Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #63: Generátory míří do Hollywoodu, YouTube se na ně těší


ikona
imf
aiimfnewsletterparamountwarner bros.
Umělá inteligence vystrkuje růžky a práce pro lidi je stále méně 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

V posledních několika dnech si newsletter začalo odebírat větší množství lidí, čímž bych chtěl poděkovat autorům, kteří Hollywood 101 zmínili nebo aktivně linkují. Také se pokusím do budoucna rozdat trochu lásky a upozornit na zajímavé projekty na Substacku. Rád bych nováčkům připomněl, že máme i podcast, k němuž se lze dostat v archivu (ten je ale pro neplatící relativně mělký) nebo na Spotify. Zrovna v pondělí se tam rozjel i vypravěčský formát, takže pokud si chcete hollywoodské zákulisí vzít třeba i do auta nebo do ucha, zaposlouchejte se a dejte vědět, jak se vám to líbí. Jedině tak udržíme nově stanovené cíle a epizody budou dvakrát měsíčně.

SORA klepe na dveře

OpenAI se tento týden schází s hollywoodskými špičkami, aby jim ukázala, co jejich nový videogenerátor SORA vlastně umí. Už jsem psal, že Tyler Perry po soukromé prezentaci zrušil investici do svých filmových ateliérů v hodnotě 800 milionů dolarů. Jedna věc je sledovat promovideo, druhá pak vidět akci aktuální (pravděpodobně o dost pokročilejší) algoritmus, který lze libovolně škálovat díky outsourcování computingu skrz cloud na nějakou serverovou farmu, tak aby člověk mohl měnit prompty a parametry v řádu minut.

Říká se, že byznysmeni v Hollywoodu nemají fantazii, proto potřebují opravdové umělce a celá historie komerční kinematografie je vlastně o tom, že spolu obě skupiny hrají na kočku a myš. Exekutivcům proto OpenAI hodlá ukázat s čím vším jim může SORA pomáhat v praxi. Nakreslit storyboardy, vyrobit tzv. animatics (dneska už se skoro vše tvoří v hrubých 3D animacích)? Tam už často A.I. nahrazuje celá studia, která se extenzivní přípravou blockbusterů živí. Možností je ale nepočítaně a v podstatě v rámci preprodukce a postprodukce neexistuje oddělení, jež by bylo ušetřeno.

 

SORA bude v druhé půlce roku k dispozici i laické veřejnosti, ale OpenAI do té doby kromě exekutivců potřebuje zaháčkovat i tvůrce. Proto obejde desítky režisérů, aby ulovila jednoho, dva trochu slavné, kteří budou ochotní s novou technologií experimentovat. Jedině tak SORA přestane být samoúčelnou blbinkou a technologickým cvičením. Je potřeba ji proměnit v marketingový nástroj.

A k tomu je potřeba nějaká osobnost, která vezme štafetu umělé inteligence a poslouží jako most mezi starou “hloupou” kinematografií a tou “chytrou. Zní to bláznivě, ale ani na okamžik nepochybujte, že se někdo do téhle oprátky chytí. V tomhle ohledu se mi líbí přirovnání v jednom z komentářů. “S umělou inteligencí se věci převrací. Lidé mají pocit, že pořád zůstanou tím řidičem za volantem. Z pohledu svých šéfů se však stanou tažnými koňmi a bičem bude práskat právě A.I. Kůň si taky myslí, že řídí, protože je ten vepředu, co šoupe nohama. Nic ale není dál od pravdy.”

Hollywoodu se navíc krátí čas. Podle výzkumu agentury Deloitte YouTube sledovaností a důležitostí v životech teenagerů s přehledem válcuje všechny streamovací platformy. TikTok, Instagram a Twitch nejsou o moc pozadu, takže lze ze statistik vykoukat, že uživatelsky generovaný obsah tvoří víc než polovinu konzumovaného audiovizuálu příslušníků GenZ.

 

Jakmile bude SORA vypuštěna mezi běžný lid, na zmíněných sociálních sítích se začne objevovat moře obsahu a pokroková mládež bude Netflixu, Maxu, Disney+ nebo kinům věnovat čím dál tím méně času a pozornosti. A nemusíme vlastně ani čekat na videogenerátory, pět milionů odběratelů brzy oslaví youtubový kanál Fake Jenna Ortega, v jehož krátkých videích různě křepčí a exhibuje Jenna Ortega, Leonardo DiCaprio, Margot Robbie nebo Timothée Chalamet. Jde o velmi povedené deepfakes, které v některých momentech znejistí i poučeného diváka.

Na sociálních sítích může podobně věrohodný obsah generovat kdokoliv. Nemusí se podřižovat přísným pravidlům hollywoodských cechů. Hranice toho, co se sluší a nesluší, přestanou existovat, a pokud se nebude copyrightově freestylovat na amerických platformách, zůstane na internetu celá řada zákoutí, kde si budete moci dovolit vygenerovat úplně cokoliv. A Hollywood nebude mít šanci těm akcelerovaným trendům absolutně konkurovat.

YouTube skóruje

Dalším důkazem toho, jaký vliv na mladé a ještě mladší životy YouTube bezesporu má, je chystaná kinopremiéra youtubového blockbusteru Ryan’s World the Movie: Titan Universe ve 2000 kin. Dvanáctiletý youtuber následuje ve stopách Taylor Swift, obchází celý Hollywood a uvádí v širokém nasazení do kin… svoje youtubové video! I z traileru to vypadá jako trochu lepší produkce toho, co se na jeho kanálu objevuje, tentokrát s větším důrazem na příběh, animované vložky a efekty, ale když se nad tím zamyslíte, je to neuvěřitelná výpověď o tom, kam jsme došli.

Kdo Ryana Kajiho nezná, ten by měl vědět, že jeho rodiče ho na dráhu profesionálního youtubera vyslali už ve třech letech. Roztomilý Ryan rozbaloval a komentoval před kamerou nové hračky a jiní rodiče to pouštěli svým dětem. Pak Ryan začal prožívat i další epizody svého života před kamerou a dnes má vlastní merch, sadu hraček ve Walmartu a televizní seriál na Nickelodeonu. Na YouTube ho sleduje přes 60 milionů lidí.

 

Už v Ryanových začátcích se bouřili strážci morálky nad tím, že si rodiče z batolete dělají budoucí kasičku. Došlo to tak daleko, že v některých evropských zemích je podobná činnost klasifikována jako dětská práce a postavená mimo zákon. V USA ale rodiče takhle malé děti prohánějí po castinzích do televizních reklam či seriálů, takže těžko říct, kde vlastně leží hranice dobrého vkusu a vychování.

Faktem zůstává, že Ryan bude v srpnu v kinech a rodiče mohou vzít děti do kina na jejich oblíbeného youtubového hrdinu. Jako otci pětiletého cvrčka mi to přijde bláznivé, ale možná jen nemám dostatečně rozvinuté obchodní cítění.

Rodiče malého Ryana, na rozdíl od Taylor Swift, oslovili velká filmová studia. A všude se jim dostalo zamítavé odpovědi. Youtubeři na stříbrném plátně nefungují. V srpnu uvidíme, jak přesný odhad situace tito čtyřicetiletí exekutivci v dobře střižených oblecích aktuálně mají.

Kdo se neodstěhoval, ten živoří

Po loňských stávkách herci naříkají nad aktuálním stavem televizní branže. Kdo přežil několik měsíců stop stavu a neodstěhoval se z Los Angeles zpátky k rodičům, ten momentálně utrácí své poslední úspory. Studia a televize neobjednávají pilotní díly, sezóny už nemají 22-24 epizod, ale spíš 13-18 (na streamech se průměr pohybuje kolem 7-8). Snížily se průměrné rozpočty, které v lineárních televizí činí 3-5 milionů dolarů na epizodu, na streamech 5-10 milionů. Výjimkou je jen hrstka AAA projektů, kde se pořád ještě může rozpočet vyšplhat na 20 milionů, ale velkou část spolkne triková postprodukce a honorář hlavní hvězdy.

Vedlejší role v seriálech jsou na ústupu, zejména takové, ze kterých můžete pohodlně vyžít několik sezón. Dnes má seriál maximálně pět hlavních a vedlejších stálých postav a zbytek se střídá jako ponožky, což vede k dalším úsporám. Herci si tedy jako cech vydupali ve stávkách lepší podmínky, ale profitovat z toho může jen čím dál tím nepatrnější zlomek jejich obce.

Kratší sezóny a nižší počet seriálů znamená, že contentové smrštění pocítí všechny profese. Starší diváci si toho ani nevšimnou, už tak nestíhali vše ukoukat. A mládež se dokrmí na sociálních sítích u influencerů. Omlouvám se, že dnešní čtení není moc optimistické. Není každý den posvícení.

Kolik stojí Paramount?

Ačkoliv se po Velikonocích v newsletteru budu věnovat spíš akcionářským šachovým partiím u Disneyho, je dost možné, že to Iger ustojí bez ztráty kytičky, a opravdová legrace bude jen u Paramountu, jak jsem ostatně předpovídal. Shari Redstone má většinové hlasovací právo, ale je menšinovou akcionářkou. To vytváří značnou tenzi, protože momentálně odmítla 11 miliard dolarů od fondu Apollo, který nabízel tuhle štědrou částku jen za samotné filmové studio.

 

V čem je háček? Že by akcionářům a tedy i Shari zůstalo na krku zbylé torzo společnosti, o něž by bylo potřeba se náležitě starat. Mluvíme zejména o lineárních TV stanicích, streamovací platformě Paramount+ a dalších nepříliš perspektivních drobcích. Na druhou stranu je těch jedenáct miliard nad tržní hodnotou celé firmy i nad nabídkou Skydance Davida Ellisona.

Jenže Ellison nabízel peníze přímo Shari Redstone za její National Amusements, což je pro ní logicky lepší scénář, protože jí to zachrání od aktuálních dluhů. Shari tak drží zbytek akcionářů i vedení firmy jako rukojmí, což se všem kolem ní rychle přestává líbit. Tyhle tanečky navíc poměrně dost cvičí s už tak nízkými akciemi Paramountu, do nichž vložilo své peníze několik hodně vlivných lidí. Tlak sílí a momentálně visí ve vzduchu hned několik apokalyptických scénářů. Pokud se Paramount neprodá vcelku a dojde na tzv. porcování medvěda, rozebereme si osud slavného studia v samostatném postu.

Filmy zadarmo!

Málem mi uteklo (tady bych rád poděkoval za echo Tomášovi Vyskočilovi), že Warneři spouští 2. dubna zdarma v rámci DVB-T2 novou stanici Warner TV, kde poběží filmy a seriály z jejich produkce v SD rozlišení (v rámci placených kabelovek bude kanál šířen v HD). Diváci se mohou těšit na tematické cykly, ale i starší seriály z produkce HBO.

Sony pořád ještě nechystá vlastní VOD platformu, ale výrazně šlape do segmentu jménem FAST (Free Ad-Supported TV - obsah zadarmo protkaný reklamami), kde nabídne nově v Evropě 50+ tematických stanic, kde poběží dokolečka její kultovní seriály. Bohužel se nám stejně jako v případě Pluto TV od Paramountu zase FAST vyhne obloukem, v první vlně jsou totiž jen Velká Británie, Francie, Německo, Španělsko, Itálie, Švédsko, Dánsko, Norsko a Finsko.

Širší chodníky i cyklostezky

Los Angeles oznámilo ambiciózní plán na revitalizaci Hollywood Boulevardu, slavné ulice, jejíž součástí je i legendární chodník slávy. Na co se mohou turisté těšit? Širší chodníky, víc cyklostezek a méně aut. Za sebe tedy musím říct, že jsem tam byl celkem třikrát a v posledních letech není ani tak problém s auty (po Hollywood Boulevard se dá jezdit, ale skutečně jen krokem), protože ty se většinou uklidí do předražených parkovišt v bočních uličkách. Pokud o něco zakopáváte, jsou to bezdomovci a žebrající maskoti, co ve svých kostýmech a maskách postávají u různých hvězd a chtějí se s vámi za nějaký ten dolar vyfotit.

 

Půlka lidí tu chodí s nosem v mobilu, druhá zase kouká do země a kontroluje hvězdy, takže riziko srážky je tu doslova na každém metru. Revitalizace způsobí jediné, místní se tomuto místu budou ještě víc vyhýbat a vy tu opravdu potkáte jen přespolní a turisty. Jestli je tohle záměr města, pak bude iluze kulturního skanzenu kompletní. Až na ty bezdomovce, ale to je problém celé širší aglomerace.

Jednou větou…

Martin Scorsese se mimosoudně vyrovnal se scenáristou a producentem projektu Operation: Fortitude. Ti mu zaplatili 500 tisíc dolarů, aby jim pomohl projekt v Hollywoodu “rozhýbat”. Po 15 měsících jim došla trpělivost a začali se soudit. Scorseseho právníci argumentují, že projekty v development hell klidně stráví i několik let a že žádný ze Scorsesem oslovených režisérů neměl zájem. A že prý Mártymu žalující strana dluží dalšího půl milionu za odvedenou práci. I takhle básníci přicházejí o iluze.

Zlaté glóby budou i následujících pět let na CBS. Otázkou je, komu bude CBS tou dobou patřit, protože spadá pod Paramount, jehož aktuální životnost se počítá (viz výše) spíše na týdny, max. měsíce.

 

Po Margot Robbie si Warneři zavazují i Timothéeho Chalameta first-look dealem na několik let. Dobře zaplacená smlouva jim do stáje nastěhuje další spolehlivou dojnou krávu. Warneři také investují na japonském trhu, kde se chtějí podílet na anime filmech a seriálech. Svou roli v tom sehraje i to, že do Asie již brzy konečně přijde Max, který tu nahradí archaické HBO Go.

SAG-AFTRA po dlouhém vyjednávání schválila 95% většinou znění smlouvy se segmentem televizní animace na další tři roky. I tady se hrálo především o finanční záruky a kontrolované nasazení umělé inteligence.

MIPTV, jeden z nejdůležitějších filmových marketů, který se už víc než šedesát let koná souběžně s filmovým festivalem v Cannes a byl svědkem řady legendárních dohod a úlovků, se od příštího roku přesune do Londýna. MIP London se odehraje v únoru 2025 a bude se konat souběžně s čím dál tím důležitějším eventem London Screenings. Je to mrzuté především pro ty exekutivce, co se rádi ohřáli na francouzské riviéře, ale MIPTV upadal už delší dobu a Covid mu dal ránu z milosti. V Londýně se market sveze s ostatními eventy a bude spíš příležitostí k networkingu než místem, kde se loví nové filmy.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (11)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace