Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #15: Hollywood na prahu stávky a stagnující Netflix


ikona
imf
harry potterimfnetflixnewslettertéma
Dnes mj. o zpomalování streamovacích válek, nekonečných telenovelách a krizi identity u HBO.  

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Smrt ořezanou tužkou

Chcete další důvod, proč dál odebírat můj newsletter? Americké sdružení filmových scenáristů WGA (Writer’s Guild of America) se drtivou většinou (98 % z téměř deseti tisíc hlasů) usneslo, že pokud 1. května nedojde k dohodě mezi scenáristy a producenty, tak stávka bude. A protože někteří ze zástupců producentského cechu (Netflix) se vyloženě staví na zadní a vyjednávat nechtějí, je pravděpodobnost minimálně několikatýdenní stávky blízká těm osmadevadesáti procentům schvalujících hlasů.

Pokud k tomu přespříští pondělí opravdu dojde, můžeme se to seriálově ohlížet za poslední velkou scenáristickou stávkou a jejími často katastrofálními dopady. Streameři se možná tváří, že mají předtočeno, ale dva, tři měsíce dlouhá stávka by bez milosti zasáhla úplně všechny, přičemž v kinoreleasech by se projevila až o rok, dva později, ale rozhodně byste ji nepřehlédli. 

O co vlastně ve zkratce jde? Scenáristé žádají navýšení minimálních honorářů, férové tantiémy / zbytkové platby (residuals) z neustále dokolečka streamovaných a přeprodávaných epizod, na nichž se podíleli, a v neposlední řadě také vyšší odvody do penzijních fondů. Celkově jde o navýšení za cca 600 milionů dolarů oproti stávající smlouvě, která vyprší právě 1. května. Pokud se jednotlivé frakce nedohodnou na nové, nesmí scenáristé sdružení pod WGA psát, přepisovat nebo upravovat jakékoliv scénáře. Riziko stávky je natolik vysoké, že i ve víkendové Saturday Night Live diváky varovali před tím, že příští díl může být finálem letošní sezóny. Zástupci hollywoodských studií se samozřejmě tváří mnohem statečněji, ale kdo by od nich čekal cokoliv jiného, že?

Báječní a bohatí mají 9000 epizod

Kde se případná scenáristická stávka projeví nejdřív? U projektů, které se točí dennodenně a jsou nejen zdánlivě, ale také opravdu nekonečné. Americké soap opery k nám přišly v devadesátých letech, když je nakoupila startující TV Nova. Legendární Tak jde čas, později i Mladí a neklidní nebo Báječní a bohatí (podobnost názvů není náhodná, oba seriály jsou vzájemně propojené). Jsou to dlouhohrající seriály, ale nejsou to největší rekordmani, jakkoliv je Tak jde čas zejména pro národy z východní Evropy jakýmsi etalonem podobně nekonečných estrád. General Hospital se vysílá bez přestávky už šedesát let a světe div se, v nemocnici se pořád něco děje. Guiding Light (U nás ve Springfieldu) se vysílal ve třicátých letech už v rádiu, kde podobné nekonečné seriály zažily premiéru, a následně se přesunul na televizní obrazovky. 

Báječní a bohatí jsou s aktuální 9000. epizodou ve značném závěsu, ale i tak jde o krásné výročí. Pohled do zákulisí natáčení asi fanoušky Ulice nepřekvapí. Každý týden se vysílá pět epizod, ale natočit se jich stihne osm, aby měli herci a tvůrci občas zasloužené volno. Většina obsazení je na obrazovce zdánlivě nesmrtelná a stárne spolu s diváky. Někteří umřou v seriálu až poté, co zemřou ve skutečném životě. Brutální efektivita celého procesu je zajištěna několika opakujícími se kulisami, které jsou dokonale nasvíceny, takže záběry mohou být dlouhé. Když herci nic zásadního nezkazí, jede se vše na první dobrou, takže za jeden pracovní den se stihnou i dvě epizody. Výsledek tomu samozřejmě odpovídá.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že zápletky podobných seriálů má na svědomí umělá inteligence, nebo třeba nějaký generátor náhodných zvratů, i tady si vydělávají v odborech sdružení scenáristé. Bude veselé sledovat, jak si s případnou stávkou psavců poradí národ, v němž se píše scénář i ke sportovním přenosům. Snad se při tom wrestlingu bez předem daných instrukcí moc lidí nezraní. Show must go on…

Netflix: Definitivní konec jedné éry

U Netflixu mě mají rádi, a tak si oznámení kvartálních výsledků načasovali na úterní noc, těsně před vydání nového newsletteru. A že bylo co oznamovat! Spíše vlažný přírůstek předplatitelů (1,7 milionů duší) nahradil Ted Sarandos sliby o masivním rozšíření „kladiva na černé pasažéry”, které se v druhém kvartálu aplikuje ve většině světa a překvapivě i v USA, kde se jeho nasazení očekávalo ve vůbec poslední vlně. S tím také souvisí, že žádné prognózy o dalším růstu předplatitelů Netflix neuvádí (absenci těchto slibů oznamoval už minule), protože lze očekávat, že v Q3 celkový počet zákazníků klesne právě v důsledku těchto čistek. 

To ale vůbec nevadí, protože Wall Streetu jde hlavně o zisk, což je oblast, kde se Netflix může chlubit fantastickými čísly. Skoro by se chtělo říct, že to šetření, které probíhá napříč streamovací krajinou, se projevilo nejen na čtvrtletních výkazech, ale také na samotné nabídce obsahu. Netflix toho v prvním čtvrtletí moc nepředvedl, většina hitů byly spíš náhody (nejnověji Noční agent), z filmových premiér pořádně nezaujala žádná, včetně slušně, ale nijak fantasticky přijaté Vraždy v Paříži. Tady Netflix jednoznačně brzdil. Léto slibuje návraty úspěšných seriálových značek, ale zároveň s sebou přináší hrozbu scenáristické stávky (viz výše). Ted Sarandos statečně tvrdí, tak jako kdysi za covidu, že má Netflix nakřečkováno, a navíc se může opřít o evropské a asijské produkce, které hollywoodská stávka neovlivní, ale i konkurence moc dobře ví, že jde o silácké řeči, protože i několikaměsíční výpadek se o rok později projeví v chudé nabídce obsahu, nemluvě o jeho kvalitách.

Jednou ze zajímavostí kvartálního mecheche bylo oznámení o oficiálním ukončení rozesílání DVDček. Přesně takhle Netflix na přelomu let 1997 a 1998 začínal, rozesílal poštou DVDčka s filmy. Za měsíční předplatné jste jich mohli mít, kolik jste jen ukoukali, podmínkou bylo, že ta půjčená vrátíte v ofrankované obálce, než si budete moci půjčit další. Málokdo tuší, že Netflix tuto službu stále provozuje. Po čtvrt století, přesněji v září letošního roku, si pošťáci vydechnou a charakteristicky rudé obálky zmizí z jejich brašen. Je to logická optimalizace a odseknutí dávno seschlé větve. O peníze teď jde v první řadě, o zákazníky až v té druhé. Pamatujte na to, až vám za pár týdnů místo skutečného dopisu přijde e-mail o tom, že váš účet využívá zařízení mimo obvyklou domácí síť…

Go Max Now!

Minulý čtvrtek, jen pár hodin po vydání newsletteru, měl David Zaslav svou velkou chvilku, během níž WarnerMedia Discovery slavnostně oznámila, co se v kuloárech ozývalo už několik týdnů až měsíců. HBO Max se přejmenuje na Max. A nová služba nabídne nejen již známý obsah, ale také katalog streamovací platformy Discovery+. Ta zůstává dál v chodu, protože si ve WBD uvědomili, že diváci (především pak divačky) Discovery+ nebudou chtít nutně platit víc peněz za hollywoodské blockbustery a prestižní seriály, protože to jednoduše není jejich doména. 

Aby bylo jasno, Discovery+ může být i v Evropě tajnou zbraní WBD, protože všechny ty nekonečné a levně pořízené seriály o přestavbách domů, hledání pronájmů a nových bydlení, nejrůznějších reality-show bizárech (v tom vyniká hlavně TLC), ale samozřejmě i fajnové dokumenty z původního Discovery, mohou určitou část populace přivést ke streamu. Velkým otazníkem je rozsah lokalizace, ale vzhledem k tomu, že nová služba se bude zavádět ve vlnách, nemusí nás to zatím trápit. Ostatně voice-over dabing podobných kanálů na českých kabelovkách (kde např. úspěšní House Hunters z Discovery+ katalogu běží) není nikterak vysokou laťkou. U podobných pořadů jsou prostě diváci zvyklí. 

Jde o to, že podobné programy si hýčkají publikum, které u obrazovek vydrží dlouho (už jste někdy žehlili?) a nebude se jich chtít vzdát. Nový Max proto může mít háček na několik členů domácnosti naráz. A tím, že se WBD zbaví HBO v názvu, může míchat prestižní TV a reality-show šmíru bez skrupulí, protože už se nemusí vyrovnat slavnému „Nejsme televize. Jsme HBO”. Slavná značka samozřejmě zůstává jedním z hlavních stavebních kamenů Maxu, ale se staronovým názvem je jednodušší prodat zákazníkům zdánlivě nesourodé programové schéma.

Husarským kouskem je nicméně nová cenová politika. Max nabídne tři různé tarify (HBO Max mělo dva). Max Ad-Lite s vloženými reklamami za deset dolarů a Max Ad Free bez reklam za šestnáct. Oba omezují max. rozlišení na 1080p, chybí jim HDR a nabídnou jen dva souběžné streamy. Max Ultimate Ad Free bude umět 4K, čtyři souběžné streamy, Dolby Atmos nebo 100 videí stažených pro offline sledování. Zákazníky vyjde na rovných dvacet dolarů.

Největší pecka celé akce ale nebyl tenhle „úklid” vlastní domácnosti. Zaslav věděl, že potřebuje opravdovou bombu, a tak oznámil nový seriál ze světa Harryho Pottera. Deset sezón, každá plus mínus věnovaná jedné potterovské knížce. Ano, vrátíme se do Bradavic a znovu si projdeme cestu vyšlapanou filmu, tj. v podstatě totéž, co Warneři plánují s LOTRem. Není to nuda? Určitě, ale zároveň ta největší možná sázka na jistotu. Harry Potter platí za jednu z nejcennějších, dost možná dokonce nejcennější IP v Hollywoodu. Lze ji dojit na milion způsobů a např. seriálová Wednesday ukázala, že školních seriálů á la Potter se publikum rozhodně nepřejedlo. Tržby videoherní Hogwarts Legacy navíc ukázaly, že kontroverze kolem J. K. Rowling rozhodně prodejům neuškodily. Warneři konečně přišli na to, jak znovu otevřít truhlu plnou zlata, na níž několik let seděli. 

A kdo říká, že publikum chce nové příběhy z košatého světa Harryho Pottera, ten zapomíná, jak moc se Warneři spálili u Fantastických zvířat. I Disney v podstatě Star Wars pořád ještě dojí v soustředných kruzích kolem Skywalkerovic famílie (a bude v tom částečně pokračovat i u nových filmů, viz návrat Rey), protože cokoliv příliš nového se v současném Hollywoodu zkrátka nenosí. Tohle bude obrovský hit. Ať už si o Zaslavovi myslíme cokoliv, to že dokázal zpátky do hry dostat dvě podobně cenné IP (LOTR, Potter), mu nikdo neodpáře. Jeho rok hájení je nicméně pryč, teď je třeba sliby proměnit ve výsledky.

Prime a remakové šílenství

A na závěr trochu „optimismu”. Paramount (přelož si: SkyShowtime) nás svou bláznivou vlnou seriálových spinoffů pobavil před pár týdny, ale teď je na řadě Amazon. Ten před drahnou dobou koupil MGM a vypravil do jeho archivů několik internů. Teď se zarostlí a zaprášení vrátili, takže si můžeme začít kompletovat jejich úlovky. Pravá blondýnka? Ano, pravděpodobně třetí film (sequel) a seriálový prequel. Robocop? Ano, nejdřív seriál, následně v případě úspěchu i film. Hvězdná brána? Sci-fi blockbuster a následně snad i několik seriálů po vzoru SG-1 a spol. Co tam máme dál? Aféra Thomase Crowna, Barbershop (Holičství), Sedm statečných, Růžový panter…

Většina zmíněných je ve stádiu „slibem nezarmoutíš”, ale nezapomínejte na to, že kapsy Jeffa Bezose jsou bezedné, a tak stačí jeden snaživý scenárista, a do roka tu máme první nevyžádané remaky, sequely, prequely, nebo dokonce requely. Možná ta stávka není zase tak špatný nápad, což?

Jinak to s těmi indianajonesovskými interny není zas takový vtip. MGM mělo obrovský archiv desítky metrů pod zemí, v solném dole někde uprostřed Kansasu. Archeologickému badání je blízko také luštění mnoha smluv, kdy některé filmy mají tucet producentů a nároky na tu či onu licenci mohou spadat do hájemství mnoha, občas dnes už nežijících osob. I proto je rozplétání rodinného stříbra více než sto let starého studia časově náročnou operací. 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (15)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace