Kina zachraňují horory: Velehit Úsměv zdolal jen poslední Halloween!
00:28 | 17.10.2022 |
Diváci kinům ubývají. Vývoj směřuje vstříc situaci, kdy se do těch krásných sálů se stříbrnými plátny bude chodit jen na velké filmové události nebo na speciální eventy. Běžné žánrovky budou skomírat. Ale pokud by nějaký žánr měl v kinech přežít, jsou to nepochybně horory. Přináší totiž silné divácké emoce pro první signální, jednoduchou přímočarou zábavu a skvělý materiál na kolektivní divácký zážitek, i ideální záminku k tulení se na rande.
Podzim je už dlouhé roky spolu s lednem časem hororům zaslíbeným, méně ambiciózní tituly z konce srpna a září totiž doplňují tituly, které se zkouší svézt po halloweenské poptávce. Celou řádku propadáků i provarů takhle letos zásadně rozbil Úsměv - horor se skvělým virálním marketingem a výraznou oblibou u diváků se v kinech parádně drží a díky třetinovému propadu při velké konkurenci jen ztvrdil osud mocné podzimní trvalky.
Úsměv si o víkendu připsal v Americe dalších dvanáct mega a má tu už 71 milionů, díky čemuž je jasné, že film tu nastřádá bez problémů přes sto mega. Hezký zájem je i ve zbytku světa, takže se dají očekávat celosvětová dvě kila, ne-li útok na čtvrtmiliardu. Pro nenápadný horor je to zásadní komerční triumf a další letošní úspěch studia Paramount (viz dvojky Ježka Sonica a Top Gun), po kterém bych očekával velmi chvatný vznik druhého dílu.
Nominálním vítězem uplynulého víkendu je ale Halloween končí. Závěr nové halloweenské trilogie se bohužel dočkal slabých recenzí a průměrných diváckých ohlasů, na vydělání peněz to ale bohatě stačilo - i proto že pirátství ani paralelní start na streamovací platformě Peacock nemají šanci film v Americe ohrozit, rozhodně ne tolik jako v Česku.
Halloween končí si tak pouhý rok po Halloween zabíjí dopřál start za 41 mega, po zkušenostech z minulé sezóny ale moc dobře víme, že poklesy budou strmé a v Americe z toho nebude stovka a ve zbytku světa nejspíš připluje páďo. Universal bere tenhle Halloween jako rychloobrátkové zboží a zjevně se spokojí s tím, že ze světových kin střemhlav vytěží sto mega a pak už pojede za penězi přes VOD a televize. Nezbývá než doufat, že po restartu se s touhle hororovou sérií bude zacházet trochu pečlivěji, a to ve všech směrech.
Na bronzové příčce se drží muzikálový Šoumen krokodýl. Zpívánky digitální ještěrky klesly o 35% a díky čerstvým sedmi milionům se posunuly na 22 mega z Ameriky. Při padesátimilionovém rozpočtu docela bída, ale miliony se budou ještě přidávat...
V jinak nuzném pořadníku se na čtvrté pozici drží africká Válečnice. Její výdrž je skvělá (pokles jen o čtvrtinu) a aktuální americký mezisoučet za 59 mega je solidní. Evidentně násobně lepší než výkonnost jednoho z největších propadáků roku, hvězdně obsazeného Amsterdamu. Ten má na páté pozici aktuálně na kontě 11 milionů a prodělá investorům a studiu obří peníze.
Do druhé půlky žebříčku se vešla rozpačitá novinka Olivie Wilde To nic, drahá, která překvapivě nedá celosvětově ani kilo, gay komedie Kámoši, a pak další dva horory - nečekaně úspěšný Barbarian a výstřední nezávislák Terrifier 2, který kupodivu z týdne na týden ještě posílil o 5%. Desítku pochopitelně uzavírá Top Gun: Maverick (jak jinak), jenž po 21 týdnech v kinech celého světa přepočítává ohromující miliardu a 482 milionů dolarů.
Kompletní žebříček tržeb zde.
Za týden se konečně multiplexy dočkají větší popcornovky, protože přiletí Rockův Black Adam od DC. A podpoří ho ještě starosvětská romantika Vstupenka do ráje s Georgem Clooneym a Julií Roberts.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Jinak je docela zajimave sledovat ten vyvoj akcii za posledni pulrok, kdy se Paramount jasne propadl za WBD a uz tam miri i Universal:
WBD -37.9%
Paramount -41.0%
Universal - 35.5%
Disney -16.6%
Netflix +31.6%