imf vs. Hollywood #34: Zázraky u Sony, mizející seriály a čekání na Barbenheimera
15:00 | 31.08.2023 |
Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
Dneska to bude trochu mišmaš kratších zpráv, protože jsou všichni v Hollywoodu přešlí kocovinou z protahovaných stávek a konce ne zrovna úspěšného léta. Zrovna nedávno se mě někdo v rozhovoru ptal, jestli už se stávky projevují na odlivu talentů z Los Angeles. Ano, scenáristé a herci se skutečně stahují nejen z Los Angeles, ale i z New Yorku, protože tamní životní náklady ani přes nejrůznější dávky a podporu nejsou dlouhodobě udržitelné. Pro někoho byla poslední kapkou nedávná jednání, kdy i ti největší optimisté přestávají doufat, že se vše vyřeší ještě letos. Kdo mohl, našel si práci, nebo zkusil podnikat, ale vzhledem k tomu, jak široké spektrum činností odbory pokrývají, nemůže si jen tak začít přivydělávat v oboru. A začít třeba psát knížku vyžaduje úspory, protože jde o zdlouhavý proces.
Herci jsou zvyklí fungovat dlouhé týdny i měsíce bez práce při čekání na roli nebo telefon z konkurzu, ale to znamená, že dělají číšníky, taxikáře apod. Všechny tyto profese zažívají v L.A. útlum, protože jsou napojené na Hollywood. Proto je o jakoukoliv práci obrovská rvačka. Kdo ji nesežene rychle, tomu se vše začne rychle rozpadat – když třeba bydlí v nájmu se třemi dalšími herci a nikdo z nich najednou nemá do čeho píchnout apod. Takže ano, dochází k poměrně značnému exodu, ale abych apokalyptické vize uklidnil. Jakmile se Hollywood zase probudí, hvězdy a hvězdičky z celé Ameriky se budou do Los Angeles znovu stahovat v houfech. Pár lidí možná definitivně pověsí řemeslo na hřebík, ale Hollywood stále zůstává oním americkým snem, kvůli němuž spousta lidí mnoho obětuje. AMPTP to ví, i proto se ty šrouby utahovaly tak dlouho, a tak moc, že to vyústilo v aktuální patovou situaci.
Seriálové čistky
Aktuální hollywoodské bezčasí každý týden vyústí v další a další odsuny či rušení nejrůznějších projektů. Kromě odložených filmů a seriálů tu nově máme i zrušené sezóny, které byly dříve schválené do výroby, což samozřejmě budí rozruch. Často jde de facto o kompletní zrušení rozjetého seriálu. Naštěstí to zatím nepostihlo žádnou velkou značku. A pak je tu jeden extrém – seriálová Kronika rodu Spiderwicků, už hotová šestidílná série, nakonec nebude na Disney+, protože se streamer rozhodnul, že ji prostě nechce. Pro Disneyho show produkoval Paramount (o tom bychom si někdy mohli napsat, kdo je vlastně v tom produkování hitů nejúspěšnější, protože všechny ty „Originals” zas tak originální nejsou), resp. jeho televizní odnož, která teď bude seriál nabízet jinde.
O oblíbené a úspěšné seriály se zatím bát nemusíte. Streameři aktuální stávky zneužívají i na to, aby zrušili nevýhodné smlouvy a zbavili se nepohodlné zátěže. Pro některé showrunnery to znamená ztrátu výhodných dlouhodobých kontraktů, v případě průměrně přijatých seriálů na tom budou tratit jejich fanoušci, ale podobná čistka byla na obzoru tak či onak, vzhledem ke snaze streamerů agresivně škrtat v nákladech na výrobu. S tím mimochodem souvisí i zjevení seriálů od HBO na Netflixu a seriálů od AMC na HBO. Každý přeprodává, co jde, aby získal trochu peněz. Pro AMC jde spíš o promo ve stylu „hele, my taky existujeme”. Pro diváky Netflixu je pro změnu Bratrstvo neohrožených nebo Pacifik příjemným bonusem do katalogu. Podobná šmelina se do budoucna pravděpodobně stane standardem, takže zcela ztratíte přehled, kde se váš oblíbený seriál zrovna nachází.
Otazník jménem Aquaman
Nejslavnější hollywoodský vodník dělá Warnerům starosti. I po odsunu druhé Duny ho mají pořád naplánovaného na letošní Vánoce, ale navzdory cameu Jasona Momoy ve Flashovi a všeobecně popularitě (záporáka v desátém Rychle a zběsile vyseknul dokonale), se po jakýchkoliv informacích k chystanému blockbusteru slehla zem. Žádný spot, žádný trailer… nic. Má to své vysvětlení? Testovací projekce filmu totiž už dvakrát dopadly katastrofálně a studio nařídilo nákladné přetáčky. Snaha film „zachránit” je natolik frenetická, že z toho režisér James Wan skončil v nemocnici a absolutní vyčerpání musel několik dnů rozdýchávat.
První Aquaman je vedle první Wonder Woman největším DCEU úspěchem, ale studio zároveň chce už konečně udělat za touhle komiksovou kapitolou tlustou čáru. Nepřekvapilo by mě, kdyby náklady na film přesáhly 300 milionů dolarů, přičemž Zaslav velmi pravděpodobně neočekává miliardové tržby. Druhého Aquamana ale nelze vyhodit do koše tak snadno jako Batgirl. Absence propagačních materiálů naznačuje, že finální podoba filmu je pořád ještě ve hvězdách. Málokdo si dovede představit ten tlak na Wana, kdy se ho studio snaží tlačit k tomu, aby všechno nějak uspokojivě ukončil, respektoval aktuální změnu nálad publika, a ještě to pokud možno udělal zadarmo s tím, že včera bylo pozdě.
Co dělají vaši oblíbení moderátoři?
Už je to pár měsíců, co se definitivně přestaly vysílat noční talk shows. O jejich krizi jsem psal několikrát, tahle již čtvrtletní přestávka by pro ně mohla znamenat definitivní ránu z milosti, přinejmenším v podobě, jak jsme je doposud znali. Stopku mají Stephen Colbert, Seth Meyers, Jimmy Kimmel, Jimmy Fallon i John Oliver. Někteří z nich se snaží přispívat svým štábům na živobytí během stávky, ale peníze se umí rychle rozkutálet, takže pětice moderátorských hvězd spouští na Spotify podcast Strike Force Five, kde bude nezávazně klábosit. A doufat, že tržby z podcastu nakrmí alespoň pár hladových krků.
Reakce jsou různé. Někdo se těší na své oblíbené komedianty. Jiní tvrdí, že moderátoři by měli použít i svůj poslední dolar k tomu, aby udrželi své stávající týmy. A pak jsou tu ti, kdo hořekují nad tím, že už to není jako v devadesátkách, kdy se jednotlivé moderátorské hvězdy nenáviděly a dělaly na sebe podrazy. Teď se mají všichni rádi! Dokonce se navzájem ve svých talk show navštěvují, nebo za sebe dokonce zaskakují. A sešli se letos už jednou, když vyprovázeli Jamese Cordena, který ve své show končil. Ať už to máte jakkoliv, tohle je možnost znovu slyšet své oblíbence. A zároveň zjistit, jestli umí být břitce vtipní i bez podpůrného týmu scenáristů.
Kdy bude Barbenheimer online
Čím úspěšnější film, tím déle si na něj počkáte. Už už jsme si začali zvykat na hlášku „nestihnul jsem film prvních čtrnáct dní v kině, ale to nevadí, za chvilku bude na streamu”, ale studia teď skutečně řadí zpátečku. Loni jste čekali na Top Gun: Maverick celou věčnost, podobné to bude letos s Barbie a Oppenheimerem, přičemž to vypadá, že nejen Barbie se v zimě vrátí do kin s dříve neviděnými scénami. Oppenheimer bude mít kvůli Oscarům asi jen běžný re-release, ale obojí odsune premiéry na VOD někam na únor. Pokud jste tohle kombo v kinech nestihli, máte pořád ještě šanci, případně ji znovu dostanete po několikatýdenní pauze. Nepočítejte ale s tím, že byste si růžové exploze dopřáli u sebe v obýváku ještě letos.
Na aktuální Barbie horečce se mimochodem hodlá skrz CBS Studios přiživit i Paramount, který koupil práva na knížku You Don´t Own Me, v níž se dočkáme panenkového souboje mezi Barbie a Bratz. Jde o další z filmů z nekonečné série „jak to bylo doopravdy” o dekádě trvající soudní při mezi Mattelem (Barbie) a jeho bývalým zaměstnancem, který u něj šil oblečky pro barbíny, ale bokem si udělal vlastní řadu panenek, se kterou rozjel brand jménem Bratz.
Válka panenek nezní nezajímavě, ale já osobně se těším na adaptaci streamovacích válek, protože tam o žaloby také není nouze. V té nejnovější figurují Bob a Bobek, králíci z Disneyho. Podle několika investorů prý Bob Chapek a Bob Iger slibovali nesplnitelné, konkrétně tedy projektovaný růst předplatitelů platformy Disney+. Nutno dodat, že podobnými sliby krmí investory a Wall Street každý a téměř pravidelně pak výsledky zůstávají za očekáváním. Soudy už smetly ze stolu dvě podobné žaloby, tahle pravděpodobně dopadne stejně, protože mazání medu kolem pusy je standardní taktikou ve všech kvartálních reportech. Nervozita investorů je nicméně na místě, aktuální hodnota akcií Disneyho je na devítiletém minimu a nic nenaznačuje, že by měla nějakým zázrakem povyskočit.
Včera není dnes
Když už mluvíme o neúspěšných žalobách, tento týden se konečně uzavřela křížová výprava proti producentům britské komedie Yesterday. Nejde o zneuznané fanoušky Beatles, kterým by se nelíbilo, jak snímek zachází s odkazem slavné hudební skupiny. Paul Michael Rosza a Conor Woulfe zažalovali studio Universal (produkovalo film spolu s britským Working Title) o pět milionů dolarů za zavádějící marketing.
V upoutávce se totiž v několika záběrech objeví Ana de Armas, jejíž scéna zůstala na podlaze střižny a ve filmu není. Ukázka tahá diváka za nos i v jiných ohledech, ale Paul a Conor se těšili na Anu a nedostali ji, což je zjevně opravňuje k pěti milionů dolarů duševní újmy. Obava insiderů nebyla ani tak o drobné z kapsy velkého studia. Pokud by soud žalobu vyhodnotil jako oprávněnou, musela by studia s trailery zacházet o poznání opatrněji. Některé ukázky se zveřejňují i rok před premiérou, jsou v nich záběry a scény, které se nakonec nepoužijí, alternativní verze, nedokončené triky apod. U Marvelu se běžně stává, že schválně nějakou postavu v záběru schová nebo nahradí, aby fanoušky svedl na scestí a v kinech je mohl překvapit.
Pokud by to bylo vyhodnoceno jako klamavá reklama, muselo by být před každým trailerem upozornění, nebo by se kampaně musely vyrábět úplně jinak. V případě Yesterday šlo o to, že Ana de Armas zde vystupuje v talk show Jamese Cordena, kde hlavní hrdina na přání zaimprovizuje písničku, a slavnou herečku uhrane, což způsobí pnutí mezi ním a Lily James, ta ve filmu hraje jeho dlouho neopětovanou lásku. Testovací publikum však tuto „potenciální nevěru” vyhodnotilo jako charakterový kaz hlavního hrdiny, takže se tvůrci rozhodli scénu vystřihnout. Je k dispozici online a na DVD, ale na žalobu to zjevně stačilo. Podobně kdysi jedna paní zažalovala producenty Drive s Ryanem Goslingem, protože ukázka byla střižená trochu moc agresivně a blockbusterově, takže to prý vypadalo, že se jedná o film podobný Rychle a zběsile.
Nutno dodat, že zmíněná paní neuspěla a smůlu mají i pánové Paul a Conor, protože soud vše vyhodnotil jako střelbu do vlastní nohy ze strany studia. Divák má právo v takovém případě na vrácení vstupného. Žaloba ovšem argumentovala nákupem filmu na TVOD platformě – a to prosím opakovaným. Soudce nechápal, proč žalující předpokládal, že napodruhé kupuje jinou verzi snímku než v předchozím případě. Případ byl uzavřen a to bez práva na odvolání, protože žalující to zkoušeli už potřetí a pokaždé se stejným výsledkem.
Velká japonská mise
A na závěr ještě trochu zákulisní manipulace. Sony/Columbia uvedla do amerických kin Gran Turismo pod hlavičkou svého labelu PlayStation Productions. A o víkendu snímek vyhrál nad všemi ostatními. Sony se snaží adaptaci videoher znovu nakopnout skrz několik rozjetých projektů. Letos je sice zastíní Super Mario se svými miliardovými tržbami, ale od Gran Turisma se nikdy díra do světa nečekala (rozhodně ne taková jako např. od Uncharted). Přesto bylo pro americké vedení zjevně důležité, aby o víkendu skórovalo. Tak důležité, že těch sedmnáct milionů v čele žebříčků je poskládáno nikoliv jen z půlnoček a speciálních předběžných projekcí v průběhu premiérového týdne, ale dokonce i z několika předchozích.
To už je trochu velké honění zisků v tabulkách, které teď studiu dávají všichni ostatní sežrat. V Columbii musí doufat, že japonští šéfové nečtou hollywoodský tisk. To, aby mohli zajet do Tokia a ukázat, že jsou jedničky a porazili Barbie. Tu Barbie, co porazila Super Maria. V Columbii také evidentně zfixlovali veřejně dostupné info o rozpočtu. Mluví se o 60 milionech dolarů, ale zákulisní info prozrazuje rozpočet 72 milionů. Tolik je uvedeno na dokumentech, na základě kterých šel film do produkce. Jen promile projektů se podaří natočit POD schválený rozpočet, drtivá většina filmů ho naopak přešvihne o deset a více procent.
Studia dlouhodobě maskují, kolik snímek ve skutečnosti stál. Většina veřejně dostupných rozpočtů je podstřelená a k vyšším nákladům se producenti přiznávají až ve chvíli, kdy je film komerčním trhákem. Tady se však Columbia/Sony snaží nepříliš obratně maskovat, že její film zaostává za očekáváním. Je to škoda, protože podle kritiků i diváků jde o povedenou adaptaci, která může ke hře přivést další potenciální zákazníky. A to je pro Sony Playstation hodnotnější než dolarová sklizeň v kinech.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry