Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #95: V L.A. vyhlíží akvizice a Netflix chystá optimalizaci


ikona
imf
amazonbob igerdisneyhollywoodimflegendary picturesnetflixnewsletter
Staronový nájemník v Bílém domě znamená mj. zelenou pro hollywoodská škatulata. Trh v následujících letech zažije velké rodeo. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru  hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.  

Napřesrok asi někdo něco koupí

Čtyři z vás mi během středečního dopoledne psali, co tedy vlastně zvolení Donalda Trumpa znamená. Můžu si za to sám, protože jakkoliv nechci aktuální politickou situaci v USA nějak šířeji komentovat (máme tu na to dost odborníků i rozených klaunů), byznysu… dokonce i toho s předložkou show, se dotýká velmi výrazně. Navíc jsem sám v tomto ohledu naznačoval, že se Hollywood na eventualitu zvolení Trumpa vyloženě třese. Na oficiální výsledky ostatně Wall Street reagoval prudkým růstem. Proč tomu tak je?

Demokrati totiž mají všechny fúze a akvizice (M&A v anglické hantýrce - mergers and acquisitions) pod přísným drobnohledem a federální kolečko, který musejí všechny procházet, je časově náročné a navíc s nejistým výsledkem. Stačí se podívat, jak rychle soudy zabrzdily plánovanou sportovní superplatformu Warnerů, Foxů a Disneyho. David Zaslav byl jedním z těch, kdo Trumpův návrat vyhlížel s velkým očekáváním, což je trochu paradoxní, protože to byla Trumpova administrativa, která zazdila merger AT&T a Time Warner (soudní rozhodnutí ji nakonec donutilo odpor zrušit a merger dovolit), zatímco ta Bidenova obratem odsouhlasila odprodej Warnerů Discovery skrz speciální metodiku, která na celý konglomerát uvalila dvouletou machinační závoru.

Ta skončila letos v dubnu a Zaslav teď doufá, že bude mít Trump plné ruce práce s jinými věcmi a nechá velké byznysové ryby, aby si v klidu pochutnávaly na těch malých. O co by mohli mít zadlužení Warneři zájem? Nebo se naopak sami stanou terčem nějakých dobyvačných praktik? To se teprve uvidí, ale zuby na nějakou tu kořist si prý brousí i Amazon nebo Apple. Spekuluje se o prodeji A24, k mání bude možná i zesláblý Lionsgate, nedávno jsem psal i o Legendary Entertainment, které je zralé na utrhnutí. Možností je nepočítaně a nová administrativa by mohla klást do cesty méně překážek než ta stávající. 

Velcí hráči na trhu se však chtě nechtě chystají na obří konsolidaci. WarnerMedia Discovery, Comcast, Disney a Paramount se budou chtít zbavit horkého bramboru v podobě stále výdělečných, ale neperspektivních kabelovek. Wall Street v nich vidí přítěž a velké značky pak v odhadech růstu trestá. Studia se proto chystají televizní byznys odlifrovat do vlastní škatulky a ideálně ho katapultovat do náruče nějakému nešťastníkovi, který neví, co s penězi.

Potíž je v tom, že kabelovky samy o sobě příliš velkou hodnotu nemají. Comcast má NBC, Disney má ABC a Paramount CBS. To jsou ta opravdu cenná aktiva, kabelovky jsou jen přívěškem a koulí na noze. S ní nebude mít nikdo zájem např. o koupi Warnerů jako takových. David Ellison by v životě nekoupil Paramount Global jako celek, nebýt výhodné kličky díky komplikované vlastnické struktuře. Nikdo si nechce na krk uvázat lokální televize a kabelovky zadlužené drahými sportovními právy. Ale samostatné filmové studio, které umí zprodukovat blockbuster nebo úspěšný seriál? Sem s ním, tady by techbros jistě ochotně nakupovali. Studia se proto teď budou předhánět v tom, aby na pohled zeštíhlila a zbavila se přebytečné bagáže a v příštím roce budeme určitě svědky několika agresivních výpadů. Za něco se ty miliardové cashflows přece utratit musí, no ne?

YouTube a pak dlouho nic…

YouTube potvrdil v roční uzávěrce tržby ve výši 50 miliard dolarů, což znamená, že je v téhle metrice zhruba o 30 % před Netflixem. Ten si ročně přijde na 37,6 miliard, což jsou zhruba peníze, které YouTube vyinkasuje jen z protočené reklamy (dalších deset miliard má z předplatného YouTube TV a YouTube Premium). Potíž je v tom, že YouTube značnou část peněz vrací do kapes tvůrcům obsahu. Není tedy jisté, kolik peněz ve skutečnosti vydělá. U Netflixu tuhle částku známe, jeho roční profit je necelých 10 miliard dolarů!

YouTube se teď snaží svou televizní appku organizovat tak, aby víc připomínala dlaždicemi streamovací platformy jako Netflix. YouTube tvůrci budou moci organizovat svůj obsah do epizod a sezón, budou vyplňovat premisy a připravovat trailery. To všechno, aby se stávající i noví zákazníci cítili v prostředí jako na své oblíbené streamovací platformě. Tohle “opisování” by mělo konkurenci mimořádně znejistit. Netflix mezitím představil novinku jménem Netflix Moments, což je možnost uložit si oblíbené scény ze svých filmů a seriálů, případně je sdílet prostřednictvím sociálních sítí. To ale není vše, Netflix oficiálně loví mezi oblíbenými youtubery a snaží se je přimět ke spolupráci, byť třeba neexkluzivní. Spekuluje se o tom, že se na eNku začne objevovat i pořad Hot Ones, aniž by se vzdal obvyklé premiéry na YouTube. 

Netflix má hluboké kapsy a velký zásah, takže podobné pokusy nejsou bez šance. Zároveň stojí proti bezedným kreditkám a všudypřítomnosti Googlu. Bude zajímavé sledovat, kam až tohle škádlení zajde.

Amazon láká tvůrce na bonusy 

Nedávno se mluvilo o tom, že Netflix chystá revoluci v odměňování tvůrců, kteří budou placeni nikoliv předem na dřevo, ale až podle výsledků, resp. sledovanosti. A ejhle, nakonec to za zavřenými dveřmi zkouší Amazon. Prime Video prý v rámci aukce na Wuthering Heights (viz minulý newsletter) zkoušel nabídnout i pay-per-view ohodnocení a tzv. výkonnostní bonusy. Jak by to mohlo vypadat?

Amazon by celou produkci zaplatil (spekulovalo se o budgetu kolem 100 až 120 milionů dolarů, Netflix nabízel dokonce 150), ale peníze pro tzv. above-the-line talent, tj. režiséra, herce, producenty, scenáristy apod. by se rozdělovaly podle nové metriky. Amazon by spočítal, kolik lidí se na film podívalo, přičemž jinou váhu by mělo zhlédnutí stávajících zákazníků, jinou těch, co se kvůli konkrétnímu titulu zaregistrovali a zaplatili předplatné. Při překonání určitých milníků sledovanosti nebo umístění v žebříčcích by pak následovaly různé finanční bonusy.

Minimálně pasáž s výkonnostním ohodnocením připomíná taktiku raného Marvelu, kdy herci v hlavních rolích dostali podprůměrné výplaty s tím, že jakmile film v kinech utrží půl miliardy dolarů, dostanou tučný bonus a navíc se jim odemkne vyšší plat i ve smlouvě na budoucí projekty. Pro nezkušené tvůrce, co teprve čekají na svou “díru do světa”, je to jistě lákavá nabídka, ale Margot Robbie na podobné experimentování zjevně náladu neměla. 

Universal bere kramle

Což mi připomíná, že se filmy z produkce Universalu od roku 2027 stěhují z Amazonu na Netflix v rámci tzv. druhého okna. Netflix už má pod palcem produkci Sony a animáky od Universalu, teď k nim za pár set milionů dolarů ročně přidá i hranou tvorbu. Jak to celé funguje: film od Universalu má premiéru v kinech, pak jde na PVOD, kde si ho můžete pouhých pár týdnů po premiéře koupit či pronajmout v digitální kopii. Po několika dalších týdnech až měsících se objeví na Peacocku, kde bude třeba půl roku (tzv. první okno). A pak se objeví na Netflixu, kde setrvá třeba další půl rok, načež se vrátí (chvilku předtím se u něj objeví ono proradné “leaving soon”) zpátky na Peacock.

Tohle futrování katalogu z cizích zdrojů umožňuje Netflixu a potažmo i Amazonu natáčet méně svých Originals, protože o tyhle “ležáky” je u publika obrovský zájem. Pro studia je to příjemný vedlejšák, z něhož tečou nemalé peníze. Nehrozí, že by si Disney pro svoje plusko koupil věci od Sony, takže v téhle hře se přetahují víceméně ti, kdo stojí jako by nad tradičními hollywoodskými domy - Netflix, Amazon, v poslední době s tím koketuje i Apple. Pozor, podobné dohody se často týkají jen domácího (amerického) trhu a na evropských Netflixech to může být úplně jinak.

Co je možná ještě zajímavější, je fakt, že v Netflixu momentálně probíhají vzrušené debaty o tom, zda nemonetizovat některé z mimořádně vousatých Originals. Kouká na ně málo lidí, premiéru měly před mnoha lety, ale přehršle FAST platforem jako Pluto TV by o podobný obsah měla určitě zájem. Netflix se svým devítimiliardovým ročním ziskem určitě nestrádá, ale před Wall Streetem by podobné gesto, i kdyby mělo vynést třeba jen nižší desítky milionů dolarů, vypadalo dobře. Pokud chce být Netflix dobrým hospodářem, neměl by nechat svoje nedozírná pole nechat ležet ladem. Půjde ale velmi pravděpodobně o starší a menší projekty, rozhodně nečekejte, že by se ke konkurenci zatoulal např. Stranger Things. Tím spíš, že finální sezóna už je (skoro) na spadnutí.

Jednou větou…

Amazon začal s pomocí umělé inteligence generovat synopse svých seriálů. Prý dávají smysl a jsou bez spoilerů. Pokud jste se uchechtli, mějte na paměti, že jinde v Kalifornii už někdo rozchodil nástroj s integrovaným ChatGPT, který po nalití libovolně dlouhého textu (třeba kompletní knihy) vygeneruje podcast se dvěma, třemi zcela virtuálními hosty, kteří si o knize povídají a vytahují z ní zásadní momenty a přínos. Takový oživlý čtenářský deník. Prý se to dá poslouchat, jen je to takové neživé a banální. Takže jako 50 % všech podcastů, na které na Spotify narazíte. Kdo se směje teď? Já už trochu méně.

Těšili jste se na Netflixu na režijní debut Anny Kendrick Woman of the Hour, ale nemůžete ho tam najít, i když už měl podle Rotten Tomatoes premiéru před několika týdny? Inu, Netflix koupil práva na filmovém festivalu v Torontu (za cca 11 milionů dolarů), ale kromě těch amerických si zbytek světa selektivně vyzobal. Streamovat tak mohou diváci ve Francii, Itálii, Monaku, Beneluxu, Japonsku, Jižní Koreji, Švýcarsku, Maďarsku, Hongkongu, Rumusnku, Bulharsku, Indonésii nebo na Filipínách. U nás mále smůlu, protože práva vlastní licenční společnost AQS, která velmi pravděpodobně Annu Kendrick prodala některému z českých distributorů.

Marketingová kampaň na Smile 2 úspěšně pokračuje. Producenti zveřejnili na webu úvodních sedm minut filmu. Pokud je chcete vidět, musíte si aktivovat webkameru a po celou dobu sledování se křečovitě usmívat. Jakmile polevíte, video se automaticky zastaví. Brilantní nápad.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace