imf vs. Hollywood #10: Konec předražených filmů a velký neklid u Marvelu
17:00 | 16.03.2023 |
Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
BET je na prodej a kupců je celá řada
Pojďme na úvod vklouznout do světa, který se nám uprostřed Evropy zas tak moc netýká. Paramount se snaží dál a dál optimalizovat, což zahrnuje i prodej BET (Black Entertainment Television), projektu pro černošské publikum existujícího samostatně od roku 1983. Kanály značky BET jsou součástí kabelových balíčků cca 70 milionů amerických domácností. Od roku 2001 BET patřil pod Paramount Network, když ho tehdy Viacom koupil za tři miliardy dolarů. Skromný projekt začínal v roce 1980 dvouhodinovým pásmem na hostující kabelovce, sestávajícím z černošských sitcomů a hudebních videí. Rychle získal na popularitě, o tři roky později se osamostatnil a s nástupem digitálního vysílání nabíral na síle.
BET byl kariérním startem pro celou řadu umělců, kterým nabídl čas a peníze. Jeho zakladatel, Robert L. Johnson, se k televiznímu byznysu dostal ve Washingtonu, kde měl BET dlouho sídlo, protože jeho součástí byla samozřejmě i publicistika. Při prodeji Viacomu vlastnil Johnson 42 % akcií, což z něj tehdy udělalo prvního černošského miliardáře.
Aktuální nabídková hodnota BET se odhaduje na dvě miliardy dolarů. Prodej zahrnuje BET, BET+, VH1 a produkční label BET Studios. Největším zájemcem je momentálně Tyler Perry, jehož kariéru v roce 2005 pomáhal BET rozjet. Tyler Perry se stal miláčkem své cílovky a jeho komedie dnes vydělávají stovky milionů. A Tyler je pečlivě ukládá do kasičky. Navíc vlastní malý podíl v BET, protože v roce 2019 pomáhal jako šéfproducent nastartovat streamovací platformu BET+, kde produkuje celou řadu seriálů. Ty dvě miliardy by podle všeho měl a jeho produkční impérium by v podobě BET ještě víc nabralo na důležitosti.
Perry nicméně nebude v přihazování osamocen, protože do boje nastupuje i investor Byron Allen, který před pár měsíci koupil za 11 milionů dolarů Black News Channel. Neporovnatelné, řeknete si, ale Allen za poslední tři roky utratil přes miliardu za nákup tří desítek regionálních kanálů. Sbírá je jako korálky, aby posílil svůj vliv. Nákup celostátního kanálu by skokově posílil jeho vliv. A pokud o užitečnosti takového kroku přesvědčí další investory, pak nejsou dvě miliardy nedosažitelné. Dalším v řadě je pak Sean „Diddy” Combs, hudební ikona rozjela v roce 2013 značku Revolt, což je svým způsobem rozšířený hudební label s obsahem zasahujícím dnes cca 80 milionů lidí měsíčně. S nákupem BET by se definitivně splnil Diddyho sen o vlastním mediálním impériu. Zřejmě nebude první ani poslední, kdo se do boje o značku přihlásí. S jejím prodejem se pro nás v Česku vůbec nic nezmění, protože mezinárodní aktivity BET byly minimální. V USA jde však logicky o poměrně velkou věc.
Sledovanost Oscarů stoupá, ale na oslavy je příliš brzy
Do letošního předávání Oscarů byl připravený každý kopnout. Počínaje finální epizodou The Last of Us, která šla přímo proti startu slavnostního večera Akademie, protože moc dobře věděla, že její cílovce je nějaký červený koberec dost ukradený. HBO si z toho odneslo nejlepší ratingy v rámci seriálu, ale ABC (která spadá pod Disneyho) nakonec hlásí meziroční nárůst sledovanosti o 13 %, což je do značné míry dané účastí blockbusterů (Top Gun: Maverick, Avatar 2) a také divácky oblíbených hitů od studia A24, které pobralo senzačních devět sošek, z toho sedm za Všechno, všude, najednou. Komerční potenciál nominovaných hraje ve sledovanosti show vždy velkou roli, protože když se jedná o filmy, které převážná část publika viděla, snáz se jim fandí. Bylo to vidět na vyšší sledovanosti v letech, kdy vyhrával např. Titanic, Návrat krále nebo Gladiátor, je to ostatně jeden z důvodů, proč se v kategorii Nejlepší film našlo místo pro víc filmů, aby se tam mohlo propašovat víc blockbusterů.
Akademie naštěstí vynechala experimenty, tj. v rámci hlavního večera se předávaly všechny nominované kategorie (loni se jich pár předalo „mimo záznam”) a chyběla i kontroverzní kategorie populárního filmu, kterou minule zmanipulovali snyderboti. Krizový tým čekal pod pódiem na další facku, ale v rámci večera se vlastně nic zásadního nestalo. Výsledky podle očekávání, proslovy plné patosu, ale zároveň nalajnované podle jednoho mustru a Kimmel opatrný a vlastně docela nudný. Boomeři u televizí nepřepnuli, mladí si sjeli highlighty na sociálních sítích a status quo zůstal zachován.
Snad jen Tom Cruise, spasitel kinematografie, se mohl dostavit. Jistě, Top Gun: Maverick podle očekávání proměnil sošku jen v technické kategorii nejlepší zvuk, ale Kimmel měl prý připravenou tříminutovou koláž a poklonu prostou scientologických vtípků. Cruise se vymluvil na právě probíhající natáčení Mission: Impossible 8, což však byla krátkonohá lež vzhledem k tomu, že režírující McQuarrie si na Oscary čas udělal. Pravým důvodem byl pravděpodobně klep o tom, že Kimmelovi s psaním vtípků pomáhal Judd Apatow. Ten Toma Cruise nesportovně zpražil na předávání DGA Awards. Natolik, že se vlastně Tomovi ani nelze divit, že dal pro jistotu Oscarům košem.
Účast hvězd a hvězdných filmů je přitom jediným trumfovým esem, na které může příliš dlouhá a předvídatelná show hrát. Jakékoliv větší změny byly zatím vždy k horšímu. Akademie tuší, že tučná léta skončila a podniká kroky i mimo svou velkolepou noc, z níž jí donedávna šla většina zisků (podle účetní uzávěrky je v zisku cca 50 až 60 milionů dolarů). ABC jí platí ročně fixní sumu, na níž si vydělá prodejem reklamy v rámci vysílání v USA a přeprodejem televizních práv do zahraničí, která jsou stále dojnou krávou a zároveň důvodem, proč si nemůžete jednoduše předplatit stream show odkudkoliv třeba skrz YouTube nebo nějakou TVOD. Americká práva má ABC předplacena do roku 2028. Podle předchozí smlouvy platilo ABC Akademii 75 milionů dolarů ročně, ta novější (2016) dost možná operovala s podobnou nebo mírně vyšší částkou, protože ačkoliv sledovanost klesala, nebyl tento trend tak zásadní jako v posledních letech.
Nyní už je jisté, že se Oscaři ve sledovanosti nepodívají nad dvacet milionů duší, tím méně pak nad třicet nebo čtyřicet jako v dobách své největší slávy (rekord drží ročník s Titanicem, ten sledovalo v USA přes 57 milionů domácností). Akademie nicméně tuší, že při vyjednávání nové smlouvy budou penězovody trochu přiškrceny. Proto investovala nemalé prostředky do Academy Museum of Motion Pictures, které se otevřelo na sklonku roku 2021. Jde o nádherný svatostánek filmu, jenž v postcovidové době profituje z domácího i zahraničního turistického ruchu a do budoucna by měl Akademii přinést cenný zdroj zisků. Muzeum najdete přímo v srdci Los Angeles a je v provozu celoročně. Při pohledu na něj se člověk neubrání otázce, proč tam nestálo už před třiceti, čtyřiceti lety. Ale lepší pozdě než vůbec.
Kaskadéři mají svoje ceny!
Oni už je teda mají od roku 2000, jmenují se Taurus World Stunt Awards a rozdávají se (skoro) každý rok, kdy si je rozdávají sami kaskadéři, ale já chci mluvit o aktivitě serveru Vulture, který v únoru ustavil novou (svoji) cenu, sestavil dostatečně odbornou porotu a minulý týden vítěze prvního ročníku vyhlásil:
Nejlepší kaskadérský kousek v akčním filmu: Top Gun: Maverick finále
Nejlepší kaskadérský kousek v jiném žánru: Nene finále
Nejlepší bitka: Scott Adkins vs. Andy Long Nguyen v Accident Man: Hitman’s Holiday
Nejlepší přestřelka: Bullet Train
Nejlepší honička: Batman
Nejlepší opravdový výbuch: Batman
Nejlepší akční film celkově: Top Gun: Maverick
Největší přínos branži loni: Scott Adkins
Celoživotní přínos: Albert Pyun
Musím říct, že na začátku roku jsme na MovieZone v rámci naší rubriky Encyklopedie akčního filmu vyhlašovali něco podobného (leč jsme se omezili jen na ty bitky) a výsledky z Vulture bych svým způsobem podepsal. Hezky demonstrují to nejlepší, co se loni urodilo, a opět poukazují na to, že ani po třech dekádách usilovného lobbování se Akademie nechystá kaskadérům udělat radost a ustavit jim samostatnou kategorii. A to prosím žijeme v dekádě režisérů přeučených na kaskadéry, komiksovek, jež na těch kouscích svým způsobem stojí, ať už jde o motion capture následně zrenderovaný k nepoznání, nebo opravdové vzájemné mlácení superhrdinů, v dekádě Johna Wicka (o něm trochu víc až příště), ale také YouTube osvěty, kdy kluci z Corridor Digital každý týden zpovídají mistry oboru a pitvají legendární scény.
Tlak na větší slávu kaskadérů je enormní, ale výsledky jsou zatím v nedohlednu. Kdo chce ale nakukovat do zákulisí téhle branže, ten si naštěstí způsob najde celkem snadno, protože právě na tuhle nelehkou disciplínu se u žánrovek dnes soustředí každé druhé Behind the Scenes video, dokonce i Netflix zprodukoval – právě ve spolupráci s Corridor Digital – pěknou sérii Punch 4 Punch.
Marvel honí krtka
Ne, nebojte se, Bob Iger nekoupil práva na Krtečka. To jen Marvel trápí únik zápletky třetího Ant-Mana, k němuž došlo měsíc před premiérou. Marvel neustále bojuje s různými teoretiky, co klidně několik let před premiérou odhadnou děj filmu. Producenti pak divákům servírují trailery, v nichž chybí, nebo naopak přebývají postavy či hlášky, aby je patřičně zmátli. Jenže tentokrát jde o čistokrevný únik informací (leak), protože během ledna unikl prostřednictvím Reddit skupiny na internet kus dialogové listiny. A Disney/Marvel neváhá a chce po provozovatelích služby údaje o uživatelích. Uvidíme, jak vysoko to studio požene. Nejde ani tak o konkrétní film (kde šlo o děj málokomu), ale o samotný princip. Marvel si vyšlápne i na Google, protože informace byla sdílena i skrz Google Docs. Podle všeho se ji podařilo vystopovat někam do Portugalska a jde o součást podkladů pro titulkovanou verzi filmu (výroba dabingu a titulků běžně probíhá několik týdnů před premiérou).
Verdikt nic nezmění na tom, že Ant-Man a Wasp: Quantumania zůstává nejhůře hodnocenou marvelovkou v historii a skončí svou pouť napříč kiny v červených číslech. Bob Iger už oznámil, že „Marvel točí příliš sequelů a měl by přijít s něčím novým”, což minimálně naznačuje, že Kevin Feige nemá v posledních týdnech nejklidnější spaní.
Netflix dostává rozum?
Nancy Meyers se vrací k režírování! Scarlett Johansson, Owen Wilson, Penelope Cruz nebo Michael Fassbender v hlavních rolích nové ansámblové romantiky! To všechno hlásaly palcové titulky. A kam jinam se měla královna romantických komedií vracet než na Netflix, který jako jeden z mála posledních velkých hráčů za rom-com žánr kope, jakkoliv to není vždy výhodné. Jenže právě Netflix se nedávno spálil hvězdnou valentýnskou romantikou U tebe nebo u mě? s Reese Witherspoon a Ashtonem Kutcherem, která ani zdaleka nepřilákala tolik očí, kolik by si její casting zasloužil. Ale eNko to zjevně nechce vzdát a hodlalo utratit šílených 130 milionů dolarů za tyhle romantické „Avengers”. Jenže… Nancy Meyers si řekla o 150 milionů dolarů a rovnou dodala, že 80 miionů chce utratit za sebe a herce. To už byla na Netflix trochu silná káva, a tak se producenti rozhodli poslat Nancy Meyers o dům dál.
Za nálepku „nejdražší romantická komedie všech dob” tenhle risk rozhodně nestojí. Není sporu, že Nancy Meyers na to pořád má, jakkoliv se po Prázdninách (2006) její tempo hodně zvolnilo. Romantika o lásce v pokročilejším věku – Nějak se to komplikuje – nebyla univerzálním hitem, takže další zářez v podobě Stážisty přišel až v roce 2015 a od té doby ticho po pěšině. Skoro to vypadá, že tím nejnovějším hitem si chtěla Nancy dojít pro dvacetimilionový důchod a doufala, že jí na to Netflix skočí. Doby bezbřehého dojení streamovací krávy jsou ale zjevně pryč.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry