Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #43: Disney v kleštích, nekonečné stávky a ještě nekonečnější filmy


ikona
imf
disneyimfmartin scorsesemarvelnewslettertéma
Scorsese žaluje kina, Disney kupuje Hulu, Marvel se dál bortí a v Hollywoodu se pomalu, ale jistě chystá další vzpoura pracovních sil.  

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Drazí a milí. Brzy oslavíme rok v zákopech a zákulisí amerického showbusinessu. Opět musím poděkovat, že jste u toho. A že díky těm osmi desítkám platících čtenářů mohu každý týden přihodit i velké téma, v němž se občas ohlížím a občas filozofuji. Před necelými třemi týdny jsem sepsal téma o Marvelu, který coby zlaté dítě a prorok usnul za volantem. A medializovaná srážka přichází teď, pár dní před premiérou Marvels, kdy Variety natírá MCU na chleba nejen na titulce svého magazínu, ale především v hlavním tématu čísla. Částečně jsem rád, že jsem v předstihu několik jejich závěrů dobře odhadnul (není ostuda se splést, zvlášť když často skládáme výsledný obraz z malých střípků a někdy i klepů). 

 

Je to mimořádně šťavnaté čtení, v němž se otevřeně mluví o postprodukčním průšvihu se She-Hulk, trablích se scenářem k Bladeovi, nebo o přetáčkách Marvels. Navíc Variety zmiňuje, že si Marvel jako nukleární řešení schovává i návrat staré gardy, což se ale okamžikem zveřejnění, resp. vyslovením nahlas, stává mimořádně nepravděpodobným scénářem. Už proto, že by to pohřbilo odkaz Avengers: Endgame. 

Ale o tom zas někdy jindy, protože vše podstatné již bylo rozebráno ve zmíněném článku. Bez vás by nevzniknul, takže díky za to. Jako další bonus pro předplatitele a jako symbol pokroku k ročním narozeninám vyjde příští týden první epizoda podcastu, v němž se mě ptáte na nejrůznější otázky související s Hollywoodem a já odpovídám. A nejen já, protože k jedné mimořádně košaté otázce jsem si musel přizvat na pomoc zkušeného pomocníka. Nechte se překvapit, bude to velký. Předplatitelé mohou každý měsíc exkluzivně pokládat otázky, ale podcast bude k poslechu pro všechny. Snad to bude motivací pro další lidičky, kterým není osud specializované žurnalistiky lhostejný.

Disney pálí od boku miliardy

Po atomovce od Variety potřeboval Disney rychle ovládnout novinkový cyklus, a tak zveřejnil, že „kupuje zbytek Hulu za 8.6 miliardy dolarů”. To je palcový titulek jako víno, ale ve zbytku článku se dočtete, že se jedná o sumu, za kterou by Disney rád zbývající třetinový podíl koupil. Už dříve jsem informoval o tom, že jak Disney, tak Comcast, si nechají udělat odborný odhad aktuální ceny Hulu, a od toho se budou odvíjet jejich nabídky. Disney, jenž chce logicky nakoupit co nejlevněji, proto do éteru vypálil nabídku jako první. Zjevně vychází z několik let staré evaluace Hulu, kdy se mluvilo o 27 miliardách za službu jako takovou. Šéf Comcastu ale několikrát připomenul, že jde o loňské sněhy a aktuální hodnota je pravděpodobně mnohem vyšší. 

Nejpozději na jaře, ale spíš mnohem dřív, se proto dočkáme přestřelky, v níž budou kolem uší létat miliardy. Comcast ví, že Disney má plné kapsy. Kvartální výsledky všech studií naznačují, že stávka jim ušetřila jednotky miliard a Disney navíc odprodává svůj indický byznys (viz minulý newsletter), takže čistě teoreticky může za Hulu utratit i 15 miliard. Nebude se mu chtít, ale dost možná to bude jediné řešení. Podle mnoha analytiků se Disney bez Hulu neobejde. Stačí se podívat, jak moc je na jeho obsahu závislá jeho služba Disney+ v Evropě, nebo jak by trpělo balíčkování v USA. V dlouhodobém plánování ani vyšší cena není překážkou, pokud chce Disney v domácí zábavě zůstat klíčovým hráčem. 

 

Definitivní prodej Hulu by mohl být první kostkou domina v konsolidaci amerického mediálního trhu. Spekuluje se o tom, že Comcast využije miliardový příjem k tomu, aby se pokusil pohltit Paramount, s nímž v Evropě provozuje službu SkyShowtime. Počet jejích předplatitelů se snad brzy dozvíme – start služby v rámci Evropy je zatím hodně čerstvý, ostatně na některých trzích stále ještě operuje Paramount+, který má globálně přes 60 milionů předplatitelů. Peacock (Universal/Comcast) doma v USA aktuálně vystoupal na 28 milionů zákazníků. Pokud by ke sloučení obou studií a tím pádem i jejich streamovacích platforem skutečně došlo, sahal by Comcast skoro po číslech (HBO) Max. A tam se rýsuje zajímavý souboj o třetí místo nebo bramboru, pokud do streamovacích válek coby hráče zahrnujete i Amazon.

To bychom ostatně ve spekulacích mohli zajít ještě dál a zamýšlet se nad drby o tom, že Apple koupí Disneyho a Amazon zachrání z rukou Davida Zaslava Warner Bros. a tím pádem i HBO. Při bližším ohledání však ani jedna akvizice nedává smysl, zvlášť při aktuální kondici zúčastněných a nejistých vyhlídkách streamů jako takových. Námluvy Universalu a Paramountu jsou však očividné, takže v roce 2024 očekávejte na hollywoodské šachovnici tahy důležitými figurami.

Zabijáci rozkvetlé stopáže

Martin Scorsese, proslulý svou svatou válkou proti Marvelu (je to prorok, dámy a pánové!), je opět ve středu všeho dění. Tentokrát jde o boj proti přestávkám. Jeho nejnovější film, tříapůlhodinové drama Zabijáci rozkvetlého měsíce, se promítá v deseti tisících kinech po celém světě. Produkující Apple se domluvil s Paramountem a před premiérou na streamu posílá fanouškům dáreček zabalený do stříbrného plátna. Potíž je v tom, že 206 minut dlouhý film je pro některé diváky příliš velkým soustem. A někteří kinaři jim vycházejí vstříc tím, že zařazují doprostřed filmu přestávku o délce šest až patnáct minut.

Zkusili to v Coloradu, kde jim to producenti i distributoři okamžitě zatrhli a pohrozili žalobou. Kina v Itálii nebo v Nizozemsku ale dál přestávkují, protože… no protože berou ohledy na publikum. Scorsese se k celé události zatím nevyjádřil, ale Joe Russo mu na sociálních sítích poslal vzkaz po prvním víkendu, v němž naznačuje, že Avengers možná nejsou „cinema”, ale utržili stokrát víc než Scorseseho nejnovější opus. Pomineme-li, že bratři Russoové od Endgame nic kloudného nenatočili (a pravděpodobně se jen snaží naklonit si Marvel, aby je vzal znovu na milost), je v tomhle případě online faulovačka zcela zbytečná. Applu je srdečně jedno, zda na Zabijácích vydělá jeden cent nebo sto milionů dolarů. Naopak, právě taková publicita jeho záměrům pomáhá. 

A když už (zase) mluvíme o Marvelu, jeho publicitě samozřejmě nepomáhá blížící se rozetnutí soudní pře s Jonathanem Majorsem. Zástupci Marvelu celou dobu o incidentu mlčí, ale i podle článku z Variety už se v zákulisí rodí plán B. Zápletka poslední epizody seriálového Lokiho dokonce naznačila, že by Kang mohl odejít stejně rychle jako přišel, ale jde jen o klamání tělem, protože během stávky scenáristů tvůrci nemohli nic upravovat. Po premiéře Marvels však nastane v MCU kalendáři zatraceně velká pauza, během níž bude mít Kevin Feige poslední šanci všem dokázat, že má tzv. pod kšiltovkou.

Stávky bez přestávky

Celý svět s napětím vyhlíží konec stávky herců. Prý už je to opravdu na spadnutí, hapruje v tom jen umělá inteligence a zbytnělé ego všech zúčastněných. Jaká je šance, že to všechno skončí za pár hodin a já o tom zítra napíšu extra newsletter? Podle insiderů zhruba padesát na padesát. Přesto stávky dost možná neskončí. SAG-AFTRA je na prahu války s videoherními giganty, přičemž animátoři od Disneyho jsou mezi dalšími robotníky, co se schovají do odborů pod IATSE, což je federální odborová organizace, jejíž smlouva s Hollywoodem vyprší v srpnu 2024. 

Poslední smlouva mezi IATSE a AMPTP byla podepsána v říjnu 2021, kdy byla stávka na spadnutí. IATSE zajišťuje férové pracovní podmínky (řeší mj. pracovní dobu, přesčasy, stravu a všeobecnou péči na pracovišti) všem těm pracovníkům, co se o nich nepíše. A průměrný hollywoodský štáb je dnes minimálně trojciferný, v postprodukci spíš čtyř až pěticiferný, takže jde o spoustu lidí. Vyjednavači IATSE mají aktuálně velmi silnou pozici, takže k prvnímu jednání pravděpodobně dojde hned poté, co skončí stávka herců.

Na ty mají mimochodem členové IATSE trochu pifku, protože v komentářích k aktuálnímu dění by se dala nevraživost vůči SAG-AFTRA a jejich ofrňování se nad nabídkami AMPTP vyloženě krájet. Jde samozřejmě o manipulace jednotlivých oborů proti sobě, ale je evidentní, že fachmani na place už mají plné zuby zpovykaných celebrit, co vždy utíkají do svých přívěsů, aby si „odpočinuly”, zatímco všichni ostatní od rána do večera tvrdě makají pro hercových patnáct minut slávy.

Až stávka skončí, emoce opadnou a všichni se vrátí do práce. IATSE bude mít šanci k všeobecnému míru přispět i tím, že vyjedná pro své členy nikoliv drobky pod stolem, ale důstojné podmínky a benefity. Studioví bossové se jistě na další kolečko handrkování těší už teď.

V L.A. už není blaze, je tam jen draze

Kalifornii se odjakživa přezdívá Zlatý stát, ale doposud to odkazovalo jen ke sluncem zalitým plážím. Podle nové studie však tamní metropole patří k nejdražším místům v USA. Los Angeles bylo vyhlášené jako druhé nejdražší město v zemi. Pokud hádáte, že první je New York City, pak hádáte špatně. První je San Diego a NYC není ani v první desítce, kterou Kalifornie téměř kompletně ovládla (sedm z deseti příček).

San Diego se na první místo dostalo kvůli nezvládnuté inflaci, vysokým daním a přepáleným nájmům. Los Angeles je ale na druhém místě jen těsně. Ceny bydlení jsou téměř na trojnásobku celostátního průměru, nůžky mezi chudými a bohatými jsou maximálně rozevřené a střední třída, často právě zaměstnanci hollywoodských produkcí, z města houfně mizí, protože během mnoha měsíců bez práce utratila své úspory. V Los Angeles je skoro každý přistěhovalec, takže je momentálně vidět velký odliv zpět na Středozápad – Texas, Idaho apod. Při započtení těchto ztrát sahá účet scenáristické a herecké stávky k jedenácti cifrám (tj. přes hranici deseti miliard dolarů). Myslete na to, až budete za pár dnů oslavovat spolu s áčkovými hereckými hvězdami návrat do práce.

Taylor´s version

A ještě jedna Taylor na cestu. Nebudu mluvit o tom, že koncertní film trochu vyšuměl i díky limitované strategii víkendových releasů. Svůj účel splnil a bude dál vydělávat releasem na digitálu a později VOD. Dokonce ani nezmíním opětovný release alba 1989, co boří Spotify. OK, zmínil jsem obojí, ale já vlastně chci mluvit o úplně jiné Taylor!

Taylor Tomlison je úspěšná stand-up komička. Jestli máte proti tomuhle spojení averzi, doporučím libovolný z jejích Netflix speciálů, nebo třeba střípky z jejích vystoupení na YouTube. Kromě chystaného speciálu se Tomlison objeví i v televizní show After Midnight, kterou produkuje Stephen Colbert. Na CBS se totiž bude After Midnight vysílat hned po Tonight Show.  

Budiž to pro vás jemným ponouknutím k tomu, abyste si o téhle Taylor něco zjistili. Na CBS asi po půlnoci koukat nezačnete (to nikdo soudný vlastně nechce ani po Američanech), ale je to jen další důkaz, že televize je pořád ještě blikající obrazovka, k níž se mladé talenty slétají jako můry, ačkoliv je jim vlastně už dávno líp na internetu. Tak snad to Taylor kreativně ustojí a my ostatní se na to pak se zpožděním podíváme na všech těch internetech.

Trailery na konec

Chtěl jsem ještě na konec napsat něco o hereckých trailerech, těch rozkošných domečcích na kolečkách, kam se herci chodí schovat před rozmary počasí, neodbytnými fanoušky a v dohledné době zjevně i před kolegy elektrikáři a tesaři, co jim za to bezohledné stávkování chystají natažený špagát na cestě do cateringu. Mám to tu jako zálohu už dva měsíce, ale vždycky přetáhnu limit znaků a ono už se to nevejde. A navíc je to možná spíš takové bydlenkové téma. Co myslíte, hodí se to sem? Pokud přibudou alespoň tři komentáře od lidí, co chtějí vědět, jak na place bydlí průměrný sitcomový herec a co si dopřává Brad Pitt, půjdeme do toho!

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (16)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace