Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #96: Iger spěchá do důchodu, FAST zpomaluje a Netflix sází na živáky


ikona
imf
amazonbob igerdisneyhollywoodimfnetflixnewsletterwarner bros.
Bob Iger už to má za pár, ale momentálně se mu daří. Netflix chce publikum nalákat na sportovní přenosy prorostlé reklamou a Warneři už se nemohou dočkat Trumpa. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru  hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.  

 

Myší plány

Disney může slavit, protože uplynulá čtvrtletka byla jedna z nejsilnějších v jeho historii. Přispěly k tomu hlavně premiéry snímků V hlavě 2 a Deadpool & Wolverine, které vlily čerstvou krev do dvou ze tří nejcennějších IP. Můžeme spekulovat o tom, jak moc jde spíš o krátkodobý efekt, jako když do vynechávajícího srdce napálíte pár tisíc voltů, ale s druhou Moanou na dohled, vánočním prequelem Lvího krále (Mufasa) a premiérou zmíněného Deadpoola na streamu, který slavil další miliony nových předplatitelů, si může Bob Iger dovolit malý vítězný taneček.

 

Bušení se do prsou za výsledky studiové sekce může být sice předčasné, protože line-up na příští rok není ani zdaleka tak jistojistý, nicméně takhle to v Hollywoodu chodí. Zítřek je vždy daleko, a tak je potřeba rozlévat šampaňské co nejrychleji. Bob Iger může po dvou letech od svého návratu regulérně slavit. Disney+ si předplatitele udrželo i přes několik vln zdražování a posílilo o čtyři miliony nových duší a vyšší příjmy z reklam, takže je v plusu nejen názvem. Do budoucna ho podrží boj s černými pasažéry, ale také fúze s Hulu a ESPN. Zejména v USA chce Disney všechny tři značky ve výhodném balíčku co nejvíc pospojovat. Předplatitelé výhodného paketu tak ve své aplikaci budou mít přístup k veškerému obsahu z jednoho jediného rozhraní skrz tematické dlaždice.

Potenciálním strašákem jsou pro Disneyho jeho televize a kabelovky, kde se zisky budou rychle tenčit. Iger to řešil hromadnými vyhazovy, ale při vyjednávání s operátory je vidět, že jeho pozice už není tak silná jako dřív. Možná i proto se Disney snaží expandovat jinam a využívá svých hlubokých kapes. Musíme si uvědomit, že ho čeká vyrovnání s Comcastem/Universalem za Hulu (v nejlepším možném případě jde o devět miliard dolarů) a také rozsáhlé investice do zábavních parků. 

Igerovi se naštěstí povedl husarský kousek a aktuálně finišuje indický merger s Reliance, kdy se Myšák zbavil horkého bramboru v podobě Star India. Snaha masivně expandovat v Indii za dumpingové ceny nevyšla, ale díky spojení s Reliance si Disney udrží v regionu strategickou pozici a ještě na tom vydělá 8,5 miliardy, což tak tak zalepí chystaný účet za Hulu.

Iger je spokojený, že všechny tyhle dealy jsou rozjeté a nebude muset nic kupovat ani prodávat během Trumpova druhého období. Alespoň se tak vyjádřil v rozhovoru pro média u příležitosti vyhlášení výsledků za uplynulé čtvrtletí. U jiných studií a mediálních domů mezitím netrpělivě přešlapují lovci odměn, co se budou snažit levně nakupovat a draze prodávat. Igerovi zbývá do konce směny půl druhého roku. S trochou štěstí se dočká i premiéry dalšího Avatara! 

Warneři bojují s časem

David Zaslav se naopak mergerů a přesunů na showbusinessové šachovnici už nemůže dočkat. Snad k němu bude nová administrativa milostivá. Netřeba zapomínat, že Trumpovi leží v žaludku CNN, které spadá pod Warner Bros. Discovery. Minule kvůli tomu pozdržel merger s AT&T natolik, že telekomunikačnímu gigantovi celá dohoda rychle zhořkla v ústech. Snad se nebude historie opakovat, protože Warneři do jisté míry řeší totéž, co Disney. Jejich streamovací platformy nerostou ani zdaleka tak rychle, aby vyrovnaly sestupnou tendenci tradičních televizí a kabelovek. John Malone, šéf Liberty Media, jednoho z hlavních akcionářů Warner Bros. Discovery (a milionu dalších firem a značek), drží ochrannou ruku nad Davidem Zaslavem, ale sám v aktuálním rozhovoru přiznává, že měl po akvizici z rostoucích dluhů trochu strach. Teď už prý vidí světlo na konci tunelu.

Z jeho odpovědí je cítit jistá podbízivost Trumpovi a Muskovi. Aby ne, když chtějí Warneři nakupovat i prodávat, aby vylepšili svou pozici na trhu. S Malonem v zádech bude Zaslav opět rozhodovat především ekonomicky, takže neočekávejme v kratším horizontu, že by byli Warneři nebo Max hnaní kupředu odvahou tvořit a experimentovat. Agresivní snižování dluhu naznačuje, že Warneři budou na prodej. Nejdřív by je však Malone se Zaslavem museli nějak atraktivně naporcovat. A k takové řezničině budou potřebovat shovívavé politiky. 

Netflix Live!

Už za pár hodin Netflix spustí svůj zatím nejambicióznější živák - zápas Mikea Tysona a Jakea Paula. Už jsme byli svědky tenisu, golfu, předávání cen hereckého cechu SAG-AFTRA, momentálně dokonce i kuchařské show (Dinner Time Live With David Chang), ale boxerský event je z kategorie těch, za které se většinou na pay-per-view platí jednorázově desítky dolarů. Lze očekávat, že technicky vše proběhne bez problémů, Netflix už si po několika kotrmelcích živý přenos několikrát úspěšně vyzkoušel. U nás se bude vysílat ve dvě ráno, což je zhruba takový ten oscarovský čas, s posunem o šest, resp. devět hodin oproti oběma americkým pobřežím.

 

Potíž je zatím v tom, že většina předplatitelů Netflixu netuší, že služba nabízí živé přenosy. Pokud o chystaném eventu nevíte a nejste zrovna na Netflixu ve správný čas, záznam vám většinou splyne v karuselu s množstvím jiných seriálových a filmových novinek. Netflix to chce změnit, protože živáky jsou pro něj zásadní krok kupředu.

Proč? Protože na platformu se chystá díky nákupu sportovních licencí i americký fotbal nebo wrestling. A během těchto živých přenosů plánuje Netflix prodávat lukrativní reklamní sloty. Natolik lukrativní, že se u živáků bude reklama zobrazovat i těm, kdo si předplácí nejdražší možné předplatné bez reklam. Šokující? Ted Sarandos to jistě nějak vysvětlí. 

Je otázkou, jak to bude na trzích, kde ještě reklamy vůbec nejsou zavedené. Budeme koukat na natvrdo vložené americké bloky? Nebo Netflix stihne nabídku včas implementovat? Na několika trzích nově předplatné s reklamami zavedl a momentálně už této cenově dostupné varianty využívá 70 milionů uživatelů, což je ve srovnání s první půlkou roku 2024 téměř dvojnásobek. 

Taková čísla přirozeně motivují konkurenci, aby si i ona ukousla žvanec z inzertního koláče, takže očekávejme, že nám budou streameři další vlnu zdražování prodávat s náplastí v podobě zbrusu nové základní nabídky s reklamou.

Živí mrtví herci útočí

O víkendu jsem nabídnul trochu rozumů na postupující digitalizaci herců v Hollywoodu a na Seznam zprávy o tom vyšel příjemný článek s trochu apokalyptickým titulkem. Už se těch temných předpovědí asi nezbavím, ale pokud vám tohle téma v rámci komentáře loňské stávky herců a scenáristů unikalo, nebo si to chcete celkem přehledně přečíst na jedné hromadě, máte šanci. Na první velkou hvězdu, která by za sebe nechala pracovat digitálního replikanta, stále ještě čekáme. Ale už je to asi za rohem, jen si nedovedu tipnout, zda to bude někdo starý, chudý, nebo zoufalý.

FAST je sexy, ale nikdo na něm nevydělává

Před rokem všichni FAST platformy (Free Ad-Supported Streaming Television) vynášeli do nebes a viděli v nich způsob, jak paralelně k SVOD/AVOD lovit zákazníky a pinkat si je mezi jednotlivými službami. Jenže jakmile začali FAST hráči kromě recyklace již existujícího obsahu (nekonečné reprízy úspěšných seriálů) produkovat i vlastní obsah, okamžitě narazili na své limity. O nový obsah totiž nikdo neměl zájem a náklady na jeho tvorbu byly mnohem vyšší než tenoučké zisky z prodeje reklam, které tak tak stačily na provoz datových serverů.

I Amazon si svou FAST službu Freevee pochvaloval, dokonce na ní odpremiéroval několik exkluzivních pořadů. Jenže i pohádkově bohatý Jeff Bezos rychle pochopil, že některé věci jsou zadarmo drahé, zvlášť když statisticky brzdí využívání placeného Prime Video. V rámci konsolidace tak Freevee do konce roku skončí, jeho zaměstnanci budou začleněni do Amazon MGM studia a veškerý obsah se stane součástí Prime katalogu. 

Zajímavostí je, že zmíněné vyprodukované tituly budou k dispozici i těm, kdo za Prime neplatí. Amazon totiž na stránkách Prime láká na obsah pro nepředplatitele. Pokud chcete ochutnávku, dostanete např. první sezónu seriálu The Summer I Turned Pretty, první tři epizody The Boys, pár dokumentů atd. atd. Zbytek až ve chvíli, kdy si Prime Video předplatíte. Teď se k těm jednohubkám zadarmo přidá i dosavadní obsah Freevee, což zní jako poměrně efektivní strategie ve snaze nachytat k větší konzumaci videoobsahu nejen náhodné kolemjdoucí, ale také americké uživatele Prime, kteří mnohdy ani netuší, že mohou v rámci poplatků koukat na videoobsah.

Prime Video kromě toho profituje i z lidí, kteří tři týdny po premiéře hledají film na TVOD. Zaplatí dvacet dolarů za žhavou novinku, ale pak třeba zůstanou a pustí si epizodu zajímavého seriálu. A pak další. Nakonec zjistí, že ten Prime je docela prima (ech) a na světě je nový stálý zákazník.

Jednou větou…

V Louisianě si odhlasovali zrušení štědrých pobídek pro filmaře (každoročně na to padlo 150 milionů dolarů), takže očekávejte, že v následujících letech se žádné hollywoodské bijáky v New Orleans odehrávat nebudou.

Warneři se snaží svůj dluh umořit za každou cenu. Nově budou prodávat oficiální, funkční a pojízdnou repliku Tumbleru z Nolanových Batmanů. Tři miliony dolarů za kus a přitom to ani nebude mít tryskový pohon. Na druhou stranu s tím můžete na běžné silnice. A to se vyplatí!

Hwang Don-hyuk, tvůrce jihokorejského hitu Squid Game rozdává před prosincovou premiérou druhé řady rozhovory, v nichž je velmi upřímný a znovu připomíná, že pokračování udělal primárně pro peníze. Za první sezónu dostal od Netflixu drobné a nikdy se nedočkal žádných bonusů za bezprecendentní úspěch seriálu (tak to holt chodí). U návratu do hry si vyjednal pohádkové podmínky, ale zároveň už před rokem přiznal, že vlastně vůbec netuší, o čem to tentokrát bude. Přitom strach z chudoby si do toho scénáře asi ani nemusel moc vymýšlet.

Slavné studio, v němž natáčel své největší hity Charlie Chaplin, a sídlo Jim Henson Company (Muppeti a spol.) má nové majitele. Zpěvák John Mayer a režisér McG chtějí zachovat původní účel budovy a ponechat v ní ateliéry, nahrávací studio a zázemí pro umělce. Tak alespoň někde v Los Angeles se pořád bude tvořit! 

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace