Téma: Zájem o komiksy klesá, rozpočty rostou. Kolik berou největší hvězdy Marvelu?
13:30 | 30.09.2023 |
Je to zase docela aktuální téma. Do kin právě zamířil vyhlížený Stvořitel, jenž je sice nejenom podle většiny redakce MovieZone zklamáním dráždící svou stupiditou i další tuzemské (a řádně otrlé) konzumenty hollywoodských blockbusterů, ale… Snad úplně všichni se shodují, že 80milionové sci-fi vypadá snad třikrát dráž, než kolik ve skutečnosti stálo. Právě v kontrastu s novinkou Garetha Edwardse stojí Marvels, které zamíří do multiplexů už na začátku listopadu a podle trailerů vážně nepůsobí jako něco, co mělo koštovat 220 a více mega. Zvlášť když přihlédneme k reportované a překvapivě střídmé stopáži cca 93 minut.
Tím hlavním důvodem vysokých rozpočtů současných blockbusterů jako takových jsou podle všeho vysoké mzdy největších hvězd. Ne, na to jsem nepřišel sám. To jsou slova bývalého prezidenta NBC Studios a filmového producenta Toma Nunana. Jasně, kdyby něco podobného pustil do světa třeba Kevin Feige nebo Bob Iger, bylo by to lepší, ale nyní se musíme spokojit s Nunanem. Ten tyto náklady na gáže „talentů“ (tedy nejenom herců, ale i režisérů, producentů a dalších) staví nad utrácení za vizuální efekty, akční sekvence, nákladné lokace atd. Dnes si v této souvislosti posvítíme především na marvelovky a soustředíme se na honoráře herců a hereček v superhrdinských rolích.
Není žádným tajemstvím, že když ve svých superhrdinských rolích začínali Robert Downey Jr., Chris Evans, Scarlett Johansson, Chris Hemsworth nebo Paul Rudd, tak se za první film dočkali šeku na skoro až trapných pár set tisíc dolarů. Downey měl za prvního železňáka obdržet výplatu 500 000 dolarů s tím, že některé zdroje dnes uvádějí 2,5 mega, což si osobně vysvětluji tak, že počítají i s nějakými nízkými procenty z tržeb z kin a tenkrát ještě extrémně výdělečných domácích nosičů, které mu Feige už napoprvé dopřál.
Jak na tom před třinácti lety byla Scarlett Johansson? Ta brala za Iron Mana 2 jenom 400 000, přičemž Rudd a Evans prý za prvního Ant-Mana, respektive Captain Americu obdrželi dokonce „pouze“ 300 klacků a Hemsworth měl za Thora inkasovat skoro až neuvěřitelně nízkých 150 tisíc. Proč akceptovali takové „nízké“ mzdy? Protože správně tušili, že se jim právě otevírá nová herecká kapitola a v budoucnu rozhodně nebudou škodní. U Downeyho se odhaduje, že mu všechny marvelovky vynesly více než 400 milionů babek a není tajemstvím, že valnou většinu urval (stejně jako jeho šťastní kolegové) díky vysokým a sdíleným profitům z prozatím závěrečné dvojice Avengers.
Chris Evans jako milovaný Cap měl za rozlučkovou Endgame dostat 20 mega (Ultron a Infinity War mu prý shodně vynesly 15). Hemsworth byl prý za poslední Avengers odměněný takřka totožně jako jeho jmenovec (rozdílový Ultron mu však vynesl „pouze“ bůra), přičemž za posledního Thora bral rovnou dvacku. Rád bych vám teď upřesnil, zda se jedná o dvacet milionů předem, nebo celkovou výplatu včetně procentního všimného za pořád relativně vysoké 760milionové globální tržby, ale info jsem bohužel nedohledal. To mimochodem a bohužel platí (pokud to není jinak zmíněno) u všech zmiňovaných nádeníků.
Teprve se rozjíždíme. Johansson si za sólovku Black Widow řekla o dvacet míčů na dřevo a dalších 20–40 (!) údajně vysoudila na Disneym za nedomyšlenou současnou premiéru filmu na Disney+ . Ale i ten Paul Rudd v pozadí už inkasuje obří částky. Za role v Ant-Manovi dvojce a především Endgame dostal celkem 41 (!) mega a poslední sólovka mravenčáka mu měla zajistit šek na deset milionů předem. Holt není malých rolí a právě u Ant-Mana se na chvíli zastavím.
Právě u starších marvelovských originů výše zmiňovaná Nunanova poučka o tom, že největší část rozpočtového koláče padne na mzdy hvězd, samozřejmě selhává. Rudd přece bral pouhých 300 000 a byť samozřejmě mnohem více inkasoval třeba Michael Douglas, stejně je logické předpokládat, že většina z reportovaného 130milionového rozpočtu padla právě na ty triky, lokace a celkově nákladné několikaměsíční natáčení. Jenomže opravdu to stejné platí i u Ant-Man a Wasp: Quantumania?
Rudd nebyl jediný, kdo si dramaticky polepšil. Nárůst mezd jistě potkal i Evangeline Lilly a Michaela Douglase. Nemluvě o režisérovi a dalších. Jasně, v jejich případě asi těžko můžeme mluvit o více než třicetinásobné gáži oproti jedničce, ale právě touto optikou nabírá rozpočet trojky 200 mega úplně jiné kontury. Kdyby byli spravedlivě odměněni i trikaři a VFX by se vzhledem k množství oněch scén dočkalo nutné (a samozřejmě mnohem dražší) péče, mohli jsme klidně být na čtvrtmiliardě. Ne-li výše.
Zůstanu u Marvelu, ale na chvíli opustím Disneyho. Snad posledním „chudákem“, který měl za svoji roli dostat pouhých pár set tisíc dolarů, byl Tom Holland ve Spider-Man: Homecoming (některé zdroje uvádějí pouhých 250 000 doláčů předem) z dílny Sony. Tom tenkrát mohl jenom závidět Downeymu, jenž za pár scén ve Spider-Manovi, které se údajně natočily za pouhé tři dny, inkasoval 15 milionů dolarů předem plus neurčitá procenta z tržeb. Pokud jste si v minulosti přečetli, že Bob celkem vydělal 40 milionů, tak nejste sami.
Dobrá, takže mzdy největších hvězd marvelovek rostou do nebes, ale jak z toho ven? Dělat více originů se zpočátku levnějšími herci, kterým bude stejně jako před patnácti lety Downeymu a spol. slíbeno, že se dočkají nekonečné slávy a naplnění pokladničky s dalšími pokračováními, která samozřejme vyvrcholí další dvojicí Avengers? To už v trudné současnosti neklapne a my se dostáváme k Simu Liu, jenž se v marvelovkách uvedl hlavní rolí v Shang-Chi a legenda o deseti prstenech. Rozpočet měl být v tomto případě minimálně 150 milionů.
Také jste pro sympaťáka tipovali počátečních půl mega a hotovo? Kdepak, veřejně dostupné zdroje uvádějí překvapivě vysokých šest míčů. Jako kdyby Simu a jeho náročný tým manažerů, právníků atd. správně tušili, že tady vážně není žádná záruka, že se jejich budoucí hvězda objeví v dalších osmi komiksárnách a časem bude dostávat dvacet míčů předem a procenta navrch. Jedeme dál.
Jenom pár měsíců po Shang-Chi se na podzim léta páně 2021 dočkala premiéry ambiciózní a v redakci rozporuplně přijímaná týmovka Eternals. Rozpočet podle Forbesu vystoupal na neskutečných 276 milionů, nikoliv na původně uváděná dvě kila. Pro jistotu připomínám, že globální tržby se zastavily na zoufale nedostatečné hranici 400 mega. Jak vysoké honoráře si hrstka štastlivců odnesla? Tak třeba Gemma Chan v jedné z hlavních rolí nedostala pro začátek půl mega. Měla inkasovat rovnou desetinásobek. Miliony brali i další kolegové v čele s Richardem Maddenem. To je pořád nic oproti Angelině Jolie, které její tým prý (tohle slovíčko zdůrazňuji, protože Marvel oficiálně nikdy nic nepotvrdí) vyjednal neskutečných 35 mega! To je dokonce o dva míče více, než kolik měla od Disneyho dostat za pohádkovou Zlobu – Královnu černé magie.
Budu trochu přeskakovat, ale konečně se dostáváme k mastným Marvels, které jsem zmiňoval již v úvodu. Feige a spol. si podle mě škubou zbytky vlasů, protože jasně vidí, že navzdory výjimkám z ranku pokračování Thora, Strange a Strážců čím dál častěji tratí desítky a stovky milionů. Pokles zájmu diváků je poslední roky jasně viditelný a letos bude podle všeho vrcholit právě u Marvels.
Nejsem vědma a ano, je tu možnost, že návrat Carol Danvers na stříbrná plátna bude sukces, ale moc tomu nevěřím. Spíš bych si tipl propadák a globální tržby někde u nedostatečných 400 míčů. Co v této souvislosti dodat? Brie Larson si za superúspěšnou Captain Marvel, kterou však za miliardu vyhnal především zájem o Endgame, řekla o bůra a dostala ho. (Ne)očekávané podzimní pokračování by jí podle spekulací mělo vynést minimálně 15 mega předem.
Co se peněz pro hollywoodské hvězdy účinkující v marvelovkách týče, skončil jsem. Asi bych si ale vyčítal, kdybych se nepokusil výčet gáží dát do nějakých širších souvislostí. Pokud chcete, pokračujte na druhou (a vzhledem k názvu článku tak trochu bonusovou) kapitolu.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Takže i kdyby se Disney rozhodl, že konkurence má stopku a ILM bude makat jen na jejich filmech, nebo třeba WB ukecal Jacksona k prodeji Wety (ideálně obou), tak by si moc nepomohli. Jednak nikdo nedělá všechno, ale především namísto platby per projekt by přešli na platby per hodinu, tj. včetně doby, kdy je zakázek nedostatek nebo firma čelí jakémukoliv jinému fuckupu. Prostě outsourcing is the new black.