Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #12: John Wick slaví, Jonathan Majors bude žehlit průšvihy


ikona
imf
imfjohn wickJonathan Majorsmarvelnewslettertéma
Dnes o vršících se problémech u Disneyho, miliardových investicích do kinoreleasů a předražených seriálech  

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

John Wick je zpátky a rozhodně ne naposled!

Největší událostí minulého týdne byla bezesporu premiéra čtvrtého Johna Wicka. Lionsgate si tuhle sérii vypiplal z div ne direct-to-video klonu 96 hodin (akorát místo Neesona s polozapomenutým Keanu Reevesem) od dua režírujících kaskadérů v kultovní a posléze i mainstreamovou oslavu akčního žánru a kaskadérského řemesla. John Wick s každým dílem překonával očekávání:

John Wick: rozpočet 20-30M – otvírák 14M – tržby 86M (odhad otvíráku 7-10M)

John Wick 2: rozpočet 40M – otvírák 30M – tržby 172M (odhad otvíráku 20M)

John Wick 3: rozpočet 75M – otvírák 57M – tržby 327M (odhad otvíráku 40M)

John Wick 4: rozpočet 94M – otvírák 73.5M – odhad otvíráku 65-70M

Dokonce i u čtyřky se podařilo překonat už tak optimistický tracking a v Lionsgate mohou oslavovat, protože jde o jejich nejúspěšnější postcovidový release, rekordní eRko a navrch si ještě mohou přihodit nadšené recenze. Lionsgate je maličké studio, které mimochodem vydává naprosto transparentní kvartální reporty, v nichž lze najít mnoho zajímavého, protože jde zároveň o značku s poměrně hlubokým katalogem (po nákupu malých a menších produkčních labelů). V reportech se např. dočtete, že čisté zisky z kin jsou naprosto zanedbatelné oproti dalším distribučním dealům a především pak ziskům z televizní produkce. Už v roce 2018 se o Lionsgate pral Amazon, Sony, Comcast (Universal) nebo Viacom (Paramount), ale studio tehdy ještě supům odolalo. 

Teď se spekuluje o dalším útoku, ale hodnota značky zcela jistě vzrostla. A nejen díky Johnu Wickovi, z něhož se v Lionsgate snaží udělat uzavřený vesmír. Možná trochu krkolomně, ale na cestě je spinoff Ballerina s Anou de Armas, jenž se natáčel mj. i v Praze, a který se odehrává mezi třetím a čtvrtým Johnem Wickem (cameo Keanu Reevese je samozřejmostí). Dočkáme se ho pravděpodobně do roka a do dne, jarní termíny Lionsgate vyhovují, protože je méně konkurence. Ještě letos pak bude mít premiéru minisérie Continental, o síti hotelů pro zabijáky, jež hraje ve filmech klíčovou roli.

Po premiéře čtvrtého Wicka studio nadšeně vykřikuje, že chce mnohem víc wickovských projektů, ale Chad Stahelski a Keanu Reeves před premiérou čtyřky prohlásili, že nechají samotného Wicka alias Babu Jagu chvilku odpočinout. To logicky nevylučuje camea Reevese v jiných filmech á la Ballerina, ale otázkou je, jakého komerčního ohlasu tyto výlety mimo hlavní linii dosáhnou. 

O něco tišeji se zástupci Lionsgate vyjádřili k jiné události, jež hýbala hlavními stranami. John Wick, jak naznačuje jeho mrazíkovská přezdívka, je členem klanu Ruska Roma, a tak není divu, že je tato postava a série populární i na východě. A také v Rusku. V tom Rusku, na které většina Hollywoodu zcela logicky zanevřela a odmítá tam posílat jakékoliv filmy. Rusové si před rokem, těsně po vypuknutí války, pár filmů zpirátili, resp. zneužili již zaslané digitální screenery a promítali navzdory zrušeným dohodám hrstku hollywoodských blockbusterů v kinech (někde se z ripů pravděpodobně promítá dodnes), ale jinak obecně platilo, že ruské publiku má s hollywoodskou produkcí utrum.

Jenže v soupisce víkendových tržeb (celosvětově si John Wick 4 za první víkend přišel na skoro 140 milionů dolarů) objevilo i Rusko s tržbami cca 4 miliony dolarů. A Lionsgate musel vysvětlovat, protože šlo o oficiální čísla. John Drake, CEO Lionsgatu to vysvětluje tak, že studio nemá přímou distribuci v zahraničí a přeprodává práva místním distributorům. Resp. předprodává, což je osvědčená taktika, protože dostanete peníze předem a z nich pak můžete zaplatit natáčení filmu. To vysvětluje, proč byla práva zabookována dávno před ruskou invazí na Ukrajinu. Navíc jde o distribuční společnost Unicorn se sídlem na Maltě, nikoliv přímo ruského distributora, jenž by se ocitl se stoprocentní jistotou na sankčním seznamu.

Tohle je bohužel dlouhotrvající problém, který se zdaleka netýká jen kin. Různé třetí strany a prostředníci dál do Ruska posílají americké zboží, takže není problém si v moskevských obchodech koupit Coca-Colu, plechovku Pilsner-Urquell, nový iPhone nebo vlastně cokoliv. Různí vykukové z okolních států to nakoupí a za tučný poplatek přepošlou za železnou oponu.

Protože Lionsgate takhle předprodává většinu snímku, dostal se do Ruska třeba i Butlerův akčňák Plane, Ritchieho film Operation Fortune, nebo jinde výhradně streamingová záležitost Shotgun Wedding s Jennifer Lopez. V případě Wicka jde ovšem o velkou věc a krvavé peníze. Lionsgate se zaklíná závazky, ale morální hledisko je poměrně jasné. John Wick 4 vydělá v Rusku hodně peněz, částečně i proto, že nemá s kým soupeřit, jde však jednoznačně o zisk utopený v krvi a zmaru. 

Kina ještě neřekla poslední slovo

Kolik celovečeráků z produkce Applu nebo Amazonu si pamatujete za poslední rok? Omlouvám se za podpásovou otázku, protože i já bych měl s jejím zodpovězením problém. Možná Třináct životů na Amazonu, to byl jeden z filmů, které mě loni opravdu zaujaly a mám je spojené s konkrétní platformou. A přitom např. Apple se loni opravdu snažil, měl třeba Mosty s Jennifer Lawrence, Cha Cha Real Smooth s Dakotou Jones, Osvobození s Willem Smithem, nebo vánoční komedii Spirited s Ryanem Reynoldsem a Willem Ferrellem. Vše víceméně prošumělo, snad s výjimkou posledně jmenovaného filmu, který logicky zabodoval o Vánocích, ale primárně v USA.

Apple i Prime Video čelí stejnému problému jako Netflix. Bez ohledu na uživatelskou základnu prostě nedovedou streamovací platformy obalit film aurou velké události. Můžete si udělat hollywoodskou premiéru s červeným kobercem, můžete poslat herce do talkshow, ale jakmile nehrajete podle pravidel hollywoodských studií a nenasadíte film do kin alespoň na šest týdnů, neoběhnete kompletní marketingové kolečko apod., prostě tu opravdovou vlnu na jezeře diváckého zájmu neuděláte. Zatímco Netflix se s tím po několika polovičatých experimentech pomalu smířil a letos to vypadá, že se soustředí primárně na seriály (pár velkých celovečeráků nás čeká v druhé půlce roku, ale oproti jiným ročníkům je to slabota), Apple a Amazon se rozhodly, že vyrazí kinům vstříc.

Je to zejména proto, že mají letos co nabídnout. U Applu, který hodlá investovat do kinoreleasů cca miliardu dolarů (nemluvíme o rozpočtech, ale o přímé podpoře nasazení v kinech) je skoro škoda, že rozhodnutí nepřišlo dřív. Zítra jde na stream skvěle vypadající Tetris a v půlce dubna akční komedie Ghosted s Chrisem Evansem a Anou de Armas. Oběma filmům by to v kinech vyloženě slušelo. Jenže by možná nevydělaly dost peněz, aby to Applu stálo za tu námahu. V tom je právě jádro pudla. Vezměte si např. romantické komedie na Netflixu. V rámci platformy je eNko dokáže uživatelům vnutit na hlavní stránce, ale utratit za propagaci U tebe nebo u mě dalších padesát, šedesát milionů dolarů jen proto, aby film v kinech utržil přinejlepším 150 milionů a při odečtu podílu kinařům a třetím stranám byl distributor na nule? 

Ne, nasazení do kin se vyplatí u skutečně velkých projektů a Apple si to moc dobře uvědomuje. Proto se už dnes můžete do kina těšit na Scorseseho novinku Killers of the Flower Moon s DiCapriem v hlavní roli. This is cinema, jak říká Marty. A velkou ráží je i špionážní Argylle od Matthew Vaughna s Henrym Cavillem nebo Johnem Cenou v hlavních rolích, Napoleon Ridleyho Scotta, nebo chystaný film z prostředí Formule 1 s Bradem Pittem v hlavní roli (v produkci Jerryho Bruckheimera režíruje Joseph Kosinski, autor nedávného Top Gun: Maverick). Právě u Pittova filmu se strhla rvačka o distribuční práva a producenti si vyloženě nadiktovali kinorelease. Podobně je tomu ostatně i u Amazonu a chystaného Air: Zrození legendy (premiéra už příští týden), kde Ben Affleck a Matt Damon zajisté sehráli svou roli při dotlačení filmu na stříbrná plátna. 

Amazon také utratí podobnou částku na marketing svých filmů v kinech a samozřejmě se sluší dodat, že oběma společnostem to díru do kapsy neudělá. Moc dobře si spočítaly, že to přinese širší povědomí o jejich streamovacích aktivitách a přispěje to k delší životnosti filmů při tzv. digitálním releasu. To je hmatatelný jev, který vidíme u Disney+ i HBO Max, takže momentální aktivity nejsou jen tlakem ze strany tvůrců, kteří chtějí vidět svůj film v kinech, ale promyšlenou strategií, do níž neváhají oba giganti nasypat velký objem peněz.

Amazon má oproti Applu jednoznačnou výhodu: koupil si studio MGM a s ním i know-how a distribuční cestičku. To však platí jen do jisté míry, proto ostatně mimo USA distribuuje třetího Creeda studio Warner Bros., stejně jako Air: Zrození legendy. Warneři si takhle slupnou pár procent z tržeb, mohou se podepsat pod potenciálně chválené filmy a všichni jsou spokojení. Apple to ani jinak udělat nemůže, protože vlastní studio nemá. Scorseseho chystaný blockbuster s rozpočtem 200 milionů dolarů bude distribuovat Paramount. Ten má ostatně s podobnými dealy zkušenosti, protože v roce 2008 pomáhal do kin nezávislému filmu od jistého komiksového nakladatelství… Iron Man se to jmenovalo, pamatujete?

Paramountu podobná smlouva vyhovuje, sám o sobě nemá dostatek filmů, které by do kin poslal, takže si tím vylepší image i účetní uzávěrku. Amazon má v kalendáři pár filmů, které si o kino release říkají, jmenovitě je to vánoční komedie Red One s Dwaynem Johnsonem a Chrisem Evansem, dvojice filmů s Jakem Gyllenhaalem (remake Road House, vojenské drama The Covenant od Guye Ritchieho), ale zřejmě bude pečlivě vybírat, co do kin opravdu pošle. Ten miliardový rozpočet na podporu se zdá být obrovský, ale velká studia běžně za kampaň blockbusterů utratí 100 až 150 milionů dolarů. Navíc to obnáší globální press tour pro herce a tvůrce a snažení, které trvá několik měsíců, zvlášť když připočtete i případné oscarové snažení, což obnáší další lobbing.

V tom všem tradiční studia umí chodit, takže si Amazon a Apple jejich služby musí kupovat. S tím správným projektem to jde jako po másle, ale co s těmi ostatními? Spekuluje se o tom, že Apple by mohl po vzoru Amazonu někoho koupit, ideálně některé z menších studií jako je Lionsgate. Tam mají s marketingem spoustu zkušeností, umí prodat i menší filmy (viz výše) a ten účet za nákup značky by nemusel být vysoký. Jenže Lionsgate asi portfoliem není moc kompatibilní s Applem, ostatně v kontextu jeho prodeje se spíš uvažovalo o Netflixu, s nímž měl Lionsgate kdysi dlouhodobou smlouvu (teď pro změnu kamarádí s Peacockem, potažmo se SkyShowtime v Evropě). Applu a ostatně i Amazonu pravděpodobně ještě pár let budou vyhovovat krátkodobé dohody s velkými studii, které budou výhodné pro obě strany. Pro nás je důležité, že v kinech bude na co koukat, ostatně akcie multiplexových řetězců po zprávě o miliardových investicích radostně poskočily vzhůru.

Disney na potítku

Mohl jsem do titulku napsat Marvel, ale to už bych měl pocit, že jsem na prahu jakéhosi spiknutí. Předminule jsem tepal Ant-Mana, minule jsme řešili vyhazov Victorie Alonso, který se mezitím rozjel na plné otáčky a zjevně to bude pračka plná špinavého prádla. A aby toho nebylo málo, Jonathan Majors byl v New Yorku zatčen za výtržnictví a domácí násilí. Podle výpovědi zraněné přítelkyně, která s Majorsem bydlela, došlo ze strany filmové hvězdy k útoku a poranění na hlavě a na krku. Právník Jonathana Majorse se vyjádřil podle očekávání a doufá, že budou všechna obvinění stažena a jméno jeho klienta očištěno. O čtyřiadvacet hodin později však došlo k oficiálnímu obvinění a vše se bude řešit u soudu, ačkoliv podle Majorsova právníka napadená žena svou výpověď stáhla a existuje i několik očitých svědků, podle nichž to celé bylo jinak.

Mezitím samozřejmě probíhá lidový soud na sociálních sítích. Disney, potažmo Marvel, který má s Majorsem dalekosáhlé plány (záporák Kang napříč pátou a šestou fází MCU, ať už jde o filmy nebo seriály), se zatím ke kauze nevyjádřil, ale např. americká armáda, pro níž Majors natočil propagační spoty, pozastavila celou kampaň a spolupráci do doby, než se vše vyřeší. Majors má našlápnuto k velkolepé kariéře, krátce po sobě se objevil nejen v nové marvelovce, ale také ve třetím Creedovi, nebo v Magazine Dreams, chváleném festivalovém filmu. Chvilku to vypadalo, že v jeho případě ta výroba hvězdy na objednávku skutečně vyjde. Ale teď? Kolem celé situace je víc otázek než odpovědí, ale už pouhý fakt, že obvinění byla potvrzena a nikoliv stažena, nevyznívá pro Majorse vůbec dobře. K přítelkyni se teď nesmí přiblížit a soudní přelíčení bylo stanoveno na 8. května. To je na internetové poměry nekonečně dlouho. Majors i Disney musejí doufat, že se mezitím objeví nějaký jiný, výživnější skandál.

U Disneyho mimochodem začalo jarní prořezávání větví. Ve snaze ušetřit skoro šest miliard se Bob Iger rozhodl optimalizovat, konsolidovat, česky též propouštět. O práci přijde ve třech vlnách cca 20 tisíc lidí. Prvních sedm tisíc se loučí právě teď napříč nejrůznějšími odděleními. Některá jsou sloučena do jiných (např. akvizice nových IP pro všechny odnože Disneyho bude nyní centrálně zajišťovat filmové studio Disney), jiná odsouzena k zániku jako slepé uličky. To se týká i padesátičlenného týmu, který zkoumal potenciál věci zvané metaverse. Dubnová vlna vyhazovů se bude týkat aktivit Disney TV, tam se očekává masivní propouštění a větší propojení televizních a streamingových oddělení.

Prime Video aneb úspěch musíš naplánovat!

I u Amazonu se masivně propouští, ale zaměstnanci mohou jít domů s hřejivým pocitem, že pokud jim ještě v dubnu poběží benefity a spolu s nimi i předplatné Prime Video, budou se moci koukat na spektakulární špionážní seriál Citadel, který je podle všeho vykrádačkou všeho možné od Bournea po Avengers. Richard Madden a Priyanka Chopra v hlavních rolích jako dva superagenti, kterým byla po násilném převzetí jejich organizace vymazána paměť, se musejí dát po letech do kupy a zachránit svět. To vše v produkci bratří Russoových, jež se pořád ještě nesmířili s odchodem z Marvelu, protože projekt prezentují jako „špionážní Avengers”. 

První sezóna (šest dílů) Citadely stála Jeffa Bezose 235 milionů dolarů. Při přepočtu na hodinové díly to není nic závratného, ale Russoovi tak po nevýrazném Gray Manovi opět utrácí cizí peníze ve velkém. A stejně jako u Gray Mana mají velké oči, protože ještě před premiérou na konci dubna plánují regionální seriálové spinoffy, počítačovou hru a bůhví co ještě. Dovolím si připomenout, že Gray Man měl mít také pokračování a spin-off, ale navzdory tomu, že jde o jeden z nejsledovanějších filmů na Netflixu, po jakýchkoliv dalších plánech se slehla zem. Citadela však dostala v půlce března odklepnutou druhou sezónu a skutečně se spekuluje o minimálně dvou evropských spin-offech, kdy by lokální agenti stejné organizace zažívali vlastní dobrodružství a jednou za čas by se v jejich epizodách objevili herci z hlavního seriálu. Ne nepodobný koncept, ehm, jako v marvelovkách.

Mnohem zásadnější ale je, že Jeff Bezos prostě na tenhle projekt nahází dost peněz, aby mu zajistil auru úspěchu ještě před premiérou. Všechno to platíme, protože tomu věříme. A i když to bude průšvih, necháme to běžet tři, čtyři sezóny, abychom bezednou kapsou překřičeli všechny kritiky. Rád se budu mýlit, ale Amazon oficiální výsledky nikdy nezveřejňuje. Jediným měřítkem budou regionální žebříčky sledovanosti, které před nějakou dobou Prime Video překvapivě zavedlo. Tam bychom se snad mohli dopátrat diváckého potenciálu, až Citadela odstartuje.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace