imf vs. Hollywood #83: Hra o Jablko, rozpouštění Paramountu a ždímání korejských kultů
16:30 | 15.08.2024 |
Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
Apple TV+
Dnešním hlavním tématem je Apple TV+. Služba, kterou pravděpodobně nemáte, takže se často ani nedozvíte o vynikajících seriálech nebo hvězdně obsazených filmech, které na ní mají velmi, velmi potichu premiéru. Ze seriálů můžete znát Teda Lassa, Morning Show, možná i Severance. To jsou věci, které se utrhly do širšího mediálního světa. Skvěle obsazené, často skvěle napsané autorské kusy.
U Applu si jednoho řekli, že by to s tím streamingem taky mohli zkusit. Chtěli být novým HBO, inspirovali se u Netflixu, ale zatím se jim nedaří dosáhnout kýžených milníků ani uznání. A přitom mají neomezený rozpočet a spolupracují s těmi nejlepšími. Contentová větev firmy s bezednou peněženkou momentálně prochází kocovinou a tvůrci zvyklí na vodopád peněz tak definitivně přicházejí o posledního ze štědrých strýčků.
To všechno už jsem naťuknul v dřívějších newsletterech, ale pojďme si ukázat, proč byl ten model předurčený k neúspěchu. A proč absolutně netušíte, že existuje nová detektivní komedie The Instigators s Mattem Damonem a Caseym Affleckem, případně nemáte tucha, že za chvilku na Apple TV+ přijdou mlčenliví čističi George Clooney a Brad Pitt ve filmu Wolfs.
Nejsem tu od toho, abych se Applu posmíval. Řadu jimi vyprodukovaných filmů jsem si užil, třeba nedávný Tetris, Greatest Beer Run s Efronem, dokonce i rodinný The Family Plan s Wahlbergem. Musím jim přiznat i zručné luxování festivalů, protože CODA jim přinesla nejcennějšího Oscara. Nikdo už se neptá, jestli ji sami vyrobili, nebo jen koupili jako hotovku, ačkoliv pro účely dnešního textu je to rozdíl absolutně zásadní.
V Applu si to bohužel uvědomují až teď, dokonce ani pozici programového ředitele vlastně nemají obsazenou, celé contentové větvi šéfují dva bývalí televizáci (produkce filmů se od televizních projektů liší dost zásadně), kterým se povedlo udělat všechny myslitelné chyby konkurenčního Netflixu. Nechat si vnutit podřadné projekty? Check. Přeplácet filmové hvězdy v éře, kdy místo nich vládnou značky? Check. Podcenit marketing a vykašlat se na kina? Check, check, check. Kinodistribuci se sice Apple snažil v poslední době napravit, ale došlo jen k dalšímu škubání ze strany “spřátelených” studií, která na Zabijácich rozkvetlého měsíce ani na Napoleonovi neměla svůj zájem, takže byl marketing jen tak lážo plážo.
Jeden by čekal, že když máte stovky milionů majitelů iPhonů po celém světě, že jim vnutíte alespoň notifikaci o svých nových titulech, ale Apple tuto možnost nevyužívá. Od dob, kdy lidem potají propašoval do telefonu nové album od U2, si dává zatracený pozor. A tak jeho služba nikam neroste a její podíl na prostreamovaných miliardách hodin zůstává zanedbatelný. Distribuce do kin, jediný krok, jímž se Apple odpoutal od Netflixu, nepřinesla onen efekt, který vidíme u tradičních studií, kdy snímek zazáří v kinech, a pak ho na streamu ochotně dohání nové publikum, zatímco to staré si dává opáčko. Očekávané online premiéry mají potenciál vystřelit prudce vzhůru, zatímco nově přidané katalogovky prošumí.
Jenže Applu se to nedaří napodobit. Zvýšený počet předplatitelů nepřinesl ani Scorsese, ani Scott. Lidé si raději film jednorázově koupili na iTunes, případně na Apple TV+ zabloudili na pár dní a jakmile zjistili, že tam nic jiného zajímavého není, službu okamžitě zrušili. Firma se brání bezhlavému nakupování katalogovek, protože si chrání pozici pečlivého kurátora. Přitom však v duchu hesla “jsme nejlepší na světě a spolupracujeme s nejlepšími na světě” míří do pasti významných tvůrců a hereckých celebrit. Ti mají Apple za snadný cíl, kterému vnutí projekty, nad nímiž by exekutivci tradičních studií zvedali obočí.
U chystaného formulového filmu Brada Pitta jsem to rozebíral do detailu - jedná se o projekt, u nějž základní účetní rozvaha dojde k závěru, že se nikdy nemůže zaplatit. Apple by ty peníze lépe a viditelněji utratil, kdyby si za 300 milionů postavil svou vlastní stáj ve Formuli 1 a rok kroužil v monopostu s polepem z iPhonů. I v těch pit stopech by šéfové potkali spoustu celebrit, kvůli tomu nemusí cpát do kapsy peníze Bradu Pittovi. Ale je to jejich rozhodnutí, že? F1 bude asi posledním podobně štědrým megaprojektem, jenž se dočká plnohodnotného uvedení v kinech, protože Apple momentálně ze všeho couvá.
Proč? Protože když do kin pošle např. předraženou romantickou komedii Vezmi mě na Měsíc se Scarlett Johansson a Channingem Tatumem, dočká se jen posměchu tržebních analytiků, kteří slabý víkendový výsledek okamžitě postaví proti absurdně vysokému rozpočtu. Apple si může takové utrácení dovolit, ale proč být v médiích za otloukánka, což je role, na kterou rozhodně není značka zvyklá.
Podobných krádeží za bílého dne je ovšem celá řada. Netflix se nechal obrat “prodavači nových bondovek” jen jednou, když za 200 milionů adaptoval knižní béčko The Gray Man. U Applu ale pšenka kvetla jak Ghosted, tak Argylleovi. Obojí jsou přitom na první pohled neprodejné věci, kterým by minimálně prospěla ruka dramaturga. Kdyby přišel producent se scénářem Ghosted do Paramountu, stráví pět let v development hell a bude doufat, že mu do kin pomůže nějaká stále ještě vlažná hvězda, co si chce něco takového na just natočit, protože na již mrtvém žánru vyrůstala. Jenže u Applu stačí, aby přišel někdo průměrně slavný s nápadem. Pouhým nápadem. Scénář je hotový další týden, nikdo nic nezpochybňuje a jde se hned točit!
Pak jsou z toho ohromné obludnosti jako Cherry, Finch, nebo vánoční Spirited, které je celé o tom “Will Ferrell a Ryan Reynolds si chtějí zazpívat pár koled”. Tečka a šmytec. Nikdo už si ty filmy nepamatujeme, všichni dostali zaplaceno, ale to plýtvání talentem a potenciálem je až zarážející. Jsou to imagovky a i Netflix je občas dělá. Jenže tam se naučili, že nový film s Jennifer Lopez může stát devadesát milionů, ale romantika s hvězdičkou jejich seriálů maximálně třicet. Už mají odhad na to, kolik ze své divácké obce osloví. Apple otvírá peněženku všem stejně a navíc nemůže ani očekávat větší či menší zájem, protože na rozdíl od Netflixu pracuje se sotva desetinovým publikem. A své filmy navíc nikomu nelicencuje, takže k nebi hrdě stoupá dým ze spálených stodolarovek.
Přitom by stačilo, aby tam seděl někdo z nás, kdo bude předem vědět, že Channing Tatum jako zaměstnanec NASA nikoho neohromí (troufal bych si tvrdit, že nikoho neohromí dlouhodobě, ale jeho Gambit byl fajn). Že na romantiku nemůžete dát víc než padesát, na oscarové drama to samé v bledě modrém, a když se staví Tom Hanks, že by si chtěl hrát s lodičkami na rozbouřeném moři, pošlete ho do hračkářství, a nikoliv na plac, kde mu ty lodě postaví v měřítku jedna ku jedné!
Chybami se člověk učí. Teď už tam nějaký ten osvícený dráb snad sedět bude. Nikoliv já (snad příště), ale třeba se dočkáme nějakých změn. I u Netflixu mají programové ředitele jednotlivých žánrů, ale je naivní si myslet, že pár chytráků luskne prsty a streameři najednou absorbují dekády studiového know-how. Zvlášť když i v těch nejtradičnějších studiích to občas vypadá, že za volantem dřepí medvěd na koksu.
Tak ještě pár drahých filmů s Pittem (mám toho kluka rád a ty peníze mu přeju), co dojedou ze setrvačnosti, a pak uvidíme, jestli ta kocovina byla dost silná a Apple už se do té hospody s podobnými kumpány nevrátí. Myslím, že já i vy tušíme odpověď. Pro další pokračování sledujte newsletter.
Netflix je v plusu, ostatní k němu belhají
A to je pro dnešek všechno? Nikoliv. V tiskové zprávě minulého týdne je hrdě uvedeno, že pětice nejvýznamnějších streamovacích platforem je poprvé v historii v zisku cca 3,2 miliardy dolarů. Šlo o mediální pozlátko, které mělo zmírnit informace o miliardových odpisech u Warnerů a Paramountu, kde pomazané hlavy konečně přiznávají, že kabelovky a lineární televizní byznys obecně jsou ve velkém průšvihu.
Mezi řádky už se nedočtete, že jde vlastně o statistický vtip o smaženém kuřeti: “Já mám jedno kuře, ty žádné. Když ho sním, tak jsme oba měli půlku.” Netflix totiž vykázal zisk 4,8 miliardy dolarů, ostatní byli v mínusu cca 1,6 miliardy. Tak to nějak pořád vychází do plusu, tak o tom pojďme napsat.
Legraci stranou, s rostoucím počtem předplatitelů a především cenami předplatného se jednotlivé platformy do plusu dostanou. Stačí si utáhnout opasky tak akorát, aby to zákazník nepoznal, převést dostatek duší na víru reklamních bloků, a máte skoro vyhráno. I ty nejoptimističtější prognózy ovšem většině platforem slibují hubené zisky v řádech stovek milionů dolarů ročně, přičemž kabelovky studiím přihrávaly ve stejném období minulých sezón jednotky miliard dolarů.
Že je to dlouhodobě výzva, to můžeme pozorovat u právě rozebíraného Paramountu. Doslova, protože firma propustila 15 % zaměstnanců (2000 jobů), v drtivé většině z televizní sekce. Nedotkne se to CBS, z níž má Paramount pořád ještě přes 60 % veškerých příjmů, ale už teď je jasné, že Skydance všechno rozmontuje, funkční části prodá, a sám si nechá primárně filmové studio.
Minule jsem ale psal, že kinodistribuce jako taková je zisková jen nárazově. Musíte mít chytrou licenční politiku a nekřečkovat všechno jen na svou streamovací platformu. Ideálně potřebujete vedlejšák v podobě zábavních parků jako Disney a Universal. Myšák ale i tady naráží na ochlazení a na svém D23 Expo oznámil šedesátimiliardovou investici do stárnoucích parků, aby lidi urval na zážitky. Jak vidíme na koncertech a dalších eventech, to je pořád ještě vysoce rentabilní byznys. Vsadili byste na něj šedesát miliard? Disney si věří, ale je nutno podotknout, že Disneylandy patří k celosvětově nejnavštěvovanějších atrakcím vůbec.
Někde se utrácí, jinde se šetří. Už jsem mluvil o odpisech. Jeden takový asi čeká i Disneyho, protože Universal spočítal, že nabízená suma za Hulu je cca o pět miliard nižší, než odhadují JEHO odborní analytici. To ještě bude velká rvačka. Igera bude jistě mrzet, že v posledních měsících Hulu všude chválil, protože se to obrátí proti němu. Když si ho tak cení, jistě mu nebude proti srsti za něj zaplatit plnou cenu.
Potřebujete ještě další důvod, proč sledovat můj newsletter? Jak jsem mluvil v úvodu o té účetní rozvaze, podle níž je během několika minut jasné jako facka, že byste do něčeho opravdu, ale opravdu jít neměli, tak nad něčím hodně podobným teď sedí nejchytřejší hlavy ve WarnerBros. Media. Možná už jim i došlo, kde udělali před dvěma lety inženýři chybu.
Vím, vím. Dneska je to takový souhrn á la Captain Obvious. Tohle všechno už přece všichni dávno tušíme. Proč to nechali ti chytří lidé z Hollywoodu dojít tak daleko? Kdo jim teď zaplatí všechny přešlapy? A bude mít Brad Pitt co jíst? Očekávejte odpovědi na všechny otázky, ale abych namlsal i předplatitele, které jsem posledních pár týdnů zanedbával. V sobotu vyjde story o něčem, co v Hollywoodu roste zaručeně - totiž o svalech akčních hrdinů! Pak rozjedeme historický speciál o chození do kina (konečně) a v září se vrátí i podcast. Na žádné z vašich dotazů se nezapomnělo, naopak - budou ozdobou zbrusu nové verze. Díky za vaši podporu!
Jednou větou
Kromě Applu končí i další kasička. Italská vláda dlouhé roky bohatě sponzorovala hollywoodské produkce 40% daňovými vratkami bez jakýchkoliv nároků a omezení. Nově je rozpočet fondu omezen na 18 milionů EUR a minimálně třetina děje filmu či seriálu se musí odehrávat přiznaně v lokaci.
Netflix dojí Hru na oliheň, jak se dá. Kromě soutěžní show si ozdobí letošní Vánoce druhou sezónou a chystá i Squid Game: Experience, tematickou únikovku s dětskými hrami, inspirovanou dějem seriálu. Obyvatelé New Yorku si budou moci zahrát o hodnotné ceny, ale o život prý nikomu nepůjde. Je to první test toho, co nás čeká v tzv. Netflix Houses, které příští rok otevřou své brány v Texasu a Pensylvánii.
Borec nakonec je Tom Cruise. Jeho kaskadérský kousek s olympijskou vlajkou se vymyslel už před dvěma lety, předtočené segmenty vznikaly v březnu, ale nikdo nic netušil, protože si všichni mysleli, že jde o dotáčky osmé Mission: Impossible. Nápis Hollywood s olympijskými kruhy byl CGI. Producenti to chtěli udělat doopravdy, sám Tom Cruise se byl na slavném kopci podívat, ale pět měsíců před konáním olympiády by si toho někdo všimnul a média by to rozmázla. Ať už si o výsledku myslíte cokoliv, bez podobných legrácek byl byl svět o dost nudnější místo.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry