Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 10 největších kasovních propadáků za rok 2021


ikona
TedGeorge
angelina jolieanya taylor-joyben affleckdaisy ridleydisneyhbo maxhugh jackmanjames gunnkeanu reevesmatt damonparamountridley scottsteven spielbergstreamytaylor sheridantom hollandtržbywarner bros.will smith
Desítka filmů, která minulý rok profrčela kiny a prodělala přitom desítky a stovky milionů dolarů  

Asi budu mluvit za všechny, když řeknu, že v roce 2021 jsem byl v kině vícekrát, než v roce 2020. Covid si minulý rok občas dal pauzu, studia nemohla svoje bijáky dokončené v předchozích letech odkládat do nekonečna a především na podzim jsme se konečně dočkali přehršle premiér. Po dvouleté promlce se tedy znovu dočkáte klasických žebříčků těch největších kasovních propadáků a vítězů, protože tentokrát už bylo kde brát. Zvlášť co se propadáků týče.

Především Warneři se v aktuálním článku dočkali hojného zastoupení, protože de facto obětovali celoroční sled původně exkluzivních kinopremiér na oltář svého ambiciózního a na nedostatek zajímavých seriálů doposud doplácejícího HBO Max. „Hybridní“ premiéra však minulý rok automaticky neznamenala fail a snímek s výhradní premiérou v kinech ani zdaleka negarantoval sukces. Bijáky řadím za sebe nejenom v závislosti na vydělaných milionech kontrastujících s často obřími rozpočty, ale samozřejmě beru v potaz i ambice herců a režisérů podepsaných pod propadákem a v jednom případě i zašlápnutí kdysi mocné franšízy hluboko do země. Dejte se do čtení.

3. Chaos Walking
Rozpočet: Vzhledem k (ne)kvalitám filmu skoro až obludných 100–125
Tržby v USA: 13,3
Tržby ve světě: 13,2
Tržby celkem: 26,5
Premiéra: Pro mě docela překvapivě pouze v kinech
KarelR se nevyjadřuje ke kvalitám filmu, protože ho neviděl.
Vytáhni v hospodě: Studio Lionsgate pořídilo práva na knižní Chaos Walking trilogii před deseti lety. Samotné natáčení začalo sice „až“ v roce 2017, ale na první verzi scénáře se pracovalo už v roce 2012 a byl za ni zodpovědný legendární Charlie Kaufman. Ten svou krátkou účast na prokletém projektu mimochodem potvrdil na tiskovce před pěti lety u příležitosti Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech.

Doug Liman, Tom Holland, díky Star Wars známá Daisy Ridley, záporák Mads Mikkelsen… Co se může zkazit, jistě se ještě v roce 2017 ptali šéfové Lionsgateu, kteří odklepli 100 míčů na adaptaci populární knižní sci-fi trilogie. No, zkazilo se snad všechno. Scénář byl přepisován ještě častěji, než je u podobně nákladných snímků zvykem, jeden z kaskadérů zlomil nos Hollandovi už během prvního týdne natáčení a původně plánované datum premiéry v březnu 2019 vzalo kvůli tragickým reakcím z testovacích projekcí rychle za své. V dubnu stejného roku se za extra 15 milionů babek začalo přetáčet pod vedením narychlo povolaného Fede Alvareze. Původně režírující Liman, jenž se za pár let podle všeho podívá po boku Toma Cruise do kosmu, si vybral jednu ze svých slabších chvilek.

Pojďme si teď společně říct, jak moc museli být u Lionsgate zoufalí, že Chaos Walking během let nezvládli prodat ani Netflixu a v tu nejhorší možnou chvíli (v březnu 2021 měla většina světa povoleno jít do práce a nakoupit) poslali do 2000 otevřených amerických kin dobře 9 let připravovanou sci-fi s blockbusterovým rozpočtem. Hodně. Na Chaos jsme za poslední měsíce úspěšně zapomněli snad úplně všichni. I do_Od, který v recenzi sdílel můj sentiment o sračkovitosti materiálu, udělil hodnocení 3/10 a naznačil, že Chaos zařadí mezi svoje nejhorší filmy roku. Nevzpomněl si a já se mu nedivím.

2. The Matrix Resurrections
Rozpočet: 190 (!)
Tržby v USA: K 6. lednu pouhých 31,9 a dost možná celkově nepadne ani 40.
Tržby ve světě: Necelých 75, ale tady ještě pár desítek mega nejenom díky plánované premiéře v Číně přibyde.
Tržby celkem: 106,9
Premiéra: V kinech a pro americké předplatitele i na HBO Max
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Velký prostředníček Hollywoodu, který bohužel fuckuje i obrovskou skupinu diváků. Proč se pokoušet o sci-fi verzi Mad Maxe 4, když je mnohem jednodušší házet dvě a půl hodiny ručník do ringu, že áno…
Vytáhni v hospodě: Až si příště zajdete na Matrix znovu do kina, zkuste se hned na začátku (konkrétně ve čtvrté minutě) soustředit na napůl skrytý billboard, jenž se ve filmu mihne. Je na něm španělsky napsáno „Sabor a Mierda“ a najdou se tací, kteří tento nápis pokládají za skryté úvodní memento k filmu.

Trochu jsem se bál už po oznámení, že čtyřka Matrixu vznikne, ale celou dobu jsem přál Resurrections úspěch a především kvalitu. Když na začátku září konečně odstartovala kampaň prezentovaná výběrem ze 180 000 teaserových variant, byl jsem nadšený. Když jsem se první půlce prosince zmítal v covidových horečkách, těšil jsem se na Matrix v kině snad ještě víc, než na Spider-Mana. První dojmy (do té doby Matrix pozitivní) redakce MovieZone sice přinesly jisté vystřízlivění, stejně jsem však byl přesvědčený, že budu patřit do tábora těch spokojenějších, kteří ocení podvratný návrat Nea do světa jedniček a nul. Viděl jsem, trpěl jsem, chci zapomenout. Bohužel.

V souvislosti s otřesnými tržbami Matrixu se nabízí otázka, jestli by na rendezvous Nea a Trinity dlouhých 18 let po Revolutions přišlo diametrálně více diváků, kdyby úplně všichni neměli možnost vidět biják v té nejvyšší kvalitě doma už pár hodin po tom, co byl v kinech. Podle mě ano, tržby z kin by byly výraznější. Warneři totiž tentokrát svůj blockbuster neodepsali a v kampani se vážně snažili. Smutným potvrzením je fakt, že novináři měli zakázáno psát o kvalitách Matrixu až do poslední chvíle. Studio doufalo. Marně. O kvalitách snímku se totiž naprostá většina diváků přesvědčila raději doma (na HBO Max v Americe se podle ne úplně přesné měřící služby Samba dočkala režírující Lana Wachowski lepších čísel, než třeba Duna) Nejsem si jistý, jestli z právě neslavně končícího modelu souběžných premiér bude ambiciózní stream nějak profitovat i do budoucna.

1. Poslední souboj
Rozpočet: 100
Tržby v USA: 10,9
Tržby ve světě: 19,7
Tržby celkem: 30,6
Premiéra: Pouze v kinech
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Nejlepší film loňského roku a velké potvrzení toho, že Ridley Scott umí historická dramata i spektákly lépe než kdokoliv jiný.
Vytáhni v hospodě: Ben Affleck si měl původně zahrát Jacquese Le Gris, tedy jednu z hlavních postav, která se dočká vlastní kapitoly. Tím pádem bychom se na závěr dočkali už v traileru inzerovaného souboje na život a na smrt mezi kámoši jak hrom – Mattem a Benem. Nakonec se Ben na plátně objevil „jenom“ jako zhůvěřilý místodržící Pierre a postavu Jacquese si zahrál Adam Driver. Affleck musel hlavní roli odmítnout kvůli souběžnému natáčení erotického thrilleru Deep Water, ve kterém bude sekundovat krásné (dnes už bejvalce) Anně de Armas.

Nelze jinak. Černého Petra si za minulý rok vytáhnul i po osmdesátce nezpomalující Ridley Scott a já budu na závěr mluvit za celou redakci, když řeknu, že nás to moc mrzí. Historických eposů z ranku Posledního souboje je čím dál méně, a pokud si máme udržet naději, že podobně riskantní a drahé pošušňáníčko v příštích letech ještě vznikne, nezbývá než obrátit pozornost směrem ke streamům. Po finančním kolapsu, jaký předvedl v říjnu Poslední souboj, se ničeho ani vzdáleně podobného v multiplexech pěkně dlouho nedočkáme. Čest výjimkám z ranku připravované Napoleonovy biografie Kitbag, jež se na základě děsivých tržeb Souboje již nestihla stopnout. Bojím se, že i kdyby byl covid v roce 2023 již pouhou vzpomínkou na špatné časy, stejně Ridleyho snímek s Joaquinem Phoenixem a Vanessou Kirby propadne.

Poslední souboj nám v říjnu ukázal hned několik věcí. Tak za prvé – jedná se o pohrobka Foxů, jehož do kin přivedl dědící Disney a stejně jako v mnoha dalších případech se myšák vybodnul na pořádnou propagaci (Free Guy je snad jediná úspěšná výjimka). Za druhé – pustit film do kin na konci října byl extrémně marný nápad, protože multiplexy zrovna po celém světě očekávatelně válcoval Bond s Venomem a v Americe se dočkala úspěšné premiéry Duna. No a za třetí – Ridleyho flák mířil především na starší generaci a ta do kina minulý rok vytrvale odmítala chodit. Bývaly doby, kdy se studio disponující takhle kvalitním matrošem snažilo a věnovalo by mu odpovídající péči. Zkusilo by třeba start v hrstce kin ve velkých městech a čekalo by na první spokojené reakce recenzentů. A kdyby ani to v kinech neklaplo, vrhlo by veškerou sílu na oscarovou kampaň, protože nějaký ten zlatý plešoun by určitě podpořil důležité prodeje filmu na DVD. Ty doby jsou již pryč a zrovna v případě Scottova historického opusu mě to strašně mrzí.

---

Poznámka pod čarou: Diskuze je otevřena a mě zajímá vaše top desítka největších tržebních průšvihů za uplynulý rok. Uvidíme se za týden u trochu veselejšího počtení.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace