Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Diskuze k článku Nebeská brána: V.I.M.

příspěvky 1 - 0 Napsat příspěvek
Tak jo, filmu jsem se cíleně vyhýbal s ohledem na jeho nechvalně proslulou pověst, která jej předchází (správně, věci typu Howard The Duck nebo Ishtar jsem dodnes taky neviděl:D), ale v rámci doplnění povinného filmového vzdělání jsem se rozhodl dát Ciminovi šanci … a musím souhlasit s dobovou kritikou a tehdejšími diváckými ohlasy.
 
Pravda, je to monumentální historická freska, kterou táhne hodně nahoru výprava, kamera a OST a své režijní mistrovství Cimino prokáže zvláště v posledním aktu u rozmáchlých bitevních scén (raději asi příliš nebádat nad tím, kolik zvířat a kaskadérů/komparsistů eventuálně přišlo při natáčení k nějaké úhoně). Problémem ovšem je, že než se k němu Cimino dopracuje (a spolu s ním i divák), čeká jej opravdu dlouhá cesta plná překážek. Prolog i epilog neřeknou divákovi vůbec nic, milostný trojúhelník moc nefunguje, to samé platí o pomyslném rivalství mezi oběma přáteli/soky, postavy obecně mi byly celý film dost ukradené a děj se do proklamovaného osudového střetu s najatými střelci plácá odnikud nikam s neustálými odbočkami jinam, které vážně jen natahují celkovou stopáž. 
 
Jako fanoušek zvlášť dlouhých filmů jsem až doteď zastával tezi, že studiový zlozvyk krácení filmu bez ohledu na fakt, že takovou dějovou kastrací úplně ztratí své kouzlo (nebo dokonce přestane dávat smysl), je filmový zločin (viz o pár let mladší Leoneho gangsterský epos, který stran nejrůznějších verzí stopáže dopadl podobně neslavně), ale Cimino mě tady přesvědčil, že opačný extrém, tj. ponechat egomaniakovi (pokud tedy nemá na režisérské stoličce jmenovku Kubrick nebo Leone:D) absolutní kreativní svobodu, může být podobný nerozum. Historická a kulturní důležitost snímku je nezpochybnitelná, ale tenhle "hrobník" UA, Nového Hollywoodu a do značné míry i Ciminovy kariéry se mi do vkusu příliš netrefil a vlastně úplně chápu, proč ve své době nezabodoval. 
877409
Tak jo, filmu jsem se cíleně vyhýbal s ohledem na jeho nechvalně proslulou pověst, která jej předchází (správně, věci typu Howard The Duck nebo Ishtar jsem dodnes taky neviděl*:D*), ale v rámci doplnění povinného filmového vzdělání jsem se rozhodl dát Ciminovi šanci … a musím souhlasit s dobovou kritikou a tehdejšími diváckými ohlasy.   Pravda, je to monumentální historická freska, kterou táhne hodně nahoru výprava, kamera a OST a své režijní mistrovství Cimino prokáže zvláště v posledním aktu u rozmáchlých bitevních scén (raději asi příliš nebádat nad tím, kolik zvířat a kaskadérů/komparsistů eventuálně přišlo při natáčení k nějaké úhoně). Problémem ovšem je, že než se k němu Cimino dopracuje (a spolu s ním i divák), čeká jej opravdu dlouhá cesta plná překážek. Prolog i epilog neřeknou divákovi vůbec nic, milostný trojúhelník moc nefunguje, to samé platí o pomyslném rivalství mezi oběma přáteli/soky, postavy obecně mi byly celý film dost ukradené a děj se do proklamovaného osudového střetu s najatými střelci plácá odnikud nikam s neustálými odbočkami jinam, které vážně jen natahují celkovou stopáž.    Jako fanoušek zvlášť dlouhých filmů jsem až doteď zastával tezi, že studiový zlozvyk krácení filmu bez ohledu na fakt, že takovou dějovou kastrací úplně ztratí své kouzlo (nebo dokonce přestane dávat smysl), je filmový zločin (viz o pár let mladší Leoneho gangsterský epos, který stran nejrůznějších verzí stopáže dopadl podobně neslavně), ale Cimino mě tady přesvědčil, že opačný extrém, tj. ponechat egomaniakovi (pokud tedy nemá na režisérské stoličce jmenovku Kubrick nebo Leone*:D*) absolutní kreativní svobodu, může být podobný nerozum. Historická a kulturní důležitost snímku je nezpochybnitelná, ale tenhle "hrobník" UA, Nového Hollywoodu a do značné míry i Ciminovy kariéry se mi do vkusu příliš netrefil a vlastně úplně chápu, proč ve své době nezabodoval. 
0 0
reagovat
reaguje na: Douglas
Ta 325min verze byla údajně ukazovaná jen studiu s tím, že ji ještě o 15min zkrátí. Ale do kin šla už "jen" 219min verze, relativně brzy poté
ji ještě zkrátili na 149min. Po cca 30 letech vznikla ta 216min v Criterionu. O
dalších verzích nevím.

P:s: Jestli je 2.5min / hodina, tak to při 219min atakuje 10min, ne?
877265
Ta 325min verze byla údajně ukazovaná jen studiu s tím, že ji ještě o 15min zkrátí. Ale do kin šla už "jen" 219min verze, relativně brzy poté ji ještě zkrátili na 149min. Po cca 30 letech vznikla ta 216min v Criterionu. O dalších verzích nevím. P:s: Jestli je 2.5min / hodina, tak to při 219min atakuje 10min, ne?
877263
3 0
reagovat
:+ za VIM. Nie dokonalý film ale je to bez debaty ako filmové dielo natočené pomerne famózne a fakt že film prepadol či dobový kontext už dnes pri posudzovaní len filmu samotného natoľko rozhodujúci nie je.

Holt každá spanilá jazda sa musí niekde skončiť a aj New Hollywood musel niekde naraziť (podobné niečo vidíme momentálne pri dnešných komiksoch, ktoré už začínajú tiež narážať). Výhoda takýchto filmov je že to vo svojej dobe schytali natoľko tvrdo, že po rokoch, ak sú spravené dobre, získajú nejakú patinu navyše, ako určitým spôsobom zneuznané kusy umenia.

Je fascinujúce že jeden v zásade veľmi kvalitne spracovaný film dokázal napáchať toľko škody - ukončiť jednu celú filmovú éru, položiť štúdio a aj v zásade do smrti negatívne ovplyvniť život režisérovi.

P. S.: Ešte ma v tejto súvislosti napadá Coppolovo One From the Heart z roku 1981. Tiež filmársky v zásade fajnšmekrovina na úrovni, tiež dozvuk New Hollywoodu, tiež určitým spôsobom exces režiséra a tiež prepadák, ktorý Coppolu síce úplne nepoložil, ale ukončil dosť razantne jeho prime a keby sa nemohol v budúcnosti opierať o odkaz a silu Krstného otca a Apocalypse now... ktovie či by neskončil ako Cimino. Holt doba a nálady publika sa na prelome 70tych/80tych rokov menili, bol jasný odklon od auteur ambicióznych kusov a príklon k zábavnej/dojemnej komercii - čo definitívne potvrdil asi E. T. v r. 1982.
877264
*:+* za VIM. Nie dokonalý film ale je to bez debaty ako filmové dielo natočené pomerne famózne a fakt že film prepadol či dobový kontext už dnes pri posudzovaní len filmu samotného natoľko rozhodujúci nie je. Holt každá spanilá jazda sa musí niekde skončiť a aj New Hollywood musel niekde naraziť (podobné niečo vidíme momentálne pri dnešných komiksoch, ktoré už začínajú tiež narážať). Výhoda takýchto filmov je že to vo svojej dobe schytali natoľko tvrdo, že po rokoch, ak sú spravené dobre, získajú nejakú patinu navyše, ako určitým spôsobom zneuznané kusy umenia. Je fascinujúce že jeden v zásade veľmi kvalitne spracovaný film dokázal napáchať toľko škody - ukončiť jednu celú filmovú éru, položiť štúdio a aj v zásade do smrti negatívne ovplyvniť život režisérovi. P. S.: Ešte ma v tejto súvislosti napadá Coppolovo One From the Heart z roku 1981. Tiež filmársky v zásade fajnšmekrovina na úrovni, tiež dozvuk New Hollywoodu, tiež určitým spôsobom exces režiséra a tiež prepadák, ktorý Coppolu síce úplne nepoložil, ale ukončil dosť razantne jeho prime a keby sa nemohol v budúcnosti opierať o odkaz a silu Krstného otca a Apocalypse now... ktovie či by neskončil ako Cimino. Holt doba a nálady publika sa na prelome 70tych/80tych rokov menili, bol jasný odklon od auteur ambicióznych kusov a príklon k zábavnej/dojemnej komercii - čo definitívne potvrdil asi E. T. v r. 1982.
3 0
reagovat
reaguje na: Shushika
2,5 minuty na hodinu, takže mnohem ne, ale vyšší ano. 216/217 vidím jako rozdíl v té prostřižené dialogové pasáži, případně jinak střižené rezidua roadshowingového uvádění. Záhadnější je rozdíl 149/154. Popravdě, to by klidně mohlo být tím rozdílem okének (záleží na tom, jak to zaokrouhlovali), ale není, protože verze z ČT (tj. PAL aka 25fps) má 144 minut, a tudíž 149 minut je 24fps. Podle mě může být rozdíl v evropské a americké distribuční verzi, ale to je čistě hypotéza.

U nás byly kupříkladu přestávky v kinech docela běžné i při dvoaupůlhodinových filmech, zejména u 70mm kopií, ale zaprvé nevím, jestli tomu tak bylo i v Německu, zadruhé zda tomu tak bylo v případě NEBESKÉ BRÁNY a zatřetí, zda na tom německém BR přestávku v takovém případě zachovali. Mohl se lišit i samotný sestřih, což se dělo poměrně běžně (viz lehce odlišná evropská a americká distribuční verze BLADE RUNNERA) a existující popisy verzí vycházejí hlavně z těch amerických, o evropských či asijských se často tolik neví. Možností je řada; možná k tomu existuje nějaká zpráva o restaurování, ale nemám teď energii to zkoušet hledat. :)

Navíc mě ten tvůj popis mate, protože pokud si nejasně pamatuji, kdysi jsem četl o tom, že NEBESKOU BRÁNU razantně zkracovali až poté, co na ni v kinech nikdo nechodil, takže to nebyl sešup 325 -> 149, ale byla mezi nimi nějakou dobu právě ta tříapůlhodinová distribuční verze. To jsou nicméně jen matné vzpomínky, mohu se plést a sám jsem zatím osudy NEBESKÉ BRÁNY nezkoumal.
877263
2,5 minuty na hodinu, takže mnohem ne, ale vyšší ano. 216/217 vidím jako rozdíl v té prostřižené dialogové pasáži, případně jinak střižené rezidua roadshowingového uvádění. Záhadnější je rozdíl 149/154. Popravdě, to by klidně mohlo být tím rozdílem okének (záleží na tom, jak to zaokrouhlovali), ale není, protože verze z ČT (tj. PAL aka 25fps) má 144 minut, a tudíž 149 minut je 24fps. Podle mě může být rozdíl v evropské a americké distribuční verzi, ale to je čistě hypotéza. U nás byly kupříkladu přestávky v kinech docela běžné i při dvoaupůlhodinových filmech, zejména u 70mm kopií, ale zaprvé nevím, jestli tomu tak bylo i v Německu, zadruhé zda tomu tak bylo v případě NEBESKÉ BRÁNY a zatřetí, zda na tom německém BR přestávku v takovém případě zachovali. Mohl se lišit i samotný sestřih, což se dělo poměrně běžně (viz lehce odlišná evropská a americká distribuční verze BLADE RUNNERA) a existující popisy verzí vycházejí hlavně z těch amerických, o evropských či asijských se často tolik neví. Možností je řada; možná k tomu existuje nějaká zpráva o restaurování, ale nemám teď energii to zkoušet hledat. :) Navíc mě ten tvůj popis mate, protože pokud si nejasně pamatuji, kdysi jsem četl o tom, že NEBESKOU BRÁNU razantně zkracovali až poté, co na ni v kinech nikdo nechodil, takže to nebyl sešup 325 -> 149, ale byla mezi nimi nějakou dobu právě ta tříapůlhodinová distribuční verze. To jsou nicméně jen matné vzpomínky, mohu se plést a sám jsem zatím osudy NEBESKÉ BRÁNY nezkoumal.
877255
2 0
reagují: Shushika
reagovat
reaguje na: Douglas
No dobře, výjimky existovaly. To co jsem napsal je zkratka, ale obecně to platilo. Duel jsem napsal proto, že z těch filmů co Spielberg před Čelistma natočil vzbudil největší rozruch, a udělal mu největší jméno.
877260
No dobře, výjimky existovaly. To co jsem napsal je zkratka, ale obecně to platilo. Duel jsem napsal proto, že z těch filmů co Spielberg před Čelistma natočil vzbudil největší rozruch, a udělal mu největší jméno.
877250
2 0
reagovat
reaguje na: TedGeorge
Pokud by to byl FPS problém, tak by při tak obří stopáži byl ten rozdíl mnohem větší.
877255
Pokud by to byl FPS problém, tak by při tak obří stopáži byl ten rozdíl mnohem větší.
877242
2 0
reagují: Douglas
reagovat
reaguje na: hanak_v_exilu
"Spielberg dostal po Duelu peníze na Čelisti" To fakt ne. :) DUEL byl normální televizní práce, jeden ze tří televizních filmů, co v řadě za sebou vedle seriálových epizod dělal, ba dokonce úplně první z nich (1971; další 1972 a 1973). Měl hlavně dobré vztahy s producenty, díky čemuž dostal následně příležitost natočit svůj debut SUGARLANDSKÝ EXPRES - a teprve potom ČELISTI. U něj byla totiž ta trajektorie dost odlišná od ostatních, protože byl prakticky od začátku kariéry hrdý reprezentant studiového systému, když makal Universal TV. Viz závěr FABELMANOVÝCH.
877250
"Spielberg dostal po Duelu peníze na Čelisti" To fakt ne. :) DUEL byl normální televizní práce, jeden ze tří televizních filmů, co v řadě za sebou vedle seriálových epizod dělal, ba dokonce úplně první z nich (1971; další 1972 a 1973). Měl hlavně dobré vztahy s producenty, díky čemuž dostal následně příležitost natočit svůj debut SUGARLANDSKÝ EXPRES - a teprve potom ČELISTI. U něj byla totiž ta trajektorie dost odlišná od ostatních, protože byl prakticky od začátku kariéry hrdý reprezentant studiového systému, když makal Universal TV. Viz závěr FABELMANOVÝCH.
877240
5 0
reagují: hanak_v_exilu
reagovat
reaguje na: Shushika
Našiel som informáciu, že 216 minútová verzia je cenzurovaná a 217 minútová nemecká necenzurovaná.  V tomto texte sa píše, že pridali 47.2 sec, ale v tom nemeckom digibooku píšu, že 59 sekúnd.

Edit: Teraz som si to prečítal celé a je to zložitejšie, než som napísal.

Toto je verzia, ktorú mám.
877243
Našiel som informáciu, že 216 minútová verzia je cenzurovaná a 217 minútová nemecká necenzurovaná. [url=https://www.movie-censorship.com/report.php?ID=220350] V tomto texte sa píše, že pridali 47.2 sec, ale v tom nemeckom digibooku píšu, že 59 sekúnd. [/url] Edit: Teraz som si to prečítal celé a je to zložitejšie, než som napísal. [url=https://www.blu-ray.com/movies/Heavens-Gate-Blu-ray/197409/]Toto je verzia, ktorú mám. [/url]
877239
2 0
reagovat
reaguje na: Shushika
Není to klasickej FPS problém, kdy to dělá rozdíl v Evropské a US stopáži?
877242
Není to klasickej FPS problém, kdy to dělá rozdíl v Evropské a US stopáži?
877239
1 0
reagují: Shushika
reagovat
reaguje na: IjonT
No, obecně to platilo asi vždycky. Jenže v době kdy začínal Cimino, byl vstup do první ligy otevřenější - nebo si to alespoň myslím, podle těch množství režisérů, kteří se tam v krátké době "vetřeli". Ale když už tam někdo byl, tak musel fungovat podle tvého schématu. Spielberg dostal po Duelu peníze na Čelisti, Lucas dostal po Amerických Graffiti peníze na Star Wars. Cimino dostal po Thunderbolt and Lightfoot peníze na Lovce jelenů. Ti první dva se ze systému osvobodili - každý svým vlastním způsobem. Cimino to posral.
877240
No, obecně to platilo asi vždycky. Jenže v době kdy začínal Cimino, byl vstup do první ligy otevřenější - nebo si to alespoň myslím, podle těch množství režisérů, kteří se tam v krátké době "vetřeli". Ale když už tam někdo byl, tak musel fungovat podle tvého schématu. Spielberg dostal po Duelu peníze na Čelisti, Lucas dostal po Amerických Graffiti peníze na Star Wars. Cimino dostal po Thunderbolt and Lightfoot peníze na Lovce jelenů. Ti první dva se ze systému osvobodili - každý svým vlastním způsobem. Cimino to posral.
877225
2 -1
reagují: Douglas
reagovat
reaguje na: Perrund
Zvláštní, oficiálně by měly existovat 4 sestřihy o jiných stopážích, než uvádíš: původní 325min cut jen pro vedení studia, první cinema release 219min, druhý cinema release 149min a 216min Criterion release, který vychází z 219min (vystřihli přestávku - intermission a jednu větu z dialogů). 
877239
Zvláštní, oficiálně by měly existovat 4 sestřihy o jiných stopážích, než uvádíš: původní 325min cut jen pro vedení studia, první cinema release 219min, druhý cinema release 149min a 216min Criterion release, který vychází z 219min (vystřihli přestávku - intermission a jednu větu z dialogů). 
877234
2 0
reagují: Perrund, TedGeorge
reagovat
Neřekl bych že je to kdovíjaká pecka (už nevím jakou verzi jsem viděl, je to dávno), ale rozhodně zajímavý a výpravou velmi impresivní film.
877236
Neřekl bych že je to kdovíjaká pecka (už nevím jakou verzi jsem viděl, je to dávno), ale rozhodně zajímavý a výpravou velmi impresivní film.
2 0
reagovat
Mne tento film sedí, takže sa pripájam k VIM. Ja mám nemecky digibook, kde je BD s 217 min verziou, BD s US kinoverziou 154 min, bonusy asi 90 minút, a DVD s DC. Odporúčam.
877234
Mne tento film sedí, takže sa pripájam k VIM. Ja mám nemecky digibook, kde je BD s 217 min verziou, BD s US kinoverziou 154 min, bonusy asi 90 minút, a DVD s DC. Odporúčam.
3 0
reagují: Shushika
reagovat
reaguje na: hanak_v_exilu
Většinou po velkém kasovním či velkém úspěchu dostane režisér příležitost natočit si "svůj" film. Jenže Cimino byl holt trošku zvláštní a chtěl si je točit už pořád. Rok draka jsem viděl i v kině, je to dobrý film. Jenže Cimino měl v té době už hroznou pověst, filmy se točily trochu jinak a všechno šlo do kytek.
877225
Většinou po velkém kasovním či velkém úspěchu dostane režisér příležitost natočit si "svůj" film. Jenže Cimino byl holt trošku zvláštní a chtěl si je točit už pořád. Rok draka jsem viděl i v kině, je to dobrý film. Jenže Cimino měl v té době už hroznou pověst, filmy se točily trochu jinak a všechno šlo do kytek.
877220
2 0
reagují: hanak_v_exilu
reagovat
reaguje na: IjonT
Tuším že snad nikdy nebyla doba, kdy by rozpočet a zisk nebyl to nejdůležitější, ne?

Nebeskou bránu jsem nikdy neviděl. Pořád věřím, že se toho jednou dočkám v kině. Kadopádně minulý týden jsem viděl Rok draka, a i když je to na papíře béčko, tak z toho čiší umění. Cimino je vynikající režisér. Kdyby byl alespoň trochu při smyslech, tak z něho mohl být druhý Cameron, jen posunutý trochu jinam.
877220
Tuším že snad nikdy nebyla doba, kdy by rozpočet a zisk nebyl to nejdůležitější, ne? Nebeskou bránu jsem nikdy neviděl. Pořád věřím, že se toho jednou dočkám v kině. Kadopádně minulý týden jsem viděl Rok draka, a i když je to na papíře béčko, tak z toho čiší umění. Cimino je vynikající režisér. Kdyby byl alespoň trochu při smyslech, tak z něho mohl být druhý Cameron, jen posunutý trochu jinam.
877215
3 0
reagují: IjonT
reagovat
vynikajuci film
877219
vynikajuci film
5 0
reagovat
Cimino během času točil filmy pro stále méně diváků a byl přesvědčen, že chyba je v nich a ne v něm. Bohužel se narodil do špatné doby, kdy narazil opakovaně čelem do zdi jménem rozpočet a zisk.
877215
Cimino během času točil filmy pro stále méně diváků a byl přesvědčen, že chyba je v nich a ne v něm. Bohužel se narodil do špatné doby, kdy narazil opakovaně čelem do zdi jménem rozpočet a zisk.
2 0
reagují: hanak_v_exilu
reagovat
Monumentalni film. Nemusi sednout kazdemu, ale ta opulentnost vseho je ohromujici. Tady se opravdu na nicem nesetrilo
877210
Monumentalni film. Nemusi sednout kazdemu, ale ta opulentnost vseho je ohromujici. Tady se opravdu na nicem nesetrilo
4 0
reagovat
Je to pecka, VIM potěšilo :+
877209
Je to pecka, VIM potěšilo *:+*
5 0
reagovat
OK jsem hooked a to ne tak kvuli VIM ale ze duro k tomu napsal, ze: "Navyše Cimino si zaslúži obdiv - väčšina scén je komponovaná tak umne a precízne, že aj Kubrick je oproti tomuto improvizátor." :D:D
877207
OK jsem hooked a to ne tak kvuli VIM ale ze duro k tomu napsal, ze: "Navyše Cimino si zaslúži obdiv - väčšina scén je komponovaná tak umne a precízne, že aj Kubrick je oproti tomuto improvizátor." *:D**:D*
6 0
reagovat
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení

Zapomenuté heslo
Přihlašte se jedním kliknutím přes facebook:

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získate možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Vytvářet filmové blogy
  4. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  5. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
registrovat se