Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #80: Souboj streamovacích titánů, únik dat z Disneyho a nervózní Apple


ikona
imf
appleDisneyhollywoodnetflixwarner bros.
Všichni šetří, jen Zaslav by chtěl utrácet pod koši, ale nikdo mu to nedovolí. Plus o tom, co mají společného záchodové mísy a Skynet. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru  hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Netflix leveluje a chce si troufnout na YouTube 

Nejen u Nielsenů vědí, že americké obýváky ovládá Netflix a YouTube. Populární videoplatforma od Googlu je dokonce mírně vepředu a Netflix se jí v čtvrtletním hodnocení vždy vyhýbal, protože mu vyhovovalo být tou největší rybou ve svém kačírku. Jenže teď už je jasné, že se k němu ostatní přímá konkurence ani nepřiblíží, a tak vyhlašuje válku o always-connected lidi, co jsou ochotní na YouTube strávit několik hodin denně mechanickým sledováním Shorts nebo konzumací dvouhodinových videí o stavbě hliněných rekreačních rezortů uprostřed pralesa.

 

YouTube je gigant o odhadované hodnotě 500 miliard dolarů. A zároveň jedna z největších praček na peníze, kterou Google/Alphabet má. Jeho koncept je jednoduchý, ale lidé často zapomínají, že i YouTube vynakládá na výrobu obsahu obrovské peníze. Žijí totiž v tom paradigmatu youtuberů, co generují obsah zadarmo. Na protočených reklamách a hudebních videoklipech však YouTube ročně vyplatí content creatorům (sorry za to slovo) a hvězdám hudebního nebe cca 25 miliard dolarů. Ne, není to překlep, ale než si půjdete takhle vydělávat, měli byste si o tom něco zjistit. Je to téma trochu mimo naší expertízu, ale jenom naznačím, že příjmy z reklamy se drasticky liší podle trhu, pro který obsah generujete.

Netflix pro srovnání loni utratil nějakých 15 miliard dolarů za svoje Originals a letos bude ta částka podobná i navzdory tomu, že se nekonají žádné herecké či scenáristické stávky. Netflix si může zpomalení dovolit, protože má náskok a také proto, že brzdí i všichni ostatní (viz níže). Proč jde do boje proti YouTube? Protože bojuje nikoliv o displej mobilního telefonu, ale o velkou obrazovku uprostřed obýváku.

Věřte, nevěřte, spousta lidí kouká na YouTube na velké televizi, kde by podle zájmů velkého eNka měl trvale běžet Netflix, ať už do pozadí (nějaká ta bizarní reality show k žehlení se vždycky najde) nebo aktivně, když koukáte na nový prémiový seriál, nebo třeba hrajete něco z portfolia Netflix Games.

Je úsměvné, že se v některých ohledech chtějí služby navzájem podobat. Netflix se před Wall Streetem tváří, že usiluje o mladé a chce protočit jejich rohovkami stejně reklamy jako YouTube. Ten se zas dušuje, že má zájem i o prémiovější tvorbu, která není zmítána virálními trendy. Ano, o zpívající záchodové míse, která spustila století kyborgských válek, si budeme povídat v závěru dnešního newsletteru. 

YouTube mimochodem spouštěl svoje Originals plus mínus ve stejné době jako Netflix. Původní tvorba byla štědře honorována a nejpopulárnější youtubeři dostali šanci mít svůj vlastní film, seriál, nebo talkshow. Výsledky byly rozpačité, fanoušci onlinových legend je nechtěli vidět v tradičních kulisách lineární TV a považovali obsah za neautentický a často až amatérský. YouTube Premium, který kromě tohoto obsahu nabízel i přístup k videím bez reklam nebo do hudebního katalogu, investoval i do seriálu “zvenku”. Jmenoval se Cobra Kai a měl obrovský úspěch. Jenže pak YouTube Originals stopnul a rozjetý Cobra Kai prodal Netflixu, kde právě běží jeho poslední sezóna. 

Nebylo to všechno nadarmo, YouTube Premium aktuálně slaví 100 milionů předplatitelů, což je číslo, které konkuruje celé řadě amerických VOD od velkých studií. Osm milionů předplatitelů také investuje do podstatně dražší YouTube TV (zejména kvůli americkému fotbalu) a miliardy uživatelů koukají na YouTube zadarmo. Vymezovat se proti takovému obrovi je riskantní, ignorovat jeho existenci by však bylo přímo bláhové.

Apple tahá za ruční brzdu

Jablíčková platforma už za původní obsah utratila 20 miliard dolarů a obecně má v Hollywoodu pověst největšího chlebodárce. U nich se prostě na peníze nehledí, stačí abyste měli vizi, a když dostanete zelenou, přichází s ní i bianco šek s možností utratit libovolné množství peněz. Tahle premisa, lákající mnoho hvězd před kamerou i za ní, se ale zjevně chýlí ke konci. 

Apple už před pár týdny naznačoval, že vyjednává s ostatními platformami o tom, aby byli herci ve filmech a seriálech placeni podle výkonu/sledovanosti a nikoliv v milionech dolarů předem na dřevo. Už to naznačilo velkou změnu v jejich uvažování. Teď ze zákulisního šepotu vyplývá, že Apple peněženku rychle přivírá. Seriály ukončuje dříve a rázněji, svým oblíbeným tvůrcům klade podmínky a snaží se držet jejich rozpočty na uzdě. 

Není divu, Zabijáci rozkvetlého měsice zůstali daleko za komerčním očekáváním, v kinech obecně produkce od Apple TV+ moc nevydělávají a streamovací platformu má jen zlomek předplatitelů oproti konkurenci. Investovat 300 milionů dolarů do Masters of Air bylo bláhové. Jistě, je to imagovka, ale aby si o vás všichni povídali, že pálíte peníze v tavné peci, protože jich díky prodaných iPhonům vyděláváte nezdravě moc, to cifršpionům na klidu zrovna nepřidá.

Apple doufal, že se z něj stane druhé HBO a zákazníci se jen pohrnou. Nejen ti jablíčkoví. Jenže růst předplatitelů drhne, lidé ty nejoblíbenější seriály ve velkém pirátí, nebo si službu zaplatí jen na měsíc. Aby ne, když tam kromě té hrsti novinek není na co koukat. Apple začal uvažovat o katalogových akvizicích, ale tam bude muset opět přeplácet všechny ostatní. Může si to dovolit, ale míří ke snědenému krámu. 

Neberte mě špatně, seriály jako Morning Show, Slow Horses nebo Severance jsou skvělé a píše se o nich nadšeně v mnoha intelektuálních plátcích. K široké veřejnosti se ale dostal tak maximálně Ted Lasso, zbytek je v režimu “slyšeli jsme o tom, neviděli jsme to”. I u Applu se bude šetřit. A Hollywood na to se skřípěním zubů přistoupí, protože pořád lepší, když Apple platí trochu míň, než aby showbusiness ze dne na den zklamaně opustil. I tahle varianta je totiž stále ve hře.

Leak sem, leak tam

Disneymu před pár dny utekl z firemního Slacku asi terabajt vzájemných konverzací a hodní hackeři ho dali online, takže se jeden z mých kamarádů jal přehazovat velkou lopatou plkání o výletech na Floridu a do Hamptons, nekonečné fotky psů, michelinských restaurací a kachních selfíček. Vzniklo prý několik chytrých skriptů, které v tom moři obsahu umí rychle hledat, ale nečekejte skandální odhalení jako v případě úniku dat ze Sony před deseti lety. Na Slacku se prostě jen tak klábosí, to maily od Sony byly podstatně výživnější.

Ne všechny úniky jsou ale nehodou. Marvel přiznal, že se pokusil zmást fandom Deadpoola & Wolverinea manipulací některých skutečností a dokonce záměrným vypouštěním klamných informací influencerům a dalším klíčovým osobám. Agenti chaosu si už mohou odpočinout, třetí Deadpool míří do kin a očekává se, že o víkendu zabodne tržební vlaječku někam ke 170 milionům dolarů. Cesta za globální miliardou však nebude tak snadné, jak se ještě na jaře mohlo zdát.

 U Warnerů dodriblovali

 Sportovní okénka možná přeskakujete a já se vám vlastně nedivím. Jenže tady se nám rýsuje šťavnatá žalobička. Klopotná snaha WarnerBros Discovery zajistit si opět práva na třetí balíček NBA, je definitivně u konce. Liga se rozhodla dát přednost podobné, ale perspektivnější nabídce Amazonu. Warneři tvrdí, že nabídli srovnatelné podmínky a protože jde o prodloužení stávajících smluv, mají na balíček přednostní právo. NBA tvrdí opak.

Celé to může být jen divadlo, aby z toho Warneři nevyšli jako úplní zoufalci. NBA si každopádně na nových smlouvách (jsou uzavřené na období 11 let, s platností od příští sezóny) přijde na cca 76 miliard dolarů, což je skoro trojnásobek oproti těm stávajícím. 

AMC: Účet stále drží

Největší síť multiplexů na světě, AMC Theatres, sice zažívá krušné časy (od Covidu vlastně bez přestávky) a letošní léto jí určitě nepřidá, jakkoliv červen a červenec zachraňují, co se dá, ale nyní se manažerům povedl husarský kousek. Uprosili investory o odložení značné části jejich miliardového dluhu o tři roky. Bude tedy stále kam chodit do kina, jakkoliv netuším, co tam bude americké publikum v srpnu dělat, protože po premiéře Deadpoola & Wolverinea se tak měsíc a půl nebude nic zásadního dít. Pak přijde Beetlejuice, Beetlejuice, kterého snad spasí fanoušci seriálové Wednesday.

Obávám se, že řada kinařů v Evropě u svých investorů s prosíkem neuspěje, ale chci doufat v optimistický vývoj. Choďte do kina, kupujte si domů popcorn místo večeře. A těšte se na speciál o chození do kina pro předplatitele. Jednou ho můžete přečíst svým dětem, aby věděli, jak dobře jsme se měli.

Kolik prstů máš, tolikrát si člověkem

Strašidlo umělé inteligence obchází Hollywood velmi vytrvale. A do některých dveří už si našlo cestu. Víte, jak se pár křiklounů, co ještě pořád kupují fyzická média, dožaduje 4K transferů svých oblíbených filmů? Studia jim vycházejí vstříc. Dokonce vycházejí na UHD Blu-rayích i méně důležité filmy jako třetí Čelisti. Všichni jsou spokojení. Pokud se tedy nezadívají do pozadí záběrů, kde se nacházejí zcela nové detaily. Zcela nové komparsisty např. Nikdo je neporodil, nikdo jim nezaplatil a nikdo se o ně nestaral, takže mají tři oči, sedm prstů na každé ruce a hlava je nebrní proto, že vidí žraloka, co žere lidi z masa a kostí, je jim zle z toho, jak jim ve virtuálních hlavách bzučí jedničky a nuly v nekonečném valčíku absolutní nadbytečnosti.

Kamarád Petr Hrošík Svoboda mi jednou říkal, že je radši za všechny ty svoje VHS, protože jsou sice v mizerném rozlišení, ale zas má jistotu, že jde o původní verze. Nikdo mu je nezprasí divným color gradingem čtvrtého releasu, nikdo mu do Star Wars nepřidá postavy nebo nezmění načasování Hanova výstřelu. Nikdo mu do oblíbených scén nevpašuje digimutanty ve třetím a čtvrtém plánu.

Tehdy jsem jen ze slušnosti přikyvoval, dnes už i chápu.

Jednou větou…

Po Nelsonu Peltzovi prodal všechny své akcie i Ike Perlmutter. Tím končí nejen přetahovaná o vedení Disneyho, ale také jedna velká kapitola bývalého vedení Marvelu. Hodnota jeho podílu je odhadována na 3 miliardy dolarů. Ještě před pár lety držel akcie za asi 1,5 miliardy dolarů (tehdy byla jejich cena poloviční) a doufal, že akcie půjdou níž, aby mohl lacino přikoupit větší podíl. To byla ostatně - špatně skrývaná - strategie Perlmuttera i Peltze, když se snažili zatřást Igerovým trůnem a vyvolat mezi akcionáři poplach. Nešlo jim o snížení, ale naopak zvýšení hodnoty akcií. Iger se začal “snažit” a jakmile uhájil křeslo tváří v tvář nově zvoleným členům dozorčí rady, nechali se rebelové vyplatit. Jak prosté.

Uznávám, že už jsem starší, takže mě fenomén Skibidi úplně minul, ale jistý YouTuber začal házet na svůj kanál videa generovaná v sandboxu Garry’s Mod. Začalo to hlavou v toaletě zpívající stejnojmennou písničku. Ve druhé epizodě už jsou hlavy tři, v pisoárech. Třetí epizoda naznačuje invazi zpívajících záchodových mís do center velkoměst. Mísy pak začínají létat, jde proti nim do boje armáda. Jsou nasazeni roboti, přichází umělá inteligence, ale vše je marné. Aktuální epizoda č. 76 v osmi minutách předvádí epickou občanskou válku záchodových mocností. Vypadá to jako něco od Michaela Baye, takže vás jistě nepřekvapí, že Michael Bay chystá blockbusterovou adaptaci celého fenoménu. Ano, je na čase sklopit záchodové prkýnko a zaklapnout notebook. Pro dnešek už bylo internetu dost.  

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace