Obří slevy nespasily Gran Turismo ani Neesona, Barbie stoupá na vrchol
00:01 | 28.08.2023 |
Vzpomínáte si ještě na oblíbené Filmánie? Do multikin se před třinácti a více lety chodilo klidně celý týden za páďo a už je to pěkně dlouho, kdy jsme se naposledy dočkali podobné akce. Jasně, jednou za čas (naposledy třeba letos v dubnu) nastane Levná neděle, kdy jsou vstupenky zlevněny o polovinu, ale zájem diváků už nebývá tak silný. V Americe letos zopakovali tzv. National Cinema Day, kdy za vstupenku utratíte pouhé čtyři dolary (minulý rok byla akce o doláč levnější a v sobotu). Jaký je největší rozdíl oproti našim diskontním filmovým nadílkám?
V USA jste si za čtyři dolary klidně mohli skočit i do IMAXu (!) a než se zeptáte – 70mm kopie Oppenheimera byly ve vybraných sálech dostupné také. Jak dramatické byly slevy? Inu, velmi. Průměrná cena lístku je v USA 12 dolarů. Pokud mluvíme o IMAXu, tak jsme na dvacce. No a ve velkých městech jako třeba v New Yorku je běžné, že plátno o velikosti průměrného paneláku dokonce koštuje 30 a více babek.
Už minulý rok se daný den prodalo dobře osminásobné množství vstupenek oproti normálu a letos tomu podle prvních zpráv nebude jinak. Vůbec bych se vlastně nedivil, kdyby mnozí Američané, děsící se každý měsíc nějaké nemoci nebo rostoucích cen nájmů, šli v neděli do kina vůbec poprvé od vánoční premiéry Avatara 2.
Na začátku září Léta Páně 2022 vytěžil ze sympatické slevové akce nejvíc megaúspěšný Top Gun: Maverick, který po upřesnění víkendových výsledků dokonce vyhrál. Nutno dodat, že to byl jeho patnáctý (!) víkend v kinech. Vyhlášení letošního vítěze se také odsouvá na pondělí večer, nicméně zatím to vypadá na prvenství závodního Gran Turisma. Je to však Pyrrhovo vítězství, protože Sony s tržbami tak trochu fixlovalo. Vysvětlím.
Na ČSFD milovaný (83%) závodní výplach na motivy PlayStation hry reportuje 17,3 milionů dolarů z amerických kin a dalších 36 melounů ze zbytku světa. Při pohledu na 60milionový rozpočet by si jeden myslel, že se studio časem dohrabe k profitu a v globálu bude mířit někam k 200 míčům. Omyl. Ani v jednom případě totiž nemluvíme o číslech za první víkend. V naprosté většině světa (s výjimkou nevyzpytatelné Číny, Jižní Koreje, Itálie a Japonska) se totiž už mentorský David Harbour a Orlando Bloom dočkali premiéry před dvěma týdny. To asi víte, protože jste si do multiplexu také zaběhli už někdy 10. - 12. srpna.
Možná však netušíte, že navzdory oficiálním zprávám, hovořících o dvoutýdenním americkém odkladu – Gran Turismo mělo před víkendem k dispozici hned deset dní, kdy se ve vybraných sálech v zámoří promítalo. A nebylo jich málo. Samotný pátek tedy nezaznamenal slušný 8,5milionový odpich, nýbrž pouze mizerných 3,2 mega. Takže fakt ne, hlásit 17+ mega za víkend a machrovat s překonáním Barbie je vysoce zavádějící.
Sportovní "drama" se za první tři dny ve skutečnosti horko těžko překulilo přes desítku. No a to je navzdory relativně rozumnému rozpočtu (věřím tomu, že Disney by kroužení po okruzích natočil za stopade) slabota. Amíci jsou sice stejně jako u nás o řád spokojenější než kritici, kteří nejnovější snímek Neila Blomkampa splachují s průměrným hodnocením 5,9/10, ale stejně nevětřím žádnou trvalku. Diváci měli více než týden, aby rozjeli šuškandu o 134 minut dlouhé kráse s dalším outsiderem mířícím na vrchol. Nestalo se, což potvrzují nízké víkendové odhady.
Gran Turismo nakonec nebude žádný hrozivý průšvih. Jenom zklamání. V Sony na rozdíl od rozhazovačného Disneyho nebo pravidelně šílených Warnerů, kteří před pár dny s prominutím nas*ali celý svět odkladem pokračování Duny, alespoň občas vědí, co dělají. Nemají vlastní stream a radostně licencují svoje filmy Netflixu nebo MAXu. Na sequel bych však navzdory možnému zhodnocení jejich závodní investice vážně nevsázel.
Rychle ke zbytku závodního pole. Už teď je jasné, že bez miliardové Barbie by Warneři letos mohli zavřít krám. Po komiksových propadácích jako Shazam, Flash a Blue Beetle, odkladu Duny, problémech s Aquamanem (dočkáme se letos premiéry, nebo alespoň traileru?) je může o Vánocích spasit ještě maximálně Wonka.
Barbína každopádně po zanedbatelném pětinovém poklesu a 17milionovém víkendu v USA přepočítává gigantických 594 míčů. V součtu se zbytkem doráží na Super Maria, jenž má na kontě 1 359 melounů. Uvědomělá panenka od Mattela jenom o dvacet míčů méně. Nedivím se studiu, že se s nekončícícm dolarovým nášupem nechce rozloučit a Barbie (možná už trochu zbytečně) vyšle ke konci září i do IMAXů za velkou louží. To už si bude přitom hýčkat status nejúspěšnějšího filmu roku 2023...
Bronz bere Blue Beetle. Warneři asi udělali dobře, že brouka neposlali pouze na svůj streamovací MAX, nýbrž exkluzivně do kin, ale to je asi tak vše dobré, co se dá k tržebním výsledkům čerstvé DC komiksárny říct. Slevovou akcí posichrovaný pokles o necelou polovinu znamená průběžných 46 mega z Ameriky.
Ve světě je to potom snad ještě větší tragikomedie, protože kromě Kypru a Řecka proběhla premiéra úplně všude a 36 milionů značí, že globální konečnou bude tak 120 -140 mega. Kevin Feige se musí drbat na hlavě, protože na začátku listopadu se v kinech (nově i v IMAXech, které nebude okupovat Duna) zjeví marvelovka Marvels, a pokud nás něco letošek naučil, tak že diváci jsou komiksů přejedení. Star-Lord promine.
Co brambora? Nezdolný Oppenheimer. Asi vás nepřekvapí, že zámořské poklesy byly tentokrát minimální a Oppie právě v Americe pokořil tři kila. To pravé bájo však začíná při pohledu na svět, kde překvapivý megahit přepočítává už tučných 777 mega. Jenom pro pořádek dodávám, že minulý týden měl ničitel světů na kontě 718. Teprve před deseti dny přitom došlo na premiéru v Jižní Koreji, nově se přidala Itálie a Řecko, no a na konci srpna… Na konci srpna je na řadě Čína.
Nolan neponechává nic náhodě a spolu se synem Magnusem, jenž si mimochodem zahrál potomka Leonarda DiCapria v Počátku, zamířil do miliardové země. V úterý se totiž konala slavnostní premiéra v Pekingu. Byť jsem přesvědčený o tom, že Číňané by spíše ocenili přítomnost stávkujícího Roberta Downeyho Jr., tak Nolanův přílet prý provázelo nadšení a nezbývá než doufat, že se v Číně nějakým zázrakem povede napodobit 140 milionů, které tam před devíti lety trhnul Interstellar. Celkových devět kil už je podle mě jistota, ale pokud má Oppenheimer reálně pomýšlet na globální miliardu, musí se dočkat co možná nejtučnějšího čínského pošoupnutí.
Zrychlíme. Na pětce vegetují Želvy Ninja: Mutantí Chaos. Kilo z Ameriky je, co by kamenem dohodil (padne během následujících 2–3 dnů), a nebýt trochu slabšího zbytku světa, Paramounti už odsouhlasili pokračování. Takhle si musíme ještě nějaký ten pátek počkat, protože globální vysvědčení želváků je prozatím vystavené na neuspokojivých 135 míčů.
Šestý plac si užívá Meg 2: Příkop. Jason Statham sice vzhledem k vysokému rozpočtu ještě pořád není za vodou, ale pohled na tučných 352 milionů ho jistě těší. Ne, v tomto případě vážně nikdo neočekával, že se podaří zopakovat skoro až zázračných 529 míčů pět let staré jedničky.
Čekal se spíše provar (čest výjimkám z ranku optimistického imfa), který však nenastal. Jasně, doping v podobě čínského kila je znát, ale i tak – nenasytné paryby nakonec doplují za čtyři stovky, což si navzdory slabším kvalitám blockbusteru zaslouží kudos.
Dejme si teď minutu ticha za Vocasy na tripu, kteří navzdory nadšení na ČSFD (83 %), přepočítávají po dvou víkendech v kinech pouhých 16 milionů z USA doplněných o otřesných 5 mega ze zbytku světa…
Děkuji.
Pokud chcete, tak si minutu ticha klidně zopakujte. Na osmičce se totiž do čím dál větší nicoty propadá kariéra Liama Neesona. Nic nepomohlo, že režíroval kdysi zajímavý Nimród Antal. Akční Jízda smrti je průšvih nejenom tržební (3,3 mega z více než 1 700 kin je strašidelný výsledek), ale i kvalitativní. Už je to hodně dlouho, kdy jsem naposledy četl recenzi kolegy Mr.Hlada, v níž by podobně intenzivně varoval čtenáře MovieZone před možným sledováním.
Dostáváme se k devátému místu, kde dělá hororovým fandům radost povedená žánrovka Mluv se mnou. BoxOfficeMojo sice nesouhlasí, v desítce reportuje raději vrcholně průšvihový Strašidelný dům a horor řadí až na jedenácté místo, ale já budu věřit webzinu Deadline. Zítra to navíc stejně bude všechno jinak... Studio A24 se podle mě za pár měsíců každopádně pokusí o nějakou menší oscarovou kampaň, protože nadšené ohlasy kritiků se povedlo přetavit ve velmi sympatický zájem diváků. Mít po třech týdnech v kinech ve šrajtofli více než 37 milionů doláčů jenom z Ameriky, to se počítá. Zvlášť když si vzpomenete, že za filmem stojí (naposledy levné) duo australských youtuberů, které překvapivý hit pořídilo za pár drobných.
No a konečně číslo deset. Dennis Quaid je poslední dobou tzv. „Box Office Poison“. Po Vocasech, kde pozoroval ptáky, se dočkal propadáku i v novince The Hill, kde si vystřihnul roli pastora, jehož syn chce navzdory fyzickému handicapu prorazit v baseballu.
Kritici bědují, křesťané jásají. Není jich však dost, jinak by z více než 1 500 kin nepadlo pouhých dva a půl míče. Vzhledem ke vzpomínané slevové akci se dá říct, že mnoho náhodných návštěvníků multiplexu nechtělo The Hill vidět ani skoro zadarmo.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde.
Příští víkend zkusí napodobit úspěch předchozích dílů 68letý Denzel Washington v trojce Equalizera. V limitované distribuci mu potom bude přicmrndávat vražedný lenochod s ještě vražednějším trailerem – Slotherhouse. Uvidíme, kolik diváků bude po čtyřdolarové nedělní show ochotno cálovat plnou palbu.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
"Consume product and then get excited for next products" je krátkodobě možná nějak funkční, ale dlouhodobě degraduje "filmovou kulturu" na "rádio na pozadí".