Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #16: Stávka scenáristů od A do Z


ikona
imf
air: zrození legendyimfnetflixnewsletterstávka scenáristůtéma
Dnes monotématicky o aktuální situaci, která sráží Hollywood na kolena. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu. 

Dnešní newsletter bude kompletně o stávce scenáristů, která zatřese Hollywoodem jako už dlouho nic, jakkoliv se studia snaží tvářit statečně a Netflix např. rovnou arogantně, následky i několikatýdenní stávky se nevyhnou nikomu. Momentálně už za ně platí americké pozdní talkshow nebo Saturday Night Live, ale brzy přibydou další oběti. Pár malých témátek odložím na příště, ale nejzajímavější asi je, že vás snad příští týden čekají hned tři posty. Dva z nich budou placené, protože si to doba žádá a nejen scenáristé chtějí přidat. Jeden bude v pondělí (analýza marvelácké životaschopnosti po premiéře Strážců galaxie), jeden v pátek (podrobnější ohlédnutí za scenáristickou stávkou na přelomu let 2007-2008). Všem dosavadním přispěvovatelům samozřejmě ze srdce děkuji, vaše podpora nakopává můj elán do kosmických výšin.

Ale teď k té stávce. Pojďme si rozebrat, kdo proti komu stojí, co chce, a jak vlastně skončila šestitýdenní vyjednávání, která vrcholí stop stavem, kdy WGA alias sdružení amerických scenáristů, skutečně pár týdnů nehne prstem, aby Hollywoodu dokázalo, že pro dobré vzájemné vztahy je potřeba se vrátit k jednacímu stolu.

Kdo tu zastupuje Hollywood? AMPTP, což je Alliance of Motion Picture and Television Producers, tj. další sdružení, tentokrát filmových a televizních producentů. Nezaměňovat s PGA, což je sdružení konkrétních producentů, nikoliv zástupců studií a televizních stanic. Už při minulé stávce byli v PGA trochu nešťastní z toho, že si to lidé pletli. Tak neudělejme stejnou chybu podruhé. S AMPTP vyjednávají postupně všechny cechy/odbory v Hollywoodu. Letos jsou to nejdřív scenáristé, o týden později začnou své jednání režiséři, na konci června herci, a dokonce i PGA musí vyjednávat. Každý má svou agendu a požadavky, během minulé stávky došlo k tomu, že režiséři se domluvili na svých podmínkách a tím de facto podkopali scenáristický odboj. Možná i proto se tentokrát odbory dohodli, že scenáristé půjdou do vyjednávání jako první a dostanou solidní náskok, aby mohli hlavounům zatopit pod kotlem.

Šestitýdenní boxerský zápas AMPTP vs. WGA bohužel neskončil ani remízou. Oni se podle všeho hlavouni ani moc nesnažili v čemkoliv ustoupit. Mezi hlavní body sporu patřilo zejména:

Lepší finanční ohodnocení scenáristů jako takové

Vyšší příspěvky do penzijního fondu

Konec s praxí kratičkých úvazků (tzv. writer’s mini-rooms)

Tantiémy (residuals) z online tvorby, vázané na úspěch titulu

Bonusy u trháků

Bonusy v závislosti na rozpočtu

Použití A.I. jen v kooperaci s najatým scenáristou

Hlavouni (budu to používat, je to krátké a všeříkající) nekývli v podstatě na nic, u několika bodů nabídli kompromis, který byl zlomkem navrhovaného navýšení. Obě strany jsou připravené na kompromis, ale navýšené plnění ze strany AMPTP bylo sotva pětinové oproti návrhům WGA. Především pak hlavouni odmítli jakkoliv komentovat či vyjednávat o omezení využití umělé inteligence, příspěvcích do penzijního fondu, bonusech závislých na rozpočtech či sledovanosti, a nabídli jen drobné ústupky.

Co to znamená ve zkratce? Scenáristé především chtěli záruku, že budou mít – tak jako doposud – stálé a důstojně ohodnocené zaměstnání. Nejde jen o kontrast mezi dobře placeným teplým místečkem u tradiční televizní stanice, kde vám drobné z úspěšného sitcomu chodí na účet ještě deset let po jeho premiéře, a streamovací platformou, která nic takového nenabízí a nesdílí s vámi žádná data o sledovanosti nebo plánech na další sezóny. Tlak ze strany streamerů způsobil, že se točí méně epizod za sezónu a scenáristé jsou často najati jen na pár nezbytných týdnů, aby svými nápady samotný koncept rozjeli (to jsou tzv. mini-rooms, více o nich v některém z příštích newsletterů), načež jsou vyházeni a s výsledkem už žóngluje jediná osoba, která navíc shrábne i producentský kredit, z nějž plynou nezanedbatelné další příjmy nad rámec platu pro scenáristy. Výjimky, které se o své psavce starají, pořád existují, některé samozřejmě znáte jménem (Ryan Murphy, Shonda Rhimes apod.), ale to neznamená, že se standard nepropadl k příležitostným jobům (tzv. gig economy), což je při nákladech na životní styl v Los Angeles dlouhodobě neudržitelné.

V klíčových bodech tedy AMPTP neustoupilo v zásadě ani o píď, nebo je rovnou odmítlo komentovat, což mj. znamená, že návrat k jednání nebude pouhou formalitou. Obě strany se teď budou navzájem mediálně ostřelovat a čekat, zda ta druhá vytuhne. Může to zabrat několik týdnů až měsíců. Scenáristé mezitím budou pochodovat s cedulemi před sídlem studií a televizních stanic a mají zakázáno upravovat, sepisovat, nebo prezentovat scénáře komukoliv. Každý přešlap WGA tvrdě trestá, ostatně jinak asi ani nelze udržet svých 20 tisíc členů v jedné lajně.

Zástupci AMPTP se ještě před týdnem na CinemaConu plácali po zádech, jak skvěle mají rozjetou letošní sezónu, přičemž streameři v čele s Netflixem tvrdí, že mají vystaráno až do konce roku. Navíc Netflix má produkční huby v Německu, Francii a Španělsku, takže může divákům servírovat tamní filmy a seriály bez omezení. Jenže… když zascrollujete o kus níž a podívate se na žebříčky sledovanosti velkého eNka, zjistíte, že je to zejména u filmů bída s nouzí. Už i američtí diváci si všimli a brblají, že na platformě není na co koukat. A když už, je to nějaká „zahraniční slátanina s titulky nebo nesedícím dabingem”. Pokud si tedy bude Netflix dál zahrávat s ohněm a regionálním vkusem, mohl by na to doma slušně dojet. Každé hrdinství má svou cenu.

Platí to ale i pro scenáristy, kterým teď samozřejmě budou ostatní cechy spílat, že sobecky blokují celou branži, jíž dostal na kolena covid a následně ji oslabilo velké propouštění v rámci utahování opasků. Hlavouni se už těšili na návrat tučných zisků, ale teď by se o ně měli s někým dělit? A když ustoupí WGA, nebudou pak chtít režiséři a herci taky přidat? S Hollywoodem v defenzívě mají scenáristé větší šanci uhrát slušné podmínky, ale bude vůbec z čeho rozdávat? Hlavouni nikdy nebyli v šetření jinak než na oko zrovna přeborníci, navíc od poslední velké stávky a jejích velmi konkrétních dopadů uplynulo už patnáct let. Dost pamětníků ještě na nejvyšších pozicích přežívá, např. Bob Iger tehdy taky šéfoval Disneymu, ale jinde už jsou mladší a razantnější šíbři, kteří spálenou zemi roku 2008 znají jen z palcových titulků.

Další ozvěny tehdejší stávky pozorujeme dodnes. Odklon stanic k reality show způsobil nebývalý nárůst popularity tohoto dříve obskurního formátu. Např. televizní stanice Fox mají 40 % svého vysílacího schématu poslepované z reality shows a sportovních přenosů, takže je nějaká stávka scenáristů částečně nerozhodí. I Foxové však chtějí seriály a podzimní premiéry se začínají psát kdy? No právě v květnu nebo v červnu. 

O tom, jak to v letech 2007-2008 ovlivnilo filmy, budu psát ve zmíněném speciálu, ale pokud vám připadalo, že bondovka Quantum of Solace, první sólovka Wolverinea, druzí Transformers, nebo Terminator Salvation měly ve scénářích víc děr, než mívají mrtvoly ve filmech Johna Woo, tak jste se nemýlili. Ano, je oblíbeným fórem říkat, že v posledních letech stejně ty hollywoodské blockbustery scénáře nemají a nikdo ani nepozná, když živého scenáristu nahradí umělá inteligence, ale to je prostě urážka slovotepců, kteří se – stejně jako v každé jiné profesi - dělí na geniální, schopné, průměrné a marné. 

Umělá inteligence nespasí nikoho. Není momentálně ve stavu, kdy by psala lépe než desetileté dítě na Red Bullu, s pocitem, že všechno co ví o životě ho naučil Vin Diesel v Rychle a zběsile. Vygenerované zápletky hollywoodských sequelů jsou většinou bez empatie, sousledné logiky a respektu k předchozím filmům. Chybí tomu ta člověčina. A i kdyby náhodou nechyběla, umělou inteligenci musíte vytrénovat na již existujících scénářích. Tady by WGA hlavounům při použití této technologie pravděpodobně dost úspěšně usoudila zadky.

Z nastálé situace nemá radost nikdo, snad s výjimkou novinářů, kteří psát mohou a navíc mají o čem. Téma je to bezesporu šťavnaté. Hlavouni mají pocit, že jsou v koutě, scenáristé prý melou z posledního. A divák? Ten ještě netuší, jak moc ho to v důsledku bude bolet, zvlášť když má momentálně před sebou léto plné hollywoodských trháků. 

Ale je tu ještě jeden zajímavý úhel. Podle statistik došlo v prvním kvartálu letošního roku k meziročnímu poklesu hollywoodských natáčecích dnů cca o třetinu. To je v důsledku obrovské číslo (ročně podle údajů MPA vyplatí Hollywood na honorářích 186 miliard dolarů, tak si to zkraťte o třetinu), potvrzující nejrůznější drby, které se mezi studii šířily už několik měsíců. Celá branže byla v útlumu. Přitom kdyby byli hlavouni v očekávání stávky – a ta byla podle WGA neodvratná – spíš by natáčeli jako o život, aby měli zásoby. Nabízí se varianta, že AMPTP plánovala razantní škrty a propouštění, ale neměla je jak ospravedlnit. Teď může Hollywood sedět se založenýma rukama, ředit nabídku filmů a šetřit desítky až stovky milionů dolarů, a zároveň se vymlouvat na to, že za všechno mohou tvrdohlaví scenáristé. Taková varianta by mj. naznačovala, že se stávka může protáhnout na měsíc či dva. Nebo klidně víc. Historicky nejdelší stávka scenáristů v roce 1988 trvala bezmála půl roku! 

A co se kvůli scenáristům nevešlo do dnešního vydání? Moje twitterová minela se startem dalšího tuzemského VOD jménem Canal+ (kanál (haha) už dříve vysílal v rámci českých kabelovek), kdy jsem si stěžoval na slabou nabídku filmů a seriálů, vysokou cenu, a vyložené díry v katalogu (absence titulů Carolca). Odpovědí českého Twitteru bylo, že je tam přece kompletní Premier League, takže se těch 189 kaček měsíčně zaplatí už během prvního zápasu. A víte co? Asi mají pravdu. Sportovní streamy jsou velká věc, takže v tomhle případě jsem skutečně ustřelil.

Air: Zrození legendy se objeví na Prime Video už 12. května a zahrnuje to 240 zemí po celém světě, takže i Česko. To jen, kdybyste se ještě na poslední chvíli chtěli na Afflecka a Damona vypravit do kina, tak abyste to ještě zvážili. Snímek se na VOD Amazonu stěhuje 38 dní po premiéře v kinech. Je to brzy? Nezapomeňte, že právě probíhá finále NBA, což spolu s pozitivními ohlasy z kin zařídí pohádkovou sledovanost.

A ještě do třetice, abychom se dostali na deset tisíc znaků? Ok, ok. Amazon Freevee, poměrně mladá služba, která vás zadarmo s reklamami (AVOD) nechá streamovat tisíce hodin obsahu, dostává od Prime Video spoustu dárečků. Reacher, Grand Tour, Kolo času a spousta dalších velkých produkcí nově budou k mání i na Freevee. O stěhování Prstenů moci se zatím neuvažuje, ale Bezos vypadá jako padouch z bondovky, takže nikdy neříkejte nikdy. Pihou na kráse tohoto oznámení je snad jen fakt, že platforma Freevee je zatím dostupná pouze v USA, Velké Británii a v Německu. Amazon má každopádně před ostatními náskok, protože Disney nebo Warneři se už nechali slyšet, že také plánují nějaké to „béčko”, ať už půjde o AVOD nebo FAST platformu.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace