imf vs Hollywood #97: Soumrak kabelovek, Netflix a jeho Super Bowl plus gladiátoří odysea
13:00 | 25.11.2024 |
Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
Dneska to možná bude trochu “nuda”, protože místo o blockbusterech budeme mluvit o dvou věcech, které se při nedělním obědě probírat nesmí. O sportu a politice. Ale neplačte, sami jste si to zavinili, když jste svým zájmem pomohli shodit servery Netflixu při boxerském divadýlku. Politiku pak vynechat nemůžeme, protože s nástupem Trumpa dochází k zásadním škatulatům v dozorčích orgánech. Kdo chce prodávat nebo nakupovat, ten už teď nasazuje svým reportérům náhubky, pokud tedy má nějakou tu zpravodajskou stanici nebo médium. Méně silné kusy se této části byznysu rovnou vzdávají, nebo se ho snaží odkrojit z hlavního koláče. Ale nebojte, na prahu premiéry druhého Gladiátora se budeme chvilku věnovat i jemu.
Netflix sází na NFL, nebo je to obráceně?
Pár hodin před startem epického boxerského zápasu Paula s Tysonem jsem vydal minulý newsletter, takže mi ušel technický armageddon, kdy Netflix neudržel 60 milionů paralelních streamů a jeho servery se střídavě poroučely do horoucích pekel nebo tančily bufferový čardáš se stovkami tisíc diváků. Pětihodinový přenos, který začínal trochu jako Clash of Stars soubojem Středoevropanům totálně neznámých influencerů, pokračoval solidním středem a vrcholil místy nekoukatelným (mluvím o problémech s připojením, samotný zápas si zhodnoťte sami) osmikolovým boxem, z něhož měli radost především aktéři, odnášející si desítky milionů dolarů za trochu toho potu, krve a slz.
Mluvilo se o tom všude? Ano. Tuhle část Netflix splnil bez chybičky a znovu se profiloval jako obrovský hráč, protože těch 60 až 70 milionů aktivních diváků ho katapultovalo do nejvyšší ligy sledovanosti. Taková čísla má v USA jen americký fotbal v playoffs nebo Super Bowl. Ano, ten Super Bowl, při kterém se za třicetisekundové reklamní spoty utrácejí vyšší jednotky milionů dolarů.
NFL prodala Netflixu exkluzivní vánoční slot. Teď se těší a bojí zároveň. To první proto, že Netflix si na show během poločasu zajistil Beyoncé, čímž vlastně z vánočního běhání za šišatým nesmyslem udělal druhý Super Bowl. To druhé proto, že lze očekávat podobný, ne-li větší (lokálně určitě) nápor jako v případě boxerského duelu. Netflix má teď zhruba čtyři týdny na to, aby dal servery do pořádku, resp. zaplatil Amazonu, na jehož páteřní síti to celé běží, spoustu peněz, aby se situace neopakovala.
Potíž je v tom, že podobnou zátěž nelze rozumně nasimulovat předem. Velká broadbandová čtyřka ladila přípravu na Super Bowl celé dekády, investovala miliardy do infrastruktury a nejrůznějších dohod a záruk. Netflix se teď trochu spálil, možná bude muset žehlit i pár tisíc žalob, ale je to pro něj cenná lekce, zvlášť když bude chtít s NFL do budoucna podobné hurá akce pořádat častěji. Vánoce tak budou na eNku velmi, velmi napínavé. Schválně kolik adminů bude muset odbíhat od stromečku, aby hasilo případné požáry. Na přímý přenos z technické centrály Netflixu bych možná koukal raději než na ten fotbal. Ale co, třeba o tom za pár let natočí dokument.
Warneři hází koš hodinu po skončení zápasu
David Zaslav a NBA se konečně dohodnuli. Po měsících právnického šermování došlo na to, co jsem předpovídal. NBA dá Warnerům nějaké ty drobky, aby to nevypadalo jako absolutní prohra, vykáže to jako “investici do propagace NBA na všech myslitelných platformách” a všichni si potřesou rukama.
Konkrétně jde o jedenáctiletou rámcovou dohodu, díky které warnerácká stanice TNT získá práva na vysílání highlightů, populárního diskuzního pořadu Inside The NBA a mezinárodní (tj. výhradně mimo USA) práva na vybrané zápasy, což jistě potěší majitele sportovního balíčku na Maxu, ale bohužel jen ve Skandinávii a v Polsku. Zástupce ligy Adam Silver to označil jako vítězství světového basketbalu, ale jinak je to nevýhra pro obě strany. TNT se ještě domluvilo s ESPN na nějakém vzájemném půjčování různých přenosů, ale rozhodně to nejsou plnohodnotná vysílací práva a Zaslavovi dá jistě hodně práce, aby to otočil ve svůj triumf. Akcie Warner Bros. Discovery nicméně povyskočily o čtyři procenta a insideři doufají, že to alespoň trochu zmírní onu facku, kterou Warneři od streamerů v bitvě o sportovní licence dostávají v posledních měsících.
Comcast porcuje
Kabelovkový gigant nečeká na novou garnituru a rovnou ohlásil, že všechen svůj (chřadnoucí) televizní byznys odkulí do nové společnosti. Brian Roberts se tak zbaví všech lineárních kabelovek, s výjimkou stanice Bravo, což je mateřská loď všech možných úspěšných reality show. Někdy si o ní uděláme téma. Vypadá to, že vás tyhle bizáry podezřele baví.
Donna Langley bude mít nově dozor nad vším, co zůstává pod NBCUniversal, tj. televizní stanice NBC, filmové studio Universal, zmíněné Bravo a streamovací platforma Peacock, o kterou se ale bude dělit s Mattem Straussem, který povede NBCUniversal Media Group, zodpovědnou za mezinárodní akvizice a licencování, NBC Sports, zahraniční zájmy Peacocku (tam spadá i SkyShowtime). Pak tu máme ještě šéfy zpravodajství a divize zábavních parků, NBCUniversal je v tomhle poměrně komplikovaný, ale základní poselství je nad slunce jasné. Odstřihnout kabelovky do samostatné entity, aby tam mohly spokojeně krvácet a umřít, případně zkusit na bezedné kapsy Comcastu nalákat nějaké spojence, až se budou perspektivních kabelovek zbavovat např. Warneři nebo Disney.
Přiznejme si to, všichni podobný krok plánují, takže má Comcast trochu náskok. Zaslav se nemůže dočkat, až se rozporcuje, Iger už plány na prodej některých kabelovek taktéž oznámil. Je dost možné, že Comcast pár perspektivních značek koupí, u Warnerů potenciálnímu sólovému prodeji HBO (Apple měl už dříve veliký zájem) brání jen to, že by Malone se Zaslavem nejraději k prodeji nabídli spolu s HBO i pár dalších, ne tak perspektivních značek.
Velký výprodej zkrátka začíná. Očekávejme propouštění, zánik velkých značek a stanic. Streamovací platformy se začínají dostávat do plusu a velcí hráči se tak zbavují čím dál tím zbytečnějších kabelovek ve velkém, doufaje, že jim nastupující administrativa ve Washingtonu nebude házet klacky pod nohy.
Nový šéf FCC
Novou hlavou Federální komise pro komunikaci se stane Brendan Carr. Není to překvapení, Trump se ho pokoušel nominovat už ve svém prvním období. Všeobecně se očekává, že Carr nebude bránit přesunům velkých peněz a zaměří se na svůj boj za svobodu slova, což znamená, že bude peskovat Metu a Alphabet, případně se pokusí vydívat TikTok. Trump má ovšem nevyřízené účty z volební kampaně i s velkými stanicemi jako CBS a NBC, potažmo s MSNBC, takže lze očekávat nějaké ty postihy nebo alespoň o snahu nachytat někoho na švestkách. Částečně to platí i o Netflixu nebo Disneym, kde je hodně výrazných lidí v managementu, co otevřeně podporovali demokraty. Bude zajímavé sledovat, jak moc to promluví do případného schvalování fúzí a prodejů, ale obecně se chci v newsletteru věnovat politice okrajově a řešit spíše následky a důsledky podobných pletich. Takže pro dnešek máme od sportu a Bílého domu pokoj, je na čase začít řešit… sport a politiku starého Říma!
Kolik vlastně stál ten Gladiátor II?
Jestli už jste v kině na druhém Gladiátorovi byli, tak asi uznáte, že vypadá poměrně rozmáchle, jakkoliv tedy originál i po bezmála pětadvaceti letech stále zůstává nedostižným. Podobně epické je ale i vykrucování Paramountu nebo Ridleyho Scotta, když dojde na cenovku. Nejdřív se mluvilo o tom, že film bude stát něco kolem 200 milionů dolarů, což však v post-covidové době přestávalo být uvěřitelné, takže se všude psalo 200+, s tím že se to později upřesní. Pak začala stávka herců a scenáristů, když se to Scottovi nejméně hodilo a Paramount začal mluvit o 250 milionech, ovšem s tím, že se produkci na Maltě povedlo domluvit 20 % z celého rozpočtu jako výhodnou vratku. Takže jsme zpátky na těch dvou stovkách milionů?
Scott velmi pravděpodobně utrácel víc, než bylo zdrávo. Nosorožce si od ILM nechal postavit animatronického, ale některé scény snímal na jedenáct kamer, které se pak musely pracně retušovat. I kdyby Paramount do projektu nepočítal nerealizované scénáře za posledních dvacet let (a že jich bylo), vůbec bych se nedivil těm zmínkám o přestřelených tři sta milionech. Jakému blockbusteru se to v posledních dvou, třech letech nestalo? Ridley Scott ale trvá na tom, že film dotočil s desetimilionovou rezervou proti stanovenému rozpočtu. Věřte, čemu chcete. I kdybychom počítali s nejoptimističtější variantou, tj. čtvrt miliardou mínus vratky, musíme k těm dvěma stům milionů přičíst ještě minimálně stamilionový marketingový outěžek.
Ano, počítáte správně. Pokud kinařům zůstane za nehty půlku, musí Paramounti doufat, že Scottův návrat do Říma půjde alespoň někam k 700 milionům celosvětově. Obávám se, že i tahle vyhlídka hubených zisků je celkem vzdálená, protože konkurence do toho už od příštího týdne začne hodně šlapat. A jestli stál druhý Gladiátor skutečně kolem tří stovek milionů? Pak se do plusu dostaneme opravdu až za hranicí třičtvrtě miliardy, což se letos nepovedlo ani druhé Duně.
Kinařům se taková předpověď jistě nebude líbit. A o hubených tržbách mluvíme i v souvislosti se stále se zvyšující cenou lístků, kdy ty velké otvíráky a tržby hitů dávno minulých, jsou v kontextu s inflací ještě nedostižnější. I o tom jsme mluvili s Civalem v ještě čerstvém speciálu MovieZone Mini Live, který se věnuje právě situaci v multiplexech. Doporučuji ke zhlédnutí či poslechu, je to trochu v duchu našeho newsletteru.
Což mi připomíná, že jeden z nevyplněných slibů je onen speciál o chození do kina. Napadlo mě alespoň, jak postavit dobu dávno minulou do kontrastu s tím, jak a za co dnes v kinech utrácíme. Už za pár dní se tak se mnou budou moci předplatitelé vrátit o sto let nazpátek.
Jednou větou…
David Attenborough má díky nenechavým inženýrům z BBC digitální klon svého nezaměnitelného hlasu. V jeho požehnaných osmadevadesáti mu to radost nedělá, ale jeho potomci by na tom mohli slušně vydělávat.
Apple v posledních letech do kinofilmů investoval značné peníze a úsilí. Teď připouští, že na platformě Apple TV+ na ně kouká méně lidí, než by si díla zasloužila. I proto plánuje svoje trháky licencovat ostatním streamovacím platformám, které o ně projeví zájem. Nedělá to pro peníze, ve hře je především náklonnost významných tvůrců, co nechtějí mít své projekty uklizené na službě s pouhými 25 miliony předplatitelů.
Disney a Foxové spolu uzavřeli novou rámcovou smlouvu v objemu 1,5 miliardy dolarů. Foxové zajistí nový obsah pro Hulu a zároveň si budou moci ponechat na svých stanicích obsah, co produkují výhradně pro Disneyho (po akvizici 20th Century Fox zůstala Foxům celá televizní větev, včetně produkčního studia, které vyrábí The Simpsons, Family Guy a Bob’s Burgers).
Sony žaluje čínskou Wandu o 49 milionů dolarů za zbytkový podíl ve společnosti Silvergate, která mj. vlastní licenci animovaného velehitu Octonauts. Wanda momentálně vlastní 51 %, Sony skrz akvizici Silvergate cca 41 %. Už sedm let se oba subjekty nemohou domluvit, jakou má vlastně ten menšinový podíl hodnotu. Teď to bude muset rozhodnout soud. Pro Číňany jsou to drobné, ale přesto celou záležitost zdržují, jak jen mohou.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry