Spider-Man se vrátil do kin a s Maverickem vyletěl na špici, kina lákala na slevy
00:10 | 05.09.2022 |
Více než osm milionů prodaných vstupenek za jediný den. Nekonečné fronty u pokladen. Tisíce vyprodaných sálů. Ne, do zámořských multiplexů nezamířili další Avengers nebo pokračování Avatara. To jenom Američané v sobotu „slavili“ historicky první National Cinema Day, na všechny filmy se do kin chodilo za tři doláče a diváci logicky vzali kina útokem.
Pro našince samozřejmě podobná akce není žádnou novinkou. Stačí připomenout levné (a poslední roky opomínané) filmové neděle, kdy se nejenom do Cinestaru a Cinema City chodilo na 2D bijáky za páďo. V zámoří však ještě nikdy nikdo nic podobného nerealizoval a Američané si levnou filmovou sobotu užili bez kompromisů. Za 3 doláče jste totiž mohli zamířit i do IMAXu (!) a kinaři markantně zlevnili i popcorn s colou.
Navzdory absenci novinek v kinech a programu, který je, mám pocit, už snad měsíc úplně stejný, teď řetězce samozřejmě do světa nadšeně vyhlašují, jaký to byl obrovský úspěch, a sdílejí fotky nebohých brigádníků za kasami, kteří podobný frmol nezažili už pěkných pár let. Jasně, v porovnání s pátkem, kdy do všech zámořských kin nepáchnul ani milion diváků, je sobotní osmička dechberoucí, ale…
Výkřiky o vzedmutí kin a nadějných zítřcích pro paběrkující kinobyznys jsou trochu liché. Ostatně nízké tržby hovoří jasně, což krásně ukazuje případ obnovené premiéry Spider-Mana: Bez domova - uvelebené nepřekvapivě na prvním místě. Těch 6 milionů za třídenní a 7,6 za prodloužený Labour Day víkend je z čtyř tisícovek kin slabota, po které by jindy neštěkl pes. Jenomže kde nic není, ani Green Goblin nebere a v premiérovém vakuu (jediná novinka Honk for Jesus: Save Your Soul se do top desítky neprobojovala) Peter Parker s kamarády po osmi měsících znovu vyhrál.
Ne že by snad ultra-úspěšný 1,9 miliardový Spider-Man nutně potřeboval jednotky milionů dolarů. Sony očividně nemělo do čeho píchnout, ve střižně schrastilo jedenáct nikdy neviděných minut a pavoučáka ještě jednou podojilo. Žádná velká událost nebo důvod k jásotu. Ve skutečnosti je ždímání dolarů z kapes fanoušků Spideyho pozoruhodné pouze tím, že šest mega stačilo na první místo. Anebo snad nestačilo?
Paramount vyslal do světa zprávu, že navzdory prvním odhadům vyhrál Maverick. Počkejme si na zítřejší přesná čísla, ale pokud by snad dvojka Top Gunu opravdu vyšvihla z reportovaných 5,5 míčů za klasický a 7 za prodloužený víkend ještě o pár set tisíc výše, mluvíme o krásném konci jedné tržební pohádky.
V USA už v pondělí podlehne Top Gunu Black Panther a Mav s více než sedmi sty melouny obsadí pozici historicky pátého nejvýdělečnějšího filmu všech dob. Ve světě potom Cruise přepočítává fantastických 1,44 miliardy dolarů. Klobouček a bonusový fakt – před týdnem odstartované prodeje filmu přes internet prý také trhají všechny rekordy a více než hodina a půl zákulisního materiálu nutí fanoušky leteckého esa utrácet další dolary.
Třetí a čtvrté místo se skoro totožnými tržbami (5,45 vs 5,4 míčů) sdílí DC Liga supermazlíčků a Bullet Train. V obou případech můžeme mluvit o nenaplněných ambicích, které budou přece jenom více bolet věčné průšviháře Warnery, kteří si od animáku s Rockem rozhodně slibovali více než aktuálních 82 míčů z Ameriky.
Zabijácký Brad Pitt ve vlaku pořád živí naději na kilo z USA (přepočítává 87 milionů), což by se dalo brát jako úspěch. Horší je, že se na něj prozatím moc nechodí ve světě a 196 globálních melounů by chtělo ještě alespoň o páďo rozmnožit. Uvidíme, jestli akčňák nespasí pozdní premiéra v Japonsku. Tři mega za úvodní víkend však lepší zítřky zrovna neslibují.
Pozvánka do pekla na pátém místě přepočítává 4,7 mega. Za normálních okolností by diváky i kritiky peskovaná vykrádačka Krvavé nevěsty zamířila po prvním sedmimilionovém víkendu do propadliště dějin, ale bojácnost studií a nulový počet novinek očividně zapříčinil, že diváci chtiví hororů prostě neměli jinou volbu a šli za 3 doláče na podprůměrnou žánrovku. Sobotní tržby byly oproti pátku dvojnásobné.
Totéž je možné napsat i u Bestie na šestce, která poslední dva týdny nikoho nezajímala, ale skoro zadarmo se na Idrise Elbu v buši konečně trochu chodilo. Pokles o pouhou čtvrtinu oproti minulému víkendu si jinak nedovedu vysvětlit.
Štastnou sedmu bere dvojka Mimoňů, přičemž právě reportovaných 360 amerických milionů hezky doplňuje dalších 531 míčů ze zbytku světa. Miliarda z toho s velkou pravděpodobností nebude, ale levný animák z dílny hitmakerského studia Illumination stejně bude patřit mezi nejúspěšnější filmy roku.
Osmý plac má v držení Thor, který právě překonal hranici 750 milionů dolarů z kin po celém světě. Marvel určitě čekal víc a teď už spíše obrací svojí pozornost na stream. Už ve čtvrtek totiž proběhne Disney+ Day, během kterého se předplatitelé služby dočkají nejenom Lásky jako hrom, ale i snad sté filmové adaptace Pinocchia (tentokrát v režii Roberta Zemeckise), animovaného seriálu Auta na cestách a dalších.
Dragon Ball Super na devítce přeskočil 35 mega a v Americe už pomalu vyklízí pole. No a konečně legendární Čelisti, které se dočkaly premiéry v IMAXech. Nepadlo ani dva a půl mega, takže Universalové pravděpodobně příliš nejuchají.
Za sebe ale můžu říct, že kdybych byl v sobotu v Americe, tak si odpustím další projekci Mavericka a na obřím plátně si raději připomenu, že když už se chystáte lovit přerostlého Žraloka bílého, budete potřebovat větší loď.
Celkový víkendový žebříček tržeb zde
Příští víkend zamíří do kina horor s Justinem Longem Barbarian, ale to není jediná novinka, která by měla okupovat vysoké množství sálů. Navzdory starším zprávám o limitované premiéře totiž BoxOfficeMojo uvadí, že širokého startu se dočká i historický biják Medieval, což je samozřejmě náš Jan Žižka. Držme Jáklovi palce, ale plná kina očekávejme jen u nás.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry