TOP 10 největších kasovních hitů za rok 2022
17:00 | 10.01.2023 |
Po největších kasovních failech za rok 2022 se můžete začíst do topky těch úspěšnějších filmů startujících minulý rok. Jaký je největší rozdíl oproti roku 2021? Konečně se našlo deset filmů, které se bez výjimky zaplatily už z kin, a já tedy nemusel mezi největší kasovní hity zařazovat bijáky končící v červených číslech (viz třeba Duna nebo Rychle a zběsile 9, kde Vina Diesela klasicky zachraňovala Čína). Pomalu odcházející covid přece jenom dal prostor hrstce filmů zazářit a naštěstí se nepotvrdilo, že většina snímků se už měsíc a půl po kinopremiéře objeví na Disney+, HBO Max, Paramout Plus a dalších streamech.
Kdepak, u největších filmů mluvíme spíše o dvou měsících a více (Maverick a Avatar si dokonce užívali a užívají déle než tři měsíce trvající kinoexkluzivitu). Jinak filmový průmysl s výjimkou covidem znovu postižené Číny rostl všude dvouciferným tempem a trend by měl pokračovat i letos. Hollywood však ani zdaleka není z nejhoršího venku a za oběť složitým časům ještě dost možná padne nějaký moloch (především Warneři v současnosti balancují na hraně propasti). Světýlko na konci tunelu je však čím dál viditelnější.
Zase a znovu platí obligátní výzva, abyste se nedívali pouze na rozpočty a tržby. Berme v úvahu i širší kontext uvedení a často docela překvapivý úspěch níže zmíněných. Především třetí místo bude na mnoho z vás působit jako červený hadr na býka, ale pokusím se vysokou pozici povedeného a úspěšného snímku obhájit. Na úvod stačí, dejte se do čtení.
7. RRR
Rozpočet: Více než čtyři miliardy indických rupií, což tenkrát bylo 55 milionů babek.
Tržby v USA: 14,8
Tržby ve světě: 140 (z toho naprostá většina samozřejmě z domovské Indie)
Tržby celkem: 154,8
Studio: V USA distribuovalo Sarigama Cinemas, v Indii přehršel společností, které neznáte.
Ke kvalitám filmu se z redakce zatím nikdo nevyjadřuje.
Vytáhni v hospodě: V RRR si málem zahrála moje oblíbená herečka Daisy Edgar-Jones. Kdo ještě neviděl Fresh, kde Daisy "flirtuje" se Sebastianem Stanem, tak se nenechte pobízet.
RRR bylo s rozpočtem 55 milionů dolarů podle Variety nejdražším indickým filmem všech dob a já ho v žebříčku nemám ani tak kvůli tomu, že se epický orientální biják v kinech „pouze“ zaplatil. Jasně, byli tu jiní kandidáti, kteří trhli v multiplexech mnohem větší nálož dolarů. RRR zmiňuji především kvůli faktu, že minulý rok útočily indické bijáky s větším či menším úspěchem především na americké multiplexy pomalu každý druhý týden a žebříček bude díky zařazení velkolepého indického exportu pestřejší.
Byť trochu pochybuji, že by se podobného sukcesu dočkaly velmi specifické snímky i u nás, v roce 2022 ta trochu povolila stavidla a o největších indických blockbusterech se i díky Netflixu začalo mluvit po celém světě. Jakoby Indové pochopili, že vzhledem k malému množství premiér nastal právě teď ten čas věnovat svoji pozornost i dalším trhům (v čele s USA) a stejně jako třeba japonské anime popularizované na západu Crunchyrollem si našli svoje místo v tisícovkách kin mimo svoji domovinu. Máte tip na další zemi, jejíž kinematografie se dočká v dalších letech podobného úspěchu nejenom v kosmopolitní Americe?
6. Ježek Sonic 2
Rozpočet: 90
Tržby v USA: 190,9
Tržby ve světě: 211,8
Tržby celkem: 402,7
Studio: Paramount
Mr. Hlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Jim Carrey dělá ksichty, Sonic hláškuje a rychle běhá, má to dobré akční scény a ideální poměr akce a humoru pro celou rodinu. Sice by možná nebylo od věci to o pár minut zkrátit, ale celkově je dvojka Sonica povedený sequel, u kterého rodiče nemuseli trpět, když na něj s dětmi vyrazili.
Vytáhni v hospodě: Idris Elba očividně rád namlouvá zvířátka. Kromě rudého ježury v Sonicovi si jeho hlas jistě vybavíte ze Zootropolis (bůvolí šéf policie Bogo), Knihy džunglí (Šer Chán) a Hledá se Dory (Fluke).
První půlka roku 2022 byla přece jenom silnější než na premiéry skoupá druhá. Jednou z prvních vlaštovek bylo překvapivě úspěšné Uncharted (globálním čtyřem kilům jsem do poslední chvíle nevěřil) a po Batmanovi o sobě dalo vědět i pokračování oblíbeného Sonica. Na toho znovu zamířily davy i díky Jimu Carreymu. Ten ve filmech hraje už spíše výjimečně, čím dál častěji vyhrožuje odchodem do hereckého důchodu a Doctor Robotnik mu byl ušitý na míru. Protivník superrychlého ježury sice nakonec nerozmnožil úvodních 72 mega s takovou vervou, jak se po vysokém otvíráku očekávalo, ale stejně je celosvětové překonání čtyř kil pro relativně levný rodinný film velký úspěch.
Budu se chvíli věnovat studiu Paramount. To sice i minulý rok také občas vyprodukovalo propadák (vánoční Babylon je bolel asi nejvíc) a stejně jako konkurence úpí při pohledu na nákladný a prozatím silně prodělečný stream, nicméně podle mého je z nejhoršího pomalu venku. Díky Tomu Cruiseovi, dalšímu návratu Transformers, Tichému místu, Úsměvu (spoiler) a právě Sonicovi má franšízy, na kterých se dá stavět, a byť není nikde psáno, že je konglomerát Viacom právě letos neprodá, oproti minulým letům je to z jejich strany přece jenom veselejší.
5. Mimoni 2: Padouch přichází
Rozpočet: 80
Tržby v USA: 369,7
Tržby ve světě: 569,9
Tržby celkem: 939,6
Studio: Universal
Nikdo z redakce se ke kvalitám filmu (raději) nevyjadřuje.
Vytáhni v hospodě: Steve Carell musí franšízu Já, padouch milovat. Za první díl z roku 2010 sice prý obdržel pouhých 500 000 babek, ale jak úspěch animáků rostl, jeho honoráře odpovídajícím způsobem bobtnaly. Za dvojku Mimoňů prý dostal předem 12,5 mega a kdo ví, jestli si z necelé miliardy neodnesl domů i nějaká procenta.
Zato u Universalů žádná sláva. Studio, které ještě před pár lety jako jediné konkurovalo Disneymu, se počínaje covidem stáhlo do pozadí a nemít za zády pořád ještě mocný Comcast, tak by bylo zle. Čím dál dražší série Rychle a zběsile totiž bude pomalu končit (už je na čase, ne?) a nebýt právě Mimoňů, respektive franšízy Já, padouch, bylo by docela v řiti. Apetit po žvatlajících žlutých potvorách je naštěstí pořád obrovský a minulý rok nechybělo mnoho (můžeme vinit třeba podměrečnou Čínu), aby právě Mimoni 2 jako teprve čtvrtý film léta Páně 2022 pokořili miliardu.
Jelikož jsem návrat protivných podržtašek neviděl, tak budu mluvit o reklamě. Možná i vy jste zaznamenali stesky tržebních analytiků, kteří kromě klasicky nízkého rozpočtu zmiňovali i šílených 285 melounů, které mělo studio utratit za reklamu. Ještě jednou ne. Vážně neplatí, že Mimoni kolem a kolem vyšli na víc jak 350 míčů a tím pádem potřebovali v multiplexech trhnout dobře osm kil. Nepotřebovali. Ono 285milionové číslo je celková hodnota marketingové kampaně, na které se podílel třeba i McDonald, jenž servíroval vděčné hračky v Happy Mealech. Budu teď střílet od boku, ale pokud ve skutečnosti utratil Universal za reklamu 140 kulatých, tak je to moc.
4. Úsměv
Rozpočet: 17
Tržby v USA: 105,9
Tržby ve světě: 110,2
Tržby celkem: 216,1
Studio: Paramount
k0COUR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Vynalézavá variace na "chodí pešek okolo" (a kdo se něj koukne, ten se strachy pos*re). Fantastické budování napětí, nápadité lekačky a všudypřítomný teror řadí tenhle horor ke špičkám žánru poslední pětiletky. Navíc je to napůl detektivka, takže máte dvě bomby za cenu jedné!
Vytáhni v hospodě: Studio nejprve plánovalo, že horor půjde rovnou na jejich streamovací plusko a kinům se úplně vyhne. Testovací projekce však dopadly výborně, a tak padlo rozhodnutí zkusit štěstí i v multiplexech. Už úvodních 22 milionů z amerických kin překonalo nejoptimističtější scénáře a při pohledu na výdrž (horory běžně nenásobí otvírák pětkrát) poklesla hlavounům Paramountu brada.
Horory mají ještě jednu výhodu. Jak by vám řekli vykukové z A24 – žánr nabízí plno možností na guerillovou, virální a hlavně levnou kampaň. Úsměv budiž dalším případem, protože záběry usměvavých postav na přenosech baseballových utkání obletěly svět a přitom (s trochou nadsázky) stačilo jenom podmáznout kameramana sportovního přenosu, aby v poločase zabral vhodně rozmístěné herce. Chytře vymyšlená kampaň by však neznamenala nic, kdyby do sálů nezamířil povedený horor. Náročný Rimsy promine, ale Úsměv byl minimálně nadprůměrný zářez do tučné hororové sbírky za minulý rok.
Už první sobotní nárůst amerických tržeb ukázal, že do kin právě nezamířila rychlokvaška, na níž se všichni nahrnou úvodní víkend. Původních 22 míčů se podařilo rozmnožit pětinásobně a celovečerák jako mnoho dalších povedených hororů ukázal, že už nějaký ten pátek rozhodně neplatí pravidlo, že na všechny žánrovky se chodí pouze prvních pár dní. Ještě jednou pro jistotu zdůrazňuji povedených, protože Halloween končí o měsíc později zklamal na všech frontách a už týden po premiéře si na něj nikdo nevzpomenul. Fakt, že rozlučka Michaela Myerse tenkrát startovala ve stejný den na streamovacím Peacocku, nehrála vzhledem k tragickým kvalitám filmu až takovou roli.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry