imf vs Hollywood #101: Google vs. Hollywood, kdo točí Zlatými glóby a proč se měl jít Pán prstenů zahrabat
13:00 | 21.12.2024 |
Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
Ne už tak plíživý nástup umělé inteligence a politický podtón mediální restrukturalizace. To jsou dvě linky dnešního newsletteru, které v podstatě předznamenávají, o čem si tu budeme povídat a psát v roce 2025. Ať se nám to líbí nebo ne, jakkoliv jde o nefilmová témata, budeme jim muset opakovaně čelit a vypořádat se s nimi.
Když dva dělají totéž, není to totéž
Warneři se už nemohou nějaké té restrukturalizace, mergeru, akvizice, prostě čehokoliv dočkat, tak si to zkoušejí alespoň nanečisto. Chvilku to vypadalo, že po vzoru Comcastu rozdělují lineární byznys (čti televizi) a atraktivní futureproof zbytek (čti kinodistribuci a VOD), ale v zásadě jde jen o interní přesouvání položek v rámci Excelu, takže na to Wall Street “zabral” jen na pár hodin, kdy cena akcií mírně vyletěla. Jestlipak to nesouvisí s tím, že zrovna v té době se David Zaslav zbavoval balíku svých opcí v hodnotě třiceti milionů dolarů?
Nejzábavnější na tom asi je, že to Warneři prezentovali jako oddělování zrna od plev, přičemž jaksi opomněli zmínit, že letošní kinodistribuce pro ně bude velmi neslavná (všechny ziskové projekty jsou koprodukcemi) a streamovací platformy jsou pořád v mínusu, ačkoliv se to účetní snaží zdatně maskovat. Jestli něco moří dlouhodobé dluhy, jsou to právě lineární televizní stanice, po kterých těch Zaslav mediálně šlape.
Nakonec z toho ale Warner Bros. Discovery vychází s neprohrou, protože důležité vyjednávací kolečko s Comcastem a Sky Zaslav ustál a dostane za svoje lineární příspěvky plus mínus stejně peněz jako v předchozí smlouvě (při započtené inflaci tedy trochu méně), což je i vzhledem ke ztrátě zásadních sportovních práv celkem překvapení. Comcast se zahojí na tom, že zákazníkům prémiových balíčků bude moct přihodit předplatné Max nebo Discovery+ zdarma. Jde o verzi s reklamami, což se Warnerům vlastně může hodit, protože protočí víc inzerce. Nezbývá než doufat, že právě tudy vede pro Zaslava cesta k tomu, aby dostal streamingovou divizi do plusu včas.
Chcete si nechat pozlatit ruce?
Minule jsem se trochu obul do Zlatých glóbů, takže tenhle job nedostanu, ale věděli jste, že i vy můžete být zahraničním novinářem v Hollywoodu? A dokonce se tam nemusíte ani stěhovat, abyste ročně vydělali 75 tisíc dolarů a koukali od rána do večera na filmy? Stačí si podat žádost za svůj region a čekat. Odvaze se meze nekladou, jak mi ukázal můj kamarád a věrný čtenář newsletteru Aleš Harazim, za Česko momentálně kouká a vydělává slovenská kritička Viera Langerová, která má bohaté zkušenosti s psaním i výukou, je členkou několika mezinárodních sdružení a asociací. Některé stejně malé státy mají i víc než jednoho zástupce, takže je možné, že se pro vás místečko najde!
Přihlášky budou otevřeny po vyhlášení cen v lednu, takže za tři týdny stepujte a mějte připravená CV. Nikdy nevíte, kdy se na vás štěstí usměje. A jestli ano, můžete nám hezky zevnitř popsat, jak se určuje, co bude komedie a co drama. Držím palce!
Všichni na Floridu!
O Trumpovi píší všichni, ačkoliv se americkým prezidentem teprve stane, všichni už se mu snaží nadbíhat. A tak nemůžeme zůstat stranou, protože v Hollywoodu se stojí fronty na soukromé tryskáče směrem Mar-a-Lago. Někdo jede políbit prsten osobně (Ted Sarandos, Bob Iger), někdo pošle tučný šek. Meta a Amazon veřejně poslaly jeden milion dolarů. Nedivil bych se, kdyby to Trump poslal zpátky s podezřením, že se někdo upsal v desetinné čárce.
Mnohem vyšší sumu, a to sice šestnáct milionů dolarů, poslala ABC News, jak vyrovnání za přeřek jednoho ze svých moderátorů, za nějž Trump hrozil soudem. I průměrný právník by to pro ABC News vyhrál, natož elitní komando disneyovských dobyvatelů nejzákeřnějších paragrafů. Jenže Iger chce být s Trumpovou administrativou zadobře, a tak si raději nasypal popel na hlavu. Rýsuje se nám tu nebezpečný trend, který skoro hraničí s autocenzurou, protože podobně sklonilo hlavu hned několik velkých firem (většinou ty, jež se chtějí během Trumpova panování pokusit o nějakou tu akvizici či merger).
Trump mimochodem hodlá žalovat lokální noviny, influencery všech velikostí, ale i stanice, které odvysílaly pořady, co se mu prostě jen nelíbily. Nikdo si nemůže být ničím jistý a tyhle milionové odpustky mohou mít efekt jen několik týdnů, než se zase nějaký moderátor “přeřekne”, nebo si prostě jen dovolí být upřímný. Kdo v Hollywoodu nevlastní zpravodajskou televizní stanici či rádio, ten bude mít teď život o dost jednodušší a levnější. Obávám se však, že Trump bude zatápět Kalifornii jako takové, takže se psaní o něm jen tak nevyhnu.
Netflix dává lidem to, co chtějí vidět
Žebříčky sledovanosti na Netflixu už pár měsíců neřešíme, ale slíbil jsem, že jakmile se objeví něco zajímavého, určitě se to v newsletteru objeví. O průšvihářích uplynulého víkendu se rozepíšu v příštím odstavci (Kravena jsem řešil v placeném boxoffice postu), ale zmínit musíme i netflixovský Carry-On, protože navzdory vlažným recenzím jde o jeden z největších hitů téhle platformy s otvírákem 42 milionů zhlédnutí.
To je v podstatě srovnatelné s loňským otvírákem Leave The World Behind ze stejného slotu, ačkoliv to byla o poznání větší trvalka. Carry-On si vedl líp než očekávaný Axel F letos, pokud zůstaneme ve stejném žánru. Die Hard na letišti je přesně tím subžánrem, který musel z netflixovského algoritmu vypadnout jako ideální kandidát. A jakkoliv snaha Jaume Collet-Serry zaostala za očekáváním, vosy na bonbon se nalákat podařilo. Za padesát milionů rozpočtu jsou to rozumně utracené peníze (The Gray Man udělal stejná čísla za čtyřnásobný rozpočet a velké haló na červeném koberci). Očekávejme víc podobně skrz naskrz průměrných a “neurážejících” filmů, protože netflixovský divák přesně tuhle kulisu ke svému sobotnímu večeru chce.
Nejzbytečnějším filmem roku je… animovaný Pán prstenů
The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim o víkendu v amerických kinech totálně vyhořel a utržil pouhých 4.6 milionů dolarů. Nechci tu moc rozebírat, jak nešťastná byla volba natočit tolkienovskou fantasy ve stylu japonské anime - zvlášť v době, kdy se tahle ekonomicky výhodná technika rozmohla v animovaných seriálech na Netflixu a západním fanouškům ten nesoulad mezi západním stylem vyprávění a východním ztvárněním postav, emocí a krajinek už leze vyloženě na nervy. Primárně si Warneři zavařili sami, když chtěli tímto způsobem ušetřit, ale zároveň potřebovali s filmem vyrukovat do konce letošního roku.
Ještě v únoru 2024 měli před sebou tvůrci dvě a půl hodiny materiálu, což bylo o hodinu víc, než na co byly peníze. Stopáž je nakonec “jen” 134 minut, ale aby se vše stihlo, zapřáhlo studio do finiše na šest desítek animačních dílen. Výsledek podle toho vypadá a je přesně tak “sešitý a přešitý”, jak si možná představujete. Ze třiceti milionů rozpočtu navíc velká část padla na americké hlasové obsazení, takže se tradičně animovalo za babku. O tom, že dělat mangu nebo anime v Japonsku není žádná slast, existuje celá řada dokumentů na YouTube (rozhodně si nepouštějte Enter the Anime na Netflixu, to je spíš taková převlečená marketingová pohádka). Ze všeho nejhorší ale je, že celé to snažení v případě War of the Rohirrim bylo zoufale zbytečné.
Zaslav a spol. věděli, že nemají v ruce nic skvělého. Těch třicet milionů by se Warnerům vyplatilo strčit do trezoru, vyinkasovat jako v případě Batgirl nebo Coyota daňovou vratku, a tvářit se, že projekt nikdy neexistoval. Jenže Warneři potřebovali dostat do kin nějakého Pána prstenů, aby si udrželi práva do budoucna. Přesně takhle to mělo Sony se Spideym, proto se neustále Peter Parker přeobsazoval, protože jinak by studio muselo potupně vrátit práva Marvelu.
Pro udržení práv občas udělají jejich držitelé cokoliv, ostatně ani Pán prstenů v tom není nováčkem, původní Hobit z roku 1967, dvanáctiminutový kraťas animovaný i s pomocí slavného Adolfa Borna, byl přesně takovou falešnou adaptací (používá se termín ashcan, původně vyhrazený pro naoko skicovaná vydání komiksů, taktéž za účelem udržení licence - tyto črty pak končily v krbu, stal se z nich popel v onom popelníku).
War of the Rohirrim byl přece jen pracnější, ale v zásadě podobnou kličkou. Komplikovaná situace kolem práv na Pána prstenů se však zázračně vyřešila už v roce 2022, kdy spadla celá série do klína společnosti Embracer Group, od níž si Warneři koupili práva na novou hranou adaptaci. Tím pádem už animák vůbec nepotřebovali. Rozhodli se však celou situaci dovést do nezdárného konce a spolu se seriálovým The Lord of the Rings: The Rings of Power (práva na seriálovou adaptaci jiné části Tolkienova díla si pro změnu koupil Jeff Bezos, skalní fanoušek Pána prstenů) se jim podařilo značku podkopat natolik, že jsou miliardové vyhlídky chystaného rebootů přinejmenším nejisté.
Google nás má v hrsti čím dál tím pevněji
Nejen že Google vyrazil do světa s novou verzí Gemini (v podstatě přejmenovaným Bardem, nově schopným si s vámi v rámci Androidu povídat á la Chat GPT 4.0), ale ještě trefil Soru od OpenAI na komoru, když představil VEO 2, videogenerátor z područí Google DeepMind, který umí všechno co SORA, ale umí to o dost líp. Google neváhal zveřejnit pokročilé simulace fyziky a jakkoliv jsou tu limity (sprinter na oválu běží jako roboti v I, Robot s Willem Smithem), zbytek je velmi, velmi přesvědčivý. VEO 2 bude pravděpodobně trpět podobnými neduhy, které znemožní v něm vytvářet něco koherentního, ale… jestli je tohle tvář produktu pro běžného zákazníka, čím se tedy ohánějí v soukromí hollywoodská studia?
Pokrok je to obrovsky rychlý. Teď už skutečně tuhne úsměv na rtech, protože po pár promptech z hlavy nějakého vizionáře se nám tu zrodí zcela nové žánry a abstrakce. Možná nebudou mít nic společného s mainstreamovou fyzikou a vkusem, ale něco mi říká, že své publikum si bezesporu najdou. VEO 2 je evidentně natrénovaný na kompletním YouTube, což je pravděpodobně největší videoarchiv na planetě. Čekají nás věru zajímavé časy.
Jednou větou…
Bluey bude mít celovečerák! Dočkáme se ho v roce 2027 a bude to zřejmě labutí píseň zasloužilého duchovního otce Joe Brumma. Co to má společného s Hollywoodem? Proč to sem píšu? Kdo ví, ten ví. Jen se obávám, že Disney tuhle psí rodinku posune jinam, už teď se chystá Bluey invaze do zábavních parků. Buďme rádi za to, co jsme ty tři sezóny měli. Sleepytime forever!
Podle odhadů burzovních analytiků by mohly kinotržby napřesrok dosáhnout globálně až 33 miliard dolarů. To by bylo polepšení zhruba o osm procent oproti letošku, ale pořád čtrnáct procent pod průměrem z let 2017-2019. Tak snad měl ten hashtag #SurviveTo2025 smysl.
Prezident Pavel včera podepsal nový zákon o audiovizi, který navyšuje pobídky, což znamená, že bychom u nás mohli brzy vidět další zajímavé hollywoodské projekty. Procento pobídky se mění z 20 % na 25; maximální výše pobídky se mění ze 150 milionů Kč na 450 milionů Kč; výše pobídky pro projekty animované a digitálně produkované se navyšuje na 35 %. Zákon vstoupí v platnost 1. ledna 2026.
Nedočkavě vyhlížím rekordní tržby třetího Sonica, Paramount mezitím ohlásil čtyřku. Mám radost, protože kde jinde dneska člověk uvidí Jima Carreyho. A když se poštěstí tak rovnou ve dvou exemplářích.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Jen teda animacne si s tím mohli víc vyhrát, když měli tolik peněz. Když vezmu jak jsou animacne hezké anime seriály, viz třeba Frieren, Nier Auromata a tak dále.