Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #89: Všichni v řadě za Netflixem a Affleck s Damonem vs. Oscaři


ikona
imf
ben Affleckdisneyhbo maxhollywoodkinamatt damonnetflixnewsletteroscaři
Disney kráčí za lídrem trhu a udeří na sdíleče hesel. Affleck s Damonem se hádají s Akademií o pravidlech a kinaři investují do své vlastní budoucnosti. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru  hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Další týden, další obrovská porce analýz té nekonečné excelovské tabulky od Netflixu, v níž se skrývá celá řada velezajímavých čísel i zcela nepotřebných dat. Jde o to, z jakého úhlu se na tu záplavu čísel zrovna koukáte. Netflix momentálně za zavřenými dveřmi jedná se showrunnery o nových podmínkách a chce zavést nový způsob odměňování. Tabulka, z níž vyplývá, že 90 % lidí kouká na 10 % věcí mu logicky nahrává, ostatně není náhodou, že s onou zvýšenou transparencí začali u Netflixu v době scenáristické a herecké stávky. Je to jen další zbraň do rukou největší streamovací platformy.

Jedna nestačí? Tak pojďme obouruč. Když se podíváte na statistiky nejsledovanějších původních i převzatých filmů a seriálů, vyjde vám z toho věc, které by se SAG-AFTRA i WGA měly leknout. Na horních příčkách je britská tvorba a katalogové animáky od tradičních studií. Zejména Universal se žlutými mimoni vymaloval top ten, což dokazuje, že Netflix se svou čtvrt miliardou předplatitelů v klidu zastane v rodinách funkci Disney+. 

Jistě, Simpsonovi nebo pixarovky se na Netflixu nikdy neobjeví, takže váš rodinný účet bude navždy zatížen minimálně dvěma předplatnými (plus Amazon Prime, abyste nemuseli příliš dlouho čekat na své balíčky), ale eNko si velmi rychle spočítalo recept na dlouhodobý úspěch. I když rychle je asi silné slovo, když si vezmeme ty miliardy utracené za Gray Many, Red Notice apod.

Ukazuje se, že můžete sáhnout i po hvězdách nižší svítivosti jako je Kevin Hart (mluvíme o svítivosti, nikoliv o vzrůstu) a generovat velmi, velmi podobná čísla jako s hollywoodskými tříáčky. Vždyť jim letos nakopala zadek i erární Millie Bobby Brown v Damsel! Definitivně se tak stáčíme k středně a nízkorozpočtovým celovečerním produkcím, často z mezinárodních vod, zatímco velké peníze se budou utrácet za prestižní seriály. Blockbustery ať si točí Hollywood, prožene je kiny, a my mu za ně rádi zaplatíme. Že to někoho nenapadlo dřív, což?

Abychom byli féroví, měli jsme tady dvou, tříleté období, kdy všichni startovali vlastní platformy a křečkovali obsah. Dnes už jsou trumfy rozdány a na Netflixu najdete skoro kompletní katalog Warnerů, věci od Universalu (ze kterých by měl správně profitovat Peacock nebo SkyShowtime) a další archivní studiovky, co tu udělají hodně parády. Všichni si vydělají, publikum je spokojené a celovečerní Originals jsou tlačeny do pozadí.

Může to znamenat definitivní odklon od streamovacích blockbusterů, jen se ještě musí za nos chytit Apple (u Disneyho tenhle žánr opustili zcela ve prospěch prestižních televizních seriálů, které stejně ve velkém přebírají od Hulu/FX) a nástup lacinějších žánrovek a skoro až hallmarkovských šmakulád (jen počkejte o Vánocích, to zas bude estráda). Netflix tím hodně ušetří, protože si už ověřil, že dokáže prodat seriály i bez hvězd - viz Baby Reindeer, One Piece, Fool Me Once nebo Night Agent. Navíc dělá seriály s nižším počtem epizod i sezón, takže mu odpadají zdlouhavá vyjednávání s herci o vyšší honoráře (výjimky samozřejmě stále existují). Bylo by bláhové si myslet, že ho ostatní nebudou následovat.

Jsou to skvělé zprávy pro tradiční studia a kinaře, protože těm se vrátí drahé blockbustery coby výsadní pole působnosti a vrchol potravního řetězce. Kde berou tu jistotu, že se chystají masivně investovat do expanze stávajících multiplexů (viz níže)? Stačí se podívat k Disneymu…

Když dva dělají totéž

V momentě, kdy čtete tyto řádky, Myšák vyjíždí s thorovským kladivem na sdíleče hesel. Jakmile jeho vnitřní mechanismy vyhodnotí účet s černými pasažéry, automaticky nabídnou možnost rozšíření předplatného o jednu duši (můžete si vybrat z několika variant výhodného předplatného). Lze skutečně přidat jen jednoho člověka a možnost je dostupná jen u sólového Disney+, nikoliv u v USA oblíbených balíčků s Hulu a ESPN. 

I všechno ostatní se podobá netflixovskému modelu, včetně možností exportovat si svůj profil a rozkoukané filmy na úplně nový předplatitelský účet, detekování domácí základny skrz wi-fi, kam se musíte jednou měsíčně přihlásit, nebo možnost zadat jednorázový kód a místopřísežně prohlásit, že jste na dovolené či služební cestě, což vám zajistí týden bez lustrací.

Očekávejte, že Max s identickou “nabídkou” vyrukuje někdy v listopadu. Oni tam totiž mají o dost pomalejší programátory. Za sebe musím říct, že netflixovský model je zatím velmi, velmi blahosklonný a stačí mu zadávání jednorázových kódů i v případě, že se člověk pravidelně se svým zařízením pohybuje mezi dvěma, třemi sítěmi. Do hloubky kontrolního mechanismu nevidím, ale tuším, že by mohla technická podpora všech tří služeb šlapat uživatelům na krk o poznání víc. Dokud rostou počty nových předplatitelů, není se čeho bát. Uvědomte si však, že to reportované číslo je součtem plusových a mínusových duší. Analytici ze společnosti Antenna se na ty cifry zaměřili a spočítali zrušené a založené účty všech streamovacích platforem za druhé čtvrtletí roku 2024. Vyšlo jim plus 1.9 milionů účtů, což zní pozitivně, ale suma je výsledkem 45.3 milionů nově založených nebo obnovených účtů vs. 43.4 milionů zrušených. 

Jde to nahoru, dolů a největší strach streameři nemají ze sériových vrahů, ale ze sériových přeběhlíků. Ti využívají toho, že si nikdo zatím nedovolil do služeb integrovat výpovědní lhůtu. Doslova tak můžete přiběhnout, nakoukat vše, co potřebujete, a další měsíc jít o dům dál. Proč platit tři služby zároveň. když na ně nestíháte koukat? Proč spěchat s novou sezónou Netflix Original seriálu, když víte, že tam ty epizody budou i za rok nebo za dva?

Těch mrtvých duší, co si Netflix předplatily v roce 2017 a od té doby mechanicky platí měsíc co měsíc, aniž by třeba půl roku službu zapnuly, je stále dost a dost. Mladá generace ale funguje jinak, má i speciální software, který jim hlídá užívání, upozorní, kdy je potřeba předplatné zrušit, upozorní na výhodné slevy a umí řadu procesů zautomatizovat. Není divu, že se v rámci optimalizace všichni snaží trochu zatopit pod kotlem.

Zpátky do kin!

Dvě miliardy dolarů investuje do rozvoje stávajících poboček osm největších amerických řetězců. Když se to rozpočítá na ty tisíce kinosálů, není to tak obrovská suma, ale jde o pozitivní gesto směrem k budoucnosti chození do kina. Vím, v létě jsem sliboval historické speciály o téhle odpočinkové aktivitě. Dostaneme se k nim a naštěstí nebudeme muset mluvit jen v minulém čase, kina byla, jsou a budou.

Na druhou stranu je zajímavé zjišťovat, že většina investic nebude do pohodlnějšího sezení, větších pláten nebo laserovějších promítaček. Tohle všechno už americká kina umí a přesto se musela potýkat s odlivem diváctva. Kam tedy investovat? Do snahy udržet zákazníky na místě co nejdéle. Bowlingy, videohry, nerdovské obchůdky a různé přidružené eventy, aby sem diváci nejezdili jen kvůli filmové projekci. Mluví se i o tematických filmových restauracích, radikálním rozšíření pochutin v sále a možnosti zahrát si v prostoru za pokladnami klidně i deskovky nebo si zasoutěžit o merch.

Už dnes se v podobných aktivitách menší řetězce angažují, ale teď se lámou ledy i u těch největších. Uvidíme, za jak dlouho podobná revoluce doputuje i do českých luhů a hájů.

Oscarová bitva Matta Damona a Bena Afflecka

Krásné začátky a hořké konce? Oscar za scénář ke Good Will Hunting nakopnul kariéry Matta Damona i Bena Afflecka. O pětadvacet let později jsou z obou megahvězdy před kamerou i za ní. Jimi produkovaný dokument Kiss the Future však čerstvě Akademie odmítla do širšího nominačního kolečka, protože neplní podmínky kategorie celovečerních dokumentů.

Snímek režisérky Sarah Anthony přitom už v únoru absolvoval kvalifikační kolečko, když se hrál ve 139 sálech řetězce AMC, včetně povinných trhů (Los Angeles, New York, San Francisko a Atlanta). Hrál se dvakrát denně, což vyhovovalo podmínkám pro dokumenty. Jenže Akademie připsala do letošních pravidel, konkrétně do pravidla č. 12 pro celovečerní dokumenty několik vět, které požadavky srovnaly s celovečerními hranými filmy (pravidlo č. 2). 

Od premiér dokumentů je nově vyžadováno, aby se hrály celý týden ve stejném sále třikrát denně, což Kiss the Future nesplnil. Affleck a Damon se odvolali a Akademie odmítla jejich námitky vzít na vědomí. To ale zdaleka není konec, protože snímek se promítal v únoru, přičemž ke změně pravidel došlo o několik týdnů později. A i v novém znění je stále v pravidle č. 2 notička, že pravidla pro dokumentární filmy se od hraných celovečeráků liší (což ovšem v případě aktualizovaných podmínek neplatí).

Máslo na hlavě má tak velmi pravděpodobně Akademie a bude muset couvnout. Pro Afflecka a Damona to může být spousta mediálního prostoru zadarmo, ale jestli si v obci hlasujících někoho pozlobí, mohou se pravděpodobně se soškou předem rozloučit.

Jednou větou…

Když už jsme o Oscarů, Disney hodlá nasypat pěkných pár milionů dolarů do kampaně za Deadpoola & Wolverinea. Útok na technické kategorie je logickou snahou, ale Hugh Jackman jako laureát v kategorii Nejlepší vedlejší mužská role? To už mu rovnou těch deset, dvacet milionů mohou složit z náklaďáku na dvorek, aby ho přemluvili k půl tuctu cameo roliček v chystaných marvelovkách.

U Paramountu už se vyhazuje i v marketingovém oddělení, takže sledujte newsletter, abyste se dozvěděli, že mají filmy od nich vůbec premiéru. Rightsizing je v plném proudu i u Disneyho, kde kosa úřaduje v kancelářích amerického sídla Myšákova království. Jde primárně o úřednické pozice. Šetří se, aby se za měsíc mohlo oznámit zdražování (nemám křišťálovou kouli, Disney už to navýšení předplatných oznámil a proběhlo i v jednom z minulých newsletterů).

Pod SAG-AFTRA se nově budou sdružovat i koordinátoři intimních scén. Schylovalo se k tomu už dlouho, v USA existuje hned několik sdružení těchto profesionálů, takže se propojením s hereckým cechem vše zpřehlední. 

Matthew Vaughn natáčí sérii filmů Stuntnuts, kde hraje celá řada slavných kaskadérů a herců (Chris Hemsworth a John Cena např.). Jde o další propagaci kaskadérského řemesla, ale z nějakého důvodu je vše propojeno i s novými brýlemi RayBan Meta. Nikdo netuší, jestli jde jen o marketingový stunt (musel jsem), nebo půjde výsledek téhle práce i do kin nebo na streamy. Jedno je ale jisté, Vaughn si za tyhle kaskadérské klukoviny nechal královsky zaplatit.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace