10 nejlepších filmů Keanu Reevese
17:30 | 03.09.2024 |
V Hollywoodu je jen málo herců, kteří by byli výrazní tak jako Keanu Reeves. Čerstvě šedesátiletá superstar má dnes pověst člověka bez hvězdných manýrů, který se ochotně rozdělí o astronomické výdělky s lidmi od triků i kaskadéry, nestojí o pozornost médií a v soukromí si prošel takovými těžkostmi, že by to většina lidí neustála. Přesto zůstává hlavně sympaťákem, který si je vědom toho, že herecky na ty nejlepší nemá, ale co se charismatu týče, jen málokdo v Hollywoodu se s ním dokáže rovnat.
Během své kariéry byl akční superstar, zvládal romantické žánry, puberťácké komedie, bojoval s velvyslanci pekla i králem upírů, zazářil v kultovním indie dramatu, zastavoval autobus bez brzd a zachraňoval lidstvo před armádou strojů. Takže pokud chcete strávit s čerstvým šedesátníkem večer u televize, máte z čeho vybírat.
10. Mé soukromé Idaho, 1991, r. Gus Van Sant
Legendární indiečko věčně osobitého Guse Van Santa (Slon, Dobrý WIll Hunting, Milk) vás dnes do kolen asi úplně nepošle, pro Keanu Reevese šlo ale o naprosto přelomovou záležitost. Subtilní, ovšem o to působivější výpad proti společenským konvencím ukazuje Reevese jako hezounka Scotta, kluka z pracháčské rodiny, který si místo nudného „spořádaného“ života vybere ulici a kámošení s outsiderem Mikem.
Jeho hereckým parťákem byl přitom záhy zesnulý River Phoenix, jedna z největších vycházejících hvězd Hollywoodu, jejíž neblahý osud filmu dal další, hlubší a tragičtější rozměr, který jen zesiluje melancholii téhle nezávislácké potulky. Tahle role Reevesovi otevřela dveře do světa vážných, ambiciózních dramat, v nichž nebyl jen hezkou usměvavou tvářičkou, ale výraznou hereckou personou, která si vystačí i se skromným výrazovým rejstříkem. (Cival)
9. Skvělé dobrodružství Billa a Teda, 1989, r. Stephen Herek
Keanu Reeves se před hollywoodskými kamerami pohybuje už od poloviny osmdesátých let a i když v roce 1988 natočil oscarové Nebezpečné známosti, poprvé pocítil skutečné závany hvězdné sláby o rok později s trhlou komedií Skvělé dobrodružství Billa a Teda. Šílená podívaná o dvou kámoších, kteří milují rockovou muziku, flákají školu a zjistí, že pokud propadnou u zkoušky z historie, ohrozí celou budoucnost. Zbývá jim jediné. Vydat se s pomocí stroje času napříč historií, potkat slavné osobnosti a zažít velké historické události na vlastní kůži. Nebo jste čekali něco jiného?
Bill a Ted jsou předchůdci Beavise a Buttheada, nebo možná Jaye a Tichého Boba. Dva kámoši, nepříliš inteligentní, ale zapálení do toho, co mají rádi, kteří s naivitou a tupostí sobě vlastní bojují proti všem absurditám světa i scénáře. Ano, zestárlo to a ano, Reeves tu hraje roli, která pro něj není úplně typická, ale připsal si tu první hit, který je dnes malým kultem a stál do velké míry právě na něm. I proto se k němu ještě dvakrát vrátil. A i proto je navzdory svým trochu možná pochybným kvalitám v našem žebříčku. (Mr. Hlad)
8. Lepší pozdě nežli později, 2003, r. Nancy Myers
Keanu Reeves se nikdy nestal hercem jedné role. A to ani v době, kdy byla jeho kariéra zacementovaná obrovským úspěchem Matrixu a všichni ho znali jako cyberpunkového mesiáše se schopností vyhýbat se kulkám. Pouhých pár týdnů po premiéře Matrix Revolutions ukázal (opět) svůj romantický a komediální potenciál ve filmu, kde osciloval kolem Diane Keaton a Jacka Nicholsona v romanci pro starší a pokročilé. Možná se jednalo o trochu netradiční volbu rolí, protože Reeves tady rozhodně nehraje první housle, ale právě díky tomu můžeme ocenit, jak přirozeně zapadnul do postaršího a velmi netradičního milostného trojúhelníku.
Zatímco Jack Nicholson hraje v podstatě sám sebe a Diane Keaton také naplňuje definici svých běžných rolí roztoužených zralých žen, působí mezi nimi Keanu Reeves jako živá voda. Nejde ani tak o obligátní věkový rozdíl mezi ním a Keaton, ale spíš o to, jak mladý doktor v Reevesově podání proplouvá jejich životy a rozechvívá srdce vděčných divaček (a diváků). Nebýt něho, byl by z toho běžný příspěvek na téma nevyzpytatelnosti amorových šípů. S Keanem jde ale o tu nejvyšší romantickou ligu, do které film režisérky Nancy Meyers právem patří. (Crom)
7. Bod zlomu, 1991, r. Kathryn Bigelow
Bod zlomu by se do filmových dějin zapsal i jen díky jménu hlavního hrdiny. Johnny Utah zní prostě cool. Naštěstí je tu těch důvodů o dost víc. Akční klasika, v níž se mladý polda pokouší infiltrovat bandu surfařů, kteří vykrádají banky, patří k tomu nejlepšímu, co v žánru vzniklo. Nejenom díky Reevesovi, ale také jeho hereckému parťákovi. Patrick Swayze tu totiž definitivně vystoupil ze stínu Hříšného tance a jeho Bodhi je takový frajer, že člověk snadno uvěří, že kvůli němu začne Utah pochybovat o své misi.
Našlapaný akčňák plný na tu dobu nevídaných scén s padáky a surfováním, skvělými přestřelkami a výtečně napsanými postavami šlape bezchybně dodnes. Herecká chemie mezi Reevesem a Swayzem je absolutní, stejně jako emoce ve finále, kdy je kamarádství dvou hrdinů, ze kterých osud udělal nepřátele, otestováno na maximum. Bod zlomu se dočkal mizerného remaku, stojí na něm do velké míry série Rychle a zběsile, ale originál zůstává stále nepřekonaný. A navíc ukázal, že Reeves by mohl obstát i jako akční hrdina… no a zbytek je historie. (Mr. Hlad)
6. Dracula, 1992, r. Francis Ford Coppola
Nalijme si čistého vína… nebo v případě Draculy jiné rudé tekutiny. Keanu Reeves je v roli Jonathana Harkera, který přijíždí na sídlo hraběte v podstatě coby realitní makléř, patrně to poslední, co by jednoho napadlo vyzdvihovat na Coppolově Draculovi. Legendární režisér Kmotra měl na rozdíl od svých předchůdců Murnaua a Herzoga k dispozici práva na román Brama Stokera, takže dějiště vrátil z Německa do Londýna a z Orloka je opět Dracula. Přestože Francis nejslavnější upírský román sleduje dost věrně, uchýlil se k několika změnám. Jednak Vlada Draculu, v brilantně excentrické kreaci Garyho Oldmana, opatřuje v působivém prologu, pojatém částečně jako stínohra na rudém pozadí, melodramatickým osudem a touhou po lásce, jednak mění osud Miny, který činí tuto adaptaci erotičtější.
Operní manýrismus provází celý snímek, od výtvarného pojetí po přepjaté herectví a velké emoce. Dracula je izolovaný a toužící tvor a film je vlastně příběhem jeho milostného života. Na svém transylvánském hradě to ostatně nemá špatně zařízené (nezapomeňme, že jednu z jeho manželek hrála Monica Bellucci). Coppola nechává vyniknout erotický podtext, kterým oplývají gotické horory, a vynáší lidskou, vlčí i vampýří sexualitu na světlo (na světlo měsíce, nikoliv slunce, pochopitelně vzhledem k upírským preferencím). Jeho nedoceněný opus je jedním z nejuhrančivějších a výtvarně nejvíce strhujících snímků nejen devadesátých let. (krauset)
5. Constantine, 2005, r. Francis Lawrence
Po Matrixu celý svět očekával, že v chystané adaptaci komiksu o lovci démonů dostaneme díky Keanovi další výjimečnou filmovou událost. A také jsme ji dostali! Jen musela časem dozrát, aby ji lidi dodatečně ocenili. Kritika totiž Constantina v době jeho uvedení do kin sestřelila jako něco naprosto průměrného, co postrádá kvality předlohy a časem se zvrhne v nepřehledný spirituální chaos.
Jenže Reevesův Constantine je všechno jenom ne průměrný. Tohle není žádných 47 róninů, ale poctivý, skvělou výpravou a akcí nabitý komiks s hlavním hrdinou, kterého si Keanu zahrál s tolik typickou suverenitou a bravurou, že po jeho zhlédnutí budete okamžitě požadovat druhý díl. A toho bychom se nakonec měli podle všeho dočkat. Zpětně tak můžeme Constantina směle řadit mezi nejlepší Reevesovy filmy, navzdory faktu, že skutečně nejde o nejvěrnější adaptaci komiksové předlohy. (Crom)
4. Ďáblův advokát, 1997, r. Taylor Hackford
I po letech tento ďábelský thriller dokonale funguje. Jde o vynikající sled právnického a mysteriózního filmu, v němž se napětí buduje pomaličku a postupně, aby nakonec vygradovalo v mistrovském finále, v němž se Al Pacino naprosto urval z řetězu. Rohy ke své roli nepotřebuje, pro vykreslení jeho ďábelského charismatu dokonale stačí silný výkon a právě Keanu Reeves. Ten je už od počátku rozporuplnou postavou, bez mrknutí oka je schopen osvobodit úchyla, aniž by mu ale z tváře slezl nevinný kukuč. Postupnou ztrátu této nevinnosti i morálního řádu výborně ilustruje také andělská Charlize Theron, která s Reevesem tvoří krásný pár.
Trio herců tak svým absolutním charismatem jen podtrhuje výborný scénář, který umně pracuje s gradací či morálními otázkami. Napětí čiší rovněž ze skvělého soundtracku Jamese Newtona Howarda. Krásně devadesátkový snímek, který Reevese zachytil na vrcholu. V málokteré roli navíc sympaťák a miláček internetu dostal větší prostor předvést, že umí zahrát i náročnější role. Kvůli tomuto snímku měl navíc Keanu odmítnout pokračování výborné Nebezpečné rychlosti, a dobře udělal. (Jokolo)
3. Série John Wick, 2014-2023, r. Chad Stahelski, David Leitch
Keanu Reeves zůstává svým kamarádům věrný. Chad Stahelski byl jeho kamarád dlouhá léta a jako kaskadér za něj zaskakoval ve spoustě filmů včetně Matrixu. Takže když se ozval, že by s kolegou Davidem Leitchem chtěl zkusit režii, má scénář a šikovné kaskadéry a potřeboval by někoho slavného do hlavní role, Reeves ochotně přispěchal na pomoc. V době natáčení to s jeho slávou vypadalo bůhvíjak, ale po premiéře Johna Wicka se ukázalo, že – jak by řekl on sám – je zpátky. Reeves dodal zabijákovi na odpočinku, kterého smrt psa a ukradené auto vyšlou znovu do akce, obří charisma a intenzivně zamračený výraz, Stahelski s Davidem Leitchem zase akční know-how, se kterým Hollywood do té doby neuměl pracovat. A Stahelski s Reevesem si to ještě třikrát zopakovali. A kvalita zůstává.
John Wick a Keanu Reeves možná akční žánr nezachránili, ale vrátili ho zpět na hollywoodské výsluní, pomohli nastartovat studio 87North Productions, kde se dnes dělá prvotřídní akce na klíč, a v každém díle se vytasili s minimálně jednou scénou, jakou jsme do té doby neviděli. Tahle série je výkladní skříní akčního žánru a Keanu Reeves se díky ní stal akční superstar i pro novou generaci diváků. A očividně si to užíval. (Mr. Hlad)
2. Nebezpečná rychlost, 1994, r. Jan De Bont
Nebezpečná rychlost je dokonalý film. Nářezový akčňák, který perfektně funguje i po třiceti letech. A Keanu Reeves ho táhne jako cool mladík, co vypadá jako fešák z katalogu, zároveň si ale drží energii božího řízka, co byste s ním chtěli řádit v policejním tandemu. Tak jako Jeff Daniels. Anebo se do něj zamilovat. Tak jako Sandra Bullock. Anebo se modlit, ať už vám dá pokoj a nekazí vaše dokonalé plány s bombou v autobuse, jenž nesmí zpomalit. Tak jako vzrorový padouch Dennise Hoppera.
Mistrovsky vyvážený akčňák, který šlape v každé sekundě a má scénář vystavěný jak podle čítanky, táhne kameramanské umění Jana de Bonta. Ten sice poprvé režíroval, jeho perfektní skillz z mistrovské Smrtonosné pasti ale tenhle film dotáhly na naprostý vrchol akčního žánru: neustále energický, nabitý nezapomenutelnými i adrenalinovými sekvencemi, skvěle pracující s postavami a vztahy mezi nimi. Ten film nemá kaz a pořád dokonale šlape. Keanu udělal moc dobře, že se jim na dvojku vykašlal a zůstal zacementován jen v dokonalé jedničce. (Cival)
1. Trilogie Matrix, 1999-2003, Lilly Wachowski, Lana Wachowski
Keanu Reeves nebyl první volbou pro roli Vyvoleného. Ale ukázal se být volbou správnou. Jeho jemný, romantický obličej odporuje představám o prototypickém osvaleném akčním hrdinovi, ale propůjčuje postavě Thomase Andersona potažmo Nea jistou tesknotu. Neo... Matrix byl skutečně nový. Představoval sebevědomý vstup do nového milénia. Sestry Wachovské stavějící na západní mytologii, východní filosofii a na kombinace akční tradice obou přenesly nevídanou kombinaci stylů do celku ladného jako asijské bojové umění. Matrix se stal nejen jedním z nejlepších akčních filmů všech dob, ale též popkulturním milníkem, který přinesl koncept pilulek obnažujících realitu nebo třeba bullet time, a trans alegorií.
Reloaded a Revolutions se pak natáčely zároveň, jak bylo u velkých pokračování v nultých letech zvykem. Reloaded, obsahující možná tři z nejlegendárnějších matrixovských akčních scén v podobě souboje Nea se stovkami agentů, boje se saii a samozřejmě honičky na dálnici, zpochybnil celý mýtus vyvolenosti a postavil Nea před nemožnou volbu. Reloaded také ukázal, že svět Matrixu dokáže inkorporovat obrovské množství bájí a legend (viz upíři, Persefona). Revolutions je pak zdánlivě beznadějné válečné inferno, neutuchající crescendo vedoucí k deštivému soumraku bohů.
Příběh vyvolenosti ještě více zkomplikovala čtyřka nazvaná Resurrections, jíž většina redakce nemůže přijít na jméno, ale já i Rimsy jsme jejími velkými zastánci. Od premiéry prvního Matrixu uplynulo čtvrtstoletí. A i nyní je více než lákavé se zas a znovu vydávat po stopách bílého králíka do světa za tekutým zrcadlem. (krauset)
V jaké roli máte Keanu Reevese nejraději vy?
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry