíchnulo a z projektu vycouval. Je nutno dodat, že Chase natáčel Christmas Vacation po dvou předchozích Bláznivých dovolených, takže šlo o “jeho” sérii a Hughes měl přeci jenom v Hollywoodu vyšší postavení. K potenciálnímu režisérovi by se ale i hvězda měla chovat trochu na úrovni. Columbus byl připravený s režisérským řemeslem seknout a věnovat se už jen psaní scénářů. Hughes byl ale kámoš k nezaplacení a o týden později mu poslal jiný projekt. Už možná tušíte, že se jmenoval Sám doma.

Cool story, díky které jsme dostali ne jednu, ale hned dvě vánoční klasiky, které lze sjíždět znovu a znovu. Tak snad jste si letos pustili alespoň jednu z nich.

“Jednou větou…”

Wall Street Journal má za paywallem krásný článek o tom, jak EON (Broccoliovi, majitelé licence na Jamese Bonda) a MGM (Amazon) bojuje o budoucnost agenta 007. Pominu, že si Broccoliovi v No Time To Die doslova nechali zabít dojnou krávu, přičemž ukončili craigovskou šňůru bondovek tím nejsmutnějším a zapomenutíhodným způsobem. Odpověď na klasické “a co teď?” se nebezpečně protahuje. Amazon mezitím vytáhnul bondovskou soutěžní show a internet spekuluje o tom, zda další agent s povolením zabíjet nebude třeba genderově fluidní delfín. Obavy jsou dost možná oprávněné, protože z článku vyplývá, že v Amazonu mají samé skvělé nápady. Na druhou stranu Broccoli otevřeně kritizuje, že Bezos má Jamese Bonda za značku, kterou je potřeba vytěžit. To z něj ale udělalo šest dekád filmů prolezlých product placementem. Kvůli němu byl Bond mimo stříbrné plátno primárně panákem televizních reklam, billboardů a marketingových kampaní. Je otázkou, jestli je ještě něčím jiným než příslibem a dávnou vzpomínkou. Vzkřísit ho do dnešní algoritmické doby bude mimořádný oříšek pro fanoušky starých hodnot i pionýry těch nových.

Netflix bez větších technických problémů odehrál oba fotbalové živáky. Na čísla stále čekáme, ale už teď je jasné, že Halftime show s Beyoncé bude k dispozici jako samostatný speciál na platformě a svůj Super Bowl Netflix využil i k propagaci druhé sezóny nečekaného hitu Night Agent. Dvojka je evidentně dražší, větší a hlasitější. Premiéru bude mít už koncem ledna. Pozor, jestli se chcete na oba zápasy podívat, máte už jen pár hodin, protože podle dohody s NFL má na ně Netflix mimoamerická práva jen 24 hodin od živého přenosu! Příště si povíme něco o tom, jaká je to vlastně výzva, zkusit živě streamovat pro čtvrt miliardy lidí.

Netflix mimochodem očekával, že NFL přenosy a dnes odpremiérovaná druhá sezóna Squid Game budou tou trefou do černého na konci roku. Jenže Vánoce letos přišly o něco dřív, protože Carry-On “continues to carry on”. Není to Příručák, je to plnohodnotné zavazadlo. Podle čísel za první dva týdny je to nejsledovanější Netflix film za poslední tři roky. Zapomeňte na Glass Onion, The Adam Project, sandlerovky apod. Carry-On míří do all-time topky a míří tam rychle. Kdo by mohl tušit, že nemusíte utratit 200 milionů dolarů za velkou hvězdu a exotické lokace. Stačí vám vánoční vlažná mcclaneovka s povědomou tváří v hlavní roli za polovic. Přiznám se, ještě jsem to neviděl, protože tam hraje Last Christmas. Viz začátek newsletteru, viz Whamageddon. 

© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace