10 nejlepších filmů Sandry Bullock
11:00 | 26.07.2024 |
Těžko tomu věřit, ale Sandra Bullock dnes bude sfoukávat na dortu šedesát svíček. Jedna z nejlépe placených hollywoodských hereček, která byla za svou bohatou kariéru oceněna Zlatým glóbem i Oscarem, má na kontě bohatou filmografii, která již na první pohled zaujme svou širokou rozkročeností mezi různými žánry i hereckými polohami. Mnozí si tuto krásku a skvělou herečku spojují zejména s romantickými komediemi, jenže nechávat Sandru v této škatulce by byl bolestný omyl.
Oscarová dramata, ambiciózní sci-fi žánrovky, kultovní akční fláky nebo děsuplné horory. Bullock zvládne všechno, a proto je vidět, že v posledních letech si své role pečlivě vybírá. To bohužel znamená, že už ji na plátně nevídáme tak často, proto stojí za to si připomenout, na jaké její pecky nejraději vzpomínáme.
10. Slečna Drsňák, 2000, r. Donald Petrie
Nebudeme si lhát do kapsy, čtenářstvo MovieZone budou tvořit z drtivé většiny muži, povětšinou 30+, šance, že se mezi takovými najde někdo, kdo bude považovat Slečnu drsňák za skvělý, natož jeho oblíbený film, je tedy mizivá. To však nic nemění na tom, že v rámci kariéry Sandry Bullock je to jeden z nejpopulárnějších zářežů, o jaké se zasloužila, a vzhledem k tomu, že vyfasoval i (už mnohem horší) sequel, tak i velice úspěšný.
Zápletka je jednoduchá a pokud jste někdy měli přítelkyni, která film zbožňovala (a že takových po světě běhá dost), pravděpodobně ji dobře znáte. Sandra si zde zahrála agentku FBI, která musí inflitrovat soutěž krásy, protože by na ní mělo dojít k teroristickému činu. Háček je v tom, že hlavní postava moc na ty procesy dámského líčení, hezkého se oblékání atd. není, čímž pochopitelně dochází na různé "vtipné" situace. Podívejte, v rámci žánru to není nic, z čeho by komukoli spadla brada, jenže Sandra je v hlavní roli výborná, ona ten film v podstatě celý táhne a kombinace světa Miss, zábavných vedlejších postav i na dnešní dobu nekorektního humoru z toho zkrátka dělá snímek, ke kterému se dost lidí rádo vrací, byť třeba jen jako ke svému guilty pleasure. (do_Od)
9. Návrh, 2009, r. Anne Fletcher
V roce 2009 jakoby Sandra Bullock stihla všechno, co mohla. Vyhrála Oscara se Zrozením šampióna, došla si pro hned dvě Zlaté maliny za mizernou romantickou komedii Slečna zamilovaná a natočila jeden ze svých největších hitů Návrh. V pětačtyřiceti už to mohlo vypadat, že na žánr romantických komedií nemá věk a že jich natočila dost na to, aby se nepouštěla do dalších, ovšem s Návrhem trefila terno. I proto, že tu nepředváděla svou tradiční kreaci roztomilé zmatkářky, ale hrála v podstatě nesympatickou kariéristku, která až s postupujícími minutami ukazuje, že dovede být i sympatická.
Tehdy pořád ještě ne úplně hvězdný Ryan Reynolds pro ni byl skvělým parťákem, Betty White hláškovala tak, že by ji za babičku chtěl snad každý a i když je to pozvolné seznamování dvou zcela odlišných hrdinů, kteří se zpočátku moc nemusí a hledají k sobě cestu, absolutní klišé, tady funguje. Z návrhu se klasika nestala, šlo ale o důstojné ukončení jedné éry v kariéře Sandry Bullock a nakonec i o jeden z jejích největších hitů. A na rozdíl od dejme tomu Gravitace nebo Mimoňů stál mnohem víc na ní samotné a ukázal, že tou dobou odepisovaná herečka může chytnout druhý komerční dech. A k tomu si zahrát ve velmi fajn žánrovce. (Mr. Hlad)
8. Zrození šampióna, 2009, r. John Lee Hancock
Film pro Hollywood jako stvořený. Zpětně není žádný div, že toto sportovní, a hlavně rodinné drama si ve Spojených státech došlo pro slušné peníze a Sandra Bullock si za něj vysloužila svůj jediný Zlatý glóbus i Oscar. Příběh stojící na pevných křesťanských hodnotách o tom, kterak to jedna zbožná rodinka nandala rasismu, ekonomické nerovnosti a sportovnímu světu musel u amerického publika nutně vykřesat silné emoce, které způsobily velkou oblíbenost tohoto ceněného bijáku. Co naplat, že pár let po premiéře předobraz hlavní postavy své pěstounské rodiče zažaloval za to, že zneužívali jeho slávy a film je jedna velká lež. Nám teď jde o Sandru, a ta tu byla skvělá.
Citlivě se tu chopila role starostlivé maminky, čímž opět rozšířila repertoár rolí, v nichž je skvělá. Napříč filmem je extrémně snadné si její postavu oblíbit, neboť beze zbytku naplňuje představy o chápavé, laskavé a absolutně milující matce, která by pro své dítě udělala vše. A to to vlastně není ani její dítě. Do jisté míry jde jistě o kalkul, který přesně ví, na co u diváků mířit. Jenže ono to funguje, je velmi snadné nechat se tklivým přímočarým příběhem dojmout. A Bullock na tom má obří podíl, neboť všechny emotivní stránky filmu jsou ztělesněny právě jejím výkonem. (Jokolo)
7. V nemilosti, 2021, r. Nora Fingscheidt
Neutuchající snaha Sandry Bullock jít proti proudu a brát filmové role ostře vybočující ze stereotypu romantických komedií, kde ji diváci znají nejdůvěrněji, vedla v roce 2021 k účasti na dramatu talentované režisérky Nory Fingscheidt V nemilosti (The Unforgivable). A podobně jako v případě hororu V pasti to byl obrovský úspěch streamovacího gigantu Netflix. Příběh o soudně trestané ženě a jejím pátrání po dávno ztracené sestře sice američtí kritici strhali jako naprosto nepodařený, nicméně divákům Sandra Bullock učarovala svou neobvyklou hereckou proměnou.
Zapomeňte na líbivou tvář a milý úsměv. Ruth v podání Sandry Bullock je životem těžce zkoušená žena, na níž se nesmazatelně podepsal dvacetiletý kriminál – a to jak fyzicky, tak psychicky. Návrat do normálního života a nevyhnutelná konfrontace s minulostí se díky jejímu vynikajícímu hereckému ztvárnění promění v podmanivé melodrama se silnými sociálními prvky, vytvářející mezi jednotlivými postavami zajímavou mozaiku nefunkčních vztahů. (Crom)
6. V pasti, 2018, r. Susanne Bier
Čas od času natočí Netflix film, který je něco víc než jen další z nekonečné řady zaměnitelných a snadno zapomenutelných netflixovek. Hit, co láme rekordy ve sledovanosti, ale zároveň dokáže nabídnout i kvalitní filmařské řemeslo. A přesně to se podařilo v roce 2018 Sandře Bullock, když zazářila v hororovém dramatu V pasti (Bird Box). Příběh o apokalypse neznámého původu, nutící lidstvo páchat sebevraždu tím nejbrutálnějším způsobem, přinesl divákům nevídaně intenzivní zážitek postavený na zoufalém odhodlání hlavní hrdinky ochránit za každou cenu dvě malé děti. A když se podíváte na úspěch série Tiché místo, máte neodbytný pocit, že tenhle povedený kousek by se v kinech rozhodně neztratil.
Sandra Bullock dokázala v rámci žánru vytěžit ze své těžce zkoušené hlavní hrdinky maximum. Její strach je přímo hmatatelný a zoufalství postupně pronikající skrz její stoickou povahu vás nakonec úplně dostane. Dlužno dodat, že Bullock na to nebyla ve filmu úplně sama – vydatně jí sekundovalo několik vedlejších postav, zejména démonický John Malkovich v roli jednoho z přeživších. Ti všichni přispěli společně k tomu, že byť je Bird Box hororovou mixáží všeho možného, co jste už mnohokrát viděli jinde, ve výsledku funguje naprosto bezchybně. (Crom)
5. Crash, 2005, r. Paul Haggis
Zfilmovaný výsledek statistiky, že lidé v domácnostech, v nichž se nachází střelná zbraň, mnohem častěji podlehnou zranění utrženému střelnou zbraní. Podle logiky, kdo s čím zachází, tím také schází. Crash představuje rozpínající se osudy lidí v L.A., které náhoda svede dohromady, a staví příběhy na rasovém předsudku, který představuje ústřední konflikt a křesadlo snímku.
Film poměrně zdařile pracuje s motivem právě náhody a ironie, ale nevyhýbá se mu melodramatičnost a já se nemohu vyvarovat dojmu, že je ve své sebedůležitosti poněkud těžkopádný. Zaslouží pochvalu za to, že ukazuje mnohé barvy rasismu: jak ten otevřený, tak mimoděčný (znejistím, pokud vidím poblíž osoby odlišné barvy kůže?, začnu se cítit méně bezpečně?), tak ten strukturální vládnoucí institucím. Oceňuji, že ukazuje policejní sbor, a to i v progresivní Kalifornii, jako místo ovládané rasismem, kde je snadné zneužít svou pozici moci.
Přesto je Crash mentalitou v něčem velmi bílý, dvojrozměrný, zatížený „bílou vinou“. K vyvrácení jednoho typu stereotypů používá jiné. Někdy se chová tak okatě didakticky, že nechá postavy citovat sociologické důvody, proč je určitý typ kriminality častěji k nalezení v černošských komunitách.
Crash je jedním z ukázek toho, že vám silné společenské téma může vyhrát Oscary nehledě na formální nebo myšlenkovou originalitu, zejména opírá-li se o velké množství zavedených hollywoodských hvězd. Ve filmu se objeví Matt Dillon, Don Cheadle, Brandan Fraser, Thandiwe Newton a samozřejmě Sandra Bullock, kterou vede vyvrknutí kotníku nejen k tomu, aby na chvíli přestala sekýrovat služebnou kvůli neuklizenému nádobí v myčce, nýbrž i k přehodnocení své rasové zaujatosti. (krauset)
4. Čas zabíjet, 1996, r. Joel Schumacher
V tomhle devadesátkovém fláku se toho povedlo strašně moc. Obrovsky silné téma rasismu a nechutného násilí, první adaptovaná grishamovka, režisér Joel Schumacher si po provaru Batman navždy vybral lepší chvilku a v napěchovaném ansámblu se mačkala jména jako Matthew McConaughey, Samuel L. Jackson, Kevin Spacey nebo Donald i Kiefer Sutherlandovi, z nichž všichni hráli jako o život. A mezi nimi se tísnila mladá Sandra, která si dovedla vydupat silnou a skvělou roli, která do filmu výborně zapadá.
Jde přesně o tu roli, která ve zlem zmítaném světě poskytuje naději na to, že bude dobře. V její mladé, ambiciózní a ideálů plné právničce nacházíme potvrzení toho, že některé hodnoty je potřeba bránit i za cenu vlastních extrémních obětí, v čemž si s McConaugheym, jehož poslední projev obhajoby mi dodnes poslední větou nahání husí kůži, skvěle sedla. Jedno z nejlepších soudních dramat, kde Sandra opět ukázala, že dovede zahrát všechno. (Jokolo)
3. Gravitace, 2013, r. Alfonso Cuarón
Film, o kterém se na Zlatých glóbech vtipkovalo, že vypráví o tom, jak se George Clooney raději nechá unést vesmírem a zemře, než aby strávil další minutu se ženou svého věku. Nicméně humor stranou, ačkoliv Clooneyho vedlejší postava ve snímku Alfonsa Cuaróna má své pevné místo (a svůj účel plní do puntíku skvěle), Gravitace je především o té ženské postavě, kterou tu bravurně ztvárnila oslavenkyně Sandra Bullock.
Většinu času sice vidíme pouze její tvář zpoza masky jejího skafandru a do toho posloucháme její líbezný hlas (není divu, že si ho David Leitch půjčil o dekádu později do Bullet Trainu aby promlouvala k Bradu Pittovi), nicméně ono to v tomhle podání nejenže stačí, ale hlavně výborně funguje. Strhující vizuál mexického režiséra byl sice tím důvodem, proč na film ve 3D všichni vyrazili do kina svého času, a mistr doručil, nicméně pro mnohé je to právě hrdinský výkon Sandry Bullock - její pohyby, její hlas, dokonce i její vzdychání nebo čiré zoufalství, které se nám z filmu do hlavy zarylo nejvíc. Právem zasloužená nominace na nejlepší herečku a právem mezi nejlepšími snímky v tomto žebříčku. (do_Od)
2. Demolition Man, 1993, r. Marco Brambilla
Roli v dnes kultovní akční sci-fi komedii dostala až poté, co se na place ukázalo, že původně obsazená Lori Petty nebude asi to pravé. Bullock to pravé byla, ačkoliv ji dobové recenze moc nechválily, ale to ani samotného Demolition Mana. Z toho se stala klasika až po několika letech, kdy se začal oceňovat ironický podtón téhle podívané a nejen (už tehdy chválená) akce a charisma Sylvestera Stallonea a Wesleyho Snipese. Je logické, že vedle dvou akčních titánů nemohla jako hrdinka zazářit, jenže ona se o to ani nepokoušela.
Bullock je v Demolition Manovi roztomile mimo a jako policajtka z budoucnosti, kde se nesmí nadávat a sex probíhá výhradně přes virtuální realitu, dovede být okouzlujícím způsobem roztomilá a vtipná. Dost nerad používám idiotské slovo „diblíkovská“, ale sem se doopravdy hodí a Bullock je diblíkovská s grácií, zábavně a nikdy trapně, ačkoliv se její postava mohla velmi snadno stát otravným přítěžkem pro obě hvězdy. Demolition Man pozval diváky do světa přehnané politické korektnosti, falešných úsměvů a sarkastické ironie, do něhož vstoupí dva drsňáci z minulosti. A Bullock tu jako okouzlující průvodkyně naivní budoucností odvádí skvělou práci. (Mr. Hlad)
1. Nebezpečná rychlost, 1994, r. Jan de Bont
Nebezpečná rychlost je jeden z nejlepších akčních filmů devadesátých let. Keanu Reeves, démonický Dennis Hopper, autobus, který nemůže zpomalit a za volantemsympatická „holka od vedle“, aby měl hrdina koho zachraňovat. Sandra Bullock tu možná na první pohled hrála třetí housle, ale do značné míry právě Nebezpečná rychlost určila, jak si ji budou diváci pamatovat. A rozhodně se vedle hrdinného Reevese a superzlého Hoppera neztratila. Na první pohled nešlo o typickou krásku, ovšem s postupující stopáží bylo jasné, že tady nemá být ani za tradiční dámu v nesnázích.
Do Nebezpečné rychlosti přinesla šarm, ale i civilnost a to lehké flirtování s hlavním hrdinou příjemně odlehčovalo vyhrocenou atmosféru. Sandru Bullock byste prostě v Nebezpečné rychlosti zachránit chtěli a přáli jste Reevesovi, aby nakonec skončila v jeho objetí. Herecká chemie mezi ústřední dvojicí tu byla perfektní, po pár letech se navíc zjistilo, že se jeden druhému dost líbili i ve skutečnosti, jen nic neřekli. Ale dodnes jsou kamarádi. A ta kamarádská herecká poloha Sandře Bullock sedla natolik, že se jí další roky držela zuby nehty a díky ní se stala hvězdou. A to jí její agent prý radil, aby za žádnou cenu ten film s autobusem netočila! Při vzpomínání na Nebezpečnou rychlost si člověk konkrétně ji na první dobrou nevybaví, bez ní by však byla poloviční. (Mr. Hlad)
Jakou její pecku si rádi pustíte vy?
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry