Horor Noční koupaní prošuměl. Wonka stále vládne, sexbomba Sydney má hit!
13:00 | 08.01.2024 |
Je to přesně rok, co kina po celém světě plundrovala M3GAN. Spojení úspěšných a horory proslavených producentů Jasona Bluma (Blumhouse) a Jamese Wana (Wanhou-… dobrá, Atomic Monster) první lednový víkend přineslo hit, který především díky špičkové virální kampani otevřel v USA s mohutnou 30milionovou silou a globálně málem pokořil dvě kila. Pouze Avatar 2, přepočítávající tou dobou celosvětově již 1,7miliardový nášup, tenkrát odolal nástupu děsivé, avšak stále mládeži přístupné panenky.
Povedená, avšak ničím výjimečná žánrovka s Allison Williams, na kterou se v redakci tenkrát těšili především Cival s imfem, zvládla s rozpočtem 12 milionů dolarů nalákat do multiplexů tolik diváků, že se samozřejmě velmi rychle oznámilo pokračování. Toho se však dočkáme až na začátku příštího roku. Bylo tedy třeba něčím zaplnit osvědčený lednový slot, a bohužel pro Bluma s Wanem tím „něčím“ bylo násobně méně lákavé Noční koupání.
Byť se znovu zbytečně neutrácelo a rozpočet podle všeho nepřekročil 15 melounů, hororové plácání se v bazénu bude v kancelářích hororových monarchů hodnocené jako promarněná příležitost a slepá ulička. V Americe totiž první víkend přiteklo do Universalem provozované distribuční nádrže pouhých 12 mega, přičemž zbytek světa se také zrovna nevytáhl a z první várky trhů doplnil také zoufale nedostatečných 6 míčů. Co na tom, že navzdory násobně vyšší investici do marketingu se levná žánrovka časem zaplatí a krvácet nakonec pravděpodobně nikdo nebude. Ambice producentských kamarádů do deště byly mnohem vyšší.
Fakt, že na Rottenech kritici zívají/nadávají a průměrné hodnocení je k dnešnímu dni mizerných 4,4/10, by nebyl až takový problém. Horory to u kritické obce neměly nikdy jednoduché. Problémem je spíše žehrání prvních diváků. Amíci po opuštění kin udělili slabé céčko, zatímco krajané s průměrným 56procentním hodnocením na ČSFD patří ještě k tomu spokojenějšímu globálnímu percentilu. Na IMDb třeba svítí 5/10, což je prostě (i pro specifické horory) slabota.
Tím hlavním problémem je podle mě samotné téma. Co se v druhém plánu povedlo Tobe Hooperovi se Spielbergem v Poltergeistu, to už dnes prostě nikoho nevyděsí. Bazény se dají vypustit, což bylo zmiňováno snad pod každým trailerem k Nočnímu koupání a směšný koncept od samého začátku nezaujal a už vůbec neděsil.
Je trochu s podivem, že to nebylo jasné právě Wanovi s Blumem, kteří děsy publika už tolikrát v minulosti odhadli přesně a byť se o nějaké velké originalitě v jejich podání nedá mluvit skoro nikdy, tentokrát se holt přepočítali. Kdepak, bazény si (na rozdíl od neselhávajících panenek) teď v hororech pěkných pár let neškrtnou. Jedeme dál.
Prvenství si zopakoval Wonka a stačilo mu k tomu 14,5 milionů. Timothée Chalamet a Umpa Lumpa Hugh Grant jsou jedním z mála vítězů konce roku, protože v Americe mají na kontě už pěkných 165 míčů a v součtu se zbytkem světa dokonce čerstvě překonali 460 mega! Půlmiliarda padne už příští víkend a výjimečně šťastní Warneři tak už nasbírali dostatek důvodů k tomu vážně uvažovat o sequelu. Dočkáme se v něm camea Johnnyho Deppa?
U Warnerů zůstanu, protože na třetí pozici paběrkuje jejich druhý a podle všeho poslední Aquaman. Jenom slabou útěchou je překonání kila v USA a trojnásobku globálně (aktuálně Vodník přepočítává 334 míčů). V Americe bude komiksové buddy movie Jasona Momoy a Patricka Wilsona vyklízet pozice už někde u 130 milionů a tak trochu očekáváné čtyři stovky celosvětově pořád ještě nejsou ložené. James Wan nezažívá dobré časy.
Co brambora? Ptáci stěhováci se hrabou z nejhoršího a pořád živí naději, že v Americe doletí alespoň k tomu kilu. Možná dokonce ke 120 míčům. Dalších deset melounů je prozatím popostrčilo někam k 78 milionům, přičemž zbytek světa přidává skoro totožné numero. Universalovská filiálka Illumination je u svých vysoce rentabilních mimoňských animáků zvyklá na mnohem chutnější dolarový zob.
U páté pozice se na chvíli zastavím. Romantika S tebou nikdy se o Vánocích v zámoří uvedla v kinech s pouhými šesti miliony dolary a já v tržebním článku tehdy naznačoval, že to se možná u Sony ani nemuseli obtěžovat s uvedením v kinech. Následující víkend zakončený silvestrem reportoval Cival o dva a půl míče tučnější výsledky a správně zmiňoval, že Sydney Sweeney a Glen Powell se po slabém startu drží v kinech – cituji: „zuby nehty břišáky“.
Stejně jako u mnoha dalších filmů romantiku zachraňovaly vděčné svátky. Všichni (ok, já) jsme každopádně očekávali, že v lednu už budou sexbomba a sidekick Mavericka znovu smutnit. Nestalo se. Nevím, jestli se v Americe probouzejí z hibernace fandové seriálové Euforie, ale apetit po romantice roste třetí víkend v řadě!
Tentokrát nabobtnaly tržby až na 9,5 milionů, takže v USA svítí už celkových 43,7 mega. Ne, tohle vážně není běžné. Máme před sebou čím dál suverénější trvalku a první překvapivý hit přelomu roku. Další a další diváci totiž očividně objevují vděčné laškování krásných hollywoodských hvězd, a pokud to takhle půjde dál, nevylučoval bych v zámoří ani překonání kila. Ve většině světa (včetně Česka) jsou přitom premiéry teprve na pořadu dne, takže 15 mega z první várky mimoamerických trhů se povede ještě násobně rozmnožit. Kudos, Sydney.
Na šestce pádluje tým outsiderů vedený Georgem Clooneym. Ten natolik toužil po filmové adaptaci inspirativního příběhu o veslařích, kteří si na olympijských hrách v Berlíně dojeli pro životní úspěch, že se dokonce vzdal režisérské gáže. Netřeba ho však litovat – prodejem spoluvlastněné likérky Casamigos si před pár lety totiž suše přišel na docela šílených 233 milionů.
The Boys in the Boat každopádně také naplno vytěžili Vánoce a aktuálně přepočítávají ucházejících 34 míčů. Při pohledu na střídmý 40milionový budget veslování myslím u financujících MGM projde. Jenom holt nemůžeme mluvit o hitu, což vzhledem k tématu asi nepřekvapuje ani George.
Muzikálová Purpurová barva je na sedmičce a po vysokém osmnáctimilionovém startu, kterého všudypřitomní Warneři v pondělí 25. 12. dosáhli především mobilizací všemožných církevních spolků a zacílením na hrdé afroamerické etnikum, teď film padá do zapomnění. Vysoké předprodeje sice v jednu chvíli naznačovaly, že v kinech bude úřadovat hit, který o Vánocích prožene i Wonku, ale muzikál nakonec vypráví úplně jiný kasovní příběh.
Aktuální propad o 59 % je suverénně nejvyšší v top desítce a snímek může při pohledu na trudných 54 mega okamžitě zapomenout na pokoření kila v USA. Pokud se nemýlím, tak v zámoří nepadne ani osm pětek, což je vzhledem k reportovanému 100milionovému rozpočtu a předpokládanému nezájmu ve zbytku světa pro studio docela problém.
Wrestlingoví Železní bratři berou osmičku. Financující a náročnějším publikem milovaní kujóni z A24 nabídli dost možná životní roli po Pobřežní hlídce znovu nabušenému Zacu Efronovi a ten jejich důveru nezklamal. Oproti minulému víkendu se klesalo pouze o jednotky procent a železný Zac právě přepočítává necelých 25 mega jenom z Ameriky. Vzhledem k nízkému rozpočtu 15 melounů budou všichni zúčastnění spokojení.
Zbylé dvě pozice okupuje Mannova dost možná labutí píseň s Adamem Driverem Ferrari (90–100 mega rozpočet vs. 16 mega tržeb z Ameriky – to nechcete) a konečně sci-fi komedie, kterou si určitě nenechá ujít především Rimsy - Chudáčci. Yorgos Lanthimos s pomocí své múzy Emmy Stone vystoupal už za 16 milionů dolarů jenom z Ameriky. Přitom se snímek pořád promítá v pouhých 750 kinech!
Cesta do profitabilních vod bude pro Chudáčky vzhledem k více než dvojnásobným pořizovacím nákladům ještě pořádná fuška. Tušené nominace na Oscary a další ocenění (vy už teď pár hodin víte, kolik ze sedmi nominací na Zlaté glóby proměnili) však bezesporu pomohou.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde
Příští víkend bude v Americe sváteční a prodloužený, protože příští pondělí se bude vzpomínat na Martina Luthera Kinga. Využít se toho chystá pestrá směsice snímků v čele s trochu zbytečným restartem dnes už pomalu kultovních Protivných sprostých holek, biblickou satirou The Book of Clarence, stathamovským akčňákem The Beekeper a pixarovkou Duše. Ta se kvůli covidu v době premiéry do amerických kin vůbec nepodívala a Disney se tak trochu zoufale snaží trhnout nějaký ten dolar více než tři roky po premiéře na streamovacím plusku. Uvidíme, zda možný neúspěch nestopne plánované kino-restarty podobně postižených Lucy a Proměny.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry