Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #52: Tom Cruise se stěhuje a Zlaté Glóby účtují


ikona
imf
golden globeshollywoodimfimf vs. hollywoodnewslettertaylor swifttom cruise
Kam míří Ethan Hunt, do čeho sype peníze Čína, nebo kde začíná šetřit Netflix.  

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Netflix zavírá peněženku, tučná léta jsou u konce!

Opakuju se? Trochu jo, protože ačkoliv teď všichni bijí na poplach s tím, že Netflix letos vyprodukuje o poznání méně filmů a seriálů, pohled na statistiky loňského roku naznačuje, že to nejlepší jsme si užili v roce 2022, kdy Netflix pustil do světa přes 800 Originals, ať už šlo o filmy, celovečeráky nebo dokumenty. Letos jsme zaznamenali zhruba šestnáctiprocentní pokles, kdy Netflix závěr roku trochu vypustil, omezil seriálové premiéry a zejména zabrzdil premiéry dokumentů a stand-up speciálů. V podstatě jsme se dostali na úroveň 2020-2021 a letos se počítá zhruba s šesti stovkami premiér, což by byl pokles o dalších cca 25 %.

Ochlazení ve všech branžích se moderně nazývá “rightsizing”. Netflix si ho může dovolit, protože streamovací války vyhrává s velkým náskokem, díky horám peněz nakupuje od ostatních do katalogu (kdo si pustil o víkendu Top Gun: Maverick? V Česku málem vyhrál žebříček sledovanosti!) a navíc se už poučil z předchozích nezdarů. Dvousetmilionové blockbustery od slavných režisérů budeme v původní produkci Netflixu vídat čím dál tím méně. Sněžné bratrstvo (Society of the snow) od J.A. Bayony je přesně tím velkolepým bijákem podle skutečných událostí, s nímž by měl Netflix oslovovat globální publikum. Snímek za šedesát milionů, co vypadá rozmáchle a jinde ho neuvidíte.

 

Plus hallmarkovské romantické komedie, dokumenty o bizarních postavičkách, true crime série, co dělají čísla za všech okolností. A prestižní seriály na mnoho sezón, co vám zachovají dlouhodobou přízeň publika. Předražené blockbustery se silnými IP si nakoupíte od ostatních poté, co jim udělají reklamu kina a případné dřívější uvedení na jiných TVOD/SVOD. Jak snadné. Tohle je nová realita, dámy a pánové. A jestli ji Netflix ukočíruje správným směrem, možná se mu přestaneme smát za jeho klopýtání á la Gray Man nebo Red Notice. Podobné sázky na nejistotu už nebudou mít na platformě místo.

V budoucích týdnech očekávejte sekyry dříve rozjetých seriálů. Bude to bolet, zůstane nám tu celá řada nedořešených dějových linií a opuštěných postav. Ale takový je život. Možná i proto Netflix pustil do světa tu dlouhatánskou tabulku sledovanosti, aby měl alibi pro rušení projektů, na které “nikdo nekoukal”. Vše souvisí se vším, ale ne všechno může tahat peníze z tátovy bezedné kapsy. Bezstarostné dětství skončilo, streamovací války jdou do puberty, v níž se formuje charakter a začínají první tvrdé střety s realitou.

Ne-tak-úplně-Zlaté glóby?

Kolem víkendových Zlatých glóbů se vznáší celá řada otázek, ale žádná z nich se překvapivě netýká výsledků. Dopadlo to plus mínus podle očekávání, celá soutěž a její voličstvo se obměnily a CBS vzala staronové Glóby na milost poté, co se jich pod záminkou Covidu šikovně zbavila. Abyste to chápali, CBS platilo za předávání s nemilosrdně klesající sledovaností cca 60 milionů dolarů ročně. A přestávalo se jí to vyplácet. Během Covidu se jedny Glóby nevysílaly, druhé se přesunuly (už ve stínu proběhnuvších kontroverzí) na úterý, což uškodilo jejich sledovanosti a zdálo se to být posledním hřebíčkem do rakve.

Jenže Glóby povstaly z popela. CBS jim po stávkách dala jednorázovou šanci, protože veřejnost i Hollywood se potřebovaly trochu poplácat po zádech. A vysílalo se opět o víkendu, takže čísla sledovanosti šla automaticky nahoru, což jistě zařídil i souboj Oppenheimera a Barbie. Devět a půl milionu diváků je dvakrát víc proti katastrofálnímu loňsku, ale pořád je to cca půlka zlaté éry Zlatých glóbů.

 

Pár dnů před vysíláním všichni řešili, jestli se Taylor Swift “utrhne” z fotbalu svého přítele a dorazí na show, v níž má své vlastní želízko v ohni. A Taylor skutečně dorazila, vlastně ani nevím jestli helikoptérou, jak insideři předpovídali. Seděla v publiku, pila víno a profesionálně nezareagovala na štulec moderátora Jo Koye o tom, že ji při fotbale kamery snímají častěji než samotné sportovce. Byl z toho virálek a pravděpodobně jediný záběr z Glóbů, který letos putoval po sociálních sítích.

Jo Koy se od začátku zdál jako nejistá volba a vlažným předpokladům bohužel dostál. Hvězdy ale dorazily. Určitě i proto, že v dárkových taštičkách našly exotické zájezdy, víkendové pobyty v luxusních hotelích a někteří šťastlivci i šperky nebo pozvánku do elitních vinoték pro bohaté a báječné. Jen ta svíčka s vůní napuštěné vany, v níž ještě před chvilkou masturboval Jacob Elordi, v dárkovém setu chyběla. Novinka inspirovaná snímkem Saltburn zas a znovu dokazuje, že merch lze uplést z čehokoliv.

Co bude dál? CBS kývlo na Glóby pouze letos, ale po zveřejnění sledovanosti se pravděpodobně v zákulisí domluví dlouhodobější rámcová smlouva, o poznání levnější než ta z desátých let. Takže vlastně win-win, protože si tím noví provozovatelé soutěže zajistí image toho druhého (jako by existoval třetí a čtvrtý) nejdůležitějšího závodu hned po Oscarech.

Cruise utíká z potápějící se lodi

Minule jsem prorokoval v roce 2024 velké přesuny a požírání malých ryb velkými. A kapříci už se začínají hýbat. Mezi největší zprávy tohoto týdne patří přesun Toma Cruise od Paramountu k Warnerům. Kdyby to udělal hned po Top Gun: Maverick, byla by z toho zpráva roku. Takhle je to na pozdvižené obočí a spoustu dovysvětlovaček.

Předně se nejedná o exkluzivní partnerství, takže nemusíme vystrojit pohřeb Ethanu Huntovi, protože Cruise může vesele dál natáčet s Paramountem. To částečně chladí i konspirační teorie o tom, že Warneři kupují Paramount a Cruise se prostě jako první nájemník stěhuje do nového bydlení. Stejně tak ho asi z Paramountu nevyhnali za vlažné tržby sedmé Mission: Impossible. Na druhou stranu žádný strom neroste do nebe a Cruise má momentálně v kapse kromě zmíněné špionské frančízy už jen pokračování Na hraně zítřka (Warneři) a zatím nepojmenované sci-fi natáčené v opravdovém vesmíru (Universal).

 

S Paramountem je to do budoucna nejisté a jeho potenciální noví majitelé by jistě kontrolovali bedlivým zrakem všechny smlouvy. Takže podvázat si Warnery, které si Cruise před pár měsíci naklonil podezřelou pochvalou celovečerního Flashe (tehdy to nikdo v branži nechápal), je mistrovský způsob, jak si zařídit přísun blockbusterových projektů na dalších pár let. A pak už se definitivně půjde do důchodu. Ze spřažení s Davidem Zaslavem Cruise určitě vydojí minimálně dva, tři drahé celovečeráky. Jejich kvalitu si bude muset pohlídat sám, ale zlaťáky se ještě chvilku posypou a to je nejdůležitější.

Sportem ku (finančnímu) zdraví

ESPN stojí tak trochu v zákrytu Disneyho úspěšného streamovacího balíčku. Hodně se mluví o Disney+ a Hulu, ale ESPN+ je spíše chudým příbuzným kabelovkové ESPN (o tom, jak z ní Disney v předchozích dekádách sosal stovky milionů ročně si povíme v nejbližším placeném postu o historii a budoucnosti kabelovek). To se však do budoucna změní a v aktuální honbě za sportovními právy má ESPN jako americký etalon sportovní zábavy pořád ještě náskok. Momentálně podepsala bezmála miliardovou smlouvu s NCAA, což je asociace amerických univerzitních sportů. V názvu je atletika, ale nejpopulárnější je samozřejmě fotbal, basketbal a hokej. Osmiletá dohoda zahrnuje nejen sportovní přenosy, ale i natáčení dokumentů a další marketingovou spolupráci.

Pokud vám to připadá za hubičku, je třeba dodat, že smlouva nezahrnuje americký fotbal a basketbal mužů, protože tyto extrémně populární sporty se dohadují bokem. Přesto má ESPN v kapse velký potenciál, protože zejména ženský basketbal, volejbal a další sporty jsou na vzestupu a existuje velká šance, že s nimi v budoucnu ESPN bezpracně naplní vysílací schémata. Svou hodnotu si dobře uvědomuje i NCAA, protože částka se oproti předchozí smlouvě z předešlých let ztrojnásobila.

Letos nicméně budou padat ještě větší cifry, až se Amazon, ESPN a další tradiční kabelovky poperou o vysílací práva na NBA.

Stávky? Říkal někdo stávky?

Ozvěny roku 2023 neutichnou ani letos. SAG-AFTRA se sice čerstvě dohodla s Replica Studios o používání hlasových replik (alias syntetických dabingů) ve videohrách, ale jde jen o jednu část vyjednávání s deseti největšími videoherními producenty, takže potenciální stávka SAG-AFTRA ve videoherním prostoru stále ještě hrozí.

Z kraje ledna se také ozval šéf IATSE Matthew Loeb a vybídnul AMPTP, aby začali vyjednávat co nejdřív. IATSE je připravena stávkovat, protože její členové jsou naštvaní a vyčerpaní. Rozhodně nebudou chtít ztrácet čas tanečky kolem stolu a protahovat vyjednávání na dlouhé měsíce jako v případě WGA a SAG-AFTRA. Proto požadují začátek schůzek před vypršením stávající smlouvy a varují, že rozhodně nevezmou zesláblý Hollywood na milost jen proto, že jsou až “třetí” v řadě.

Čína ještě neřekla Hollywoodu sbohem

Čínská kina zažila oproti loňskému roku famózní 83 % růst (7.7 miliardy dolarů vs. 9 miliard severoamerického trhu) a v posledních letech si zcela vystačí s domácí produkcí. To však neznamená, že by tamní investoři na Hollywood zanevřeli. Investiční fond Bona už dříve vložil cca čtvrt miliardy dolarů do filmů jako Marťan, Válka o planetu opic, Vetřelec: Covenant nebo X-Men: Apokalypsa. Šlo o dohodu s 20th Century Fox a hollywoodské studio logicky příjem cizího kapitálu přivítalo, protože podobní investoři jsou pasivními hráči a do ničeho se nemontují, jen spokojeně čekají na své zisky.

 

Bona nyní přináší další kapitál a tentokrát už vyjednává s Disneym. Největší zájem je o Deadpooly a Avatary, stejně jako o další sequely Planety opic. Není jisté, kolik milionů přiteče tentokrát, ale Bob Iger tuto dohodu ochotně odkýval už proto, že zainvestované filmy budou mít snažší cestu do čínských kin, jakkoliv z těch následně přicházejí jen zlomky tržeb oproti domácímu a evropskému trhu. Na zmíněných čínských tržbách loňského roku měly zahraniční produkce podíl pouhých 16 % a toto číslo se dlouhodobě snižuje (v roce 2013 to bylo 29 %).

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace