Rok v kostce 2023 – 1. část: Kdo je hercem roku a jaká scéna byla nejpůsobivější?
12:00 | 30.03.2024 |
Já se fakt snažil to letos urgovat. Poprvé jsem s tím na zbytek redakce naběhl snad už v únoru, ale holt jsme líná banda. I když ne, líná není to správné slovo, jsme vytížená banda a zvládat točit videoobsah, dělat recenze, psát VIMka a do toho ještě mít regulérní práci a život, to je občas holt těžký, takže první část posledního ohlédnutí se zpět za loňským mimořádně povedeným filmovým rokem přichází až teď, na konci března, a já jsem vlastně ještě celkem rád, že jsme to stihli alespoň tak. Přičemž nebojte, pokračování téhle naší tradiční kostky dorazí co nevidět. Takže bez dalšího zdržování, tady je přehled nejlepších herců, nejpůsobivějších scén, největších událostí, nejlepších bitek, nejvtipnějších scén, největších bizárů a taky nejlepších soundtracků za rok 2023.
NEJPŮSOBIVĚJŠÍ SCÉNA
Redakční tip – Finále Babylonu
Vypjaté konce Chazellových filmů jsou podobně trademarkové jako třeba vzletné finálové hudební koláže Christophera Nolana. U Chazella jsou to zas frenetické dojezdy. Intenzivní až běda, maximálně nabité a po všech stránkách vrcholící – až se může člověku zdát, že nejprve si zručný režisér vysní konec, a až pak okolo něj vystaví parádní film. Platí to i o Babylonu, kde tříhodinová freska o raném Hollywoodu vrcholí v dechberoucí ódu na krásy kinematografie. Průlet historií, v němž se od Zpívání v dešti dostaneme až k Tronovi s Avatarem, je opojným a extatickým zhmotněním všech důvodů, proč lidi milují film. A proč je milujeme i my. Perfection. (Cival)
Osobní tip Civala: Mluv se mnou s rukou – Nenápadné hororové indiečko si většinu fanoušků musí získat během dravě natočených rituálů, kde se vyvolávají duchové mrtvých. Fajn nápad, ale zejména jeho realizace je opravdu parádní, vizuálně podmanivá a celkově strhující.
Osobní tip KarlaR: Jednozáběrovka ve Vyproštění 2 – Pro někoho možná otřepaný gimmick, pro mě čirý akční nářez mile podtrhnutý tím, že se část téhle „jednozáběrovky“ točila v Brdech. Tedy v podstatě u mě za barákem…
Osobní tip Mr. Hlada: Úvodní party v Babylonu – Není moc filmů, které by začaly tak efektně jako Babylon. Nejdivočejší párty, kde se dějí šílené věci, je na ní spousta sexu, koksu a slon, svůdná Margot Robbie a kamkoliv se člověk podívá, tam se něco děje. Tohle urežírovat muselo být peklo. Ale výsledek je nádherný.
Osobní tip Rimsyho: Rozhovor v autě v Zabijácích rozkvetlého měsíce – Druhá kategorie a opět v ní má prsty Robert De Niro – tentokrát rovnou ve spolupráci s DiCapriem. Ve chvíli, kdy se jejich postavy lehce přetahují ohledně podpisu smlouvy u auta, Scorsese dokáže budovat napětí podobné nejlepší scéně v Irčanovi, kde se pro změnu dohadovali Al Pacino a Joe Pesci. V obou případech by se napětí dalo krájet sekáčkem na maso.
Osobní tip do_Oda: Úvod ve městě v On se bojí – Jako celek mě On se bojí spíš zklamal, protože ke konci začal být zbytečně doslovný a úmorný ve snaze šokovat a zahltit diváka všudypřítomnou symbolikou. To však nic nemění na tom, že ze začátku měl náběh na to stát se pro mě jedním z nejlepších filmů roku, protože to, jak dokázal Ari Aster v první části zhmotnit paranoiu a strach hlavní postavy ze světa kolem ní, to bylo něco tak naprosto dechberoucího a v kině natolik intenzivního, že mi to v hlavě žije rent-free dodnes.
Osobní tip TedaGeorge: Matka Michaela Jordana volá do Nike – Všichni jsme samozřejmě věděli, že se Jordan s Nike domluví, ale Affleckovi na režijní sesli se v průběhu filmu stejně povedlo vykřesat napětí a pochyby. O to sladší byla telefonická (skoro)tečka, během které volá zmoženému Sonnymu Michaelova máma, aby mu oznámila, že vymodlená procenta z prodejů tenisek zabrala.
Osobní tip Croma: Velryba se zvedá ze židle – Rezignovat na život a nechat se zavalit obludnou nadváhou vás společensky deklasuje na nechutnou karikaturu člověka. Máte potom ještě šanci vůbec nalézt ztracenou důstojnost a dokázat svým blízkým, že je milujete? Brendan Fraser ve Velrybě to dokázal. Jeho vstávání z křesla vám doslova vezme dech svou intenzitou.
Osobní tip Jokola: Halucinační proslov v Oppenheimerovi – Opěvovaný Oppenheimer mě bohužel příliš neuchvátil, ale scéna, kdy vědec čelí ovacím ve stoje, zatímco se mu před očima jeho posluchači roztékají, je excelentní. Evokuje totiž přesně to téma, u něhož jsem doufal, že se na něj Nolan bude soustředit mnohem víc. Rozpolcenost, vina a strach z toho, čeho se člověk může dopustit. Nolan ještě nikdy nebyl takhle děsivý a mě jen mrzí to, že v tomto duchu se nenesla větší část filmu.
Osobní tip krauseta: Scéna se studentem v Tár – Podle mě nejlepší film loňského roku v české distribuci nabídl pozoruhodných scén několik. Dlouhé ztrapňování studenta, během něhož však zazní věcné argumenty týkající se vztahu mladých a dějin umění, nese však značnou relevanci. Dirigentka a skladatelka Lydia Tár se setkávává během výuky se studentem, který nechce hrát Bacha, protože to byl „bílý heterosexuální muž“. A je tím naprosto poděšena. Pozve ho tedy ke klavíru a nabídne mu pasivně agresivní přednášku o hudbě a předsudcích. Je aktuální, a přesto překroucená. Šikanózní, a přece k zamyšlení.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry