Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Nadvláda Spider-Mana nekončí, akčňák Jessicy Chastain je první letošní propadák


ikona
TedGeorge
bingbing fanghostbustersjessica chastainkingsmanmatrixmatrix resurrectionsmorbiussingspider-manspider-man: bez domovathe 355tržbyvřískotwest side storyzpívej 2
Rok 2022 si velmi rychle připisuje první velký tržební fail  

Leden je pro kinaře a studia už od nepaměti velmi klidný měsíc. Multiplexy nadále spoléhají na vánoční premiéry a obvykle vyhlížely pomalou expanzi oscarovek, jež byly na konci prosince (především v minulosti) uvedeny v pouhé hrstce kin. Co se nových bijáků týče, tak do kin se uklízí spíše ty méně ambiciózní kusy. Jednou z mála výjimek byli Mizerové navždy, kteří před dvěma lety zazářili a s necelou půlmiliardou překonali veškerá očekávání.

Co očekávat letos? Pokud se nestane zázrak, bude to bída třená s nouzí, která si nezadá s minulým rokem, kdy byla kina ve velké většině světa zavřena. Za zmínku v lednu stojí snad jenom pátý díl Vřískotu, jenž se dočká premiéry již příští víkend a je mu nejenom v návaznosti na desítky milionů přehrání trailerů predikován slušný americký otvírák 30–40 milionů dolarů.

Kromě právě propadnuvšího The 355 (budu se mu podrobně věnovat na dalších odstavcích) a již zmíněného Vřískotu půjde na konci měsíce do většího množství kin pouze z upoutávky směšně působící fantasy The King´s Daughter. A to je z větších premiér prosím pěkně víceméně vše. Morbius sice měl startovat také na konci ledna, ale Sony nakonec upírského Jareda Leta přesunulo až na duben. No, nebudou se nám ty tržby psát v následujících týdnech zrovna lehce.

Logicky a nepřekvapivě i nadále vítězí Spider-Man. Pavoučí muž má sice v podtitulu Bez domova, ale při pohledu na monstrózních 668 míčů z Ameriky (v zámoří po víkendu za 33 mega padl i Titanic!) bych řekl, že jeho domovem jsou už skoro měsíc kina. Jenom v Americe se zvládlo prodat více než 50 milionů vstupenek a ve světě potom budeme na ještě vyšším numeru, protože globální součet tržeb právě o třicet mega překonal 1,5 miliardy.

Po vánočních svátcích se sice během minulého týdne přeci jenom zpomalovalo (pondělí v Americe hlásilo osm mega, čtvrtek už „jenom“ čtyři), ale víkendový pokles o nadále nízkých 41 % značí, že sedm kil v USA padne jako nic, a na dechberoucí výkonost Spideyho se bude vzpomínat ještě hodně dlouho. Zvlášť když Peter Parker brzy zvládne překonat tržby Jurského světa a s více než 1,7 miliardami celosvětově se stane šestým nejúspěšnějším filmem všech dob. Pokud jste podobný nářez před Vánoci tipovali, tak všechna čest.

Stejně jako dva uplynulé víkendy bere stříbro pokračování animovaného hitu Zpívej. Na obří 634milionové tržby jedničky se sice ani zdaleka nechytá, ale 109 mega z Ameriky podpořené dalším kilem ze světa je na dobu covidovou slušné vysvědčení. Moc dalších chechtáků už však nepřibyde, protože Universal v pátek (po pouhých třech týdnech v kinech) začal zpívánky pro nejmenší prodávat na iTunes a dalších PVOD kanálech. V tomto případě spěch studia moc nechápu, ale budiž.

Bronz bere ženský ansámbl odvážných špionek alias již zmíněný The 355. Vydělat z 3155 amerických kin za víkend jenom necelých pět mega je zase jednou dílo, a já si na první letošní selhání s dovolením posvítím trochu detailněji, protože zbytek víkendových bijáků byl v minulých týdnech rozebraný až na dřeň.

Psal se rok 2017 a Jessica Chastain byla jednou z porotkyní na festivalu v Cannes. Na Azurovém pobřeží se spřátelila s čínskou hvězdou Bingbing Fan, slovo dalo slovo a už následující rok prezentovala slavná zrzka na stejném místě polohotový scénář na špionskou týmovku z ranku Bournea nebo Mission: Impossible. Prim už neměli hrát ostřílení hollywoodští matadoři jako Matt Damon nebo Tom Cruise, ale nebezpečné dámy s tvářemi Jessicy Chastain, Penélope Cruz, Diane Kruger, Lupity Nyong´o, Marion Cotillard (ta však později projekt opustila) a především již zmiňovaná Bingbing.

Na režijní sesli usednul Simon Kinberg, jehož si Jessica oblíbila při práci na X-Men: Dark Phoenix, a celý projekt talentovaná kráska zastřešila svou stylově pojmenovanou produkční společností Freckle Films. Vysnila si tučný rozpočet 75 milionů babek (čtete správně). Herečka/producentka měla vizi, že obejde hollywoodský studiový systém, což se jí vlastně podařilo.

Byť se to při pohledu na nudný trailer příčí selskému rozumu, o thriller se mezi investory v Cannes před lety strhla rvačka. První se na udičku chytili Universalové, kteří předem zacálovali 20 mega za práva na uvedení v Americe a Velké Británii. To by však nestačilo, a právě tady se dostáváme k čínské superstar Fan. V Cannes kvůli její avizované roli přislíbili dalších 20 milionů ambiciózní Huayi Brothers bažící po čínské premiéře s největší domácí hvězdou. Bylo jasné, že zbytek dolarů se už někde schrastí a opravdu se začne natáčet. Jenomže…

O pár měsíců později se Fan odmlčela a celý svět začal řešit, jestli ji kvůli pochybným daňovým únikům krutý čínský režim někde potají (po vzoru saudských tajných služeb) nezklividoval. To se naštěstí nepotvrdilo a herečka žije, ale dnes je z ní především streamerka, pro kterou bude The 355 dost možná labutí filmová píseň. Pojďme zpět do současnosti.

Premiéra v Číně prozatím nemá stanovené datum (Huayi Brothers chvíli poté, co vyšly najevo daňové úniky, práva na uvedení za podezřelých okolností přepustili bývalému šéfovi čínského státního filmového fondu – jistému panu Hanovi), nejenom u nás se s premiérou nepočítá, a kdyby se snad v následujících týdnech něco změnilo, hřebíček do rakve vyhlídkám na slušné tržby ve světě zatlučou právě americká a britská práva vlastnící Universalové. Studio právě pozoruje mizerný americký otvírák, který kritici s průměrným hodnocením 4,4/10 (scénář prý stojí za starou belu a akce je nepřehledný zmatek) nemilosrdně posílají do propadliště dějin. Logicky tedy Universal i řeší, jak vytřískat nešťastně utracených 20 mega nazpět.

Už za dva týdny (!) se tak film objeví na PVOD službách, kde si ho za pár dolarů mohou zákazníci z vybraných trhů zakoupit, respektive půjčit. Koho zajímá, že do té doby se pravděpodobně nestihne kinopremiéra v polovině zemí, do kterých byla práva na uvedení před lety v Cannes zakoupena. Nemluvě o tom, že za měsíc a půl bude snímek dostupný na streamovací síti Peacock. Něco mi říká, že až bude chtít Jessica v Cannes udat svůj další projekt, neštěkne po ní ani pes...

Zbylých šest bijáků si projedeme v maximálně úsporném režimu. Prequel Kingsmanů s podtitulem První mise na bramborové pozici ještě může doufat, že ho zachrání svět (v globálu přepočítává 74 melounů), ale smutných amerických 25 míčů se už příliš nepovede rozmnožit.

Náboženská agitka šmrncnutá sportovním dramatem American Underdog přepočítává na pátém place nijak zázračných 18,8 mega a ve světě látka pochopitelně vůbec nikoho nezajímá.

Matrix Resurrections na šestém místě nadále padá volným pádem a současných 34 mega z USA je něco, o čem studio ani fanoušci Nea ještě pár měsíců nazpět nesnili ani ve svých nejčernějších nočních můrách. Necelých 125 míčů z celého světa dává tušit, že „poslední“ film Lany Wachowski nezvládne překonat ani dvě kila. Nehledě na fakt, že má před sebou ještě premiéru v Číně.

West Side Story na sedmičce nezvládlo z více než dvou tisícovek zbývajících kin vytěžit o víkendu ani milion a půl a s průběžnými 32 melouny bude spolu s 1941Obrem dobrem největším propadákem v kariéře Stevena Spielberga

Krotitelé duchů: Odkaz o pozici níž sice nezklamali v Americe, protože 125milionové tržby jsou vzhledem k 75milionovému rozpočtu fajn, ale ve světě na ně moc fanoušků legendární franšízy nechodí. Jinak by už dávno přelezli dvě kila.

Pro pořádek ještě doplním nejenom mnou netrpělivě vyhlíženou Lékořicovou Pizzu, která po nadějné premiéře v několika velkých zámořských kinech a následné expanzi do 700 dalších multiplexů paběrkuje na celkových osmi milionech, a Klan Gucci, který v Americe právě přelezl alespoň přes páďo a celosvětově se těší ze 127 milionů. Oproti tržbám Posledního souboje je to výhra, ale pro Ridleyho Scotta pořád žádný velký důvod k jásání.

Kompletní žebříček víkendových tržeb zde 

Příští víkend se po jedenácti letech znovu dočkáme dalšího Vřískotu. Režii už si bohužel nezopakoval zesnulý Wes Craven, ale samozřejmě se vrací Neve Campbell a Courteney Cox s ex-manželem Davidem Arquettem. Nezbývá než doufat, že navzdory průměrným trailerům se dočkáme překvápka a horor bude alespoň fajn. O tržby bych se minimálně v Americe zase tolik nebál.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (15)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace