imf vs. Hollywood #37: Disneyho 60 miliard a zabijáci z Netflixu
17:00 | 22.09.2023 |
Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
Mluv se mnou, Drew!
V první zprávě dnešního byznysového kolotoče (bude to takové roztříštěné, ale dozvíte se hodně zajímavostí) se vracíme k minulému týdnu. Drew Barrymore se rozhodla obnovit svou talk show a dostala od scenáristů, ale i hereckých kolegů na internetu takovou bídu, že poslušně zacouvala a ještě natočila i slzopudné omluvné video (hezky podle příručky, tj. bez make-upu, v malé šedé místnůstce a s vodopádem upřímných pardónů). Podobně házejí zpátečku i jiné show, které se chystaly zpátky na televizní obrazovky a měly původně v týmu někoho z WGA. Co se vlastně stalo? Pojďme si to rozebrat ještě o trochu víc než v původní zprávě.
Nutno na úvod říct, že WGA je při tzv. picketing, tj. okupování míst, kde se natáčí, podstatně agresivnější než před patnácti lety. Tehdy se již roztočené pořady, nebo produkce vyhovující v aktuálním nastavení všem dohodám, prostě nechávaly na pokoji. Teď se ale vytrvale stávkuje hlava nehlava, občas dokonce i za humny produkcí, které nic neporušují. A ty, co se snaží urvat alespoň nějakou tu práci brzo ráno? Bez šance, naštvaný dav s cedulemi si letos umí přivstat, takže je skutečně veškeré natáčení v Los Angeles paralyzované, dokonce i u těch SAG-AFTRA nezávisláků, co mají výjimku, kapitáni z WGA okukují, jestli náhodou na place někdo něco nepíše. Kamkoliv a jakkoliv.
To je v kostce i stanovisko ohledně talk show. I moderátoři, sepisující si nápady na kartičky nebo krmící vlastnoručně čtecí zařízení jsou v danou chvíli scenáristy. I „unscripted” pořady mají většinou nějakou osnovu a tím pádem i scénář! Pojďme se do nich pustit online i na chodníku. Jistě, emoce pracují na obou stranách a hranice se slévají, takže už si nikdo není jistý vůbec ničím.
Moderátoři v televizi jsou v rámci SAG-AFTRA pod kontraktem jménem Network Television Code. Ten se nově vyjednal v červnu 2022 a platí tři roky. Zahrnuje zábavné show, soutěžní show, talk shows, reality shows, předávání nejrůznějších cen a dokumenty (pokud nemají premiéru v kinech). U scenáristů všech těchto formátů však platí, že pokud jsou členy WGA, nesmí napsat ani čárku. Některé z talk show to chtěly řešit změnou formátu na diskuzní (Bill Maher), v jiných se dušovali, že otázky do rozhovorů si připravují samotní moderátoři (The Talk) a show Drew Barrymore se nově obešla v týmu bez scenáristy z řad WGA. A právě tahle změna odbory mimořádně nadzvedla, protože šlo o zásah do práv jejího člena z důvodu právě probíhající stávky.
Podobně se WGA zlobí i na úspěšné Dancing With the Stars. Show zaměstnává 500+ lidí a jednoho scenáristu z WGA, který radí porotě s hláškami. Nová sezóna se měla obejít bez něj a to byl další červený hadr pro celé odbory. Vyšoupnutím našeho člena se hněvu stávkujících nezbavíte, ba právě naopak.
V době, kdy píšu tyto řádky, se v Los Angeles opět schází zástupci AMPTP a WGA. Před několika dny obě strany odešly do svých rohů, aby si daly pauzu, na což členové WGA reagovali často velmi neslušně, protože čas běží a téměř čtyřměsíční stávka si už vybrala celou řadu obětí, které propadly záchrannou sítí fondů solidarity a musejí prodávat auta, domy a v důsledku i svůj sen o hollywoodské kariéře. Nervy jsou na pochodu. Co se na tom nejaktuálnějším jednání děje (ve čtvrtek ráno, těsně před publikací, dopisuji tento update):
Zástupci AMPTP a WGA se sešli. Zítra se sejdou znovu. Ano, tak zní celé prohlášení. To, že ho obě organizace učinily společně, je bezesporu pozitivní, ale vykoukat z něj nelze absolutně nic. Kdo může, ten hledá práci jinde. Dwayne Johnson a John Cena se např. na chvilku vrací zpátky do ringu, asi aby oslavili spojení WWE a UFC. Show must go on. A z Johnsona je tak zase na chvilku The Rock.
Ne všechny unie jsou si rovny
Na serveru Atlantic se objevil vynikající článek (ano, je za paywallem), v němž scenárista animáků odhaluje, že drtivá většina psaní pro animované produkce nespadá pod WGA. Kdo chce zastání, může se stát členem The Animation Guild (TAG), který spadá pod federální International Alliance of Theatrical Stage Employees (IATSE), pod níž se nedávno úspěšně integrovali tvůrci vizuálních efektů od Disneyho/Marvelu, doufajíc, že je budou kolegové odjinud následovat. Pod IATSE/TAG ovšem nemáte takové záruky jako u aktuálně stávkujících organizací a aby toho nebylo málo, TAG sdružuje celou řadu profesí animovaných filmů, jejichž zájmy se nemusí vždy překrývat. U animáků navíc není takový dohled, takže producenti mohou celý štáb poskládat mimo členy odborů a vyhnout se tak jakýmkoliv omezením či postihům.
Ledy však praskají, WGA v červnu oznámila, že je připravena uvažovat o zařazení scenáristů animáků do svých řad a IATSE také plánuje další přírůstky. Tam ale musí zájemci projít řízením, protože IATSE jako federální organizace přináší extra porci byrokracie.
Všechno bude jinak?!
Tady bych chtěl udělat malé marketingové okénko, protože jsem na téma stávky mluvil s Martinem Bartákem v jeho podcastu Všechno bude jinak!?, který je tzv. od filmových tvůrců pro filmové tvůrce a komentuje dění v branži u nás i za oceánem. Tady je link na Spotify, ale jistě snadno vygooglujete i jiné zdroje. Byla to příjemná hodinka, možná až moc plná mých monologů, ale rozhodně je to extra vhled do situace, navíc i s důrazem na pocity uvnitř jednotlivých cechů, tak jak je zprostředkovala Jana Neústupová. Bylo to fajn a Martina radím sledovat, pokud chcete názory a zkušenosti lidí, co se na filmové produkci podílí přímo.
Sport na Max
Co vysílat, když je stávka? No přece sport. Max sází na stůl trumfy a potvrzuje, co skrz newsletter v posledním roce (ano, za dva měsíce budeme mít výročí) prosvítalo. Sportovní přenosy jsou pro streamery extrémně důležité a neváhají za ně utrácet miliardy. Za deset dolarů navíc od 5. října američtí předplatitelé Maxu dostanou velmi zajímavé menu. A co víc, stávající zákazníci budou mít extra obsah až do konce února 2024 zadarmo, v ceně aktuálního předplatného. Těšit se mohou na zápasy z NHL, NBA, MLB a NCAA, což paráda. Navíc nějaká ta golfová liga, přenosy vybraných evropských eventů á la 24 hodin Le Mans. V nabídce budou také živé přenosy, protože na ně má Warner Bros. Discovery práva skrz své lineární televize. Zní to jako sen? Zatím jen pro americké předplatitele, kterým navíc musí za chvilku Warneři vyjednat práva na dalších pár let dopředu, protože licence zmíněných sportovních titánů končí už příští rok.
Vzduchem budou létat aukční kladívka, ale u nás si zatím nechte zajít chuť, částečně i proto, že HBO Max se tu promění v „jen” Max nejdřív za rok. Sport však zůstává i pro streamery v Evropě velkým lákadlem. Hezky je to vidět na Canal+, který nejen u nás nabírá tisíce věrných zákazníkům díky sportovním právům na fotbal.
Hallmark: Vánoce budou!
Nebojte se, že byste o Vánocích museli koukat na fotbal nebo hokej, Hallmarku se naštěstí stávka scenáristů nedotkla, protože všech 46 vánočních filmů už měl natočených na jaře, a od 20. října je začíná kapačkami distribuuovat do obýváků. Ani stávka herců se ho nedotkla, protože jak říká Matěj Svoboda z MovieZone: „Žádní herci tam přeci nehrajou, tak kdo by to řešil.” Ve skutečnosti tam najdete spoustu vyhaslých hvězdiček a povědomých tváří, snažících se marně svých patnáct minut slávy rozfoukat v něco koukatelného. Každý páteční, sobotní a nedělní večer, dva měsíce v kuse. Jednou jsme se právě s Matějem snažili v našem podcastu identifikovat podobnou vánoční nálož na streamech (Netflix se Hallmarku o Vánocích začíná nebezpečně podobat), bylo to zábavné, ale znovu bych to absolvovat nechtěl. Natož na ty filmy opravdu koukat!
Linklater vs. Fincher na Netflixu
To takhle odpromítáte na festivalu jedno ze svých nejžhavějších želízek, nový film Davida Finchera jménem Killer, a s překvapením zjistíte, že větší ovace sklízí Hit Man od Richarda Linklatera – shodou okolností další film o nájemném zabijákovi. A co uděláte, když máte platinovou platební kartu? Na Netflixu naštěstí nebude k vidění jen záplava ozdobených smrků a vánočního cukroví. Ke Killerovi v podání Michaela Fassbendera se přidá Hit Man s Glenem Powellem. A stálo to „jen” 20 milionů dolarů, což si letošní torontský filmový festival TIFF může připsat jako rekordní akvizici.
Dává to absolutní smysl, protože Netflix získá parádní film a eliminuje riziko, že by ho proti Fincherovi postavil některý z jeho konkurentů. Královských 11 milionů dolarů Netflix utratil i za režijní debut Anny Kendrick, Woman of the Hour. Oba filmy stály mezi 10 a 20 miliony dolarů, takže se akvizící v podstatě poplatí (Woman of the Hour ještě může něco vydělat na distribuci v kinech a na digitál mimo USA, tam má Netflix práva opožděná). Tyhle nákupy vracejí do hry riziko oněch výjimek, které nezávislým produkcím během stávky udílí SAG-AFTRA. Tyto projekty sice nabídnou důstojné pracovní podmínky a peníze svých štábům, ale po premiéře na festivalech je může jakékoliv ze studií či některý ze streamerů sakumprásk koupit a z nezávisláku tak udělat další „Netflix Original”, startující v pátek večer i ve vaší televizi.
Disney umí žít
Bob Iger slíbil, že firma letos ušetří 5,5 miliardy dolarů a vlastně se mu celkem daří tenhle slib naplnit – třeba tím, že vyhodil cca 7000 zaměstnanců. Jinde se ale musí utrácet, protože peníze dělaj peníze. A co ještě Myšákovi vydělává? Správně, zábavní parky. I tam ale rostlo v posledních letech vstupné, přičemž investice pokulhávaly. To se teď změní, protože v následující dekádě firma do svých zábavních parků a výletních lodí investuje krásných 60 miliard dolarů.
Parků je momentálně 12 a ročně je navštíví přes 100 milionů lidí. Disney si nechal vypracovat studii, která odhaluje potenciál na až 700 milionů ročně, ale to jsou samozřejmě vzdušné zámky. Ani Wall Street tomu moc nevěří, na což akcie reagovaly mírným propadem ihned po oznámení. Parky a s nimi spojený byznys jsou ale pro Disneyho oporou v časech dobrých i špatných, takže tohle utrácení vlastně dává smysl.
Atrakce však musí být podpořené dobrými filmy, takže se musí snažit i filmové studio. Uniklé dokumenty studia prozradily, že The Marvels ve skutečnosti nestojí studiem reportovaných 130 milionů dolarů, ale spíš dvakrát tolik plus mínus nějaké drobné. To už zní podstatně realističtěji, vzhledem k přetáčkám během covidu a dalším zádrhelům. Studio vyslalo do marketingové boje režisérku Niu DaCostu, aby řekla médiím „něco hezkého”, takže jsme se dozvěděli, že si textovala s ostatními marvelovskými režiséry, aby zjistila, že neustálé detailní poznámky ke změnám od hlavounů, natáčení v moři green screenu, kde do roka možná vznikne nějaký digitální záporák (nebo dva, což bude znamenat přetáčku dialogů), a nepřekročitelný stín nepřítomného Kevina Feigeho, jsou při natáčení marvelovek každodenním chlebíčkem.
Ale prý jsou The Marvels hlavně zábavnou a ztřeštěnou dívčí roadtripovou komedií, která je především „produkcí Kevina Feigeho”. Nevím, nevím, jestli tenhle damage control vyšel podle představ, dámy a pánové.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Komu hrozí že nebude mať čo a komu to skráti jachtu o 7,5 metra? Musí niekto niečo niekam hodiť? Alebo je na čase vytiahnuť bezbolestnú? A keď tak koľko statočných ju musí mať, 7 x n, 7 na "n"?