Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #90: Střídání stráží u Sony, kocovina u Applu a RED za babku


ikona
imf
appledisneyhbo maxhollywoodkinalionsgatenetflixnewsletter
Japonci mění šéfy, Apple couvá z kin i velkoprodukcí a Warneři smaží v Bradavicích. 
Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru  hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
 
 
 
Těžaři u Lionsgate jsou jen první z mnoha?

Minule jsem psal o tom, že si u Lionsgate nechali královsky zaplatit od A.I. startupu Runway. Teď se objevily nové detaily celé dohody, takže vlastně nakonec není jasné, kdo komu co zaplatil. Jde totiž o krok výhodný pro obě strany. Runway je pod palbou žalob ze všech stran, protože už v minulosti neprávem využil pro tréninková data obsah, který si nelicencoval. Jeho narychlo spíchnutá kooperace s Lionsgate (kterým jde skutečně hlavně o prachy a náskok, jak ukazují skoro všechny jejich letošní průšvihy, včetně neautorizovaných premiér v ruských kinech) má jeho tréninkové modely legitimizovat. Když máte v kapse malé hollywoodské studio, je velká šance, že se přidají i další.
 

Lionsgate výměnou za poskytnutí tréninkových dat získá na míru ušitou exkluzivní hračku, díky níž může optimalizovat vývoj a natáčení budoucích filmů (jejich slova). Aktuálně vám odborníci řeknou, že lze A.I. nástroje efektivně využít při previzualizacích (storyboardy, animatics), při začišťování základních VFX kroků (mechanické opakování procesů), nebo velmi, velmi nespolehlivě při remasterování/upscalování starších filmů.

Víte, kdo tuhle dohodu nekritizuje? Ostatní studia. Spekuluje se o tom, že téměř všichni bez výjimky v řádů týdnů až měsíců zveřejní podobné dohody s dalšími A.I. hráči na trhu. OpenAI právě zveřejnil aktuální kapitalizaci 157 miliard dolarů, což je dvojnásobná hodnota firmy oproti loňsku. A nVidia, díky jejímž čipům může tahle A.I. revoluce probíhat, už má hodnotu skoro tří bilionů dolarů (jeden bilion = 1000 miliard, v amerických termínech jsou to už trilióny, protože oni jednou million, billion, trillion, kdežto my máme milion, miliarda, bilion, biliarda…). Jen pro srovnání, Apple sahá po 3,5 bilionech, takže to není zas tak daleko.

V nedávném rozhovoru šikulové ze studií, co měli možnost osahat nejnovější A.I. nástroje, prozradili, že dosáhnout nějaké konzistence v rámci jednotlivých framů vyžaduje u textových promptů až 60 iterací a to při využívání tzv. savepointů, kdy systému vnutíte již vygenerované záchytné body. Co to znamená? Že generovat byť krátký film v rozlišení 4K, aby to nevypadalo jako podivný screensaver, je zatím hudbou budoucnosti. A spotřeba elektrické energie při natáčení takových “blockbusterů” bude enormní. Michael Bay renderuje A.I. Transformery? Připravte se na celotýdenní výpadky proudu, obyvatelé Beverly Hills!

Apple přenechá blockbustery kinům

Jableční carové brali streamovací platformy vážně, ale zároveň chtěli být v kinech. Byli ochotní utratit miliardu dolarů za blockbustery a podělit se o peníze s velkými studii, co dostanou jejich produkt k divákům. Kdeže ty loňské sněhy jsou. Apple se spálil a oškubali ho jak režiséři a producenti, tak distributoři. Že máte bezednou kapsu ještě neznamená, že jste bezedně naivní. Nedávno jsem psal, že Apple už je poslední dojnou krávou Hollywoodu, ale i tady už se dveře definitivně zavírají. 
 
 
Apple potvrdil, že miliardu i do budoucna do filmů nainvestuje, ale půjde o dvanáct až patnáct filmů s menšími rozpočty. U seriálů už se šetří teď, filmy to čeká s okamžitou platností, což znamená rozpočty do sto milionů dolarů a už žádné štědré peníze na dřevo slavným hercům a režisérům. Kdo bude chtít u Applu točit, ten stále dostane solidní peníze i podmínky. Doba dvousetmilionových akčňáků nebo stomilionových oscarových dramat je ale pryč. 

Apple bude chtít dál bojovat o ceny i přízeň diváků, ale nadcházející produkce bude přednostně dávat na svou streamovací platformu a do kin se podívá jednou, dvakrát ročně s nějakou velkou peckou. Prý chce dát podobným imagovkám víc času na vývoj a případné korekce, zatímco stream-only projekty se budou soustředit na kvalitu a hvězdný casting za rozumnou cenu. Dost možná bude Apple agresivnější i při festivalových akvizicích, kde pořídí solidní tituly za 15 až 20 milionů dolarů sakumprásk. Za 50 až 60 milionů pořád ještě i nějakou tu konverzačku s áčkovými herci natočí, za 120 možná i větší žánrovku. Uvidíme, kam až budou sahat jeho ambice. Rightsizing každopádně dorazil i do nejbohatší firmy na světě.

Velké změny u Sony

Šéf filmového studia Columbia Pictures (resp. jeho “hlavy” Sony Pictures Entertainment) Tony Vinciquerra končí po sedmi letech a vystřídá ho Ravi Ahuja. Některé novináře tato zpráva šokovala, ale Ahuja nastoupil na exekutivní pozici už v roce 2021, kdy ho Vinciquerra oficiálně vybral za svého nástupce. Letos se Ahuja stal COO a teď Vinciquerra oznamuje odchod a zároveň setrvání v pozici “nehrajícího kapitána” do konce roku 2025. Jde o absolutně transparentní předání žezla, tedy něco, co by se u Disneyho měli rychle naučit, jestli nemá být odchod Boba Igera za dva roky totálním průšvihem.
 
 
 
Vinciquerra odchází ze studia, které sice svým výtlakem patří k menším hráčům a v portfoliu Sony není zas tak důležitou položkou, ale některé jeho kroky byly přímo mistrovské. Sony se pod jeho vedením nevrhla do streamovacích válek a místo toho prodávala své filmy nejvyšší nabídce. Vinciquerra chytře odkoupil několik krachujících anime studií a následně i americký label Crunchyroll, z něhož udělal prosperující streamovací platformu (aktuálně 15 milionů předplatitelů). Se Sony Animation se povedlo díky dvěma celovečerákům se Spideym výrazně promluvit nejen do účetních knih, ale v roce 2019 první Spiderverse vyhrál i Oscara za nejlepší animovaný film.

Ahuja bude velmi pravděpodobně pokračovat ve strategii přeprodeje úspěšných kinotrháků a také se pokusí rozvíjet spolupráci filmové a videoherní PlayStation divize, z níž vzešel např. seriál The Last of Us nebo celovečerní filmy Gran Turismo a Uncharted.

Rudý úsvit i rudý soumrak

Na MovieZone jsem jeden čas dělal rubriku Filmtech, kde jsem řešil, jak a čím se filmy točí, promítají a na čem bychom na ně mohli či měli koukat doma. Tu a tam ještě po očku sleduji trendy v branži a občas pročtu American Cinematographer. Kdysi dávno jsem fandil firmě RED, která přišla s fantasticky vypadajícími moderními digitálními kamerami s bambilionem pixelů, modulárním designem a dostupnou (na hollywoodské poměry) cenou.

RED mohlo zkušené divácké oko poznat podle charakteristické teploty barev, kterou šlo horko těžko zamaskovat i sebelepším color gradingem. Mezi kameramany bohužel REDky prosluly i neustálými aktualizacemi softwaru, což z nich činilo trochu nevyzpytatelné parťáky. Pak se ukázalo, že jejich předražené SSD disky jsou ve skutečnosti “přemalované” nejzákladnější komerční disky a mají tendenci být pod pracovním náporem trochu nespolehlivé. A spolehlivost je první a poslední věc, kterou při natáčení drahých produkcí potřebujete. I proto se štáby od RED odvracely a jakmile ji ARRI - dlouholetá jednička v oboru - dohnala, následoval téměř jednohlasný exodus.
 

V RED si to kompenzovali tím, že bedlivě střežili své patenty a žalovali všechny napravo, nalevo, pokud se rozhodli si z nich něco vypůjčit. V zaměřovači se jim ocitla i japonská fotolegenda Nikon, se kterou se RED pustil do křížku kvůli komprimačnímu algoritmu. Je ironií, že ho RED nevyvinul, ale získal ho akvizicí krachující firmičky Dalsa, stejně jako další technologie, kterými se chlubí. 

Proč ironií? Protože zažalovaný Nikon si spočítal, že se mu možná vyplatí RED spolu se všemi jeho patenty koupit. A stálo ho to “pouhých” 85 milionů dolarů, protože když se začalo všechno hodnotit, ukázalo se, že potenciál firmy není ani zdaleka takový, jak si všichni mysleli. Pro Nikon to znamená ušetření soudních trablů i levně pořízení R&D. Pro svět profesionálního videa by to mohl být posun směrem k zajímavějším technologiím v chystaných bezzrcadlovkách japonské trojky (za Canonem a Sony).

Jednou větou…

Seriálový Potter je ještě daleko, ale David Zaslav kuje železo, dokud je žhavé. Nebo spíš vaří máslový ležák? Cooking show v kulisách Harryho Pottera má na Maxu premiéru už za měsíc. Ukázka z ní však vzbuzuje spíš nefalšovanou hrůzu z pančování slavné značky. 
 
Minule jsem reportoval, že u Disneyho se vyhazuje primárně v kancelářích, ale teď se začaly spojovat kreativní týmy Hulu a ABC, což znamená, že asi třicet kreativců dostalo padáka. Obávám se, že při takových škrtech chtě nechtě Disney přijde o pár talentovaných lidí, což se samozřejmě na tvorbě projeví až za několik měsíců či let.
 
Jedna z producentek seriálového Sherlocka slíbila, že slíbený celovečerák určitě bude. Nejpozději příští rok. Tak určitě. Těžko hledat v televizní historii seriál, co své herce (Benedict Cumberbatch, Martin Freeman) katapultoval do Hollywoodu rychleji, aby si tak zajistil svůj vlastní skon z důvodu k prasknutí nabitých diářů obou protagonistů. 
 

Ethan Hunt potají cestuje napříč rovnoběžkami a Tom Cruise to má stejně. Překvapil na závěr olympiády v Paříži a teď se zjevil i v Londýně na slavnostním promítání Top Gun: Maverick s živým orchestrem v Royal Albert Hall. Příjemně tak překvapil 5000 hostů, kteří si užili snímek nejen s netradiční hudební kulisou, ale také s hlavní hvězdou. Takhle se dělá kampaň!
 
Briarcliff, malý distribuční label, si v USA klestí cestu za mediálním zájmem. Po akvizici kontroverzního snímku Apprentice, v němž Sebastian Stan ztvárnil mladého Donalda Trumpa, teď koupil do americké kinodistribuce i chválený film Magazine Dreams s Jonathanem Majorsem. Ten Briarcliff uvede na začátku roku 2025. Ještě před Majorsovým obviněním a odsouzením za fyzické napadení bývalé přítelkyně, práva na snímek koupil Fox Searchlight (indie label pod Disneym), ale jakmile se studio Majorse zřeklo, zbavilo se i distribuce Magazine Dreams. Do nebes vychvalovaný snímek teď dostane druhou šanci. 
 
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace