Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #24: Úspěch Vyproštění 2 a soud s Kangem dobyvatelem


ikona
imf
chris hemsworthimfJonathan Majorsnetflixnewslettertémavyproštění
Dnes také o úspěchu Vyproštění 2, průšvihovém Flashovi a nejsledovanějších věcech na Netflix  

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Ratingová škatulata Netflixu

To má takhle člověk v úterý večer vymyšlená témata do newsletteru a… během pěti minut jich půlku škrtne. Ale nebojte se, těch méně důležitých se dočkáte příště, protože teď si musíme popovídat o změně metriky netflixovských žebříčků. Už jsme mluvili o tom, že Netflix jako jediný zveřejňuje základní statistiky sledovanosti a jako měřítko používá miliony zhlédnutých hodin. Občas to může být nefér, protože dlouhý seriál/film má pak výhodu proti krátkému. Proto řada analytiků začala zhlédnuté hodiny přepočítávat na zhlédnutí (jednoduše ty miliony vydělili stopáží). 

A Netflix to teď začal dělat také, proto najdeme v aktuálním žebříčku počet zhlédnutých hodin i zhlédnutí, což znamená, že některé kratší filmy mohou přeskočit delší, ačkoliv mají větší počet zhlédnutých hodin. Rozhodující je nově počet zhlédnutí, jakýsi přepočet na sumu kompletních zhlédnutí filmu. Podobnou gymnastiku máme občas i v českém kinožebříčku, když film s menším počtem diváků poskočí výš, protože se na něj prodávaly lístky dráž a má proto vyšší tržby, které jsou rozhodujícím faktorem.

Tím ale změny (které jsem promítnul i do našich pravidelných žebříčků) nekončí. Netflix totiž podle nové metriky přepočítal dlouhodobé topky. A navíc metriku změnil z dosavadních čtyř týdnů (28 dnů) na podstatně velkorysejší tři měsíce (91 dnů). To znamená, že si výrazně polepšily trvalky. Nové dlouhodobé žebříčky, které jdou zpátky až do léta 2021 (a částečně ještě dál) tedy vypadají takto: 

Dlouhodobá topka nejsledovanějších anglicky mluvených filmů 

1. Red Notice (230.9M zhlédnutí) 

2. K zemi hleď (171.4M zhlédnutí) 

3. Projekt Adam (157.6M zhlédnutí) 

4. Bird Box (157.4 milionů zhlédnutí) 

5. The Gray Man (139.3 milionů zhlédnutí)

 

Dlouhodobá topka nejsledovanějších anglicky mluvených seriálů 

1. Wednesday (252.1M zhlédnutí) 

2. Stranger Things 4 (140.7M zhlédnutí) 

3. Dahmer (115.6M zhlédnutí) 

4. Bridgertonovi S1 (113.3 milionů zhlédnutí) 

5. Dámský gambit (112.8 milionů zhlédnutí)

Dlouhodobá topka nejsledovanějších cizojazyčných filmů

1. Trol (103M zhlédnutí)

2. Díra (82.8M zhlédnutí)

3. Láska přes okno (61.1M zhlédnutí) 

4. Krvavě rudé nebe (60.9 milionů zhlédnutí) 

5. AKA (56.6 milionů zhlédnutí)

Dlouhodobá topka nejsledovanějších cizojazyčných seriálů

1. Hra na oliheň (265.2M zhlédnutí)

2. Papírový dům S4 (106M zhlédnutí) 

3. Lupin S1 (99.5M zhlédnutí) 

4. Papírový dům S5 (99.2 milionů zhlédnutí) 

5. Papírový dům S3 (80 milionů zhlédnutí)

Hra na oliheň zůstává i po přepočtu, který zásadně přiblížil filmy k seriálům (protože se dělí stopáží), absolutním králem netflixovských ratingů. Wednesday přeskočila čtvrté Stranger Things, kterým ublížila jejich skoro dvojnásobná stopáž, další škatulata jsou spíše kosmetického rázu. Snaží se Netflix změnou metriky tzv. na míru trochu zmanipulovat výsledky a popostrčit dopředu to, co se mu hodí? Zcela jistě, ale alternativní rozpočítávání výsledků, s výjimkou neoficiálních výsledků od Flix Patrol, momentálně nemáme. Chvilku bude trvat, než se s tou změnou vypořádáme, ale nebojte, od čeho je tu newsletter, než aby vám v hlavě udělal pořádek. 

TUDUM aneb podivuhodný vztah Netflix a YouTube

Netflix podruhé, tentokrát se svým pravidelným fandovským eventem TUDUM (to je citoslovce toho gongu, co se vždy ozve po najetí loga), kde představuje chystané novinky. Podobně jako před pár měsící SAG Awards se celá akce streamovala na YouTube kanále Netflixu a nikoliv na Netflixu samotném. Je to pikantní, protože v některých ohledech je YouTube jeden z největších rivalů. Netflix by klidně mohl dělat živák u sebe, ale jak už jsme viděli dříve, infrastruktura na podobný zápřah ještě není připravená, navíc by bylo složité řešit globální premiéru napříč časovými pásmy apod.

Když se podíváte na youtuberské kanály Netflixu, zejména propagační Still Watching Netflix, zjistíte, že červené eNko generuje ohromné množství materiálů. Recapy, humorné teasery, ansámblové reakce na scény, rozlučky herců se seriálem, naprosté kraviny (Chris Hemsworth se snaží přistát s RC helikoptérou na dětském vláčku), rozbory scén, pohledy do zákulisí, rozhovory. Jen k finální sezóně teen seriálu Never Have I Ever jsou tu dvě desítky (nepřeháním) materiálů. V každém z nich mají herci stejné oblečení, takže předpokládám, že je Netflix nahnal do studia a tam s nimi tři dny v kuse natáčel. YouTube grind jak má být! 

Nechám stranou, že převážná část podobných videí skutečně patří primárně na YouTube a sociální sítě, protože kde jinde sledovat Hemswortha, jak dělá ASMR s hovězím steakem, nebo sledovat kanadskou herečku Maitreyi Ramakrishan, jak učí své americké kolegy jak správně nalévat mléko z igelitového pytlíku. U dokumentů z natáčení nebo série Punch 4 Punch, která se snaží odhalit magii netflixovských akčních scén, se ale člověk právem ptá, proč nejsou přímo na Netflixu, ideálně dostupné proklikem z filmů či seriálů, kterých se týkají.

Jedním důvodem může být, že by to v aktuálním rozhraní Netflixu způsobilo obrovský chaos, ale ten druhý, často zmiňovaný, mi sedí o dost víc. Zmíněný YouTube kanál má „jen” šest milionů odběratelů, ale je to způsob, jak dostat informace o nabídce Netflixu ven mezi lidi, kteří nejsou předplatiteli. Jako marketingová platforma YouTube funguje dokonale a nemusí jít nutně jen o trailery chystaných trháků. I podobná nakouknutí pod pokličku mohou někoho přesvědčit, aby to s Netflixem (znovu) zkusil. 

Chris Hemsworth: Na pokraji slávy

Málokterý z herců v rámci Marvel Cinematic Universe je vidět mimo marvelovky tak výrazně jako Chris Hemsworth. Nejen že Thor měl jako jediný čtyři sólovky (o tom, jak moc se povedly a respektovaly komiksovou předlohu můžeme diskutovat), ale hned zkraje zkoušel štěstí i v jiných projektech. Jako civilnější Thor ve Sněhurka a lovec, jako zdoba v Chatě v horách nebo novém Rudém úsvitu, ale především pak jako James Hunt v Rivalech. Přičtěte k tomu slušné V srdci moře, zajímavé Zlé časy v El Rojale a servisních 12 hrdinů. Na Mannova Hackera nebo snahu o humor v Krotitelích duchů či posledních Mužích v černém raději zapomeneme. 

Tak či onak je to slušná řádka filmů a snad i snaha o herecký rejstřík, nicméně sošnému Australanovi nejvíc sedí akce, takže když v roce 2020 zúročil svou dosavadní slávu a využil nabídky Netflixu natočit si s debutujícím režisérem Samem Hargravem, jedním z hlavních kaskadérů MCU, starosvětský akčňák Vyproštění, byla z toho nepřekvapivě velká pecka.

Zatímco jiné herecké hvězdy chodí na Netflix spíš jako na druhou štaci, aby si přivydělaly a byly vidět v obývácích, pro Hemswortha to byla šance utéct Mjolnirovu kladivu. Na všechny herce z MCU, snad s výjimkou Scarlett Johansson, která přišla k roli Vdovy už jako slavná a úspěšná, dopadá kletba franšízových rolí. Jakmile z miliardové série vystoupíte, nejste pro diváky tak lákaví, ať už točíte cokoliv. Jedinou šancí k dalším úspěchům jsou pro tyto herce role v dalších ansámblových filmech, případně sequely či rebooty zavedených sérií. 

Chris Hemsworth s tím taky bojoval. Navzdory nejlepším předpokladům se z něj ne a ne stát ani akční hvězda, ani herec áčkové ligy. Před týdnem popustil uzdu frustraci, když komentoval Scorseseho a Tarantinovy názory na MCU slovy: „Další dvě legendy, se kterými nebudu nikdy spolupracovat. Proč se do MCU tak ochotně velká režisérská jména strefují?” Když pomineme, že zmínění pánové v Hemsworthově revíru opravdu neloví, zrovna Tarantino uhodil hřebíček na hlavu, když prohlásil, že Marvel za patnáct let existence a víc než dvě desítky filmů nevyprodukoval žádnou filmovou hvězdu, která by byla schopná utáhnout vlastní film. Že už prostě takoví a takové neexistují. Byl to spíš povzdech nad tím, že IP zabily velká herecká jména. 

Což je pravda a Hemsworth je toho důkazem, ale vysvětlujte to rozčílenému Australanovi. O týden později to může Hemsworth glosovat podstatně klidněji. Vyproštění 2 slaví úspěch, svými čísly naváže na jedničku a honorářem pro hlavní hvězdu (deset milionů dolarů) i rozpočtem jako takovým (sedmdesát milionů), se může srovnávat s těmi největšími v akčním žánru. A navíc se připravuje trojka, takže se Tyler Rake v panteonu akčních hrdinů zařadí mezi ty největší legendy.

Netflix trojku odklepnul ještě před zveřejněním výsledků sledovanosti, což trochu zavánělo snahou přesvědčit diváky dopředu o tom, že je Vyproštění 2 opravdu výjimečné. Na druhou stranu si Netflix hýčká každou úspěšnou filmovou sérii, protože jich zas tak moc nemá. Jeho úspěšné šňůry romantik skončily, Vražda v Pařiži navázala na úspěch Vraždy na jachtě jen částečně a např. detektivky s Benoitem Blancem má předplacené už jen na další díl, a pak je vše nejisté (nebo z toho kouká obludně vysoký šek). 

Oproti tomu investovat dalších 70 až 80 milionů do slibně rozjeté série, která sklízí podstatně víc potlesku než skoro třikrát dražší Gray Man, se jeví jako fiskálně zodpovědné rozhodnutí. A z Hemswortha to dělá úspěšného žánrového herce, který díky palcovým titulkům a dobrým recenzím určitě ještě dostane další šanci mimo Netflix i MCU. Jedna už se ostatně rýsuje, protože právě dotočil Furiosu s Georgem Millerem. Nehraje sice Maxe, ale určitě ho nepřehlédnete. 

Soudný den Jonathana Majorse

Rozhodující líčení nastane 3. srpna. Ani přes veškerou (převážně mediální) snahu Majorsových právníků se nepodařilo případ zastavit, protože jejich „zcela jasné důkazy, jasně poukazující na nevinu mého klienta” zatím soud pilně zkoumá. Majorsovi za údajný útok na přítelkyni hrozí až rok za mřížemi. Vzhledem k administrativě a stavu amerických soudů by se případ projednával až někdy na koci roku, ale právníci jsou prý natolik přesvědčeni o tom, že vše bylo obráceně (dotčená žena naopak útočila na Majorse), že si vydupali urychlené projednávání případu.

Všichni víme, že důvodem je také snaha, co nejrychleji poslat vzkaz Hollywoodu, že to celé byl jen politováníhodný omyl. V případě zproštění viny pak může Marvel dál počítat s Majorsem do svých velkorysých plánů (což zahrnuje i druhou sezónu seriálového Lokiho, která je momentálně v šuplíku). I v případě, že obhajoba vyjde, však bude muset Majors v následujících letech bojovat s pošramocenou pověstí, protože si mnohem víc lidí bude pamatovat palcové titulky o napadení. Internetové lidové soudy pracují bleskově a neúprosně. Už v létě se dozvíme, jestli tipovaly správně, nebo se trestuhodně mýlily.

Hype train letos nejezdí podle jízdního řádu!

Komiksový Flash je definitivně jedním z největších průšvihů letošního roku. Jestli se naplní prognózy, zahučí v něm Warneři nikoliv za sto, ale spíš za dvě, tři sta milionů dolarů. A to už je sekera, která v zádech zabolí. Někteří internetoví optimisté přitom ještě před dvěma měsíci odhadovali, že by Flash mohl otevřít za 115 až 140 milionů dolarů. Mluvíme o třídenním víkendu (pátek až neděle) v amerických kinech. Oficiální tracking byl střízlivější, ale i tam se sahalo po sto milionech, než začal vlivem mnoha faktorů (průšvihy s Ezrou, stávka scenáristů a omezené možnosti propagace, vlažné recenze) klesat… nejdřív k osmdesáti, pak k sedmdesáti milionům, nakonec cca k 65, ale ani to nebylo dostatečně střízlivé.

Skutečná čísla podstřelila americké odhady o deset milionů a globální dokonce o patnáct. V obou případech snímek finišoval až za průšvihovým Black Adamem, ačkoliv se o Flashovi mluvilo jako o jednom z nejlepších a nejprogresivnějších komiksových filmů všech dob. Tedy, říkal to James Gunn, David Zaslav a další zaměstnanci Warner Bros. a DC Comics. Říkal to i Tom Cruise, kterému musel někdo něco slíbit. Skutečné recenze byly o poznání vlažnější, ale pointou je, že online analýzy spoléhaly u Flashe na hlasitou menšinu komiksových nerdů na sociálních sítích. Těm se povedlo vytvořit kolem jedné z finálních kapitol starého dobrého DCEU auru velkolepého eventu a… nejen analytici, ale snad i Warner Bros. tomu uvěřil. No a teď ten účet bude muset někdo zatáhnout.

Opačný efekt jsme mohli sledovat u animovaného Spider-Mana: Napříč paralelními světy, ale to ještě neznamená, že oficiální ratingy nemají z dlouhodobého hlediska hodnotu. Jeden, dva ústřely za sezónu jsou standardem. Letos jich je pravda trochu víc, ale mnohem závažnější je obraz, který se o filmech tvoří na Twitteru nebo Facebooku, kde se hypují často filmy, které vyčuhují, ať už je to Medvěd na koksu nebo třeba Barbie. Ta podle online cvrkotu musí otevřít minimálně za osmdesát, ne? Oficiální tracking je 45 až 55 milionů dolarů. U veleočekávaného Nolana dokonce jen 30 až 35 milionů dolarů. Přitom oba projekty mají punc události, luxují od konkurentů IMAX sály, aby se v nich mohly rozpřáhnout a u Margot Robbie v růžovém outfitu máte pocit, že na vás snad vyskočí i z ledničky.

Díky armádě online fanoušků, fanatiků, zaplacených i pomatených botů, máte pocit, že jde o tentpole blockbustery (takové ty opěrné body sezónních releasů) Universalu a Warnerů, ale stamilionové produkce jsou ve skutečnosti spíš imagovky, které si studia mohou dovolit v případě kasovního průšvihu odepsat ve snaze udržet si s jejich autory dobré vztahy i do budoucna. 

Jak tedy odhadnout, co má být hit a co nikoliv? Dřív bych vás odkázal na kalendář, ale letní sezóna už není co bývala – začíná často už v dubnu a některé hitovky se pořád ještě urodí i v červenci a v srpnu, zatímco dřív byl za finální velkou salvu považován Den nezávislosti (4. července). Posledním záchytným bodem jsou oficiálně neoficiální rozpočty a dlouhodobý hvězdný lesk značek, s nimiž se pracuje. Studiím logicky rozpíjení linií mezi velmi důležitými a méně důležitými blockbustery vyhovuje, zmatený divák pro jistotu chodí na víc titulů, aby si nepřipadal out. A jde hned první víkend, což u sporných titulů může výrazně zlepšit otvíráková čísla. 

Věštění z lógru se nevyplácí, ale osobně tuším, že právě Barbie opět postaví tracking na hlavu a výrazně překročí i ty nejvyšší odhady za první víkend. Lidé na slavnou panenku půjdou nejen proto, že ji maji doma v šuplíku, ale protože jim někdo na internetu řekl, že to bude super. A nebyl to filmový kritik, byl to influencer, milé děti. Nebo prostě jen někdo, kdo se vám probojoval do nekonečného scrollu, a tak dlouho vás s růžovou blondýnkou otravoval, až jste pojali podezření, že právě vy jste cílovka. Na druhou stranu podobně vyhoněné releasy po prvním víkendu strmě padají, zvlášť když nejsou jištěné dobrými recenzemi, takže se jim krátkodobá sázka na online hype v důsledku nevyplácí.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (11)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace