imf vs Hollywood #46: Natočili Scorsese nebo Scott hity? Dochází Aardmanu hlína?
13:00 | 23.11.2023 |
Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
Jsou Zabijáci rozkvetlého měsíce hit?
Zásadní otázka na úvod, kterou se v uplynulých týdnech snažili zodpovědět nejrůznější analytici. Měřeno studiovými metrikami o hit nejde, protože tradičním hollywoodským hráčům jde primárně o zisk a snahu dostat se do černých čísel už v kinech. Dvousetmilionový epos zatím utržil globálně jen 150 milionů dolarů a nelze ho účetně odepsat ani jako lákadlo na službu Apple TV+, protože jablečný gigant se už nežene za předplatiteli a hraje si své streamovací války jaksi bokem. Chování Applu připomíná investory nejrůznějších fondů, co jsou ochotni odepsat pár milionů, aby se na place mohli potkat s celebritou a vyprávět pak na svých večírcích o tom, jak si dávají drinky s tím a tamtím.
Image, o tu jde především, a je to vidět na pečlivém sítu, skrz který programoví ředitelé Applu pasírují nejrůznější nabídky. Válečný film od Toma Hankse, zásadní knižní adaptace od Martyho, historický epos od Ridleyho Scotta. Minimálně ze Zabijáků a Napoleona čouhají oscarové ambice, a právě tady se dostáváme k metrice, která technologické nováčky v Hollywoodu zajímá nejvíc. Peníze byly, jsou a budou, ale zlatých sošek je každoročně jen hrst a navzdory klesající sledovanosti slavnostního předávání pořád ten Oscar něco znamená, minimálně v branži, kde každý každého rád plácá po zádech, než do nich příležitostně zabodne dýku.
Letos víc než kdy jindy můžeme očekávat velký útok nových hráčů na oscarové mety. Ostatně i Amazon neváhal na Air: Zrození legendy obětovat devadesát milionů dolarů (Ben Affleck a Matt Damon jistě pošlou dárkový koš), protože doufá v herecké nominace. Kdo řeší, že si DiCaprio a De Niro udělali z Applu dojnou krávu? Jestli si dojdou pro nějaké to ocenění, jedná se o velmi dobře investované peníze. Rozdíl je jen v tom, že zatímco dřív se oscarové šachy hrály s dramaty za 30 až 60 milionů dolarů, teď hrajeme poker s pětinásobnými vklady.
Napoleon Ridley
Napoleon Ridleyho Scotta jde s velkou slávou do kin. Stejně jako u Martyho je úplně jedno, kolik vydělá, protože ho má Apple jako imagovku, u které se na peníze nehledí. Ridleymu bude za týden 86 let, ale rozhodně nelení a medvědí silou přispívá k marketingu, protože v rozhovorech vyhlásil válku Marvelu, francouzským filmovým kritikům, historikům a násilným filmům. Takhle rozfoukávat ohníčky na několika frontách, to se musí umět. Ridley má ale dalekosáhlé zkušenosti, podobně šije do kohokoliv těsně před premiérou pravidelně. A občas i po ní, jak se ukázalo u Posledního souboje, kde vyčetl milleniálům, že nechodí do kina, a tak nemohou očekávat kvalitní kinematografii.
To bylo mimochodem u významných režisérů svého času velké téma – chození a nechození do kina. Jenže pak všichni pochopili, že si mohou u streamerů natočit své srdcovky, a tak si našli jiný snadný cíl. Bylo to v říjnu 2019, kdy se Nick de Semlyen z časopisu Empire Martina Scorseseho slavně zeptal, co si myslí o marvelovkách. A Marty mu to hezky zatepla vysvětlil. Legendární „This is not cinema” se dnes používá ironicky, ale Scorsese odstartoval dlouhatánskou frontu režisérů, kteří mají potřebu si do Marvelu kopnout. Většinou jde o legendy, co neočekávají, že by jim snad někdy Kevin Feige zavolal. A poslední pán na holení? John Woo. Ten uzavřel kruh velmi stylově, když před premiérou svého nového akčního filmu Silent Night ještě dodal, že za opravdové filmy považuje třeba ty od Scorseseho, ale těch prý už zas tak moc nevzniká. Tak děkujeme za tvou trošku do mlýna, Johne.
To je hlína
V Daily Telegraph měli trochu pomalejší den, a tak vydali srdceryvný článek o tom, že slavné britské claymation studio Aardman pomalu končí. Prý mu dochází hlína, protože jílový guru, firma NewClay Products, zavírá krám. Zprávu otiskla světová média a všichni se už pomalu začali loučit s ovečkou Shaunem, Wallacem a Gromitem, ale i dalšími postavičkami slavné stáje. O den později Aardman přispěchal s vysvětlením, že mu hlína opravdu nedojde během příštího natáčení, protože… hlína je hlína. Není ze zlata, netěží se v afrických dolech kilometr pod zemí, ale je jí všude dost. A Aardman už má nového dodavatele, takže se nikdo nemusí bát, že by pajďulákům něco chybělo.
Načasování je ale dokonalé, protože na Netflixu se za cca měsíc objeví pokračování Slepičího úletu, komerčně nejúspěšnějšího stop motion animáku všech dob. Sequel taktéž vznikal v dílnách Aardmanu a odehrává se pět let po jedničce (ta měla premiéru před 23 lety). A jak se animovalo po bezmála čtvrt století? Hlínu nahradil 3D silikon. Vyděsil jsem vás? Ne, nebojte se, nemluvím o 3D animaci. Animátoři použili 3D formy a na nich „vytiskli” postavičky ze silikonu, které po vzoru těch hliněných obalili do ohebných kovových kostřiček (endoskeletonů). Proces je zdlouhavější, ale umožňuje víc detailů a jemnější animaci. Změnil se tedy materiál, ale nikoliv postup jako takový – i druhý Slepičí úlet je rukodělným blockbusterem s pajďuláky, dokreslenými pozadími a miniaturami. Žánrově vzdává holt heist filmům, ale i bondovkám, seriálové Mission: Impossible nebo Man from U.N.C.L.E. Hlína, nehlína, Aardman nekončí, a zjevně by si poradil i v případě opravdových problémů s jílem.
Scott Pilgrim: Sám proti sobě
Abychom to ještě trochu odlehčili, udělám další reklamní vložku a bude to opět pro Netflix. Tam se totiž vrátil i Scott Pilgrim. Celovečerák Edgara Wrighta, Scott Pilgrim proti zbytku světa, je dle mého skromného názoru jednou z nejlepších a nejvěrnějších komiksových adaptací vůbec. Ale proč ji nezadaptovat ještě věrněji, jako animák, kde už si vůbec nemusíte brát servítky? Seriálový animák Scott Pilgrim jde na věc se naštěstí nesnaží být opětovnou doslovnou adaptací, protože to by prý autora předlohy Bryana O’Malleyho definitivně zabilo. A tak na to jde trochu jinak. Jak? O tom se musíte přesvědčit sami.
Roztomilé je, že se před pár měsíci objevila anekdota o tom, jak Michael Cera (představitel hraného Scotta) napsal do mailing listu, jehož součástí jsou dodnes všichni tvůrci i herci, reakci na legrační obrázek devět let po jeho zveřejnění. A Chris Evans mu okamžitě odepsal peprnou reakci. Ano, ten báječný casting byl víceméně v začátcích svých kariér: Michael Cera, Chris Evans, Mary Elizabeth Winstead, Kieran Culkin, Anna Kendrick, Brie Larson, Alison Pill, Aubrey Plaza, Brandon Routh a Jason Schwartzman (poslední dva jsou výjimkou, která potvrzuje pravidlo). Bez hvězdných manýrů, bez životních závazků. O to hřejivější je, že když se začalo mezi tvůrci mluvit o animovaném ztvárnění, které se vymyká běžným škatulkám, stačila jedna zpráva odeslaná do stejného mailing listu a… všichni řekli ano.
BenDavid (to není překlep) Grabinski, jeden z tvůrců nového seriálu, měl pocit, že sehnat byť jen půlku původního obsazení bude stát měsíce vyjednávání. K jeho a O’Malleyho překvapení však na e-mail odeslaný po ránu reagovala ještě týž den většina oslovených. A do druhého dne byl kompletní casting zpátky na palubě, aniž by o tom kdokoliv z nich přemýšlel. Mary Elizabeth Winstead prý kývla během deseti minut a o tom, že tentokrát hraje mnohem zásadnější roli, se dozvěděla až o půl roku později, když začala nahrávat ve studiu první repliky.
Tak zkuste dát Scottovi trochu lásky, ať už tomu celovečernímu, nebo animovanému. V tom novějším je tolik akčních scén, že by prý hraná verze každé epizody spolykala minimálně na 100 milionů dolarů. S partou všehoschopných animátorů animák pravděpodobně vyšel na méně než Wrightův film, který stál v roce 2010 cca 85 milionů dolarů. Jen pro srovnání, seriálová hraná verze anime One Piece stála Netflix něco kolem 140 milionů dolarů.
Vřískot 7 na vedlejší koleji
Pokud jste se těšili na další díl Vřískotu, můžete si pomalu hledat jiný koníček. Produkující Spyglass rozvázal kvůli antisemitským komentářům na sociálních sítích spolupráci s představitelkou hlavní role Melissou Barrera a o pár hodin později Jenna Ortega (představitelka té druhé důležité, pro komerční ohlas ovšem zcela zásadní role) oznámila, že se v dohledné době dalšího Vřískotu nebude moci zúčastnit kvůli odloženému natáčení druhé sezóny Wednesday. Scénář k sedmému dílu hororové série každopádně ještě není hotový, takže po rychle nasekané pětce a šestce si s velkou pravděpodobností dáme pauzu. Kdo mohl tušit, že se na tom nakonec podepíše něco úplně jiného než stávky scenáristů a herců.
OpenAI zralá na film
Před týdnem ještě byla OpenAI jedním z úhlavních hollywoodských nepřátel. Startup generativní umělé inteligence ohromoval laiky i odborníky svými schopnostmi, které se zlepšovaly ze dne na den, v Hollywoodu se proti imaginárnímu nepříteli vedla stávková pohotovost, a kdo se vyskytuje na sociálních sítích, tomu neuplyne čtyřiadvacet hodin, aby neviděl nějakou tu novinku týkající se nástrojů umělé inteligence. Nejnovější legráckou je fyzická manifestace toho, co jsem rozebíral už dříve. I veřejně přístupné aplikace už umí „dabing v reálném čase” a to prosím všemi směry, jak jste mohli zaznamenat na krátké ukázce do angličtiny předabovaného celovečerního Švejka. Filipovský, zlatý hlas českého dabingu a patron hereckého nebe, je tu bez mrknutí oka předabován do angličtiny, i s částečným zachováním barvy hlasu a emoce. Fascinující.
O něco méně fascinující bylo korporátní divadlo, kterého jsme byli svědky v uplynulých dnech. V hlavní roli nejsou stroje, ale lidé, a dokonce i ta inteligence pravděpodobně místy chyběla. CEO Sam Altman byl několika aktivisty ve správní radě velmi veřejně vyhnán z postu. Svou roli v tom hrál i jeden ze spoluzakladatelů a největších mozků v oblasti A.I., Ilja Sutskever. Ten ovšem nečekal, že spolu s Altmanem si začnou balit věci i všichni ostatní ve firmě, takže by se mohlo stát, že správní rada nebude mít koho správcovat. Altman mezitím ohlásil, že uvažuje nad nabídkou Microsoftu a to stačilo k tomu, aby lidé s bezednými kapsami začali jednat. V době, kdy čtete tyto řádky, je Sam Altman zpátky ve své kanceláři a je to naopak správní rada, která si balí kufry.
Vzhledem k velké popularitě filmů jako Tetris, BlackBerry nebo Peníze těch tupců, bych si vsadil, že Hollywood už se nemůže dočkat, až to umělé inteligenci vrátí na stříbrném plátně. Někde v kopcích nad Los Angeles už určitě probíhá casting hlavních rolí v téhle big tech frašce. Tak snad to natočí někdo šikovný, abychom se ještě trochu zasmáli, než se definitivně začne smát umělá inteligence.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry