Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 8 filmů Jamese Camerona


ikona
krauset
avataravatar 2james cameronpravdivé lžipropastterminátorterminátor 2titanicvetřelci
James Cameron, sběratel Oscarů i zlaťáků, a režisér několika bijáků, kterým patří titul: jeden z nejlepších akčních filmů všech dob.  

„Jsem král světa!“ slavně zvolal rozjařený James Cameron na pódiu Kodak Theatre, když si Titanic došel pro jedenáct Oscarů ze třinácti nominací, na které byl nominován. A mohl tak zvolat i o dvanáct let později, když jeho revoluční 3D sci-fi Avatar zbořilo kina, lidé se na nevídanou atrakci hnali opakovaně, a snímek se tak stal nejvýdělečnějším filmem všech dob s tržbami 2,9 miliard dolarů. Pak byl sice načas sesazen Avengers: Endgame, ale potřetí si o kralování řekl, když Avatara vypustil do kin znovu a opět pro sebe zabral špici.

Cameron je na vrcholu hollywoodského potravního řetězce jako král komerční kinematografie a každý jeho film provází status události. Ať už jde o legendární pokračování Vetřelce, trikově revolučního Terminátora 2 nebo zmíněný Titanic a Avatar. Ale není to jen film, v němž Cameron podniká. Jeho průzkumné cesty do hlubin océánů jsou pověstné. Stejně tak historka o tom, jak zaplatil výkupné za otce Guillerma del Tora, kterého unesly mexické gangy. Cameron je všestranný a my vám představujeme žebříček jeho filmů, nicméně vězte, že i ten nacházející se na posledním místě pokládáme za skvělý.

8. Avatar: The Way of Water

Byli zde pochybovači. Avatar byl záležitost na jedno použití, říkali. 3D atrakce, jejíž úspěch nelze zopakovat, říkali. Jména postav z Avatara si nikdo nepamatuje, ten film upadl v zapomnění, říkali. A jak pochybovačům Cameron ukázal! Druhý Avatar uvedený po jedenácti letech od originálu sice nevydělal tolik jako jeho předek, ale i tak se pohodlně přehoupl přes dvě miliardy dolarů a potvrdil Cameronovo přesvědčení, že se návštěvy jeho světa Pandory divákům neomrzí. A že jsou jeho další tři plánovaná pokračování připravovaná naráz zcela namístě.

Druhý Avatar mění džungli za vodní plochy a Cameron v něm naplno uplatňuje své znalosti oceánů a mořské biologie. Je doslova ve svém živlu. Vlastně je to prostřední akt, v němž se postavy sžívají s novým elementem, plavou s velrybami a navazují vztahy s novým etnikem, který má možná v celé Cameronově kinematografii nejblíž k artovému filmu. A i když bych tuto část mohl sledovat po celou dobu stopáže, nelze popřít, že finále opět dokazuje Cameronův cit pro akční filmařinu. Vše je přehledné, sázky vysoké, akce se pojí s osobními momenty a je proložena epizodami, v nichž hraje prim pokaždé jiná postava. Neřekl bych to po prvním filmu, ale po druhém to cítím jasně: sem s pokračováním! (krauset)

7. Propast

Pořád se na světě najdou lidé, kteří budou tvrdit, že Cameron je meh, protože točí jen blbé akční filmy nebo „Pocahontas s modrásky“ a tak vůbec. Samozřejmě je naprosto v pořádku takovými lidmi pohrdat, ale stojí zato to s nimi alespoň zkusit a pustit jim Propast, možná vůbec nejambicióznější a do jisté míry nejosobnější film Jamese Camerona, ve kterém lidé na dně oceánu narazí na mimozemský život. A hrdinové si tak trochu nejsou jisti, jak se k tomuhle objevu postavit.

Ve své době trikově revoluční podívaná skvěle kombinuje napětí, civilní hrdiny, atraktivní prostředí a do té doby nevídané triky, které i dnes vypadají skvěle. Navíc když si člověk zjistí, jak to chodilo v zákulisí, že šlo mnohdy bez nadsázky o život a herci se k Propasti odmítají i po letech vyjadřovat, je jasné, že tady měl Cameron naprosto nekompromisní vizi, kvůli níž nechal sebe i ostatní klidně trpět. Ten film za to ale stál. (Mr. Hlad)

6. Titanic

Film, který svou velkolepostí doslova bere dech. Velký parník, vášnivá romance, obří výprava, megalomanské natáčení a nekonečná dávka emocí. Díky obřím rozměrům každého aspektu díla se Cameronovi podařilo natočit ztělesnění blockbusterové zábavy, které šlape na plný výkon v každém svém ohledu. Pokud bych totiž snímek svým těžce subjektivním pohledem zkoumal z hlediska filmařiny, nenašel bych prakticky jedinou výtku, kterou bych směrem k němu mohl vyslat. Možná je to špatně, ale já přes záplavu slaných slz a vln nejsem schopen žádnou najít.

Titanic beze zbytku naplňuje potenciál velkolepého filmu, a to zejména díky klasickému přístupu k vyprávění příběhů. V jednoduchosti je síla, nač se tedy zaobírat hloubkovým zkoumáním postav, když se můžu opřít o prostou, leč silnou zbraň – lásku. Mimo všechny zmínění devízy biják totiž funguje hlavně z hlediska emocí, díky čemuž se pro mnohé stal synonymem ubuleného filmu. Já sám se za to nestydím, chci-li si poplakat, švihnu před sebe scénu, kterak Rose hupsne z člunu zpět na potápějící se loď za Jackem, a Niagáry jsou na světě. Cameron Titanicem stvořil etalon velkolepé kinematografie. Už poněkolikáté. (Jokolo)

5. Avatar

Zesměšňován jako přepracovaná sci-fi verze Pocahontas, Cameronův Avatar zlomil rekordy tržeb. A právě nestárnoucí příběh, který Cameron inovuje, o vetřelcích, kteří mají vyhladit starší civilizaci, ale jeden z nich najde ve způsobech domorodců potěšení i lásku, se výborně hodí tvůrci, jenž staví na klasických vyprávěcích schématech. Trojrozměrná revoluce přinesla atrakce v podobě prozkoumávání planety Pandora, která se divákům díky 3D technologii otevírá zcela novým, vtahujícím způsobem. Ať už došlo na krocení jakýchsi pterodaktylů nebo procházky exotickou vegetací, Cameron servíruje pamětihodné obrazy.

Příběh s ekologickým poselstvím a akčním nábojem, který kritizuje militarismus a lidskou potřebu chápat přírodní krásy čistě jako zdroje, se stal v roce 2009 fenoménem. A Pandora světem, v němž se Cameron rozhodl zakotvit na další dvě dekády. (krauset)

4. Pravdivé lži

Když Cameron s Arnoldem natočili Terminátora 2, mohli mít právem pocit, že se dostali na vrchol akčního žánru. Že už nemá moc smysl zkoušet ho posunout dál, protože není kam. Takže si logicky řekli, že si z něj budou dělat trošku legraci. Příběh tajného agenta Harryho Taskera, který dělá věci, na které by si možná netroufl ani James Bond, ale před manželkou předstírá, že prodává počítače, může na první pohled působit jako poměrně neambiciózní cameronovka. Zvlášť, když jde o remake francouzského filmu. Prostě si chtěl režisér zablbnout. Ale ono to tak úplně není.

Cameron v Pravdivých lžích zvládl udělat ze Schwarzeneggera zábavného komediálního herce, Jamie Lee Curtis s ním má naprosto špičkovou chemii a v momentech, kdy má být film vtipný nebo romantický, bez debat je. A pak tam Cameron hodí obří akční scénu na ostrově plném teroristů, naváže honičkou po dlouhých mostech na Floridě, při které exploduje úplně všechno, a nakonec posadí Arnieho do stíhačky. Pravdivé lži – i když nechtějí být primárně akčním filmem – jsou nádhernou přehlídkou kreativity, nápadů a nadšení jejich tvůrců. Tolik energie a radosti, která z téhle podívané čiší, má i po třiceti letech skutečně jen málo akčňáků. (Mr. Hlad)

3. Terminátor

Když se na jaře roku 1983 poprvé setkali u oběda tehdy neznámý režisér James Cameron a vycházející hvězda akčního filmu Arnold Schwarzenegger, byla z toho historická událost. Sešli se totiž nad scénářem připravovaného filmu o vojákovi z budoucnosti, jehož úkolem je zachránit mladou ženu (a celé lidstvo) před nezastavitelným strojem s lidskou podobou. Byl to samozřejmě Terminátor a měl filmovému světu přinést jednu z jeho nejikoničtějších postav. Za pouhých 6 milionů dolarů vznikl nenápadný milník světové kinematografie, jenž zároveň nakopl neuvěřitelnou filmovou kariéru obou zúčastněných gentlemanů.

Kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby Schwarzenegger roli odmítl, což zpočátku skutečně hrozilo. Nechtěl totiž hrát padoucha, protože se bál, že to ohrozí jeho rozjíždějící se kariéru. Už tehdy se ovšem Cameron projevil jako skutečný filmařský prorok, když Arnoldovi řekl, že jestli roli T-800 vezme, bude z ní jedna z nejslavnějších filmových postav všech dob. A měl pravdu. Terminátor v jeho podání je něco skutečně nezapomenutelného a Cameronova režie udělala z filmu kultovní záležitost. V depresivní, osudové a temnotou zahalené zběsilé akční honičce ukovali Cameron se Schwarzeneggerem za skromný rozpočet (a mnohdy doslova na koleni bez příslušných povolení) novou ikonu sci-fi, kterou navíc dovedli k dokonalosti o pár let později v Soudném dni. Ale ani ten nebyl tak neuvěřitelně atmosférický jako první Terminátor. (Crom)

2. Vetřelci

Na odvěkou a možná trochu zbytečnou otázku, jestli je lepší Vetřelec nebo Vetřelci, bych odpověděl, že oba snímky jsou skvělé. Filmoví historici by asi oprávněně stavěli výše první setkání nebohé posádky lodi Nostromo s xenomorfem, ale Cameronův návrat do vesmíru, kde vás nikdo neslyší křičet, podle mého snad ani nemohl dopadnout lépe. Jasně, našli se tací, kteří v době premiéry brblali, že Vetřelci rezignovali na pomalu budované napětí, ale Železný Jim se naštěstí nesnažil vyrovnat Scottově klaustrofobické klasice. Jedinečný vizuální styl H. R. Gigera totiž Cameron raději obohatil o opojně přímočarou akci, kde nezapomenutelná banda ostrých mariňáků do poslední chvíle nevěří Ripleyové, že tam dole na ně čeká protivník, s nímž si neporadí sebevětší kvér.

O napětí přitom také není nouze, byť už za infarktové stavy diváků nejsou zodpovědné dlouhé kamerové jízdy temnými chodbami, kde za rohem číhá většinu stopáže jenom tušené nebezpečí. Místo toho si koušeme nehty při pohledu na pípání radaru a poloprázdné zásobníky automatických zbraní u těch posledních zavřených dveří. Fakt, že režisér perfekcionista (a na place tenkrát ještě trochu psychopat) i díky ikonickým záběrům s plamenometem, granátometem atd. po Scottovi zacementoval do historie dost možná nejsilnější filmovou hrdinku, je už jenom třešnička na emzáckou kyselinou vyzdobeném dortu. (Ted George)

1. Terminátor 2

Jeden z přelomových filmů devadesátých let a milník žánru. Hlavně ale dokonalý biják. Ba co víc, dokonalý velkobiják. Málokdy se poštěstí, aby sequel natočený podle pravidla „musí tam být všeho víc“ vůbec obstál proti vynikající jedničce, natož aby se stal absolutním pilířem žánru. James Cameron je ale holt jenom jeden - proto dokázal ustát obří rozpočet, všechny ty nástrahy spojené s náročným a nákladným natáčením, nové technologické výzvy („Tekutý T-1000 prochází mříží - tak to jsem nežral!") a obří očekávání. Cameron totiž dbal o příběh a o postavy a vystavěl na něm špičkovou akční sci-fi s osudovým, až filozofickým přesahem.

Arnold změnil strany a jako dobrácký, učenlivý robot táhne film svým charismatem i cool motorkou a brokovnicí, Linda Hamilton se finálně usazuje na pozici královny silných ženských hrdinek, frackovství Edwarda Furlonga skvěle funguje a Robert Patrick se svou sanicí stvořil jednoho z nejpůsobivějších záporáků všech dob. Všichni tihle se pohybují v rámci skvěle vystavěného příběhu, špičkové, cameronovsky těžkotonážní akce, mezi revolučními trikovými atrakcemi, zkrátka v rámci jednoho z nejlepších filmů nejen devadesátých let a akčního žánru, ale historie kinematografie vůbec. Masterpiece.(Cival)

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (38)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace