Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #82: Disneymu se daří, takže bude zdražovat. A nebude sám


ikona
imf
disneyhollywoodnetflixnewsletterrebel moon
Držte si šrajtofle, pojedeme už jenom z kopce zůstatku na vašem bankovním účtu 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru  hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

 

Po dvou letech má Disney zase svoje plusko

Kryptický titulek, já vím, jsem na ně tak trochu expert. Odkazuje ale k tomu, že samotné filmové studio v posledních osmi čtvrtletkách bylo v mělkém či hlubokém mínusu. Kolik přesně to znamená? Ty hlubší zářezy jsou někde kolem 200 milionů dolarů za čtvrtletí. A protože provoz Disney+ je také ztrátový, vše se muselo dotovat ze zisků zábavních parků a lineární TV. 

Otočku zařídilo pixarovské V hlavě 2, momentálně tržebně nejúspěšnější animák v historii značky (1,5 miliardy dolarů celosvětově a stále stoupá), největší premiéra letošního roku a fenomén dokazující, že slavná lampička se stále umí pořádně rozžhavit. Vykázaná plusová hodnota je někde kolem 80-90 milionů dolarů, takže nejde o žádné veletoče, ale Disney trefil zlatou žílu i s Deadpoolem & Wolverinem a možná bude skórovat i s relativně levným Alien Romulus. Tam nepůjde o zisky ve stovkách milionů, ale i na Vánoce bude u Myšáků co slavit.

Disney momentálně vede studiový žebříček se třemi miliardami ze severoamerických tržeb, celkový objem za prvních sedm měsíců roku je necelých pět miliard, ale ve zbytku roku dost zpomalíme, takže je otázka, zda se povede dostat alespoň na úroveň roku 2022, což byl takový postupný postcovidový náběh (7,4 miliardy dolarů). Jen pro srovnání, online služby Apple (Appstore, Apple Music, Apple TV+) vykázaly tržby 24 miliard dolarů. Za jedno jediné čtvrtletí.

Disney++

A protože dobrých zpráv není nikdy dost, oznámil rovnou Disney zdražení svých streamovacích platforem (Disney+, Hulu, ESPN+). Nějak se do toho plusu taky musí dostat, no ne? Jde o dva dolary navýšení napříč službami i balíčky. Jestli a kdy se dotkne evropských zákazníků zatím nikdo netuší. Těm americkým ale chce Disney osladit nabídku tematickými playlisty (zní to trochu jako variace na FAST) a před volbami nabízí také zdarma ABC TV Live, tj. živé vysílání stanice ABC. Bude to stačit? 

Je to spíše řečnická otázka, protože už se ozývají hlasy, že nastane velký odliv rodin, na které Disney+ primárně spoléhá. Domácnosti s dětmi, kde běží animáky dokolečka, jsou pro Disney+ zásadní, protože v USA je obsah Disney+ a Hulu oddělený, takže je ta nabídka D+ skutečně dost chudá. A když se člověk podívá např. na srpnové premiéry na českém Disney+, také to není žádná sláva. Chtít za takovou bídu podobné peníze jako za Netflix, to už je na pováženou. 

Zpráva o zdražení navíc přichází v době, kdy konkurenční Peacock sbírá ovace za mimořádně zvládnutou olympiádu, kdy si lidé pochvalují, že mohou přepínat mezi kanály, často dokonce i mezi jednotlivými kamerami a obecně si přizpůsobovat divácký zážitek tak, jak se jim na běžné TV nesnilo. U nás podobně skóruje Max, který nabídnul olympiádu zdarma všem předplatitelům (tj. nejen majitelům příplatkového sportovního balíčku) a jistě tak nárazově získal davy spokojených zákazníků. Podobně jako Peacock je asi dlouhodobě neudrží, ale když se podíváme na sledovanost jednotlivých amerických VOD, není na tom streamovací platforma Universalu vůbec špatně:

YouTube … 9.9%

Netflix … 8.4 %

Prime Video … 3.1 %

Hulu … 3 %

Disney+ … 2 %

Tubi … 2 %

Roku TV … 1.5 %

Max … 1.4 %

Peacock … 1.2 %

Paramount+ … 1.1 %

Ano, Tubi už má stejně jako Disney+. Pro Evropana kvůli GDPR neznámá služba (v červenci odstartovala ve Velké Británii, protože tam už se pravidly EU řídit nemusí), dobývá americké obýváky, protože nabízí přesně ten švédský stůl nenáročné (a grátis) televizní zábavy. Původně odkladiště zapomenutých filmů a seriálů, dnes dojná kráva Foxů, kteří ji v roce 2020 koupili doslova za hubičku (440 milionů dolarů). 

Za zmínku stojí i Roku TV nakopávající pozadí Maxu. Roku TV je FAST se 400 lineárními kanály, ale také obrovskou nabídkou on-demand obsahu. Skrz Roku si můžete předplatit i obsah konkurenčních služeb a profitovat z přehledného prostředí i cenově dostupných tabletů, set-top boxů nebo prostě jen HDMI udělátek á la Chromecast. Síla Roku je taková, že na rozdíl od Zaslava poměrně snadno domluvila s NBA minoritní deal, takže nepodceňovat!

Metaherci

Možná jste si všimli, že řada velkých mediálních organizací podepsala s OpenAI výhodné smlouvy ohledně tréninku jeho modelů (aneb, když už nás okrádají o obsah a archivy, tak alespoň oficiálně a za peníze). Už jsme se tu bavili, jak krátkozraké to je, ale i Hollywood vidí jen za nejbližší zatáčku (tu čtvrtletní) a když to vztáhneme např. na herce, tak tam se mnozí dostali do fáze, kdy žijí od šeku k šeku. Je paradoxní vzpomínat na rok starou situaci, kdy SAG-AFTRA hrdě bojovala za práva herců tváří v tvář umělé inteligenci z jedniček a nul, a sledovat palcové titulky o tom, že se někteří áčkoví herci ochotně zaprodají do služeb Meta. Tamní A.I. totiž potřebuje lidskou tvář a především hlas. Nějaký ten user-friendly frontend. A co je přívětivějšího než někdo, koho už moc dobře znáte?

Těžko odhadovat, jak moc je A.I. bublina přefouknutá, ale po drobné nervozitě a velké rebélii teď vyhladovělí herci naopak zkoumají, jak by mohli na celé situaci vydělat a udržet si alespoň zdánlivou kontrolu nad svou identitou. V Hollywoodu roste celé nové odvětví, od kanceláří plných právníků, ochotných jakékoliv provinění a padělek tvrdě trestat, přes nejrůznější kouče a zálohovače, co vám umožní zdigitalizovat každou píď vaší osobnosti, až po prodavače teplé vody, jenž naskenují a ukradnou vaší duši. Žádný cyberpunk ze slavných sci-fi románů, ale neúprosná realita. Bublina se vesele nafukuje dál a je v ní už tolik peněz a výpočetního výkonu, že případnou implozi skutečně uslyší všichni a všude. Nezbývá než doufat, že nedojde ke krachu ani ke scénáři á la Skynet. Budeme někde mezi, hledajíc nové cestičky i stará útočiště, se slzou v oku vzpomínat na staré dobré časy, kdy si spolu povídali lidi a nikoliv počítače, co se za ně převlékají.

Ždímání Rebel Moon

Ok, tak teď zas trochu zábavněji. Na Netflixu se objevily nové eRkové verze Rebel Moon. S novými podtitulky, novým vizuálem a novou stopáží. Každý ze dvou filmů má o hodinu víc a dohromady má tahle double feature 337 minut! Snyder ji prezentuje jako osobnější vizi, kterou mu předtím nedovolili ukázat lidem. Je to dokonale pošahaný marketing, protože to byl Netflix, kdo mu dal 166 milionů dolarů na první dva filmy a pravděpodobně přihodil dalších pár desítek milionů na vznik téhle postprodukční variace, aby se vlk nažral dvakrát a koza nejen zůstala celá, ale pustila ještě trochu mléka.

Jenže velké haló se rozhodně nekoná. Recenzenti si z druhého příchodu Zacka Ježíše dělají nepokrytě legraci a divákům je tohle hraní si na režisérskou verzi tak nějak volné. Marně jsem hledal ve statistikách, kde se staronový Rebel Moon probojoval do top tenu, ale našel jsem jen Rumunsko a pak mě to přestalo bavit.

Raději jsem pro vás spočítal, proč musí Netflix tuhle potupnou hru dál hrát a doufat, že z diváků vytřese další chechtáky. On totiž ani jeden Rebel Moon nebyl vyložený hit. Jistě, platforma získala dva filmy za cenu jednoho. Ale vyplatilo se to i ve sběru diváků?

První Rebel Moon za první čtyři týdny posbíral (zaokrouhleno) 73 milionů zhlédnutí. Ten druhý už zaznamenal zásadní propad a ve stejném období o pár měsíců později inkasoval pouhých 49 milionů. Těch 73 milionů prvního filmu je srovnatelných s výsledky Axela F (76) nebo Atlasu (73), ale je např. zaostává za úspěšným Liftem (95). 

OK, Rebel Moon stál Netflix 166 milionů za oba filmy, tak to pojďme sečíst. 73 a 49 je 122 milionů zhlédnutí. To už musí s přehledem vyhrát nad čímkoliv, ne? Relativně nedávná Damsel s Millie Bobby Brown zvládla za stejné čtyři týdny 116 milionů zhlédnutí a Leave the World Behind, startující pár týdnů před prvním Rebel Moon, vyrovnal čtyřtýdenní zhlédnutí obou filmů dohromady, tj. 122 milionů. 

Oba filmy jsou v žebříčku deseti nejsledovanějších filmů historie Netflixu (Leave the World Behind se 143.4 miliony, Damsel se 138 rovnými). Rebel Moon se tam nikdy nepodívá, i kdyby se Netflix stavěl na hlavu ještě třikrát. Nevím, jestli je mi líto utracených peněz, nebo těch nešťastníků, co obětovali 337 minut svého života.

Jednou větou…

O olympiádu už jsme se jednou otřeli, tak pojďme ještě jednou. Nejen v Evropě se kouká daleko víc než na ty v Tokiu nebo Riu (výhodou je i nulový časový posun), v USA jde o nárůst o 80 % oproti japonským hrám, což je dáno i tím, že se Američanům extrémně daří a výlet do Paříže si udělala i řada celebrit (někteří dokonce jako placení maskoti!). 

Ben Affleck a Matt Damon si po zfilmování příběhu zrodu Nike Air vyšlápnou na další, nepoměrně novější story, tentokrát z mediálního rybníčku. Napínavý příběh o tom, jak Hulk Hogan v roce 2016 zašlapal do země novinkový server Gawker, je pro spoustu osob poměrně čerstvou a nepříjemnou zkušeností. Nervózní by měl být kromě Hogana, kterého si prý zahraje sám Affleck, např. i miliardář Peter Thiel, který se tehdy na křížové výpravě proti Gawkeru výrazně podílel.

Chybí vám loňské herecké stávky? Od čtvrtka bude SAG-AFTRA čile stávkovat před sídly videoherních společností, s nimiž se zatím stále nedohodla (témata stále stejná - finanční kompenzace, sociální jistoty, A.I.).  

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace